Jump to content
Enjoy Golf

Fitting - Er customized (fx Wishon) udstyr billigere i længden?

Recommended Posts

1 hour ago, Enjoy Golf said:

Hvordan og hvor vi køber vores tilpassede køller/jern fra er underordnet så længe vi har udstyr som hjælper os på golfbanen.

Det er her du går skoerne af dig selv, du har som en forudsetting av leverancen vil fungere, men det er der ingen garanti for, og nettop derfor kan ikke en som ved hvad jeg gør om Golf udstyr anbefale det her om målet rent faktisk er noget som hjælper dig på Golfbanen.

Bistand og assistance er altid bedre en ingen og sammenlignet mod ren net hander med selvbetjening, men det er DER vi befinder os , vi er IKKE i nærheden af en Dynamisk Fitting som en NØDVENDIG for å vide om det hele rent faktisk fungerer. Jeg vil også være forsigtig med brug af ord som "tilpasset", for hvad er det udstyret blev tilpasset til? jo det blev lavet ud fra en TEORI baseret på samtale og korrespondance, men det er altså IKKE en tilpasning til DIG, kun en ændring av standard specs man IKKE ved udfaldet af og det kan man altså få helt uden bistand om man vil, og fra utallige net butikker. Custom specs og Custom fit er IKKE det samme, og er det Custom FIT man søger så skal der en dynamisk fitting til før vi kan notere specs.

Hej LHW,

Tak for din mening og deltagelse i debatten.

Ved ikke om det er mig men du lyder som et fantastisk positivt, forandringsparat og fleksibelt menneske.

Jeg taler for mange højhandicappere/klubgolfere (som spiller ca 1 gang per uge fra apr-okt) hvor budget for et sæt køller/jern er ca 10.000 DKK.

Vi vil også gerne fittes til nogle køller/jern som virker (på golfbanen) og for mange af os er "fast food"-fitting ok (online-fitting eller tilpasset længde/loft/lie/flex i en golf butik).

Hvis tiden kommer til at spille mere golf og et højere budget (ca 15.000 DKK), "ja" så bliver det verdensklasse fitting for mig med real-feel som I anbefaler. Tak

Kan også god huske forskel på feel i Cobra F-Max, Cobra Speedback, Wilson D250, Cobra Fly Z XL m.fl som jeg har blivet TrackMan opmålt med i danske golfbutikker

Tak for en god debat og vi er kommet langt rundt i hjørnerne af clubfitting og med næsten 1.000 visninger. Fantastisk

God dag/aften til jer alle

Per

• Like 1

4 hours ago, Enjoy Golf said:

Hej LHW,

Tak for din mening og deltagelse i debatten.

Ved ikke om det er mig men du lyder som et fantastisk positivt, forandringsparat og fleksibelt menneske.

Jeg taler for mange højhandicappere/klubgolfere (som spiller ca 1 gang per uge fra apr-okt) hvor budget for et sæt køller/jern er ca 10.000 DKK.

Vi vil også gerne fittes til nogle køller/jern som virker (på golfbanen) og for mange af os er "fast food"-fitting ok (online-fitting eller tilpasset længde/loft/lie/flex i en golf butik).

Hvis tiden kommer til at spille mere golf og et højere budget (ca 15.000 DKK), "ja" så bliver det verdensklasse fitting for mig med real-feel som I anbefaler. Tak

Kan også god huske forskel på feel i Cobra F-Max, Cobra Speedback, Wilson D250, Cobra Fly Z XL m.fl som jeg har blivet TrackMan opmålt med i danske golfbutikker

Tak for en god debat og vi er kommet langt rundt i hjørnerne af clubfitting og med næsten 1.000 visninger. Fantastisk

God dag/aften til jer alle

Per

Det her forum var i sin tid blåset liv i fra nogle få hundrede medlemmer og til godt de første tusind med massive omgange club tech og fitting, og enorme mængder af det materiale som ligger her på VMG om tema går langt udenpå samtlige skoler og kursurs man kan betale sig til i dag. Jeg har deraf intet imod at spillere ønsker å opnå bedre og nemmere spil via bedre tilpasset udstyr, det har tvært om været min anbefaling fra dag 1. Hvor meget både i tid og penge den enkelte så har adgang til å disponere til rent forbrug og en hobby varierer jo også meget, og ingen af os har vel noget i mod en god pris på det man skal handle, så vi er på linje og enige om det meste, bare ikke hvad jeg tør anbefale da mulighederne for fejlkøb ikke bliver elimineret, kun reduceret, og eftersom man også fravælger at prøve af både det man handler, og de mange alternativer der altid eksisterer "plus minus" det man så handlet.....

ja du sparede 36%, men det er da også hvad du tager i selvrisiko ved den tillid du viser han du mener kan klare det for uden den dynaske testing. Er man en spiller der virkelig kender sig selv, og ved hvad man skal ha, ja så er jo prisen det vigtigste, er det å finde hvad der virkelig passer bedst, kommer man ikke udenom testing, og så må man måske begrense hvor stor del af baggen man skifter ud ad gangen, og heller se den lange ejer og levetid noget der VIRKELIG passer giver, og deraf se investeringen i trind, og som gode penge givet ud i mere spille glæde fra dag en og hele vejen.

Det og skulle deltage i flere omgange fitting over tid, og gerne hos den samme club fitter er også at club fitting er et team work, og jo bedre de kender hinanden, jo nemmere er det å komme i gennem det hele runde 2 og 3. Som spiller vil du også opnå kundskaber både om dig selv, dit swing, og hvorfor lige det ene eller andet fungerer godt eller dårlig for dig, og mange af de som var mine kunder, ja de er vel i stor udstrækning "selv-gående" og med forståelse for det hele de siden har kunne dage nytte af, enten når de kom til en ny fitting et andet sted, eller for å handle selv direkte på nettet.

Så, hvad den enkelte vælger er op til den enkelte selv, men vær altså bevist på at de 36% sparet på prisen i en "online fitting til USA"  vs "the real deal" her hjemme, ikke nødvendigvis var den løsning som over tid gav det højeste udbyttet, det være sig på banen eller i tegnebogen.

Edited by LHW
  • Like 1

Hej 

Artikkel fra Tom Wishon om de "12 Key Fitting Specifications" som måske har interesse. 

http://www.golfwrx.com/255475/what-constitutes-a-truly-professional-club-fitting-analysis/

Interessant at Tom skriver følgende (frit oversat fra EN-sprog til DK-sprog): Spillere med score 80-100 (Hcp 8-28) oplever den største effekt med fitting, fordi de har ustabilt boldtræf som kommer fra problemer med at kontrollere køller/jern som er for lange, har for lavt loft eller er for tunge /lette.

@RosenbergSom vi har talt om så er du må min "short list" af leverandører af Wishon udstyr. Jeg er fan af din hjemmeside og syntes at beskrivelsen "Samling af et jern" og "Maskiner" er en fantastisk oplevelse

1 time siden, skrev Enjoy Golf:

eller er for tunge /lette.

....

Giver det mening nu, hvorfor online fitting ikke er den bedste vej, hvis man ikke har mulighed for at teste forskellige vægte?

Jeg gik rundt med rygproblemer og spillede dengang med DGS R300, blev så anbefalet af @LHW at prøve nogle lettere skafter og fandt frem til at det skulle være XP95, altså en forskel på 30gr. I dag har jeg ikke rygproblemer, men hvis jeg ikke havde haft nogle forskellige skafter at teste, så havde jeg nok aldrig fundet frem til det setup, som passer til min ryg.

Dette er blot en af mange årsager til, at jeg ikke går ind for onlinefitting - Det kan give et prej, men jeg giver bare ikke meget for de test, uanset hvem der har lavet dem. Jeg har prøvet boldtest også og ender altid med at spille med det modsatte af, hvad boldtesten viser, fordi det simpelthen bare passer bedre.

Hej Nicolai,

Dejligt at du har fundet et lettere skaft som virker for din ryg og på golfbanen😀

Tænker at det  er vigtigt for os alle at have tillid til ens køller/jern (i baggen) som kan give os golfspillere stor glæde med spillet🏌️‍♀️🏌️‍♂️

Fast food- eller NOMA fitting er et valg vi golfspillere (hver i sær) må træffe efter individuelle ønsker.

Per

• Like 1

Kære venner. Er livet ikke for kort til at diskutere meget komplicerede golf-tekniske finurligheder med en ny-golfer, går jeg ud fra, som vel knap nok har fundet sit sving endnu? 
Når der ikke andet her på debatten, er jeg jo nødt til at følge med i debatten😉

• Haha 1

Der var en tid hvor man havde skafter er hickory træ og alligevel kunne man spille golf - gad vide hvor meget flex ændrede sig med fugt... De fleste kommer i gang med at spille med et sæt brugte køller og de køller passer sjældent til spillerens sving, men er det spilleren eller køllerne den er gal med? Vil gennemsnitsspilleren i de fleste tilfælde vil have større glæde af at fitte sit sving så det passer bedre til køllerne? Se på f.eks Gforce træningskøllerne der har et skaft der minder mere om en gummipind end et skaft, men med den rigtige teknik kan man slå gode slag. Jo man kan ændre køllerne så der kommer flere gode resultater, men holder man så ikke spilleren fast i den dårlige teknik? Hvad skulle hjælpe en spiller med at svinge mere fladt hvis hans jerne er bukket +5 upright fordi han svinger for stejlt?

Jeg tror ikke på at et sæt fuldt fittet til en dårlig teknik er et godt udgangspunkt for fremtiden. Ja, det hjælper at vægt og dimensioner passer, men absurde lie ændringer fordi man har dårlig teknik???

Der hvor man i mine øjne kommer langt med en online fitting er at man får noget udstyr der er et bedre udgangspunkt end at købe i blinde. Når man så kommer til det punkt hvor man ikke gider at rode med sin teknik, men vil optimere sine resultater via udstyret så er det tid til den fulde fitting. Eller selvfølgelig hvis man er i den gruppe hvor man måske spiller turneringer på højere plan - men det er jo en meget lille procentdel... og mange i den gruppe startede ikke med fittet udstyr.

Men nu er vi jo selvfølgelig i "flightmonitor perioden" hvor man jagter handikapdecimaler med flight, spin og carry optimering frem for bare at spille spillet - men er spillet blevet sjovere af det? Man kan sagtens argumentere for at man kan fastholde spillere ved at tilpasse deres udstyr så de hurtigere får succes - og det er givet vis rigtigt. Det er vel også derfor at debatten om fitting ikke er sort og hvid. Og så vil der altid være et usikkerhedsmoment i fitting fordi det stadigt baseres på et element af følelse.

Så hvad er bedst? Hvis man har pengene så er den fulde fitting hos en dygtig fitter der tager højde for hvor du er, og om du ønsker at rette dine svingfejl selvfølgelig den bedste løsning - og selvfølgelig i samråd med en pro. Og da gerne med en form for serviceaftale så man efter 1 år kan komme tilbage og få et check på om det stadigt passer. Men et fuldt fittet sæt er nok en lidt for dyr løsning for de fleste hvis man bare vil i gang med golf - og hvis man er på et stadie hvor man ikke kan ramme bolden giver en fuld fitting jo ingen mening i anden forstand end at få det til at passe med højde og svingvægt..

Jeg er slet ikke imod fitting til en sund sving teknik... - men fitting til dårlig teknik der fastholder folk i de dårlige vaner bryder jeg mig ikke om. Få længde og vægt rigtig og lær teknikken derfra. 

• Upvote 2

17 hours ago, snejbjerg said:

Der var en tid hvor man havde skafter er hickory træ og alligevel kunne man spille golf - gad vide hvor meget flex ændrede sig med fugt... De fleste kommer i gang med at spille med et sæt brugte køller og de køller passer sjældent til spillerens sving, men er det spilleren eller køllerne den er gal med? Vil gennemsnitsspilleren i de fleste tilfælde vil have større glæde af at fitte sit sving så det passer bedre til køllerne? Se på f.eks Gforce træningskøllerne der har et skaft der minder mere om en gummipind end et skaft, men med den rigtige teknik kan man slå gode slag. Jo man kan ændre køllerne så der kommer flere gode resultater, men holder man så ikke spilleren fast i den dårlige teknik? Hvad skulle hjælpe en spiller med at svinge mere fladt hvis hans jerne er bukket +5 upright fordi han svinger for stejlt?

Jeg tror ikke på at et sæt fuldt fittet til en dårlig teknik er et godt udgangspunkt for fremtiden. Ja, det hjælper at vægt og dimensioner passer, men absurde lie ændringer fordi man har dårlig teknik???

Der hvor man i mine øjne kommer langt med en online fitting er at man får noget udstyr der er et bedre udgangspunkt end at købe i blinde. Når man så kommer til det punkt hvor man ikke gider at rode med sin teknik, men vil optimere sine resultater via udstyret så er det tid til den fulde fitting. Eller selvfølgelig hvis man er i den gruppe hvor man måske spiller turneringer på højere plan - men det er jo en meget lille procentdel... og mange i den gruppe startede ikke med fittet udstyr.

Men nu er vi jo selvfølgelig i "flightmonitor perioden" hvor man jagter handikapdecimaler med flight, spin og carry optimering frem for bare at spille spillet - men er spillet blevet sjovere af det? Man kan sagtens argumentere for at man kan fastholde spillere ved at tilpasse deres udstyr så de hurtigere får succes - og det er givet vis rigtigt. Det er vel også derfor at debatten om fitting ikke er sort og hvid. Og så vil der altid være et usikkerhedsmoment i fitting fordi det stadigt baseres på et element af følelse.

Så hvad er bedst? Hvis man har pengene så er den fulde fitting hos en dygtig fitter der tager højde for hvor du er, og om du ønsker at rette dine svingfejl selvfølgelig den bedste løsning - og selvfølgelig i samråd med en pro. Og da gerne med en form for serviceaftale så man efter 1 år kan komme tilbage og få et check på om det stadigt passer. Men et fuldt fittet sæt er nok en lidt for dyr løsning for de fleste hvis man bare vil i gang med golf - og hvis man er på et stadie hvor man ikke kan ramme bolden giver en fuld fitting jo ingen mening i anden forstand end at få det til at passe med højde og svingvægt..

Jeg er slet ikke imod fitting til en sund sving teknik... - men fitting til dårlig teknik der fastholder folk i de dårlige vaner bryder jeg mig ikke om. Få længde og vægt rigtig og lær teknikken derfra. 

Helt enig, de 4 Basic parameter - Længde, Total vægt, Balance, Grip model og size er alt der skal til for å være godt kørende, Flex profil og lie vinkler er længer ned på listen, men husk at Club specs TVINGER spilleren, så det er altid spilleren som må tilpasse sit swing til udstyret, udstyret kan tilpasses, men det tilpasser sig ikke af sig selv, så uanset parameter vi taler om, det påvirker spilleren til en eller anden kompensering til det bedre eller værre. Det betyder også at udstyr som er "helt galt" på et eller andet, har potentiale til å lede spilleren ud i swing fejl han senere kan ha vansker med å komme af med. Det er deraf vigtig at vi har et godt start sted som er "rimelig" i nærheden af hvad det burde være til den aktuelle spiller. Total vægt / skaft vægt og balance er nok der det syndes mest. Med hensyn til Lie vinkler er det metoden som benyttes der er gal i langt de fleste tilfælde (Lie board) så her introduceres tit en fejl der fordrer kompencering fra spilleren.

Hej igen,

Håber at I alle har det godt trods denne svære Corona-tid.

Det har været mange gode debatter om køb af udstyr fra England, DE, US eller DK, så jeg ville gerne dele et link (til Alex Robertsen Custom Fit) med jer.

Han er en skotsk Wishon club fitter ca 11 km fra St. Andrews links bane i Skotland, som måske har interesse for nogle af jer?

Alex har også flere jern/kølle brands hvis det har interesse.

Alex ser ud til at have gode priser tæt på US-niveau og ca. 40% lavere end i DK.

Kender ikke hans kompetence niveau udover at han har lagt et "Advance Club Fitting Certificate" from Diamond Golf (som ejer Wishon Golf), fra nov 2017, på hans hjemmeside.  

Jeg har skrevet en mail til ham for at få et tilbud på en FW-7 kølle, så må vi se hvad han kan tilbyde.

Muligheder for dig / jer:

• Noma fitting: Kræver en tur (eller to ture) til Skotland
    • Fly Kastrup-Edinburgh tur/retur på Momondo (med 1 stop i Amsterdam) koster ca 1.200 D.Kr
    • Alex holder til ca 1 times kørsel (72 km) fra Edinburgh lufthavn 
    • Du kan måske nå en green fee tur på St. Andrews banen eller en anden skotsk bane i en weekend tur

• Fast-food fitting: Bestilling per mail/mobil

Alex Robertson Custom Fit:
http://alexcustomfit.co.uk/
5 Lydox Mill Cottages, Dairsie, Fife KY15 4RN Scotland
Phone 01334 871344   Mobile 07500 818141

Ønsker jer alle et dejligt forår (trods Corona) og håber at I alle får en fantastisk 2020 sæson på golfbanen😀🏌️‍♂️

Per

Hej igen,

Håber at I alle har det godt trods denne svære Corona-tid.

Det har været mange gode debatter om køb af udstyr fra England, DE, US eller DK, så jeg ville gerne dele et link (til Alex Robertsen Custom Fit) med jer.

Han er en skotsk Wishon club fitter ca 11 km fra St. Andrews links bane i Skotland, som måske har interesse for nogle af jer?

Alex har også flere jern/kølle brands hvis det har interesse.

Alex ser ud til at have gode priser tæt på US-niveau og ca. 40% lavere end i DK.

Kender ikke hans kompetence niveau udover at han har lagt et "Advance Club Fitting Certificate" from Diamond Golf (som ejer Wishon Golf), fra nov 2017, på hans hjemmeside.  

Jeg har skrevet en mail til ham for at få et tilbud på en FW-7 kølle, så må vi se hvad han kan tilbyde.

Muligheder for dig / jer:

• Noma fitting: Kræver en tur (eller to ture) til Skotland
    • Fly Kastrup-Edinburgh tur/retur på Momondo (med 1 stop i Amsterdam) koster ca 1.200 D.Kr
    • Alex holder til ca 1 times kørsel (72 km) fra Edinburgh lufthavn 
    • Du kan måske nå en green fee tur på St. Andrews banen eller en anden skotsk bane i en weekend tur

• Fast-food fitting: Bestilling per mail/mobil

Alex Robertson Custom Fit:
http://alexcustomfit.co.uk/
5 Lydox Mill Cottages, Dairsie, Fife KY15 4RN Scotland
Phone 01334 871344   Mobile 07500 818141

Ønsker jer alle et dejligt forår (trods Corona) og håber at I alle får en fantastisk 2020 sæson på golfbanen😀🏌️‍♂️

Per

Eller man kunne benytte sig af @Rosenberg som er i Danmark, hvor det ikke koster 1200 plus ophold at tage til. Hvis man gerne vil have muligheden i Danmark, var det måske en ide at støtte dem i Danmark. Hvis du går så meget op i diplomer, så kan du jo sammenligne med @Rosenberg diplomer. Det er jo muligt at tage et kursus over et par dage og få sådan et enkelt diplom...

Men hvis man bare vil have det billigste af det billigste uden at gøre brug af de kompetencer og arbejde der ligger bag en fitting, så er det da helt sikkert billigere bare at bestille fra udlandet :)

De 40% er da hurtigt væk, med tanke på, at man skal overnatte, have noget at spise og så er en greenfee på St. Andrews ikke bare lige sådan at få. 

Jeg kan ikke rigtig få øje på besparelsen, udover man kan få sig en tur til Skotland. 

Pris og tidsmæssigt er der ingen besparelse, nok nærmere det modsatte. 

Kære Osholm og Nicolai,

Tak for at I deltager i debatten.

@Rosenberger altid på min liste af potentielle leverandører og jeg syntes at hans priser på køller er skarpe👍, og jeg ville være glad for at købe min næste hybrid, fairwaykølle eller driver hos Thomas. Som en nærig jyde (og som ikke har råd til at gå særligt tit på Noma men må nøjes med en kradser hos den lokale grillbar i jylland) har jeg det lidt svært med ens (faste) priser på alle jern (fx. så koster et Sterling single length jern det samme som et 979 SS jern) og det ser jeg ikke særligt tit hos andre club-fittere på kloden.

Hvem vil betale for Noma-mad og få en lokal tre retters kro-menu?

God aften / weekend til jer begge

Per  

Kære Osholm og Nicolai,

@Rosenberger altid på min liste af potentielle leverandører og jeg syntes at hans priser på køller er skarpe👍, og jeg ville være glad for at købe min næste hybrid, fairwaykølle eller driver hos Thomas. Som en nærig jyde (og som ikke har råd til at gå særligt tit på Noma men må nøjes med en kradser hos den lokale grillbar i jylland) har jeg det lidt svært med ens (faste) priser på alle jern (fx. så koster et Sterling single length jern det samme som et 979 SS jern) og det ser jeg ikke særligt tit hos andre club-fittere på kloden.

Per  

Du besvarer ikke rigtig mit indlæg. De 40% er væk når du skal have hotel, mad osv. Hvorfor så ikke vælge at støtte dansk istedet? 

Dit Noma/pølsevognssnak synes jeg også er en mærkelig sammenligning i det her tilfælde. Og har jo ikke noget med at være nærig eller andet at gøre. De 40% er ikke tilstede, med de priser du nævner og slet ikke, hvis du skal afsted 2 gange. 

Kære Osholm og Nicolai,

Per  

Kære Per

Tak fordi du deltager i debatten.

Nu var jeg lige inde på Alex side og kan se, at Alex tager samme pris for 771CSI, Sterling, 565MC og 575MMC... Så helt fremmed for dig kan det ikke være, når dit eksempel netop har samme priser for stort set alle jern.. Og hos Thomas er der er hel del flere skafter at vælge imellem. Alex's priser med Wishons egne skafter, ved du om prisen hos @Rosenberg er med TT inkluderet? Det eneste jern der er undtaget der er undtaget denne (hos Alex) er 979.. Måske der er en forklaring på dette?

Jeg ser heller ikke helt sammenligningen med Noma og kromad... Hvori vurderer på dybden af fittingen? Undskyld men det virker lidt som om du vil have Noma mad, men betale pølsevognspriser, for nu at bruge din egen sammenligning. Som jyde, ser jeg ikke helt sammenligningen med at tage turen skotland vs københavn.. flyturen har du selv pris på, så skal du fra lufthavnen til hotel ved fitteren, så skal du have mad, overnatning. Transport tilbage til lufthavn. Hvor lang tid/økonomi bliver brugt på transport inkl ventetid i lufthavn osv. i forhold til en tur til københavn?

Det er altid fint med alternativer, men man skal huske at sammenligne æbler med æbler og ikke rosiner med svensknøgler..

Hej igen Osholm,

Tak for dine kommentarer og nu giver det bedre mening med faste priser.  

Som jeg ser det så er der lille forskel i råvareprisen (på rå-skaft og rå-jern hoved priser fra Diamond Golf) for de forskellige typer jern sammenlignet med slut-prisen til kunden. Selvfølgeligt er der fx en prisforskel på carbon stål (1020) som anvendes i Wishon 771CSI jern hoveder og på rustfrit stål (432) prisen som anvendes i Wishon 979SS jern hoveder. 

Her er et tænkt eksempel (hvis jeg var club-fitter) så ville jeg nok bruge ca. en time per jern (med ca 500 kr /time for en god håndværker i dag) og jeg skal jo have lidt til at betale husleje, strøm/maskiner og betaling for bygge/range tid samt en fortjeneste på 300-500 kr. per jern. Mine totale omkostninger for et 771CSI-jern (rå-skaft, rå-hoved, bygge-tid, blytape/"feel"-tid med kunden på range og fortjeneste) sammenlignet med et 979SS-jern ville nok ende med en forskel på 100-200 kr, ja så giver ens pris (for de forskellige jern) bedre mening.

@tilføjer dig her Nicolaj da du er en feel-expert: Forstår godt at der er en "feel"-forskel på jern og køller og at det er afgørende/kristisk at have jern og køller som føles rigtigt i hænderne (på den enkelte golfer) med dertil følgende selvtillid ("confidence") som er alt afgørene for at nyde spillet og opnå en lav score. Har testet jern / køller med SW fra C3 til D3 (og for mig føles C8-D0 rigtigt).  

Jeg ved at det er mange af jer som er uenige men for mig som ikke kan mærke/føle svingvægt forskel på en mukkert og en hammer så har jeg de lidt svært ved at betale dobbelt pris for hvert 979SS jern (med Noma-fitting i DK), sammenlignet med næsten de same 979SS jern (bestilt og leveret i grillbaren uden feel- / blytape test).

Solen skinner, himlen er blå og græsset grønt hvad venter du på? God tur på golfbanen til jer alle😀

Per