Jump to content
Enjoy Golf

Fitting - Er customized (fx Wishon) udstyr billigere i længden?

Recommended Posts

Kære nAlen,

Jeg ved ikke hvorfor Ronnie's beregning landede på den samme længde 37,5" (for et 5-jern) som min WTF-måling (indikerede) udover det han forklarer af faktorer han forsøger at beregne efter.

Tilfældighed? erfaring? .....Jeg ved det ikke.

Betyder ikke så meget for mig så længe jern- / kølle håndværkeren kan bygge noget som virker i en golfspillers hoved og resulterer i gode boldtræf ude på banen.

Mvh

Per

Hej igen nAlen,

Kom I tanke om en ting som måske kunne skabe lidt lys over skaft-længde beregning.

Golfsmeden målte mig til 37,5" skaftlængde (på rangen) for et 5-jern i Nov 2019.

Ronnie kom frem til den skaft længde (37,5" for et 5-jern) altså den samme skaft-længde som Golfsmeden (uden måleformular fra Golfsmeden som jeg delte med han efterfølgende).

Kan forestille mig at en kølle- / jern håndværkerne anvender  nogle standard skabeloner (fx. fra Wishon Golf /Diamond Golf eller fra et kursus de har gennemført i "club builder association" regi (fx foreningerne IPAC  eller ICG ) til at beregne skaft længder.

I øvrigt kom de to frem til den samme skaftlængde for min driver (43" tommer) uafhængigt af hinandens beregninger. 

Mvh

Per

Måleformular fra Golfsmeden: 5-jern længde = 37,5" og driver længde = 43" 

image.thumb.png.c16166e0b68a0c4420d82992f76418cf.png

Hej igen,

Kom til at tænke over hvad vinterens "custom fitting" af jern- og køller har givet helt overordnet.

Det som "custom fitted" jern- og køller har givet er:

1. Rigtig skaft længde på jern (-0,75"), hybrider (-1") og driver (-2,5")
  2. Højere loftet driver (13,5°)
  3. Viden om mit swing (transition, tempo, release, swing speed, attack angle, swing direction, club path , jern- / kølle swingweight&total weight betydning, jern/kølle distancer, og min spredning med forskellige jern / køller)

Hvad betyder det på banen? Helt klart større spille glæde😀 og tillid til udstyret. 

Mit bud er at "custom-fitted" jern og køller kan bidrage til 5-10 færre slag (på en 18-huls golf runde) for en høj handicapper (>HCP 20). 

God 2020 sæson til jer alle og håber at vi snart kan parkere Corona-restriktionerne

Mvh

Per

2 timer siden, skrev Enjoy Golf:

Mit bud er at "custom-fitted" jern og køller kan bidrage til 5-10 færre slag (på en 18-huls golf runde) for en høj handicapper (>HCP 20). 

Jeg siger bestemt ikke, at custom-fitting ikke er en god ting, meeen det er vist ønske tænkning.

7 timer siden, skrev Årgang63:

Jeg siger bestemt ikke, at custom-fitting ikke er en god ting, meeen det er vist ønske tænkning.

For en +20 Hcp'er? 
Med punkt 3, står der jo næsten at træning også er inkluderet i fitting, og så hænger det vist meget godt sammen. Pointen er ikke helt forkert. Der er mange af dem, der ikke træner så meget, der bare ved at prøve forskellige køller og være bevidst om hvad der sker med den ene eller anden, får trænet mere end et helt golfliv.

Selv trænede jeg en del omkring hvor jeg fik mit sæt ved LHW, og jeg selvom jeg ikke kan huske de nøjagtige tal, kunne jeg indenfor de første par måneder konstatere at jeg 5-6 stykker ned i hcp - men det er jo helt umuligt at sige, hvor meget af det skyldes naturlig udvikling og hvormeget der var pga køllerne. Jeg lavede et indlæg med statistik fra golfshot dengang, og der var et ret tydeligt knæk, der hvor jeg skiftede jern.

@Pastorius

Ja at en +20 hcp'er skulle gå 5 til 10 slag ned, alene på grund af custom-fitting, det tro jeg ikke på.

At en motiveret +20 hcp som bliver enig med sig selv, at nu skal det være, bliver custom-fittet, træner ved pro, går på rangen og øver, går 5-10 slag ned over året, det tror jeg på.

• Like 1

4 timer siden, skrev Årgang63:

@Pastorius

Ja at en +20 hcp'er skulle gå 5 til 10 slag ned, alene på grund af custom-fitting, det tro jeg ikke på.

At en motiveret +20 hcp som bliver enig med sig selv, at nu skal det være, bliver custom-fittet, træner ved pro, går på rangen og øver, går 5-10 slag ned over året, det tror jeg på.

En motiveret +20 hcp golfspiller som bliver enig med sig selv, at nu skal det være, træner ved pro, går på rangen og øver, går 5-10 slag ned over året med det sæt han har i baggen i forvejen....... FORUDSAT!!!! fysisk, teknik mv er til det :) 

Det vil iøvrigt være forudsætninger uanset hvor fittet dit sæt er eller ikke er - hvis du ik evner at svinge nogenlunde korrekt så er det næsten ligegyldigt hvad du forsøger at svinge med :) 

Desuden vil en hcp 10-20 spiller hente KLART flest slag set over det store billede på at blive bedre på og omkring greens :) 

• Like 1

14 minutter siden, skrev nAlen:

Desuden vil en hcp 10-20 spiller hente KLART flest slag set over det store billede på at blive bedre på og omkring greens

Fuldstændig enig! Jeg er håbløs fra tee med driver, men det er 100% omkring greens jeg taber allerfelst slag/point. Jeg ville kunne pille 5-10 slag af pr runde, hvis jeg kan blive bedre til at chippe/pitche.

Jeg bruger rigtig meget tid på at træne det, faktisk træner jeg det mere end noget andet, men NÅR det gælder, så kan jeg ikke.

2 timer siden, skrev Nicolai:

Jeg bruger rigtig meget tid på at træne det, faktisk træner jeg det mere end noget andet, men NÅR det gælder, så kan jeg ikke.

Rom blev ikke bygget på en dag - Det er sgu der det glipper for os allesammen når det gælder.. Men de dage det så er der :) :) :) 

4 minutter siden, skrev nAlen:

Rom blev ikke bygget på en dag - Det er sgu der det glipper for os allesammen når det gælder.. Men de dage det så er der :) :) :) 

Har spillet i 10 år og så lang tid burde det ikke tage 😂 Jeg er SÅ glad for at dobbeltslag er afskaffet, for dem får jeg stadig sat nogle stykke afsted af🙄

12 minutter siden, skrev Nicolai:

Har spillet i 10 år og så lang tid burde det ikke tage 😂 🙄

Er du klar over hvor mange århundreder det tog at bygge Rom - still building.... 

Jeg er nødt til at tro på reinkarnation, da det vil tage minimum en tre-fire liv at blive god til golf

On 4/15/2020 at 1:48 PM, Årgang63 said:

@Pastorius

Det sker faktisk, og vi har eksempler på det her fra VMG. Da jeg var ved å lukke ned og holdt udsalg, tog jeg imod alle typer af kunder, og en af de, en godt voksen herre (godt 60 år) fik lavet et nyt jernset med grafit skafter, og mulig var der en hybrid også. Hans ambitioner var iflg han selv, "kun å hygge sig", der var ingen mål om udvikling...den kom ligevel, og uden at der var træning med proen som del av det. (det sidste med forbehold, men det er sådan jeg husker dette)

Jeg kan ikke huske alle data og tal, men han var oppe godt over 20 da han var hos mig (26-28?), og i løbet af året var han i alle fald 10 ned. så kan man spørge sig hvorfor? Var det udstyret i sig selv? NEJ det tror jeg ikke, men det har tydelig påvirket han positivt indirekte ved at han har lykkes noget bedre, og den vejen fået motivation til å prøve å strække den lidt, noget han altså hevdet IKKE var tanken, kun noget som gjorde det "hyggelig at spille", og det er da tydelig at den "hyggen" gav noget også på hans HCP.

Jeg husker ikke hele hans navn eller profil navn, men Andersen er efternavnet, og han bruger del af sin navn i sin profil her på VMG, så læser han tilfældig med her kan han jo selv fylde ud med korrekte tal og info om jeg har glippet med noget (måske fik han undervisning i perioden?)

Jeg tror de fleste som skifter udstyr, intensiverer noget med hvor hyppig man spiller efter køb, og i den anledning vil mange opleve en ændring til det bedre, så her er det nok kombinationen af udstyr man lykkes noget bedre med, samt større lyst og intensitet i selv træning på rangen samt spil på banen som giver resultatet, IKKE udstyret alene, der må kommen noget fra spillerens selv også, for uanset hvor godt tilpasset udstyret er, spilleren skal stadig swinge køllerne selv, og jo oftere man gør det, jo mere "heldig" bliver man der ude.

Edited by LHW

21 timer siden, skrev LHW:

Jeg tror de fleste som skifter udstyr, intensiverer noget med hvor hyppig man spiller efter køb, og i den anledning vil mange opleve en ændring til det bedre, så her er det nok kombinationen af udstyr man lykkes noget bedre med, samt større lyst og intensitet i selv træning på rangen samt spil på banen som giver resultatet, IKKE udstyret alene, der må kommen noget fra spillerens selv også, for uanset hvor godt tilpasset udstyret er, spilleren skal stadig swinge køllerne selv, og jo oftere man gør det, jo mere "heldig" bliver man der ude.

Jeg tror det er ret spot on det der :)