Jump to content
Enjoy Golf

Fitting - Er customized (fx Wishon) udstyr billigere i længden?

Recommended Posts

2 timer siden, skrev Enjoy Golf:

Tak at du deler din historie med at blive "finetunet/re-fittet" hos Golfexperten

Det var nu en fitting session foretaget hos dem, som skulle rettes et andet sted.

10 timer siden, skrev osholm:

Nu venter jeg bare på forår så jeg kan komme på græs igen... muuuhhh

Godt du ikke skræv Bææææh, for det er vist kun ham der Tiger der kan tillade sig det 😀

Muuuhhhh

18 timer siden, skrev osholm:

Jeg skrev til Wishon Golf, for at få lidt klarhed over, hvad de egentlig anbefaler, da jeg tænkte, at det ville være noget af en drejning i deres policy i forhold til tidligere, men en interessant drejning. Baggrunden til jeg skrev til dem, er fordi, jeg selv tidligere har prøvet at få anbefalet noget pga en trackman rapport samt yderligere info over beskedsystem på GolfWRX til en "skaft-Guru", der hedder Joe Kwok.

Jeg var for en del år siden inde hos Trackman fabrikken i Kbh, da jeg kender en af udviklerne. Der testede vi det hele igennem og prøvede bare en masse udstyr. Det vi brugte mest tid på var driveren (er jo det sjoveste) og jeg prøvede forskellige opsætninger med køller og skafter. De fire kombinationer, der så ud til at virke bedst fik jeg lavet en rapport over som jeg sendte til Joe Kwok, og derfra fulgte også en længere korrespondence. Det han anbefalede mig, var et Diamana Whiteboard 63X, så jeg bestilte en driver med anbefalet loft samt det Whiteboard skaft. Lækkert var det, da det kom ind af døren, helt ufedt var det, da jeg tog den med på rangen og på banen og ikke kunne ramme hverken buh eller bæ :) Den sejlede i venstre og højre, det var sidste gang jeg fik lavet en "webfitting".. Jeg kunne lige så godt have været kørt til en shop og købt den første og bedste driver jeg havde fået øje på i butikken, den havde nok passet ligeså godt.

Nu til det svar jeg fik fra Tech Department hos Wishon Golf, Tom kunne godt huske han havde fået en forespørgsel fra en dansk golfspiller og, at han havde anbefalet en fitter. DOG havde Tom (ifølge det svar jeg har fået) troet af personen var i USA og derfor gerne ville fittes der. For som de i deres svar til mig skrev "Wishon Golf would always recommend working with an in-person clubfitter." Så det er altså ikke Tom Wishons anbefaling, at man bliver webfittet.

Jeg håber selvfølgelig, at @Enjoy Golf har fået lavet noget udstyr, der kan virker for dig. Der er også engelske sider, (tror blandt andet snaintongolf i England) hvor man har mulighed for at ændre konfigurationen i golfkøller efter ønske. Men går man all in på en Custom fitting, så skal man have fat i en club fitter, der kan se svinget og kombinere data/sving/opsætninger og ikke mindst feedback for at tilpasset så godt som overhovedet muligt...

Nu venter jeg bare på forår så jeg kan komme på græs igen... muuuhhh

Hej Osholm,

Tak for din undersøgelse hos Wishon golf og erfaring med online-fitting.

Det træls at høre at du ikke blev fittet til et skaft som passer til dit sving. øv, øv.....og velkommen i klubben af spillere som har købt udstyr som ikke passede.

For mig var det lidt anderledes og har anvendt mine data (loft, flex, lie, skaft vægt, kick-point, mv...) fra mine F-max køller/jern som har fungeret godt for mig i 2 sæsoner som "baseline" for mit Wishon udstyr. Wishon udstyret har næsten de samme spec, med ca 3 grader mere loft i driver og jern for mere tilgivelse (mindre sidespin og lidt højere boldflugt).

1. Er det for sjov at mange amerikanske golfspillere blive fittet online? Er de dumme eller tager de fejl?

Min erfaring med en dansk club builder/fitter var at jeg skulle tage toget til Sjælland og efter en time på rangen og så fyldte han ud et måleformular med tempo, rytme, skaft-længder og svinghastigheder. Han havde ikke TrackMan og målte mig til 93 MpH svinghastighed med driver. Det passede ikke da jeg var målt op til 83 MpH med driver dagen før i en jysk golfbutik (af en Pro) med TrackMan.

Samlet brugte jeg ca 8 timer (på en lørdag) og 1.000 kr på  tog-billet og time-betaling af club-fitter. Jeg havde en underlig fornemmelse at det handlede mere om penge og trække nogle gode timers arbejde ud af min pengepung , ja også kunne det være at jeg fik noget kvalitetsudstyr til sidst. Med det langsomme tempo i club-fittingen skulle jeg nok regne med 5-6 turer til Sjælland og det ville jo løbe op i mere end 5.000 kr inden jeg havde fået bestilt, justeret og fine tunet udstyret. Jeg anerkender at jeg havde en for høj forventning da jeg havde håbet på at club-fitteren kom med mange skafter (og jern/køller fra to eller flere golf producenter) som kunne skiftes løbende for at finde frem til noget som passede (og jeg forstår godt at de forsøger at minimere lageromkostninger og kun køber hjem efter bestilling i et "Make-to-order" / "Fit-to-order"-flow).

Havde også kontakt til en anden dansk club-fitter hvor jeg også skulle til Sjælland men han arbejdede kun i hverdage også bliver det lidt svært at nå efter arbejde i Jylland.

2. Er det godt med "næsten" monopol (duopol) for danske clubfittere af Wishon udstyr?

Det plejer at være sådan i andre markeder at flere udbydere gør os skarpere, leverer bedre kvalitet og til lavere priser, så om ikke det også gælder for de to danske clubfittere af Wishon-udstyr. Intet personligt her da jeg er sikker på at de to Wishon clubfittere vi har er dygtige club-fittere (kvaliteten er nok høj), men jeg kunne bare håbe (ja det er vel lov at drømme om at få udstyr som passer til ens sving) at vi havde 5-10 danske clubfittere af Wishon udstyr til glæde for mange danske golfspillere.

Undrer mig lidt over at mange golfbutikker anbefaler standard længde drivere (45"-46") til nybegyndere når de kender til eller burde vide at en kortere driver (43"-44") er nemmere at træffe bolden godt med. Mange gange har jeg en dårlig fornemmelse at det handler mere om penge (sælge det dyrest muligt udstyr som fungerer nogenlunde godt /godt for spilleren så kommer han / hun sikkert tilbage i butikken). Jeg forstår at det handler om penge for mange golfbutikker men følelsen af dårlig kundevejledning gør mange af os skuffede og medfører at mange af os ikke kommer tilbage i den butik som leverede/fittede os til udstyr der ikke fungerede (eller køber køller/jern online/webbutik).

3. Hvorfor anvender professionelle golfspillere en driver med ca 44" længde? Og hvorfor skal /kan vi klubgolfere- / Mens Section spillere anvende en længere driver? 

De to gange jeg har købt udstyr i danske golfbutikker tror jeg at ekspedienten/sælgeren kunne se / målt (blev målt til 82 cm fra håndled til gulv) at jeg havde lidt længere arme end de gennemsnit for min højde (178 cm) og hvor jeg havde været bedre tjent med -0,75"-1" kortere jern / hybrider. Jeg har ikke gode svar på de spørgsmål jeg sidder tilbage med efter min erfaring i danske butikker, men jeg tager ikke hvad de siger for god vare og checker det altid hos venner/nettet om anbefalingen kan passe og være den rigtige rådgivning. Selvfølgeligt er der gode og dårlige clubfittere / golfbutikker (som alle andre brancher) her hjemme. Min erfaring er at der skal ledes for at finde de gode butikker/club fittere (og det er lidt længere imellem de gode end jeg havde håbet på) 

Sidste gang jeg købte jern/hybrider/driver (F-Max) var online fra England.

Det udstyr har jeg været godt tilfreds og har spillet 70 runder (18 huls) med udstyret og med fin fremgang (fra hcp 54 til hcp 34).

Glæder mig til at se om jeg rammer godt eller skidt med Wishon udstyret købt hjem fra US og om jeg kan fortsætte min fremgang og nyde spillet endnu mere

Per

37 minutter siden, skrev Enjoy Golf:

For mig var det lidt anderledes og har anvendt mine data (loft, flex, lie, skaft vægt, kick-point, mv...) fra mine F-max køller/jern som har fungeret godt for mig i 2 sæsoner som "baseline" for mit Wishon udstyr. Wishon udstyret har næsten de samme spec, med ca 3 grader mere loft i driver og jern for mere tilgivelse (mindre sidespin og lidt højere boldflugt).

1. Er det for sjov at mange amerikanske golfspillere blive fittet online? Er de dumme eller tager de fejl?

Mht til om amerikanske golfspillere er dumme eller tager fejl, kan jeg ikke udtale mig om. Jeg tager udgangspunkt i hvad Wishon selv siger og hvad fitting egentlig er, men det vil selvfølgelig altid være op til en selv, hvor meget man vil bruge af penge og hvor specifikt et sæt man vil have bygget. Men i min verden, så er en fitting en session man har med en fitting, der tager udgangspunkt i ens sving og sporer sig med dette ind på det rigtige grej. Bare fordi man har spillet godt med noget man har haft hidtil gør det jo ikke til et fittet sæt, at man bestiller noget lignende. Igen kommer det an på hvad man vil betale, og jeg tænker det altid vil være billigere at bestille noget online end at få fittet og bygget sættet hos en fitter, da denne også skal bruge tid på selve fittingen, som er den mest essentielle del.

43 minutter siden, skrev Enjoy Golf:

2. Er det godt med "næsten" monopol (duopol) for danske clubfittere af Wishon udstyr?

Jeg er sikker på, flere kan komme til at fitte Wishon grej i DK, det kommer vel bare an på de kontakter Wishon og enten tager kurser og/eller laver aftaler? Jeg tror ikke Tom Wishon har aftalt "duopol" på det område. Så hvis der var flere der ville gå ind i det, så ville de da sikkert kunne fitte/bygge Wishon. Clubfitting/building er lidt af en niche.

Nu ved jeg ikke hvilken fitter, du har haft besøgt, og det er vel også underordnet, men som du skriver, så skal en fitter kunne stille hoveder og masser af skafter frem til en fitting. Heldigvis er der forskel på fitterne. Jeg kender ikke så meget til Golfsmeden, men jeg ved, at @Rosenberg har rigtig mange muligheder (både i Orka og Wishon) samt flere skafter end jeg lige kan forestille mig, da han så vidt jeg ved er  den eneste True Temper PFC certificerede fitter i DK.

Jeg er selv skeptisk og har derfor selv taget flere kurser i clubfitting og club building hos netop @Rosenberg, da han i mine øjne er den fremmeste i DK i fitting/club building. Han har en enorm viden og snilde! Jeg har måske derfor også lidt flere muligheder for at tune grej, da jeg har fuldt værksted med måle og andet grej. MOI og SW,  prof loft/lie bukker og en masse andet.

Hvorfor golfere spiller med lange drivere er vel fordi, det er det butikkerne tilbyder. Jeg tror ikke du finder ret mange butikker der tilbydere kortere skafter i driver, dog kan det bestilles. Jeg spiller selv 44" og ville aldrig gå til en 45-46" fordi jeg rammer den korte så meget bedre, og jeg vil hellere ligge på fairway. De fleste producenter smider mellem 1-3 drivere på markedet hvert år og de skal have store virksomheder til at løbe rundt, så der skal jo omsættes noget. Omsætningen ville jo være noget mindre hvis folk holdt fast i deres udstyr i længere tid af gangen :) 

• Like 2

Online fitting kan ikke anbefales, det hjælper ikke stort med Trackman rapporter som grundlag heller, da endring af Club specs = endret adgang til bolden. Vi tager da også hele feel aspektet på "walk over", og feel alene (vægt, balance, MOI, flex og profil)  ændrer hvordan vi swinger en golf kølle. Jeg prøvede selv ud konceptet for å se hvor godt vi kunne ramme, men succesraten var alt for lav, og resultatet gik fra "OK" til ubrugelig, så jeg kan ikke huske at vi ramte plet for nogen, og der deltog vil jeg mindes ca 30 spillere i den testen.

Jeg undres også over sammenligningen af pris, tallene synes taget fra luften, og jeg har aldrig hørt om nogen som fordrer 5-6 besøg for å lave det her.

Vi kan dog bistå online med hjælp til metode, der spilleren vejledes igennem den process en club fitter ville foretage med den differencen at spilleren selv står for det hele og på det vis kommer frem til hvad som passer, mens konkrete anbefalinger fungerer dårlig for andet som forslag til hvad man kan prøve, men uden den praktiske prøven kan vi aldrig vide om det faktisk fungerede som man håbet på.

De som går med tanker om det her bør deraf starte i ret ende, og er det pris som er det vigtigste, sørg for at du ved prisen på alternativerne så.

Hej LHW,

Tak for for din mening og deltagelse i debatten😀

Det var ærgerligt med så en dårlig succesrate med online-fitting af ca 30 spillere.

Kunne godt tænke mig at vide hvilke data i anvendte (højde, håndled-til-gulv,  5-jern/driver svinghastighed, svingtempo, release tidspunkt.......++++) og hvilke spillere var med i testen

(fx. erfarne/lav HCP spillere, eller en blanding af lav/mellem/høj HCP)  og hvad var formålet med online fitting testen fx. undersøge online fitting succesrate/effekt (i %) eller retfærdiggøre sin egen forretning/koncept eller...?. Nedenfor er et eksempel* fra https://www.condorgolf.com på data som typisk anvendes af US online clubfittere. 

1. Har du mulighed for at dele nogle data fra din online-fitting test?

Et spørgsmål og kommentarer:

2. Hvordan kan det være at amerikanske golfspillere har en høj succesrate med on-line fitting? Er de klogere end os danske eller kender de deres "feel" og spec bedre end os?

3.Vedrørende pris har vi et eksempel. Mit Wishon udstyr koster 13.837 DKK (fast pris på Driver, 2*Hybrid og 6*jern) hos en af vores danske Wishon clubfittere (jeg ønsker ikke at nævne              navne men jeg kan godt forestille mig at du ved hvem jeg taler om) sammenlignet med 8.850 D.KK (inkl toldbehandling, importskat og 25% moms) fra US             (fra https://www.rjgolfclubs.com/ ).

Det er 36% højere pris for det samme Wishon udstyr (i DK) hvor den ekstra værdi (som jeg ser det) du får som golfspiller (ved DK-fitting) er at du får en dynamisk/fysisk fitting med målinger, fine-tuning og "feel"-test.  Det er sikkeret en fair pris at betale ca 5.000 kr ekstra for udstyr som du har prøvet og fine-tunet sammen med din clubfitter, og jeg syntes det må være op til hver enkelt golfspiller at afgøre om de vælger DK-fitting aller US-online fitting. 

Per

*Eksempel på data for online clubfitting (fra https://www.condorgolf.com)

Club Fitting

From which side of the ball do you play?:
 Select Right Handed Left Handed 
How many years have you played golf?:
 Select 0 - 2 3 - 4 5 - 6 7 - 8 9 - 10 11 - 12 13 - 14 15 - 16 17 - 18 19 - 20 20 + 
What is your age?:
 Select 25 - 29 30 - 34 35 - 39 40 - 44 45 - 49 50 - 54 55 - 59 60 - 64 65 - 69 70 - 74 75 - 79 80 + 
How many 18-hole round do you play?:
 Select One a month Two a month Three a month Four a month 5 + a month 
What is your normal 18-hole score over the past 12 months?:
 Select 110 + 105 - 109 100 - 104 95 - 99 90 - 94 85 - 89 80 - 84 75 - 79 
What is your height?:
 Select Shorter than 5' 1'' 5' 1'' + 5' 2'' + 5' 3'' + 5' 4'' + 5' 5'' + 5' 6'' + 5' 7'' + 5' 8'' + 5' 9'' + 5' 10'' + 5' 11'' + 6' + 6' 1'' + 6' 2'' + 6' 3'' + 6' 4'' + 
What is the distance from your wrist crease to the floor when standing erect?:
 Select 27'' to 29'' 29'' to 32'' 32'' to 33'' 33'' to 34'' 34'' to 35'' 35'' to 36'' 36'' to 37'' 37'' to 38'' 38'' to 39'' 39'' to 40'' 40'' to 41'' 41'' to 42'' 42'' + 
What brand / model of grip do you want?:
 Select PURE Grips Pro PURE Grips Wrap PURE Grips DTX Lamkin Crossline Lamkin Sonar Golf Pride Tour Wrap Golf Pride Tour Velvet Golf Pride CP2 Pro Golf Pride CP2 Wrap Golf Pride MCC +4 Golf Pride Align Tour Velvet (Ribbed) Golf Pride Align Plus 4 (Ribbed) Golf Pride MCC Align (Ribbed) Winn Dri Tac 
What is the length of your hand (wrist crease to end of longest finger)?:
 Select 5.75'' to 6.5'' 6.5'' to 7'' 7'' to 7.75'' 7.75'' to 8.25'' 8.25'' to 8.75'' 8.75'' to 9.25'' 9.25'' + 
What is the length of your longest finger?:
 Select 2'' to 3'' 3'' to 4'' 4'' + 
What is the brand and model of your current clubs?:
What is your current driver loft? (Skip if Unknown):
What brand and model of shaft on your current clubs?:
What is the shaft flex on your current clubs?:
 Select Unknown Ladies Senior Regular Stiff X-Stiff 
What is the biggest problem with your current clubs?:
 Select Hit clubs too high Hit clubs too low Too much slice Too much hook Not enough distance 
Using your current clubs, what it your favorite club?:
Using your current clubs, what is your LEAST favorite club?:
What is the length of your backswing?:
 Select Hands shoulder height or lower Hands higher than shoulders 
What would you say is the amount of force of your downswing?:
 Select Average, with some force Fast, aggressive and forceful Smooth, easy with little force 
Based on your normal 18-hole score, what is your wrist cock release point on the downswing?:
 Select (95 +) Early on Downswing (85 - 94) Midway on Downswing (80 - 84) Between Midway and Late on Downswing (74 - 79) Late on Downswing 
What is your normal shot direction when hitting a tee shot?:
 Select Straight Slightly Left (Less than 15 yards offine) Left (15 + yards offline) Slightly Right (Less than 15 yards offline) Right (15 + yards offline) 
What is your normal drive distance?:
 Select 0 - 120 yards 120 - 134 yards 135 - 149 yards 150 - 164 yards 165 - 179 yards 180 - 194 yards 195 - 209 yards 210 - 224 yards 225 - 239 yards 240 - 254 yards 255 - 269 yards 270 + yards 
What is the normal shot direction when hitting a 6-iron?:
 Select Straight Slightly Left (Less than 10 yards offline) Left (10 + yards offline) Slightly Right (Less than 10 yards offline) Right (10 + yards offline) 
What club would you hit if the ball had to carry 125 yards over a water hazard? (Put None if you could not hit the ball that far.) :
What club would you hit if the ball had to carry 150 yards over a water hazard? (Put None if you could not hit the ball that far.):
What club would you hit if the ball had to carry 175 yards over a water hazard? (Put None if you could not hit the ball that far.):
What is your desired ball flight?:
 Select Medium Ball Flight Higher Ball Flight Lower Ball Flight 
What is the name of the club (i.e. Wishon 919THI Driver) for which you are doing this fitting?:
What is your full name?:
So that we can give you the results, what is your email address? :

1. Testen ble lavet for å se om Online fitting kunne gøre det, men resultaterne var for dårlige til sammenligning mod fitting som det bør laves.
Jeg er ikke i stand til å huske alle detaljer, men det hele foregik her på VMG i fuld offentlighed, og de som deltog var medlemmer af forumet her, med HCP fra høj til lav.
Du finder mulig svar på alle dine spørgsmål i tråden som er her:

2. Det er hvad jeg vil omtale som en påstand, der følger ingen dokumentation for den, og hvad er kriterierne for å bedømme succes? Er det tilstrækkelig at udstyret fungerer bedre end hvad man har i forvejen, eller sammenligner vi mod det vi opnår når spilleren er tilstede og faktisk afprøver muligederne? Feel kan IKKE forudses, vi kan kun antage, men tager ofte fejl, deraf nødvendigheden for faktiske prøver, så dette er ikke tale om nogen som er "klogere", for man kan simpelt hen ikke vide hvordan noget føles før det er afprøvet.

3. Jeg er på ingen måde up to date med priser noget sted, men det bør vel ikke være nogen overraskelse at en som har investeret i det der skal til, og stiller dette samt sin kompetance til rådighed koster mere, og faktoren, det generelle pris level i USA vs Danmark er langt fra det samme fra starten af, så det er godt mulig  man ender som her med 5.000 i difference, og jeg forudsetter at komponenterne vi taler om er identiske. 

Online fitting er altså IKKE "the real deal" og kan aldrig blive det. At man som spiller kan komme bedre fra det en et blind-køb er naturligvis rigtig, enhver vejledning fra kompetent hold kan det, men å stille det op som et reelt alternativ  til the real deal for andet som bedre pris kan jeg ikke se at det kan være.

• Like 2

Hej LHW

Tak for deling af driver online test fra 2012.

Jeg læste nogle af erfaringerne igennem og stødte på denne fine kommentar som også dækker mit synspunkt til clubfitting:

1. Verdensklasse fitting (opmåling-bygge jern/køller, test af feel, fine-tune og endelige jern/køller).
    Køller/jern ender sandsynligvis på 9-10/10 af hvad spileren kan spille sin bedste golf med (og "ja" det er min subjektive vurdering) 

2. Bedre on-line fitting (finde en god online clubfitter med mange spiler referencer)
    Køller/jern ender sandsynligvis på 8-10/10 af hvad spileren kan spille sin bedste golf med. (og "ja" det er min subjektive vurdering) 

Jeg fornemmer din modstand mod on-line salgskanalen, og du kan selvfølgeligt se det som en mulighed eller trussel (afhængigt af øjnene som ser).

Tror at vi er mange som har oplevet en god udvikling og nye muligheder med online-shopping og om der ikke er sket nogle ændringer af online-fitting siden jeres test fra 2012.

Der er mange eksempler på Wishons hjemmeside (find a clubfitter) eller ved at google "online clubfitter" og der vil komme frem mange clubfittere frem som vi kan vælge til at bygge køller/jern til os. Kunsten ligger i at finde de gode online clubfittere (og "ja" det kræver lidt mere end at ringe til en vi kender / "Thomas".

Eksempler: 

• www.rjgolfclubs.com (tilbyder Wishon 919THI til 2.500 DKK inkl fragt, told, moms, så for de som kender spec og feel med deres 919 THI i dag kan det være en mulighed)
    Køber du 5-10 køller/jern hos Ronald Barret kommer prisen for en Wishon THI ned på ca 2.100 DKK, da det er flere køller/jern at dele forsendelses/toldgebyr omk på)

• Keith Chatham in Kerrville, TX, (http://precisionfitgolf.com) - Recommeneded by Tom Wishon (Jan 2020)

• https://www.condorgolf.com/

Jeg tror mange amerikanske clubfittere ønsker en ny salgskanal (online) som giver større omsætning, geografisk kunde dækning (i og udenfor US, og ja helt til DK), høj kundetilfredshed (de plejer at gå meget op i det i US, og ja til og nogle gange mere end vores kære web-butikker i Danmark, men det gælder nok ikke for vores to verdensklasse clubfittere.

Forsøger at give os alle inspiration til at flere golfspillere kan få tilpasset udstyr (i DK eller i et andet land) til deres sving fordi det vil øge glæden ude på banen, hjælpe med at score lavere, stoppe medlemsnedgangen i DK-klubber og måske spare os nogle penge (ja golf er/kan være dyrt hvis vi skal skifte udstyr ofte).

1. Tror du at det er nogle som sælger Wishon udstyr på nettet i DK i 2030?
    "Ja"/"Nej", jeg ved det ikke og ingen kan svare på det i dag, men det stiller et spm til online clubfitting:
    a) Ønsker vi i DK at være frontløber og få mere erfaring, kunder og omsætning? 
    b) Eller ønsker vi i DK at være en følger som kommer følgende med strømmen når de andre gør det (risiko for tabt omsætning til konkurrenter/udenlandske web-butikker)? 
    c) Eller ønsker vi i DK at være en som ikke ønsker at forandre sin forretning (og langsomt afvikle forretningen eller holde på få loyale kunder)?

Online fitting forsvinder nok ikke så vi kan vælge at: a) bekæmpe online fitting, b) tilbyde online fitting eller c) vente og se hvad de andre gør. 

Per

@Enjoy Golf

Hvad handler det hele her egentlig om? Du gør meget i at nævne specifikke udbydere - Er du reklamemand for dem?
Hvorfor gør du så meget i at online fitting er vejen frem?
Jeg kan ikke helt finde den røde tråd nemlig.

Det virker mig lidt underligt, at du ikke helt, ja undskyld mit udtryk - Forstår ordet FEEL, som er en væsentlig del af en fitting. Om du så laver 100 test online, så vil du ALDRIG kunne føle om det er rigtigt, jo på pengepungen, for du kommer til at betale for at finde frem til det helt rigtige. Hos en clubfitting tester alle tingene af og giver feedback til clubfitteren, som ændrer på tingene - Det vil du ikke kunne med en online fitting.

Den clubfitter du var hos, som du mener brugte for meget tid, hvad købte du ved ham?

MIN personlige holdning til onlinefitting er, at det ikke er vejen frem og aldrig bliver det. Det er en lappeløsning

• Upvote 1

Hej Nicolai,

Tak for dine spørgsmål og deltagelse i debatten.

For mig handeler det om at vi (du og jeg og alle andre i VMG) får mulighed for at købe customized /tilpassede jern/køller, der hvor vi ønsker at købe det.

Hvordan og hvor vi køber vores tilpassede køller/jern fra er underordnet så længe vi har udstyr som hjælper os på golfbanen.

Jeg håber at det er ok at dele mine gode erfaringer med en online clubfitter (i US) med jer / dig, og som har været en god oplevelse for mig.

Du kan læse i tråden hvilke 9 Wishon køller/jern jeg købte hos en US clubfitter, som jeg varmt kan anbefale. Er der kun i Danmark der er verdensklasse Wishon clubfittere? neppe. 

Det var første gang jeg har fuld tillid til at jern/køller spec ramte rigtigt (og jeg har prøvet en del udstyr / butikker /clubfittere) også håber jeg at "feel" også er god, når testen på de 18 huller kommer.   

Mange gange føler jeg at der godt kunne være lidt mere åbenhed/gennemsigtighed blandt golf butikker og clubfittere og jeg tror meget på at dele viden / muligheder kan hjælpe os golfspillere til det rigtige udstyr. En ekspert som jeg har meget respekt for er Tom Wishon og han er jo et forbillede for mange af os i at dele spec/data om køller / jern samt kundeerfaringer på det udstyr Wishon Golf udvikler, producerer og sælger (fx. på https://wishongolf.com)

Jeg er en uafhængig (af alle golf butikker/clubfittere/andre) og glad for at spille golf.

Det er ikke alle som har så god en forståelse af "Feel" i køller/jern som dig, da vi jo er forskellige.

Per

Jeg synes der bliver sammenlignet æbler med pære. Man kan ikke sammenligne en webfitting med en rigtig fitting session, det er to forskellige ting. 

Nu bliver Wishon nævnt, og Wishon selv anbefaler ikke webfitting, men netop en in-person fitting. Så jeg forstår ikke helt faktisk ikke helt hvor du egentlig vil hen med det her.

Du har valgt en webfitting og købt billigt i USA og det er et personligt valg, ligesom nogen andre handler i golfexperten, andre i webshops i England.

LHW som selv har utallige kurser i fitting, siger det er to forskellige ting, og de kan ikke sammenlignes.

jeg er klar over at du helt subjektivt ligestiller de to ting, men du har jo ikke prøvet en Wishon fitting, som Wishon selv anbefaler det, så grundlaget for dine konklusioner er ikke overbevisende. 

Men du har i hvert fald overbevist dig selv om du har gjort det mest rigtige og billigste og så må det være det rigtige for dig :)

16 minutter siden, skrev Enjoy Golf:

Jeg håber at det er ok at dele mine gode erfaringer med en online clubfitter (i US) med jer / dig, og som har været en god oplevelse for mig.

Det er derfor vi har dette forum, så helt fint med mig.

17 minutter siden, skrev Enjoy Golf:

Du kan læse i tråden hvilke 9 Wishon køller/jern jeg købte hos en US clubfitter, som jeg varmt kan anbefale.

Jeg synes at have læst, at du har brugt penge på en clubfitter her i DK, så købte du ikke noget der?

18 minutter siden, skrev Enjoy Golf:

For mig handeler det om at vi (du og jeg og alle andre i VMG) får mulighed for at købe customized /tilpassede jern/køller, der hvor vi ønsker at købe det.

Hvordan og hvor vi køber vores tilpassede køller/jern fra er underordnet så længe vi har udstyr som hjælper os på golfbanen.

Enig, men der stopper vi så også med at være enige, som du selv skriver, så er vi forskellige og hvordan kan Clubfitteren i US eller andet land, vide at du skal have 4-5 gram mere på, når du ikke har prøvet jern tilføjet ekstra vægt? Du ved det ikke engang selv, fordi du ikke har prøvet det.. Og tro mig, du KAN mærke forskellen, men du kan ikke præcisere det udfra en Trackman rapport eller online test, deraf FEEL.. Og Jeg vil ikke spare 25-30%, hvis det er en halv løsning.

Du og andre må gerne gøre det, men det er lige her jeg ikke kan være med, når det gælder online fitting.

Det er helt klart, at prisen er lavere i US, pga de lavere skatter og lønninger og det vil man aldrig kunne være med på her i DK. Hvis du vil have åbenthed og gennemsigtig hed, så er det hvertfald ikke clubfitteren i DK du skal starte med, men butikkerne som levere nogle elendige "fittings", som man ligeså godt kunne have foretaget via et spørgeskema.

Hej Osholm,

Enig at online fitting er noget andet end dynamisk fitting (på rangen/i værkstedet.

Jeg håber også at Tom Wishon anbefaler dynamisk fitting (som bedste løsning) og vi kan se på Wishongolf.com "Find a Clubfitter" at der er flere clubfittere som tilbyder online fitting (næst bedste løsning ) eller begge dele (dynamisk og online fitting).

Per

Eksempel: clubfitter der tilbyder online fitting:

image.thumb.png.9523aba0c41effda4c86ce82a946a85d.png

Hej Nicolai,

Tak for din forklaring af feel og dejligt at vi er lidt enige😀

Hvis udstyret ikke virker så vil jeg også gå til den bedste løsning med "feel" så der kan justeres SW/MOI ved at tilføje/fjerne blytape/vægt til "Feel" er i vinkel.

Per

2 hours ago, Enjoy Golf said:

Hej LHW

Tak for deling af driver online test fra 2012.

Jeg læste nogle af erfaringerne igennem og stødte på denne fine kommentar som også dækker mit synspunkt til clubfitting:

1. Verdensklasse fitting (opmåling-bygge jern/køller, test af feel, fine-tune og endelige jern/køller).
    Køller/jern ender sandsynligvis på 9-10/10 af hvad spileren kan spille sin bedste golf med (og "ja" det er min subjektive vurdering) 

2. Bedre on-line fitting (finde en god online clubfitter med mange spiler referencer)
    Køller/jern ender sandsynligvis på 8-10/10 af hvad spileren kan spille sin bedste golf med. (og "ja" det er min subjektive vurdering) 

Jeg fornemmer din modstand mod on-line salgskanalen, og du kan selvfølgeligt se det som en mulighed eller trussel (afhængigt af øjnene som ser).

Tror at vi er mange som har oplevet en god udvikling og nye muligheder med online-shopping og om der ikke er sket nogle ændringer af online-fitting siden jeres test fra 2012.

Der er mange eksempler på Wishons hjemmeside (find a clubfitter) eller ved at google "online clubfitter" og der vil komme frem mange clubfittere frem som vi kan vælge til at bygge køller/jern til os. Kunsten ligger i at finde de gode online clubfittere (og "ja" det kræver lidt mere end at ringe til en vi kender / "Thomas".

Eksempler: 

• www.rjgolfclubs.com (tilbyder Wishon 919THI til 2.500 DKK inkl fragt, told, moms, så for de som kender spec og feel med deres 919 THI i dag kan det være en mulighed)
    Køber du 5-10 køller/jern hos Ronald Barret kommer prisen for en Wishon THI ned på ca 2.100 DKK, da det er flere køller/jern at dele forsendelses/toldgebyr omk på)

• Keith Chatham in Kerrville, TX, (http://precisionfitgolf.com) - Recommeneded by Tom Wishon (Jan 2020)

• https://www.condorgolf.com/

Jeg tror mange amerikanske clubfittere ønsker en ny salgskanal (online) som giver større omsætning, geografisk kunde dækning (i og udenfor US, og ja helt til DK), høj kundetilfredshed (de plejer at gå meget op i det i US, og ja til og nogle gange mere end vores kære web-butikker i Danmark, men det gælder nok ikke for vores to verdensklasse clubfittere.

Forsøger at give os alle inspiration til at flere golfspillere kan få tilpasset udstyr (i DK eller i et andet land) til deres sving fordi det vil øge glæden ude på banen, hjælpe med at score lavere, stoppe medlemsnedgangen i DK-klubber og måske spare os nogle penge (ja golf er/kan være dyrt hvis vi skal skifte udstyr ofte).

1. Tror du at det er nogle som sælger Wishon udstyr på nettet i DK i 2030?
    "Ja"/"Nej", jeg ved det ikke og ingen kan svare på det i dag, men det stiller et spm til online clubfitting:
    a) Ønsker vi i DK at være frontløber og få mere erfaring, kunder og omsætning? 
    b) Eller ønsker vi i DK at være en følger som kommer følgende med strømmen når de andre gør det (risiko for tabt omsætning til konkurrenter/udenlandske web-butikker)? 
    c) Eller ønsker vi i DK at være en som ikke ønsker at forandre sin forretning (og langsomt afvikle forretningen eller holde på få loyale kunder)?

Online fitting forsvinder nok ikke så vi kan vælge at: a) bekæmpe online fitting, b) tilbyde online fitting eller c) vente og se hvad de andre gør. 

Per

Først som sidst, jeg driver ikke med tjenesteydelser af noget slag relateret til Golf, og heller ikke den gangen jeg gjorde det var andre muligheder en "trussel" mod det jeg kunne tilbyde, for helt seriøst, hvorfor skulle jeg nedlade mig selv til å konkurrere på "fast food markedet", når det jeg drev med var noget helt andet og den modsatte enden?
Ja jeg mener det jeg skriver her, vis man opriktig tror online fitting er er reelt alternativ har man ikke forstået stort, for det er KUN et alternativ til blind-køb, ikke til en reel fitting. 

Tilbud om custom specs fra OEM er jo ikke af ny dato, så det var alternativ til ren net handel med -custom specs testen i 2012 gik ud på (der kunden kan vælge andre specs, men uden bistand til valgene), IKKE som et reelt alternativ til en dynamisk fitting, for derhen kan vi ikke komme, det viste jeg den gangen og det har ikke ændret sig og vil aldrig kunne ændre sig. Bare prøv en online skaft fitting fra de producenter som har en og du vil se at "hvem som helst", men en bitte smule forståelse for udstyr kunne fortalt dig det samme, men det betyder på ingen måde at det vil levere som forventet, den problematik kan vi bare ikke tage på walk over ved å sige "her er det som vil fungere for dig", sådan er det bare ikke.

Det er deraf naivt å tro at fordi nogen tilbyder online fitting, så bør en som idag leverer the real deal gå den vejen, det er som å hævde at NOMA i KBH må tilbyde take away Pizza, vis ikke vil de på sigt tabe kampen om markedet....det er nemlig ikke det samme marked, eller reelle alternativer til hinanden selv om du har valgt å se de den vejen.

Så nej, jeg har ingen planer om "bekæmpelse" av noget som helst, men jeg ser heller ingen gode grunder for å anbefale det her konceptet til en som rent faktisk vil at udstyret skal fungere optimalt for han, for dit hen kan vi ikke komme denne vejen. Jeg er også fuldstendig ligeglad med hvad folk selv vælger at gøre med sin tid og sine penge, jeg kan ikke tjene eller tabe noget som helst, uanset hvad de vælger.