Jump to content
SPetersen

Registrering i Golfbox

Recommended Posts

Hej

Hvordan er reglerne omkring brug af Golfbox i jeres klub?

I Lübker kræver man at alle medlemmer skal registrere alle sine runder (bestille tid og bekræfte) i Golfbox. Man taler endda om at man kan miste sine spillerettigheder, hvis man ikke gør det.

Jeg er af den holdning, at udenfor spidsbelastningsperioder (stort set alle andre tidspunkter end weekender) burde man kunne bruge en "boldrende", altså slå ud på en runde, hvis der ellers er plads.

Jeg er med på, at det ikke tager lang tid at booke i Golfbox og alt det der, men jeg har endnu ikke hørt et godt argument for at det overhovedet skulle være nødvendigt. Klubben taler om et behov ifm. banekontrol, behov for at vide hvem der på banen e.g. ved torden og endelig på grund af et ønske om at føre statistik. Jeg kan bare ikke se, hvad man kan bruge den statistik til. 

I gamle dage, før Golfbox kunne klubberne jo klare sig med en simpel boldrende....

Hvordan er reglerne i andre klubber rundt omkring?

Vi skal bruge golfbox og bekræfte tiden. Har dog ikke hørt, at man kan miste spillerettigheden.

Vi har ikke boldrende, så der er faktisk kun golfbox som mulighed, men de dage, hvor der ingen er, så booker jeg ikke altid tid, men det kan da godt være der er noget omkring, at de gerne vil vide, hvem der er ude på banen i tilfælde af torden. Min egen teori hælder dog mest på, at de kan føre statistik over hvor mange runder der bliver spillet, men også et sideløbende samarbejde med restauranten, så denne kan se, hvor meget mad der skal bestilles/laves.

• Like 1

Vi bruger kun golfbox, men der er ikke nogen der siger noget til, hvis man slår ud på en tom tid... 

Folk kan kortvarig miste deres spillerettighed, hvis de gentagne gange undlader at slette sig fra en tid de efterfølgende ikke bekræfter/ ikke bruger. Jeg har dog ikke hørt at den sanktion nogensinde er blevet uddelt... 

31 minutter siden, skrev Nicolai:

Vi skal bruge golfbox og bekræfte tiden. Har dog ikke hørt, at man kan miste spillerettigheden.

Vi har ikke boldrende, så der er faktisk kun golfbox som mulighed, men de dage, hvor der ingen er, så booker jeg ikke altid tid, men det kan da godt være der er noget omkring, at de gerne vil vide, hvem der er ude på banen i tilfælde af torden. Min egen teori hælder dog mest på, at de kan føre statistik over hvor mange runder der bliver spillet, men også et sideløbende samarbejde med restauranten, så denne kan se, hvor meget mad der skal bestilles/laves.

Det giver rigtig god mening, at man kan slå ud, hvis der alligevel ikke er andre. At kræve, at alle skal registrere sig, eller risikere at miste spillerettigheder virker overdrevet (særligt det sidste) på mig.

Angående torden: Hvilke praktisk fordel gør det, om man er registreret i golfboks eller ej? Er der nogen i din klub, der kører ud og kontrollerer banen i tilfældet af tordenvejr? Eller kontrollerer om alle kommer retur efter et tordenvejr? Hvis nej, hvilken gavn gør den krævede registrering så?

Selv hvis de kørte ud, så er det min påstand, at en oversigt over bookede tider i Golfbox aldrig kan være retvisende for hvem, der på et givent tidspunkt er på banen. Nogle spiller hurtigt, andre spiller langsomt. Nogen stopper efter 9 huller. Nogen stoppede måske efter et andet antal huller den dag, fordi deres barn var kommet til skade i skolen, hunden var blevet syg, chefen ringede med en hasteopgave etc. etc. Min pointe er, at hvis man ønsker at "tømme" banen for spillere e.g. i tilfældet af tordenvejr, så må man køre hele vejen rundt og så gør det ingen forskel om spillerne er registreret i Golfbox eller ej -  det er alligevel ikke retvisende.

Man siger selv fra klubben side, at man ønsker at føre statistik. Man man har intet offentliggjort omkring, hvad man kan/vil bruge de data til - og jeg kan ikke rigtig komme på det selv. Mit bud på, hvad statistikken vil sige i enhver golfklub: Der er flest spillere i weekenderne og til klub-i-klubben arrangementer. Men hvad kan man bruge det til?

8 minutter siden, skrev Bojoerge:

Vi bruger kun golfbox, men der er ikke nogen der siger noget til, hvis man slår ud på en tom tid... 

Folk kan kortvarig miste deres spillerettighed, hvis de gentagne gange undlader at slette sig fra en tid de efterfølgende ikke bekræfter/ ikke bruger. Jeg har dog ikke hørt at den sanktion nogensinde er blevet uddelt... 

Jeg synes, at der er en markant forskel på, at folk booker en tid, som det ikke bruger - det giver mening at forsøge at komme det til livs.

25 minutter siden, skrev SPetersen:

Det giver rigtig god mening, at man kan slå ud, hvis der alligevel ikke er andre. At kræve, at alle skal registrere sig, eller risikere at miste spillerettigheder virker overdrevet (særligt det sidste) på mig.

Angående torden: Hvilke praktisk fordel gør det, om man er registreret i golfboks eller ej? Er der nogen i din klub, der kører ud og kontrollerer banen i tilfældet af tordenvejr? Eller kontrollerer om alle kommer retur efter et tordenvejr? Hvis nej, hvilken gavn gør den krævede registrering så?

Selv hvis de kørte ud, så er det min påstand, at en oversigt over bookede tider i Golfbox aldrig kan være retvisende for hvem, der på et givent tidspunkt er på banen. Nogle spiller hurtigt, andre spiller langsomt. Nogen stopper efter 9 huller. Nogen stoppede måske efter et andet antal huller den dag, fordi deres barn var kommet til skade i skolen, hunden var blevet syg, chefen ringede med en hasteopgave etc. etc. Min pointe er, at hvis man ønsker at "tømme" banen for spillere e.g. i tilfældet af tordenvejr, så må man køre hele vejen rundt og så gør det ingen forskel om spillerne er registreret i Golfbox eller ej -  det er alligevel ikke retvisende.

Man siger selv fra klubben side, at man ønsker at føre statistik. Man man har intet offentliggjort omkring, hvad man kan/vil bruge de data til - og jeg kan ikke rigtig komme på det selv. Mit bud på, hvad statistikken vil sige i enhver golfklub: Der er flest spillere i weekenderne og til klub-i-klubben arrangementer. Men hvad kan man bruge det til?

Det korte svar er faktisk - Nej det har jeg ikke oplevet :)

Kan det så have noget med greenkeeperarbejde at gøre?

Vores blev hvertfald sur over at vi gik ud på 10'eren. "Det er dumt det der, for jeg skal til at klippe" - Så kørte han ellers op på greenen og klippede og siden så vi ham ikke.
Jeg kunne godt mærke, at min lunte blev en anelse kortere, for så må man sgu til at bruge hjemmesiden eller facebook og informere om, hvad man har af planer for dagen. At man ikke må gå ud på 10'eren på dage, hvor der ikke er ret mange, (Der var iøvrigt 6 tider booket, så vi valgte, som de eneste at gå bag9) synes jeg er noget fis.

For mig giver det rigtig god mening, at alle runder skal registreres.

Det kan bruges til blandt andet

- afdækning af om det er medlemmer eller greenfeegæster som spiller

- differentiering af greenfee priser, så man kan påvirke belastningen tidsmæssigt

- planlægning af greenkeeperarbejde

- vurdering af træk på restauranten

- hvornår baneservice/kontrol får mest ud af at være på banenh

- overordnet mulighed for at rumme flere spillede runder (greenfee og/eller ny medlemmer)

- afdækning af mønstre i banebelastning (kvinder/mænd/andre køn, to-bolde, tre-bolde, firbolde, medlemmer/gæster, aldersammensætning  etc)

Der rigtig god fornuft i at kende forbruget af virksomhedens ressourcer så man kan optimere ressourcebrugen, - det gælder for enhver bare lidt seriøs virksomhed, herunder også for en golfklub!

Om der så i bestyrelsen/udvalgene sidder nogen mennesker, som har indsigten til at kunne bruge disse data til noget fornuftigt er så en helt anden sag...!

6 minutter siden, skrev Kitter:

Jeg prøver lige at løbe dine argumenter igennem med et par spørgsmål/kommentarer.... 😊

Hvad vil du reelt bruge den oplysning til i klubarbejdet? Hvordan påvirker det den daglige gang i klubben?

- differentiering af greenfee priser, så man kan påvirke belastningen tidsmæssigt

Men, det kan man jo se på, hvornår der spilles greenfee. Det behøver man ikke se, hvornår medlemmerne spiller.

Det kan jeg ikke se eftersom det er muligt at registrere sin tid to minutter inden man slår ud. Det kan greenkeeperne ikke planlægge deres arbejde ud fra.

Måske. Jeg synes det er samme argument som med planlægning af greenkeeperarbejde.

Jeg vil mene, at de bør være på banen, når der er greenfeegæster - jeg ser ikke rigtig formålet, når der er tale om medlemmer - og husk, at mine spørgsmål går på runder spillet udenfor spidsbelastninger, e.g. ved stort set tom bane.

- overordnet mulighed for at rumme flere spillede runder (greenfee og/eller ny medlemmer)

Det forstår jeg ikke? Hvad mener du med det?

- afdækning af mønstre i banebelastning (kvinder/mænd/andre køn, to-bolde, tre-bolde, firbolde, medlemmer/gæster, aldersammensætning  etc)

Igen: Hvad vil man bruge de data til? Hvad kan man som klub iværksætte på baggrund af de data? 

Der rigtig god fornuft i at kende forbruget af virksomhedens ressourcer så man kan optimere ressourcebrugen, - det gælder for enhver bare lidt seriøs virksomhed, herunder også for en golfklub!

Om der så i bestyrelsen/udvalgene sidder nogen mennesker, som har indsigten til at kunne bruge disse data til noget fornuftigt er så en helt anden sag...!

Det er egentlig kernen i hele min pointe: Hvad vil/kan man egentlig bruge de data til!?!?

27 minutter siden, skrev Nicolai:

Det korte svar er faktisk - Nej det har jeg ikke oplevet :)

Kan det så have noget med greenkeeperarbejde at gøre?

Vores blev hvertfald sur over at vi gik ud på 10'eren. "Det er dumt det der, for jeg skal til at klippe" - Så kørte han ellers op på greenen og klippede og siden så vi ham ikke.
Jeg kunne godt mærke, at min lunte blev en anelse kortere, for så må man sgu til at bruge hjemmesiden eller facebook og informere om, hvad man har af planer for dagen. At man ikke må gå ud på 10'eren på dage, hvor der ikke er ret mange, (Der var iøvrigt 6 tider booket, så vi valgte, som de eneste at gå bag9) synes jeg er noget fis.

Jeg har faktisk haft en greenkeeper bliver sur på mig en dag, hvor jeg var ude for at træne. Jeg var på rangen og besluttede mig for at jeg ville spille 9 huller, så jeg bookede en tid på Golfbox, bekræftede den og gik over på 1. og slog ud. På 3. var der en greenkeeper, der var sur over, at jeg var der, for "der var ingen skrevet op", da han var kørt ud to timer tidligere - men en anden af mine pointer er, at man jo kan skrive sig på med 2 minutters varsel og slå ud. Så planlægning af greenkeeperarbejde giver heller ikke mening.

Jeg fik faktisk en påtale i oktober 2018 for at spille en runde uden at have skrevet mig i Golfbox - jeg var den eneste bil på parkeringpladsen, der var ikke booket nogen tider i Golfbox hele dagen på hele anlægget (på 3 x 9 hullers sløjfe og 9 hullers pay-and-play sløjfe), så efter jeg havde trænet lidt, gik jeg ud klokken 10 og spillede 18 huller. Da jeg var færdig på 18. green, kom vores daværende golfmanager ud og gav mig en påtale for at have spillet uden at bekræfte i Golfbox (han er ikke i klubben mere) og bekendtgjorde, at alle runder skal registreres. 

Den hændelse er sådan set hjertet i mit spørgsmål: Jeg var den absolut eneste spiller på anlægget i de 5 timer jeg var der, så hvordan kan det være vigtigt at jeg havde registreret mig eller ej?

Jeg har endnu ikke hørt fornuftige argumenter for denne praksis 🤷‍♂️

Af en eller anden grund er det kun dine kommentarer, men ikke min orginal bemærkning som kommer med, når jeg klikker 'citér', men jeg skal prøve at svare, så sammenhængen kan forstås.

minutter siden, skrev Kitter:

Jeg prøver lige at løbe dine argumenter igennem med et par spørgsmål/kommentarer.... 😊

Hvad vil du reelt bruge den oplysning til i klubarbejdet? Hvordan påvirker det den daglige gang i klubben?

Klubben har en interesse i at vide a) hvormange og hvornår greenfeegæstene kommer, OG om der på samme tid også er mnage medlemmer som spiller. Klubben kan så prioritere, om man vil gøre det mere eller mindre attraktivt at have greenfeegæster på disse tidspunker fx ved at hæve/sænke greenfee prisen

Det er en proces, vi har været igennem i min egen klub, fordi der kom en skævhed i belastning, hvor der var mange greenfee gæster på tidspunkter hvor medlemmerne også gerne ville spille. Greenfee priserne blev øget i tidsrum med høj belastning og sænket uden for ’myldretid', så greenfee spillerne blev motiveret til at spille uden for medlemmernes myldretid

Men, det kan man jo se på, hvornår der spilles greenfee. Det behøver man ikke se, hvornår medlemmerne spiller.

Ja men du er jo nødt til at vide, om prisændringen medfører, at greenfee gæster rykker til tider, hvor der også er en del er medlemmer, som ønsker at spille. Hvis man ikke kender medlemmernes mønster, tager man en sådan beslutning i komplet blinde. Ikke smart!!

Det kan jeg ikke se eftersom det er muligt at registrere sin tid to minutter inden man slår ud. Det kan greenkeeperne ikke planlægge deres arbejde ud fra.

Det er da en af de vigtigste grunde til at kende spillemønstrene. Man skal naturligvis ikke ændre planerne for greenkeepere fordi der lige pludselig er en enkelt spiller som går ud mandag d. 8. juni kl 11.03, men hvis man kan se på bookingmønstret, at der er mange spontanspillere i nogle givne tidsrum fx mandage formiddage, så kan man jo planlægge greenkeepernes kalender efter dette. Det er ikke den enkelte tid, som danner grundlag for beslutningen, men mønsteret. Og hvis man skal kunne se mønsteret skal man have ALLE data!

I min klub lægges greenkeeperkalenderen ud fra belastningsmønstret (så vidt muligt), så de generer færrest mulige spillere.

Måske. Jeg synes det er samme argument som med planlægning af greenkeeperarbejde.

Og mit argument er præcis det samme som for greenkeeperne. Hvis der er mange spontanspillere på mandag formiddage, så skal restauranten jo være klar til at tage imod gæster mandag formiddage!

I min klub planlægger restauranten indkøb og bemanding eter belastningsmønstret på banen. Så skal de ikke betale løn forgæves eller smide for meget ikke solgt mad ud….

Jeg vil mene, at de bør være på banen, når der er greenfeegæster - jeg ser ikke rigtig formålet, når der er tale om medlemmer - og husk, at mine spørgsmål går på runder spillet udenfor spidsbelastninger, e.g. ved stort set tom bane.

Men igen er det j pointen, hvis ikke du har data, så ved du ikke om banen er tom eller ej. I princippet kan der være 50 ikke-registrerede spillere på banen, hvis ikke medlemmerne overholder bookingreglerne.

Og jeg skulle hilse og sige, at banekontrollen i min klub ikke er der for at tjekke greenfeespillere (det gør de self også), men for at sikre at de gamle medlemmer holder spilletempoet - det er nemlig et af de største problemer i klubben...

Hvis der mange af de langsomme gamle på banen i bestemte perioder, så er det tidpsunktet hvor baneservice skal på banen!!!

5½ time for 18 huller er noget juks!!

Det forstår jeg ikke? Hvad mener du med det?

Hvis man kan se belastningsmønstre, så kan man også vurdere, hvor mange ledige tider, der er og hvornår. Hvis der er mange ledige tider  samlet set,  kan klubben vurdere om man skal forsøge at rekruttere flere medlemmer eller tiltrække greenfee gæster. Hvis der er få ledige tider, så kan man jo vurdere om man skal reducere antallet af ny medlemmer eller øge greenfeeprisen, eller måske bare køre en kampagne for at få to-bolde til at slå sig smmen i firbolde etc.

Igen – i min klub har man kunnet se, at der var lidt for mange medlemmer (et sjældent, men dog eksisterende problem), så man justerede optaget af ny medlemmer for at få lidt færre spillede runder

Igen: Hvad vil man bruge de data til? Hvad kan man som klub iværksætte på baggrund af de data? 

Hvis fx kvinder eller yngre mænd har præferencer for hvornår de skal spille kan man lave specielle aktiviteter fx lade Dameklubben eller Juniorherrerne så u på bestemte tidspunkter. Igen i min egen klub kunne man se, at kvinder i den erhvervsaktive alder ofte bookede sig ind sen eftermiddag samme dag som Dameklubben spiller om formiddagen, men de var ikke medlem af Dameklubben. Så gav man Dameklubbens medlemmer i denne aldersgruppe forret til at booke disse tider, så Dameklubben fik en bredere rekrutteringsbase end bare dem som alerede er pensionerede. Selv om de ikke spiller på samme tid, så er de sammen til Dameklubbens sociale arrangementer og vinteraktiviteter.

På baggrund af disse data kunne man altså gøre altså noget godt for en gruppe, som har et særligt behov, og derved kan man bedre rekruttere og fastholde medlemmer og bedre det sociale liv i klubben (og give omsætning i restauranten.

Det er egentlig kernen i hele min pointe: Hvad vil/kan man egentlig bruge de data til!?!?

Til det vil jeg bare sige – se eksemplerne ovenfor. Og for at man kan gøre det ordentligt er det komplette datasæt nødvendigt. Hvis der er huller i data, kan man komme til at gøre noget uhensigtsmæssigt!!

Hos os skal man helst bestille tid og bekræfte den i golfbox. Jeg har også hørt den med statistik. 

Når der er banekontrol, printes startlisten ud, så der kan holdes styr på spillere og tider.

Når det er vinter ser det lidt anderledes ud. Her er der ofte nogle der bare går ud. En del af dem spiller bare hul 1-3. Dog lidt irriterende når man har valgt en tid hvor der tilsyneladende ikke er nogen på banen, men når man skal igang har et par spillere lige forladt teestedet, og 2 3-bolde går foran dem.