Jump to content
Enjoy Golf

Fitting - Er customized (fx Wishon) udstyr billigere i længden?

Recommended Posts

Først vil jeg lige slå fast, at jeg ikke er feel expert, men vil påstå, at alle kan mærke forskel på om man står med et 95 eller 127 grams skafte, ligesom du også kan mærke forskel på om du har 5 eller 0 gram ekstra bly på hovedet. Dén oplevelse får du ALDRIG ved en online fitting og så er den ikke længere!

Det du nævner er, at det er 40% billigere, men det er det jo ikke, hvis du skal der over 2 gange. Så har du betalt 2400,- Dertil kommer transporten, hotellet, maden osv.. Er det 40% så ikke væk eller har du adgang til nogle helt andre priser, som jeg ikke kan se? For Jeg ser hvertfald ikke 40% besparelse - JO, hvis du laver en onlinefitting, men det er ikke det du skriver.

Nu snakker du om NOMA og grillmad, som jeg iøvrigt finder som provokerende benævnelser, ligesom jeg også provokeres af, at når man stiller spørgsmålstegn ved noget, så svarer du i øst og vest. Jeg synes selv jeg skriver rimeligt forståeligt, men får bare ikke svar på det jeg spørger om eller stiller mig undrende overfor.

Du må hjertens gerne handle udenlandsk, det står dig helt frit for, men svar dog på det man spørger om, ellers kommer der ikke noget fornuft ud af debatten.

5 timer siden, skrev Enjoy Golf:

Hej igen Osholm,

Tak for dine kommentarer og nu giver det bedre mening med faste priser.  

Som jeg ser det så er der lille forskel i råvareprisen (på rå-skaft og rå-jern hoved priser fra Diamond Golf) for de forskellige typer jern sammenlignet med slut-prisen til kunden. Selvfølgeligt er der fx en prisforskel på carbon stål (1020) som anvendes i Wishon 771CSI jern hoveder og på rustfrit stål (432) prisen som anvendes i Wishon 979SS jern hoveder. 

Her er et tænkt eksempel (hvis jeg var club-fitter) så ville jeg nok bruge ca. en time per jern (med ca 500 kr /time for en god håndværker i dag) og jeg skal jo have lidt til at betale husleje, strøm/maskiner og betaling for bygge/range tid samt en fortjeneste på 300-500 kr. per jern. Mine totale omkostninger for et 771CSI-jern (rå-skaft, rå-hoved, bygge-tid, blytape/"feel"-tid med kunden på range og fortjeneste) sammenlignet med et 979SS-jern ville nok ende med en forskel på 100-200 kr, ja så giver ens pris (for de forskellige jern) bedre mening.

@tilføjer dig her Nicolaj da du er en feel-expert: Forstår godt at der er en "feel"-forskel på jern og køller og at det er afgørende/kristisk at have jern og køller som føles rigtigt i hænderne (på den enkelte golfer) med dertil følgende selvtillid ("confidence") som er alt afgørene for at nyde spillet og opnå en lav score. Har testet jern / køller med SW fra C3 til D3 (og for mig føles C8-D0 rigtigt).  

Jeg ved at det er mange af jer som er uenige men for mig som ikke kan mærke/føle svingvægt forskel på en mukkert og en hammer så har jeg de lidt svært ved at betale dobbelt pris for hvert 979SS jern (med Noma-fitting i DK), sammenlignet med næsten de same 979SS jern (bestilt og leveret i grillbaren uden feel- / blytape test).

Solen skinner, himlen er blå og græsset grønt hvad venter du på? God tur på golfbanen til jer alle😀

Per 

Det par løse pointer:

Jeg blev fittet ved @LHW da jeg var omkring 20 i hcp og havde spillet golf lidt mere end et år. Da vi kom tæt på de optimale værdier, kunne jeg mærke forskel på 3 gram i totalvægt (bly midt på skaftet). Det er ikke en historie jeg er alene om. 3 gram for meget gjorde at jeg slet ikke kunne ramme køllen ordenligt - som i slet ikke. 

Du kan ikke regne med standard varer til ordenligt fitting. Der er ret store forskelle i både vægt, vinkler etc. på både skafter og hoveder. En god fitter får sorteret tingene til rette specs, og det medfører ganske givet noget spild med materialer der ikke kan bruges.

Hvis du er ligeglad med om specs er helt i orden, og du alligevel ikke kan mærke den store forskel, så er der ingen grund til at køb andet end et billigt standardsæt - finder du noget sidste års model, sparer du langt mere end 40% - også uden at skulle rejse til Scotland.

1 time siden, skrev Pastorius:

Jeg blev fittet ved @LHW da jeg var omkring 20 i hcp og havde spillet golf lidt mere end et år. Da vi kom tæt på de optimale værdier, kunne jeg mærke forskel på 3 gram i totalvægt (bly midt på skaftet). Det er ikke en historie jeg er alene om. 3 gram for meget gjorde at jeg slet ikke kunne ramme køllen ordenligt - som i slet ikke.

Jeps tre gram kan man godt mærke, ellers skal der nok kigges et andet sted hen fx hvor stramt man holder på grippet.

Jeg kan i hvert fald mærke vægtforskellene bedre, hvis jeg holder løst - i ved den med en åben tandpastatube-øvelsen....

Kære golfere,

Har været ude at prøve det nye Wishon-grej og det virker😀

Den kortere 919 THI driver (43") gør at jeg rammer fornuftig (i forhold til sweet spot) hver gang og kan holde bolden i spil.

Det var en fed følelse at alle drives fra tee ramte fairway eller semi rough og havde god længde.

De 318 RS er bare konge hybrider (nemme at ramme og god længde) og at have alle 979 SS wedge's i den samme længde (35") giver mig bare meget mere selvtillid i det korte spil (pitching, chipping og indspil til green).  

Det var første gang med det nye Wishon-grei (i dag) og jeg kunne mærke at mit swing var lidt rustent (fik jordet 7-jernet godt og grundigt et par gange) så hvad kan det ikke blive til med en mere jævn sving rytme senere (i sæsonen).

Nicolai: beklager hvis jeg kom til at træde dig over tæerne eller hvis jeg ikke har svaret på dine spørgsmål. Det har ikke været min mening at såre dig på nogen måde. Sorry 

Lige meget hvad du syntes (og ikke syntes) kan jeg kun anbefale at gå ud og blive custom fittet til nyt udstyr efter Tom Wishons 12 Key fitting specifications*. 

(*Length, Loft, Lie, Face Angle, Shaft Flex, Shaft Bend Profile, Shaft Weight, Golf Club Total Weight, Swingweight/MOI, Set Makeup, Clubhead Design/Model and Grip Size/Type.) 

God sæson til jer alle

Per

Er de 36% man sparer fra USA baseret på man har betalt told og moms? Eller er der noget jeg ikke ved, hvor man kan få det hjem uden? :)

Jeg tænker hvis man ikke ønsker at bruge for mange penge på sit udstyr, tænker jeg ikke man kigger på 10k sæt men nærmere på noget billigere. En online fitting fra USA er vel på mange måder en lotto kupon.

Hej MH80,

Ja, de 36% besparelse er inkluderet told og moms.

Transportør toldbehandling (fx PostNord) = 160 kr.,  2,7% Import skat (tarif for golf udstyr) og 25% moms (til Told og Skat).

Per

21 hours ago, Pastorius said:

Det par løse pointer:

Du kan ikke regne med standard varer til ordenligt fitting. Der er ret store forskelle i både vægt, vinkler etc. på både skafter og hoveder. En god fitter får sorteret tingene til rette specs, og det medfører ganske givet noget spild med materialer der ikke kan bruges.

Hvis du er ligeglad med om specs er helt i orden, og du alligevel ikke kan mærke den store forskel, så er der ingen grund til at køb andet end et billigt standardsæt - finder du noget sidste års model, sparer du langt mere end 40% - også uden at skulle rejse til Scotland.

Det er en skræmmende mangel på forståelse for noget så simpelt som en kølles TOTAL vægt, og det er på skaftet vi reelt set justerer denne.
Se på dette enkle kortet, allerede før vi tænker tanken på et givent skaft, har vi etableret et mindste minimum ved at hovedvægt stort set er meget ens fra mærke til mærke, og at vi benytter samme grips på alle som det mest vanlige, Benytter vi et andet grip, justeres denne start værdien tilsvarende. Den oboservante vil nå se at vi har 100 gram blank mellem "start vægten" på en driver og en LOB wedge, før skaft valget.

image.png.bf8afaad90b30f87bc1fb21e53fb7e1a.png

Så kommer selve skaftet oveni, og vi har TOTAL vegten....

Den som forstår lidt om Golf udstyr ved at vi i et set med JERN, spiller med den samme grip vægt for alle, og har vi "Constant weight" skafter, så er også skaft vægten ens i hele sættet, altså befinder vægt differencen mellem 2 jern sig i sin helhed på hoved vægten som i en SW match (samme SW værdi for alle) er 7 gram fra et hoved til det andet som vi også ser i tabellen ovenfor. 

Længden er det vigtigste fitting parameter, nr 2 er Total vægten, og nr 3. er balancen...og nå kommer problemet....eftersom TOTAL vægten er så vigtig, og der KUN er 7 gram fra jern til jern i et "perfect" matchet set, skal der ikke den store variablen til, før dette går helt galt.

Et "kvalitets skaft" som Dynamic Gold, har en tolerance på plus minus 1.5 gram, og det er "godt", og Golfpride som laver kvalitets-grips har en tolerance på plus minus 3.5 gram....er vi nå uheldige, har vi et worse case scenario ved at det aktuelle jern fik et "tungt skaft" (plus 1.5 gram), og et "tungt grip" (plus 3.5 gram), som i sum er 5 gram
...ups det er ikke meget tilbage her før vi er der det næste jern i et sæt hører til, og club makere som ikke forstår balance, MOI of Total vægt, ville under dryfit lade sig lure av et "tungt grip" som laver 3.5 gram Counterweight, og deraf lurer club makeren til å lægge til 1.5 gram på hovedet på denne i for vejen 5 gram for tunge kølle, så nå er vi 6.5 gram off target, og kun 0.5 gram fra næste kølle...Det duer bare ikke, men er "helt normalt", nettop fordi man ikke forstår at Total vægten er vigtigere end SW balancen, og at variabler i grip vægt kan udnyttes positivt, vi må aldrig justere hoved vægt baseret på aktuelt grip vægt

For at dette skal blive rigtig, skal altså skaft og hovedet samles, så skal vi veje de, der vi nå "ønsker" at de er 7.0 gram i difference, men det er de aldrig grundet tolerancen i skaft vægt på plus minus 1.5 gram. Vi skal nå veje vores grips, og fordele de sådan at vi udjævner total vægten så vi kommer så nærme 7 gram fra jern til jern som mulig, KUN da kan dette blive "rigtig godt".

Jeg har tidligere omtalt det fænomen at jo nærmere en spiller kommer sit ideale, jo mere følsom bliver han, og dette forhold sammen med variabler for total vægt på "en halv kølle" altså ca 3.5 gram er deraf til å opdage for SAMTLIGE spillere som er til en RIGTIG fitting, bare så synd at dette parameter ikke gives den opmærksomhed det fortjener.

• Like 1

1 hour ago, Enjoy Golf said:

Hej alle,

Tom har svaret på mit spørgsmål vedrørende hybid-køllers tilgivelse som måske interesse (for nogle af jer) i debatten.

https://wishongolf.com/designs/hybrid-irons/775hs/

Per

Nå er vel ikke et link til denne modellen en forklaring på eventuel "tilgivelse", men hybrider er enklere å styre retningen på, da de har Center of Gravity længer bagud fra face sammenlignet med et jern. Rammer vi midt i center af face opdager vi ingen difference, mens om vi rammer lidt på siden til heel eller toe side kommer differancen til syne ved at et jern vil vride sig ved å åbne eller lukke face angle, og derved påvirke retningen, mens en hybrid med COG længer bagud fra face har en højere MOI eller modstand mod å vride sig, og deraf åbner face angle mindre eller lukker mindre end på et jern, og retningen bliver deraf mere stabil. Det er det samme forhold videre fra Hybrider til Woods, der woods har et længer RCOG mål end hybrider, og deraf højere MOI og mindre head twist om vi rammer lidt på udsiden af center.

Jeg ser at Tom berører det tema i sin kommentar, men mulig i en sprog form bare få vil forstå hvad han egentlig henviser til. Han går så videre ind på selve fittingen af køllen, og korrekt nok er den mindst lige så vigtig eller vigtigere, for det er den som afgør hvor godt vi evner å ramme center af face til å starte med, så er den jobben lavet rigtig, bliver tilgivelse et mindre vigtig tema da man ikke misser center så tit man ville sammenlignet mod en kølle som ikke var tilpasset ret. Det er HER differancen mellem "hylde køb" - Online fitting, og The real deal kommer ind, for uden de tester som er nødvendig, ved vi ikke hvor godt vi kan klare den delen.

Vi siger normalt at BLADES aller Muscle back jern er de sværeste eller mindst tilgivende jern man kan vælge (meget kort RCOG og lav MOI), men jeg  fittet og byggede også Blades for spillere med over HDCP 10, og de spiller rigtig godt med det, nettop fordi den dynamiske fitting er lavet som den bør laves, og at tema tilgivelse deraf kommer i anden række, for det ER begrenset hvad køllehovedet kan "fixe" om man først rammer meget dårlig, så det er her det starter, med en tilpasning som hjælper os med å ramme godt og på det vis reducere antal dårlige slag. En god fitting vil altså ikke forbedre stort på dine gode slag, men reducere antallet dårlige..

• Like 1

Hej alle golfere,

Håner I har fået spillet nogle gode runder i påskedagene.

Havde nogle oplevelser på en runde i denne uge som jeg gerne vil dele med jer.

Havde bragt min gamle hybrid (Cobra f-Max) og en TourEdge HL-4 (13,5 grader loft og med 43,5" skaft længde) for at se hvordan de virkede sammenlignet med mit udstyr fra Tom Wishon.

• F-Max Hybrid versus Wishon 418 RS

F-Max hybriden ramte jeg ok med ca 10 m kortere længde sammenlignet med Wishon-hybriden.

Det underlige var at Cobra F-Max hybriden føltes som plastic hybrid (i køllehoved) sammenlignet med Wishon-hybriden (som har højere materialekvalitet og er noget rigtigt kram).

Jeg har et distance hul i min bag (mellem 7-jern og 5-Hybrid) så jeg har bestilt en ny Wishon 775HS hybrid hos Thomas Rosenberg, da jeg syntes at de Wishon-hybrider bare virker max (super længde og god tilgivelse, også når jeg rammer lidt udenfor sweet spot på hybriden).

• TourEdge HL-4 versus Wishon 919 THI

Tænke at jeg var nødt til at prøve denne  TourEdge HL-4 driver (som jeg havde liggende fra tidligere) for en god ordens skyld. "Oh my god" den HL-4 driver virkede fantastisk og jeg slog kontrollerede fades som landede godt på fairway hver gang. Længden på mine tee-slag var ca den samme (eller lidt længere) sammenlignet med min Wishon-driver (15,5 grader loft og med 43" skaft længde) og HL-4 driveren føltes mere tilgivende.

Jeg ved ikke hvad som gjorde at HL-4 driveren virkede men endelig har jag fået fuld tillid til min driver fra tee og jeg mistænker at de ca. 2" kortere skaft længde (til 43-43,5") sammenlignet med min lange Cobra Max driver (45,5") er en medvirkende årsag?

Så hvis du ønsker noget billigere køller/jern (som er fittet til din skaftlængde, lie, grip og SW) så kan TourEdge Exotics (bygget til HCP 5-25 spillere) eller High Launch 4 serien  (bygget til HCP 20-54 spillere) være et alternativ? Golfsmeden tilbyder også fitting til TourEdge udstyr ellers så har jeg været i kontakt med Robert Cooke (hos https://rocgolf.co.uk i UK som har en masse brands og også tilbyder TourEdge).

Fortsat godt forår til jer alle 

Mvh

Per

Hejsa,

Ronnie fortæller lidt om hvordan han beregner skaft-længde.

Håber at Ronnies forklaring kan have interesse for nogle af jer i en custom-fitting dialog med jeres clubbuilder/Proshop så du kan finde din rigtige skaft-længde.

Jeg er fittet til -0,75"-1" kortere jern / hybrider og -2,5" kortere driver og de kortere skafter virker på banen for mig (har ca 8/10 slag i sweet spot eller tæt på sweet spot nu).

Enjoy😀

Ronnie siger:
1.  I start with a wrist-to-floor table length for the 5-iron... 37.5 inches in your case.

2.  I adjust for Handicap... -0.25 = 37.25
3.  I adjust for Transition... 0 = 37.25
4.  I adjust for Tempo... 0 = 37.25
5.  I adjust for Release... -0.25 = 37.0
6.  I adjust for Swing plane... 0 = 37.0

I then make a judgment for final length based on my experience and how I expect the player to progress in the future.  In your case, I expect you to continue to improve your skill level and attain lower handicaps.  So, I added 0.5 inch to make the 5-iron 37.5.  I feel that the 37.5" 5-iron length will serve you well in the future since the investment in your clubs is significant.

The other clubs are graduated in half-inch increments from the 5-iron up to the 38-inch for the 4-iron/4Hybrid and from the 5-iron down to the 35-inch PW (PW-length = GW-length = SW-length). 

Hybrids are made to the same length as their conventional club counterpart.  As you can see, this is not rocket science but more of an art.  Actually, I was an engineer on NASA's Saturn Apollo Lunar Landing Program that put men on the moon in the late 1960s and early 1970s.  So I kid that I am, indeed, a rocket scientist.  Ha!

Mvh

Per

3 timer siden, skrev Enjoy Golf:

Hejsa,

Ronnie fortæller lidt om hvordan han beregner skaft-længde.

Håber at Ronnies forklaring kan have interesse for nogle af jer i en custom-fitting dialog med jeres clubbuilder/Proshop så du kan finde din rigtige skaft-længde.

Jeg er fittet til -0,75"-1" kortere jern / hybrider og -2,5" kortere driver og de kortere skafter virker på banen for mig (har ca 8/10 slag i sweet spot eller tæt på sweet spot nu).

Enjoy😀

Ronnie siger:
1.  I start with a wrist-to-floor table length for the 5-iron... 37.5 inches in your case.

I then make a judgment for final length based on my experience and how I expect the player to progress in the future.  In your case, I expect you to continue to improve your skill level and attain lower handicaps.  So, I added 0.5 inch to make the 5-iron 37.5.  I feel that the 37.5" 5-iron length will serve you well in the future since the investment in your clubs is significant.

The other clubs are graduated in half-inch increments from the 5-iron up to the 38-inch for the 4-iron/4Hybrid and from the 5-iron down to the 35-inch PW (PW-length = GW-length = SW-length). 

Hybrids are made to the same length as their conventional club counterpart.  As you can see, this is not rocket science but more of an art.  Actually, I was an engineer on NASA's Saturn Apollo Lunar Landing Program that put men on the moon in the late 1960s and early 1970s.  So I kid that I am, indeed, a rocket scientist.  Ha!

Mvh

Per

Må man spørge fra hvor, han kender til din transition, tempo, release og swingplane?

Hej Osholm,

Ja, selvfølgeligt👍

Prøver at forklare og "ja" det er som at samle alle brikkerne i et puslespil (at finde frem til alle dele i swinget):

1. Transition (fra opmåling hos Golfsmeden i Nov 2019)
  2. Tempo (fra opmåling hos Golfsmeden i Nov 2019)
  3. Release (fra egne erfaringer og TrackMan opmåling hos Golfnetwork samt vejledning af Pro i Nov 2019)
  4. Swingplane (fra TrackMan opmåling hos Golfnetwork i Nov 2019)

Ronnie andvendte følgende for at udarbejde en anbefaling:

1.  Måleformular (fra Golfsmeden)
  2. TrackMan Rapport (fra Golfnetwork i Stensballe)
  3. Udfylde Ronnies fitting formular (https://www.rjgolfclubs.com/ under fanen "Fitting")
  4. +++ mange spørgsmål fra Ronnie til mit spil, længder mv.

Håber at det var svar på dit spørgsmål.

Det har været en lang vinter men det føltes godt at have nogle jern og køller (som er MOI-matchet) og virker til mit sving.

Glæden med mit spil er tilbage og jeg har skiftet fokus fra score til at have det sjovt på golfbanen.

Mvh 

Per  

Så ud fra alt det data der, endte han med at lave jern baseret fuldstændig til dit wtf mål ? Eller er der noget af det jeg ikke forstår ?

Hej nAlen,

Tak for at du deltager i debatten👍

Undrer mig lidt over dine spørgsmål hvis du har læst tråden. 

Forsøger at svare på dine spørgsmål:

1. Så ud fra alt det data der, endte han med at lave jern baseret fuldstændig til dit wtf mål ?
    Nej

2. Eller er der noget af det jeg ikke forstår?
    Tvivler på at det ikke er noget du forstår. Ronnie har 20-års + erfaring med at bygge Wishon køller og jern og han virker til at have ok kompetencer / erfaringer i at bygge køller og jern efter Tom Wishon 
    "12 Key Fitting Specifications" (har tilføjet linket* for god ordens skyld)

*Artikkel fra Tom Wishon om de "12 Key Fitting Specifications" som måske har interesse. 

http://www.golfwrx.com/255475/what-constitutes-a-truly-professional-club-fitting-analysis/

Mvh Per

8 timer siden, skrev Enjoy Golf:

Ronnie siger:

Det jeg mener er at han startede med et wtf på 37,5, og endte med......... 37,5?