Jump to content
claust

Hvad er det vigtigste i klubben for dig?

Recommended Posts

Vi har i klubben en strategiproces i denne måned. I den forbindelse vil vi se på de vigtigste målepunkter for det enkelte medlem, der gør en perfekt klub.

Jeg ved at det er fuldstændigt individuelt hvad der er vigtigt for den enkelte - så netop derfor kunne jeg tænke mig at høre, hvad der er de vigtigste ting for dig, for at du er 100% tilfreds med dit medlemskab af den lokale golfklub? Man kan måske også vende den om og spørge - hvad er de største NO-GO's i en klub? 🙂

Til inspiration kan det være f.eks. banens standard, layout, , ledige tider, sections, restauranten, faciliteter, medlemsfordele, nærhed, socialt samvær og ja, hvad som helst andet....

Det er helheden der gør det. 

Hvis jeg skal vælge, så er det ledige tider der er den vigtigeste parameter for mig. Når ens dagligdag er pakket med arbejde, familie mv. så er det vigtigt at kunne få en tid når man har en ledig stund.

Træningsområdet (range med metermål til objekter, gratis rangebolde, måtte standard mv.), og den uformelle klubkultur er væsentligt for mig.

Jeg går ud fra alle greenkeepers gør deres bedste for at pleje banen bedst muligt, så den er givet i sig selv efter min mening.

1) Banen er og bliver aktiv nr. 1. Derfor skal den holdes i bedst mulig stand. 

2) Velfungerende klub-i-klubber (vi har selv netop skiftet klub efter dette). 

3) Gode træningsfaciliteter og træner (men under en økonomisk krise i den klub jeg tidligere var medlem i, overraskede det mig, hvor mange medlemmer der var villige til at skære træneren væk - det er måske primært spillere som os herinde der finder det vigtigt)

4) andre faciliteter rundt om klubben (restaurant, omklædning, samarbejde med andre klubber)

Derudover er der en række andre ting, som jeg synes har betydning, men ingen med større betydning end ovenstående. 

som sagt har vi netop skiftet klub, så vi har for nylig været igennem de ting, der har betydning for os. 

1. Ledige tider.
  2. Træningsfaciliteter.
  3. Socialt samvær.
  4. Klubarrangementer.

Må være mine prioriteter og punkt 1 gjorde at jeg nedgraderede mit nuværende medlemsskab, da jeg ikke kunne finde ledige tider, der passede mit behov, således at jeg "kun" har spilleret på een bane, men får dog stadig 33% rabat på den anden, men bibeholder muligheden for at træne på anlægget.

Punkt 4. synes jeg desværre ikke der er så mange af, savner nogle månedlige turneringer. Vintertur kan jeg heller ikke deltage i, jo 50%, da de sidste 50% foregår om onsdagen kl 13.

At banen er åben hele året er et stort plus for mig.

Det sociale aspekt. (30+ potentielle folk at spille med).

At det er nemt at få en tid (sjældent et problem).

At der er en cafe hvor man kan få mad og drikke (selvom jeg desværre ikke fik benyttet det meget i 2019). Jeg synes det er lidt træls når man spiller greenfee, og man ikke kan få mad bagefter.

Jeg så gerne:

At der var gratis rangebolde og at der var noget at slå efter på rangen, udover lidt flag. Hvad angår bolde, ville det sikkert blive lagt oven i kontingentet, og klubben er ikke interesseret i at der står noget på rangen udover flag. 

At klubben var bedre til at melde ud om nyheder, hvad greenkeeper arbejder med pt,  nye tiltag.

Banens layout er naturligvis en forudsætning for at jeg overhovedet ville vælge klubben til at starte med - Jeg tror ikke jeg gad bruge al den tid på en bane jeg ikke fandt spændende (eller endnu værre fandt decideret tåbelig)

Banens stand er nok nummer 1 for mig - Jeg gider eksempelvis ikke spille hvis greens er dårlige. Det forekommer jo i perioder i alle klubber at de, af en eller anden grund, er dårligere end standard - I den periode spiller jeg ganske enkelt ikke golf, træner kun eller spiller andre baner end hjemmebanen :) 

1 time siden, skrev Kaizer:

Jeg så gerne:

At der var gratis rangebolde og at der var noget at slå efter på rangen, udover lidt flag. Hvad angår bolde, ville det sikkert blive lagt oven i kontingentet, og klubben er ikke interesseret i at der står noget på rangen udover flag

At klubben var bedre til at melde ud om nyheder, hvad greenkeeper arbejder med pt,  nye tiltag.

Sådan noget måtte de også gerne gøre i min klub :)

Det highlightede, hvad mener du med det? Har de alt muligt reklame stående da?

Der ligger undersøgelser fra DGU som viser, at valget af golfklub er meget afhængigt af transporttid fra hjemmet, men den er jo svær at ændre på, når banen er etableret 😊.

På det overordnede plan
Et bredt udvalg af typer af medlemskab, ikke bare den klassiske fuldtidsmedlem, som simpelthen ikke passer til den meget forskelligartede levestil, som den moderne dansker har.
Fleksibelt medlemskab (lav basispris, og så betaling per ydelse/tilkøb) for at tiltrækkefastholde medlemmer, som ikke har mulighed for at spille mange runder (se mit tidligere indlæg i tråden om ’lukkede huller’ med henvisning til Royal Norwich golf club). https://www.royalnorwichgolf.co.uk/braid-points-membership/ og

Et grundigt rekrutteringsforløb med Kaninklub, tildeling af mentorer/kontaktpersoner til ny medlemmer er vigtigt, så de fortsat holdes i hånden i en periode efter de har meldt sig ind.

Kommunikation, kommunikation og atter kommunikation til medlemmerne om hvad der sker i klubben. Ikke bare om store arrangementer, men løbende om de helt små ting også. I min egen klub glemmer man fx ofte at fortælle når vandet vinterlukkes i bagladen eller trykluftrenseren er itu – det kan synes småt, men folk irriteres over at skulle over i klubhuset efter vand eller at være gået forgæves hele vejen fra P-pladsen for at rense sine sko. De ville ikke irriteres, hvis det bare var meldt ud….
Og i disse tider med Facebook, så er det intet problem at have et lille indlæg med ”denne uge i klubben…”
Selv om man siger at ’intet nyt er godt nyt’, så gælder det ikke i en forening med rigtig mange sure gamle mænd, som medlemmer. Der kan intet nyt lynhurtigt blive til rigtig meget dårligt nyt!!!! Derfor kommunikér løbende i detaljer, og gentag, gentag, gentag gerne kommunikationen – folk husker ikke så godt 😊

Når man først er medlem, så…..

Banens tilstand er altid førsteprioritet!!! Dette er det absolut sidste sted, der må spares. Hvis ikke banen er i orden, så er resten fuldstændig ligegyldigt!
De vigtigste punkter ved banen er: jævne ensartede greens (ikke nødvendigvis hurtige, men til at stole på, på tværs af alle huller), velfyldte bunkers – det må simpelthen ikke ske, at man rammer bunden af bunkeren fordi der ikke er sand nok), ensartede klipninger på samme dele af banen. Bolden til at finde i roughen.
Åben hele året, tak – og ingen krav om måtter eller lignende.
Og så skal det være muligt at få en tid for de erhvervsaktive, så KiK’erne må ikke blokere det hele

Træningsområdet skal være afvekslende.
Driving range skal have højkvalitetsmåtter, og de skal skiftes, før de bliver rigtig slidt. Og der må rigtig gerne være et område, hvor man kan slå fra græs i stedet for måtter. Målene på driving range skal ikke bare være de tåbelig 50/100/150/200 m skilte, men fx flag i de afstande, som man ofte står med som weekendgolfer.
Furesø og Smørum har fx en fin løsning hvor man har klippet ”greens” med flag på driving range i afstande på fx 60/85/110/140m etc, i Smørum er der sågar en bunker…. Det kan ikke koste alverden at etablere (undt. bunkeren), og får driving range til at minde meget mere om spillet ude på banen.
Der skal være indspilsområde, hvor græssort, klipning, bunkerudformning og sand mv skal svare til selve banen. Putting green skal svare til greens på banen.
Range bolde skal være inkluderet i kontingentet, alternativt skal der mulighed for at købe fri bolde for en rimelig pris. I nogen klubber kan man købe an chip til automaten til et bestemt antal x100 bolde eller helt ubegrænsede bolde.
Man skal dog passe på med at tage penge for specielle ydelser i klubben, hvis man ønsker at fastholde en ensartet prisstruktur. Jeg bruger mange range bolde, men kommer sjældent i klubhuset. For andre er det omvendt. Hvis jeg skal betale ekstra for bolde, så skal klubhusbrugerne betale adgangsbillet for at gå i klubhuset, hvis man anvender den logik…Næppe hensigtsmæssigt!

Restaurant/café.
Ambitionsniveauet skal ikke være for højt – hellere simpel, solid klassisk golf mad end forsøg på at ligne en restaurant eller endnu værre en hipster café på indre Østerbro i København. Det skulle også gerne bevirke også at maden kommer hurtigt – jeg gider ikke vente længe på at få maden.
Prisniveauet skal afspejle ambitionsniveauet, altså være rimeligt.
Nu kender jeg ikke kvaliteten i Hedensteds cafe, men der er en blanding af rimelige priser fx biksemad, æggekage og specielt dagens ret til 65.-, tvivlsomme priser - Rindbæk burger til 99.- skal være rigtig god og rigelig ellers køber jeg hellere en pizza til 69.- på vej hjem, og priser som jeg aldrig ville betale i en golf cafe (stjerneskud, pariserbøf etc til 130.-), samt middagsretter til 175.-. Drikkevarerne skal være rimelige i prisen. Ikke på restaurantniveau. Igen - Hedensted priserne er i overkanten!
Det skal være enkelt og hurtigt - Jeg kommer der ikke for at bruge lang tid på at 'spise på restaurant', men for at ”få en hurtig bid brød og en fadøl sammen med gutterne efter runden”.

Hvis jeg skal ”ud at spise”, så går jeg på en rigtig restaurant!

Pro
Jeg har ikke behov for en proshop (har en Golfexperten og UK webshops i nærheden), men der må gerne være en pro-træner. Han skal i givet fald være med på de seneste metoder, bruge Trackman i alle lektioner etc. Jeg bruger p.t. en pro en anden klub end i min hjemmeklub, fordi hjemmeklubbens pro er af den meget gamle skole – ikke kommet videre siden 1990’erne og kan ikke engang bruge tallene på en Trackman til noget!! Han er bestemt meget kompetent ud fra 1990-metoder, men vi skriver altså 2020!
Lektioner skal kunne bookes efter arbejdstid, ikke bare i weekenden- vi er nogen som stadig er arbejdsramt.

Socialt liv
Ikke så vigtigt for mig, men enhver form for klikedannelse eller fordelsklubber skal modarbejdes. KiK må ikke have større indflydelse eller rettigheder end de almindelige medlemmer, fordi man ikke skal tvinges ind i et fællesskab som man ikke ønsker for atkunne få fordele.

• Thanks 1

6 timer siden, skrev Nicolai:

Det highlightede, hvad mener du med det? Har de alt muligt reklame stående da?

Nej, ingen reklamer. De har to rækker med flag stående på 50, 100, 150 og 200 meters afstand. Vi er nogle der gerne ville have noget mere at slå efter. Et net, en tønde eller noget helt 3. 

Beliggenheden af klubben har også meget at sige for mig. Jeg bor ca. 11 km. fra banen. Fra mit arbejde er der 9 km. De andre klubber i nærheden er mere end det dobbelt så langt væk.

1 time siden, skrev Kaizer:

Nej, ingen reklamer. De har to rækker med flag stående på 50, 100, 150 og 200 meters afstand. Vi er nogle der gerne ville have noget mere at slå efter. Et net, en tønde eller noget helt 3. 

Beliggenheden af klubben har også meget at sige for mig. Jeg bor ca. 11 km. fra banen. Fra mit arbejde er der 9 km. De andre klubber i nærheden er mere end det dobbelt så langt væk.

Jeg kunne godt savne noget lignende. F.eks Greens udformet som en dartskive, hvilket jo kan købes som en slags måtte.

Jeg har 22km til min bane, der ligger en tættere på, men synes desværre den er for kuperet og har et lidt tvivlsomt layout, men til gengæld har de overdækket range, fri rangebolde og et ganske udemærket træningsanlæg. Men banedesignet gør desværre at den er fravalgt.

Der er alle de indlysende, god bane, gode trænings-faciliteter osv, men for mig er det vigtigste, at det er min klub, at jeg føler mig hjemme, hilser på sekretæren, veksler to ord med pro'en eller hvem af klubbens ansatte som er til stede. At jeg har mange at spille med, at jeg hygger mig under og efter runden, at vi kan mødes en 8-10 stykker, smide en 20'er i puljen og spille om det. At der er en god stemning i klubben.

Jeg betaler ikke for en service, men for et medlemskab i en klub og det skal føles som en klub. 

• Like 2

Kommunikation er blevet nævnt og det er helt klart vigtigt, men brug for alt i verden klubben hjemmeside og "golfbox"! FB må under ingen omstændighedder være eneste måde at kommunikere på.

Jeg synes, at vi har en rigtig fin bane i Hedensted, og greenkeeperne gør et fantastisk stykke arbejde med det. Det bliver også godt at se, hvad vanding på de udsatte steder på fairways på hul 1 og 8 kan gøre af forskel. 

Hvis vi tager udgangspunkt i at fortsætte i samme stil fremadrettet med den del, så har jeg et par punkter.

Boldmaskinen

Mig bekendt er den gået i stykker hvert år i flere uger ad gangen. For at gøre det værre, har det været i forår eller efterår, hvor der lige præcis er allermest brug for rene bolde på range, da alternativet er en kasse fyldt med mudderbolde. Det er selvfølgelig også her, at maskinen er hårdest presset, men kunne man sætte ind med lidt mere præventivt vedligehold eller evt. have de reservedele på lager, som man ved er hårdt udsatte? For simpelthen at mindske risikoen for nedbrud samt at gøre disse så korte som muligt, hvis det alligevel skulle ske. Her oplever jeg nemlig en frustration - især fordi vi betaler ekstra for bolde...

Pro'en

Fedt at Anders bliver fast. Håber at han/I vil prioritere at få gang i pro-faciliteterne oppe ved range inkl. mulighed for launch monitor ved træning. 

I den forbindelse kunne det være fedt, hvis man som ekstra mulighed fx kunne købe sig adgang til udelukkende at bruge launch monitoren uden også at betale for Anders' tid - fx hvis man vil lave gap testing eller lign.

Kommunikation

Jeg synes allerede, at der er sket et løft indenfor de seneste år i forhold til at melde ud til medlemmerne, men fortsæt gerne med endnu mere. Som andre er inde på, gad jeg også godt, hvis man kunne høre lidt mere om, hvad greenkeeperne foretager sig. "I denne uge skal vi i gang med X. Det gør vi for at sikre Y og Z etc".
Et andet godt eksempel kunne være i tilfælde af, at boldmaskinen går i stykker igen, så meld det ud sammen med en forventet tidshorisont og hold os opdateret, hvis det afviger.

Indspilsgreen

Jeg savner lidt muligheden for at øve lidt længere indspil fra kortklippet græs. Kunne man lave et par områder lidt længere væk, hvor græsset klippes i fairway-højde (eller i hvert fald bare lavere end den rough, der pt er rundt om). Der er et par "plader" rundt omkring, men de er blevet meget ujævne og hårde som beton.

10 timer siden, skrev Årgang63:

Jeg betaler ikke for en service, men for et medlemskab i en klub og det skal føles som en klub. 

Klublivet skal være hyggeligt, men jeg betaler OGSÅ for service fx at der er bolde i boldmaskinen (og at den virker), at der er toiletpapir på toiletterne, at der bliver kommunikeret om defekte maskiner og banearbejde og at klubbens ledelse i det hele taget anvender mit kontingent, som var det en forretning de kørte!

Og så tror jeg at det er vigtigt at huske, at den tiltagende individualisering hos den enkelte dansker, betyder at flere og flere betragter en golfklub præcis, som de betragter et fitnesscenter - "jeg betaler, I leverer!"

Hvis ikke klubben øsnker at have disse medlemmer, så reduceres medlemspotentialet (og dermed kontingentbetalingen) betragteligt - og i stigende omfang!

Det giver anledning til to yderligere punkter til mit tidligere indlæg

1. Som et led i strategien må I ikke glemme den almindelige daglige drift - de ting, som ingen bemærker, så længe det fungerer, men som er hamrende irriterende, når de ikke fungerer. Pokker skulle køre 20 minutter ud for at træne og derefter 20 minutter hjem, hvis der ikke er bolde på range til at træne med....Men også alt det inde bagved, kontingentopkrævning, fordeling af bagskabe, toiletpapiret, tømning af skraldspande etc...

Det er ikke bare en klubting, men noget som de fleste oplever på deres arbejdsplads - hvorfor er der ikke mere printerpapir?, hvorfor står kaffekopperne og flyder i vasken etc etc, hvorfor har har jeg ikke fået at vide...?

2. Re kommunikation. Kom i går i klubben til at tænke på, at jeg i de seneste par år ikke har set vores golfmanager (eller chekgreenkeeperen for den sags skyld) være tilstede blandt medlemmerne fx på driving range eller i klubhusområdet for bare at cirkulere lidt blandt medlemmerne. Det er enormt vigtigt for golfmanageren (og bestyrelsen og andre nøglepersoner) at de kommer ud for at høre hvad der sker i klubben blandt de menige medlemmer.

Edited by Kitter

Der er kommet mange gode synspunkter og er stort set enige i de fleste.

Selv vægter jeg stand og vedligehold af banen størst, men afstand fra bopæl fylder da også lidt, ligesom restaurant, her er jeg meget enig i Kitters betragtning om ambitions niveauet.

I Ishøj kører mange fra klubben 400 meter hen af vejen til Tinas pølser i stedet, da mange ikke har lyst til mad "ala Noma" hvis jeg må tillade mig at skrive det sådan.

Alt det basale som bolde mv. forventer jeg faktisk kører på skinner.