Jump to content
Bojoerge

Lukninger af huller på vej?

Recommended Posts

Den 1.2.2020 kl. 17:45 , skrev Bojoerge:

Skjoldenæsholm er sat til salg. 25 mio med maskiner og det hele... 

https://www.golf.dk/nyhed/knaldtilbud-skjoldenæsholm-golf-resort-sat-til-salg 

Nu blev den så solgt - som golfbane. Selvom det isoleret set nok kommer til at koste os i Sorø en del af de nye medlemmer vi lige havde fået derfra, så er det nu svært - som golfspiller - at være rigtig ked af at banen er reddet. Det bliver spændende at se hvad planerne er, og hvor hurtigt de kan komme igang. Det skulle være holdt nogenlunde klippet og i ok stand, så det burde kunne åbne på kort tid, men en hel del af deres tidligere medlemmer er noget bundet andre steder et stykke tid endnu (afhængig af klub).

18 timer siden, skrev Pastorius:

Nu blev den så solgt - som golfbane. Selvom det isoleret set nok kommer til at koste os i Sorø en del af de nye medlemmer vi lige havde fået derfra, så er det nu svært - som golfspiller - at være rigtig ked af at banen er reddet. Det bliver spændende at se hvad planerne er, og hvor hurtigt de kan komme igang. Det skulle være holdt nogenlunde klippet og i ok stand, så det burde kunne åbne på kort tid, men en hel del af deres tidligere medlemmer er noget bundet andre steder et stykke tid endnu (afhængig af klub).

Der er ikke noget om det er begge baner igen  ?

14 timer siden, skrev Dynen1:

Der er ikke noget om det er begge baner igen  ?

Det er hele anlægget der er blevet solgt, men der er ikke detaljer om hvad planerne er for fremtiden.

• Upvote 1

Jeg følger det også spændt...

Jeg er skiftet til Sydsjælland, som er lidt tættere på, men jeg ved ikke hvad jeg vil gøre hvis RTJ åbner igen. Så bliver det nok et spørgsmål om pris, og hvordan jeg falder til i SSGM. Mens at hvis det kun er Old Course der åbnes igen. Så er SSGM mindst lige så god.

• Upvote 1

Hvis ambitionen er at kunne drive et golfanlæg, må de se en eller anden mulighed i anlægget som andre ikke ser - eller mene at der er mulighed for at ejendomsudvikle på anlægget, trods kommunens tidligere stilling hertil har været negativ.

Hvis driften kan suppleres med konference- og mødefaciliteter måske. Det var nok noget man gjorde i forvejen, men måske det er muligt at udvikle det meget mere. Det kan også tænkes man mener at restauranten kan vækstes og bidrage mere til driften

Som primært golfbane tror jeg ikke på det, nu er det forsøgt flere gange uden succes, men hvad ved jeg :) 

16 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Hvis ambitionen er at kunne drive et golfanlæg, må de se en eller anden mulighed i anlægget som andre ikke ser - eller mene at der er mulighed for at ejendomsudvikle på anlægget, trods kommunens tidligere stilling hertil har været negativ.

Hvis driften kan suppleres med konference- og mødefaciliteter måske. Det var nok noget man gjorde i forvejen, men måske det er muligt at udvikle det meget mere. Det kan også tænkes man mener at restauranten kan vækstes og bidrage mere til driften

Som primært golfbane tror jeg ikke på det, nu er det forsøgt flere gange uden succes, men hvad ved jeg :) 

Det er vel intet problem at drive et golfanlæg på stedet - problemet er kun at få det til at hvile i sig selv økonomisk :)
Politikkerne er ikke uvillige til at lade der være huse på området, det var nogle andre bestemmelser der satte en stopper for det, men svjv er den ikke helt død endnu.

De knap 25 millioner det har kostet er alt så ikke ret mange penge. Efter sigende skulle maskinerne alene have en værdi over 10 millioner.

Hotel og Konference er svjv ikke en del af golfanlægget og handlen.

8 minutter siden, skrev Pastorius:

Det er vel intet problem at drive et golfanlæg på stedet - problemet er kun at få det til at hvile i sig selv økonomisk :)
Politikkerne er ikke uvillige til at lade der være huse på området, det var nogle andre bestemmelser der satte en stopper for det, men svjv er den ikke helt død endnu.

De knap 25 millioner det har kostet er alt så ikke ret mange penge. Efter sigende skulle maskinerne alene have en værdi over 10 millioner.

Hotel og Konference er svjv ikke en del af golfanlægget og handlen.

Uanset hvor store værdier der er for de 25 mio, så skal de jo stadig forrentes, ellers kommer der røde tal på bundlinjen :) 

Jeg tænkte nu også mere på det fine konferencelokale der er i bygningen

5 timer siden, skrev Christian SSGM:

Uanset hvor store værdier der er for de 25 mio, så skal de jo stadig forrentes, ellers kommer der røde tal på bundlinjen :) 

Jeg tænkte nu også mere på det fine konferencelokale der er i bygningen

Ja, men vi ved faktisk ikke om forventningen er at anlægget skal kunne løbe rundt.

Handlen omfatter også bygningerne, restaurant etc.

8 timer siden, skrev Pastorius:

Ja, men vi ved faktisk ikke om forventningen er at anlægget skal kunne løbe rundt.

Handlen omfatter også bygningerne, restaurant etc.

Nå, det lyder ikke til at der er planer om at poste penge i årlige driftsunderskud, og der er en masse idéer på bordet. Men noget konkret er der ikke endnu.
(Og nej, selvom der er navnesammenfald er det ikke familie :) )

https://www.golf.dk/nyhed/skjoldenæsholms-nye-ejer-vil-tænke-ud-af-boksen

PS. Nogen der har adgang til artiklen på SN?
https://sn.dk/Ringsted/Stort-golfcenter-solgt-for-en-slik-Vi-skal-glemme-alt-om-pengene-og-se-fremad/artikel/940058

Edited by Pastorius

Har siddet og kigget tilbage i debatten. Og vil komme med nogle input.

Med hensyn til om for mange golfbaner eller for få golfspillere. Jo jeg hader at spille i trafik. Tør ikke slå igennem hvis andre er på hullerne ved siden af i min afstand osv.  (Er der det, så venter jeg som regel et par min) Får stress hvis nogle er bagved, og foran osv. For så kan jeg jo ikke vente og så tør jeg ikke slå igennem. Så vil jeg slet ikke nyde spillet. Den bane jeg spiller på er der heldigvis tidspunkter hvor man bare er sig selv. Så nyder jeg at spille med min faste makker. Vi prøver da af og til andre baner (som regel ved ferie i Jylland), men vi booker stort set aldrig tid, vi går ud når vi ser der er hul og har lyst. Så skulle vores bane stige til 1000 medlemmer igen, som før finanskrisen så vil det da næsten være ærgerligt, set med mine øjne. Men et par hundrede mere ville nok ikke skade selvfølgelig. Når man ser rundt omkring om man skulle prøve andre baner, og så ser nogle hvor der er 7/8 min mellem hver bold. Så får jeg bare stress ved tanken. Man skal virkelig være på hele tiden. Og det vil ikke gøre noget godt for mit golfspil er jeg ret sikker på. Så de baner bliver helt klart fravalgt. Men jeg er godt klar over at de kan få flere igennem på den måde. På min bane bruger vi ofte næsten 30 min på de første 2 huller (par 5 og par 4)... Og så tænker jeg, skal der så være 4 bolde bag os indtil 1. tee når vi står på 3. tee... Det virker bare voldsomt. Men selvfølgelig kan jeg godt se der teoretisk er plads til det. Men jeg ville bare føle et pres som giver mig uro. Men det er selvfølgelig mit problem :)

Det jeg vil frem til er, at jeg vil hellere give 1000 kr. mere om året og have mere plads på banen, eksempelvis. Men det er jo svært at have begge ting i samme klub. Så det er jo heldigt jeg har både en billig klub og god plads :) Kvaliteten, ja jeg spiller ca. 15 runder om året, 13-14 af dem på samme bane. Så kender ikke så meget til andre, men jeg synes da den er ok. Uden altid at være super selvfølgelig. 

Med hensyn til tidsbooking, det finder jeg også mærkeligt. Hvis min makker og jeg har lyst til en tur så ønsker vi jo ikke andre med i samme bold. Synes det er meget påtrængende bare at booke sig ind på samme tid, som der er nævnt tidligere i tråden. Og forstår så godt dem der trækker sig ud igen. Synes når man bestiller tiden at der burde være en mulighed, der åbner for øvrige i bolden eller ej. Så kan man i nogle klubber i myldretiderne så sige at de tidsrum SKAL der være åbent for andre skriver sig ind. Men ikke altid. Så kan dem der bare ønsker at gå for sig selv og snakke om nogle ting gøre det uden pludselig en vild fremmed er med. Jeg synes i hvert fald det hindrer i at booke tid. Og det handler ikke om at man ikke er åben for andre, som nogle sikkert vil sige. Men nogle gange vil man bare gerne være sig selv. Derfor synes jeg tidsbestilling generelt skulle kunne tillade øvrige medspillere hvis lyst og ellers ikke.

Derudover var der en der skrev noget med at opstart ville koste 20.000, før udstyr for et par... Det kommer vel så sandelig an på hvilken bane man vælger, og udstyr skal man jo ikke som begynder nødvendigvis vælge noget til 5-7.000 for et sæt... Jeg startede i 2003 mener jeg det var, købte et sæt til 3-4.000... nyt sandjern og putter købt undervejs pga. ødelagt og smidt væk. Men så her i 2018 valgte jeg endelig at sige, nu skal det være, jeg køber et nyt sæt, igen brugte jeg 4-5.000 inkl. bag og det hele. Jeg har været omkring handicap 20-21 i mange år. Det synes jeg jo ikke udstyrsmæssigt er en formue. Så alt er jo hvad man gør det til. Tror mange hører uha de køber udstyr og så ny kølle osv osv osv. Men altså. Man kan jo også bare nøjes med mindre... og det skal klubber måske være bedre til at gøre opmærksom på, at det samlet set ikke behøves at være super dyrt. Bare fordi de fleste måske bruger mere. 

@hped

Hvor tit er du ude for at andre "fremmede" spillere skriver sig på din tid? Jeg, og mine medspillere gør det i stor stil, men vi kender hinanden og der er en aftale (nogle gange stiltiende; andre gange udtrykt verbalt) om at det gør vi bare. Det er et fåtal af mine 50 runder årligt jeg aftaler med folk.

Jeg mindes kun en gang at nogle helt fremmede gæster skrev sig på min tid. En par andre gange har jeg mødt solo greenfee spillere der manglede en makker, og jeg inviterede ham begge gange med. Jeg ville have sat pris på samme handling hvis jeg spillede solo i en anden klub. Jeg ved ikke hvordan det er i din klub, men hos os er man officielt velkommen til at skrive sig på andres tider. Noget andet er så, at det ikke sker så ofte. Jeg har tydeligt indtryk af at dem der spiller sammen, er dem der nærmest altid spiller sammen, næsten uden undtagelse. 

Jeg har selv har et par dårlige oplevelse med at skrive mig på fremmede bolde. For et halvt år siden skrev jeg mig på en to bold. Jeg kendte begge spillere, men havde kun spillet med den ene to gange før til turnering i samme år. Vi havde hygget os vældigt. Jeg skrev mig på. En halv time senere havde de begge slettet sig, og fundet en tid en halv time før. 2. gang var for en uge siden. Jeg skrev mig på ved et ægtepar som jeg havde spillet med til begyndermatcher, da de startede sidste år. De havde været glade for at de mere øvede spillere gad hjælpe dem igang. Jeg skrev mig på. Kort efter var den ene slettet. Jeg skrev på golfbox at jeg havde et dårligt håndled efter fraktur, og jeg derfor ikke vidste om jeg ville kunne klare alle hullerne. Jeg ville være træt af, hvis jeg skulle efterlade en spiller alene på banen, hvis jeg ikke kunne klare at spille. Kort efter var den anden spiller slettet, og de havde fundet en tid en time før. 

Begge tilfælde mener jeg er ekstrem dårlig stil. En ting er at slette sig selv fra tiden, men at gøre det uden nogen form for forklaring, er ringe. De kunne i det mindste have kommet med en eller anden halvhjertet forklaring. Om det så var en løgn er ligemeget. Man kommer godt nok til at føle sig noget ønsket og undrende over hvad man mon har gjort dem.

Det her med at få stress af at der går nogle bag ved, er der mange der kender til. De fleste kan vænne sig til det, og de fleste der går bag én er også gode til at holde afstand. Hvis du ikke kan vænne dig til det, så prøv at lukke igennem. Det gør nok din runde længere, men hvis dem bag ved dig mener de har ventet for meget, er de nok også glade.

Booke tid eller ej: I min klub skal man booke en tid og den skal godkendes (af dig selv) inden start. Jeg tror det er noget med statistik, og når der er banekontrol printes startlisten ud. Jeg bliver selv træt af hvis jeg en dag skal ud og spille; finder en ledig tid med ingen spillere en halv time før mig, for så at opdage en 4-bold, og 2 3-bolde vade rundt foran mig, uden nogen tid booket. Det er mest efterår og vinter den slags sker, men det er stadig træls.

• Like 1

Jeg booker som sagt aldrig tid. Hvorfor skal vi når banen er tom? Vi tjekker selvfølgelig altid inden vi går ud ingen andre har booket. Så nej jeg kan jo ikke sige jeg har oplevet det, men synes stadig muligheden burde være der for at frasige sig andre med i bolden. Og det med banekontrol. Ja det kan selvfølgelig være et argument, men man kan jo godt printe aktivt scorekort ud, uden at booke tid. Og det må jo vise man har ret til at spille :) Ellers kunne man jo ikke. (antager jeg). Og statistik, kan de jo se fra indberettede runder. Indberetter altid alle runder. Jeg har hvert fald ikke set nogle krav om at man skulle booke tid. Det gør også en meget afhængig. Om man kommer af sted ½ time før eller efter osv. Så når god plads, ser jeg ingen grund til det. 

Og jeg tror såmen ikke du nødvendigvis har gjort nogen noget. Men som sagt ønsker man ikke altid at nogle andre skal deltage. Er vel ikke så mærkeligt. Men der er selvfølgelig forskellige synspunkter til det. 

Ja, lukke i gennem er altid en mulighed :)  Men hvis man går i meget trafik, så venter man jo også selv, og så synes jeg jo det er svært at lukke igennem. Men ja. Jeg gør det måske værre end det er :) 

En enkelt kort kommentar, antallet af spillere som er villige til at betale 1000kr mere om året for til gengæld at have mere plads vil jeg påstå er forsvindende lille, i forhold flertallet som vil kigge på priserne i omkringliggende klubber. Klubberne er i en klar konkurrencesituation og det er en evig balancegang mellem at kunne tiltrække/fastholde spillere og bæredygtig økonomi

Du siger også selv, at du er heldig at have en billig klub .. men alligevel oplevede også Rønnede sidste år en tilbagegang i antal fuldtidsmedlemmer. På et tidspunkt er det ikke bæredygtigt længere :(  Det kan også give problemer i forhold til at tiltrække forpagtere, når der ikke er tilstrækkeligt grundlag til at drive cafe/restaurant/proshop osv.

I forhold til intervallerne man kan sende folk ud i, så har det også noget med banen at gøre. Uden at udtrykke min personlige holdning til Rønnedes bane-layout alt for tydeligt, så inviterer den altså til at nogle huller kan blive rigtig langsomt spillet, med tung og dyb rough og en hel del blinde slag

• Like 1

Hvis du ikke vil booke tid og helst heller ikke spille runder med andre end din makker så fik du ikke spillet mange runder i min klub.

Der ville I være henvist til at spille de første tider hver morgen og ellers sent eftermiddag/aften i weekenderne. Resten af tiden er der stor belægning på banen og det har især været gældende i de sidste måneder, hvor flere end sædvanligt har haft tid til at spille golf.

Jeg ikke hvor tit de bruger det, men sekretariatet har lov til at flytte tobolde sammen i weekenderne, hvis det er pres på banen.

Jeg har spillet i min nuværende klub siden 2012 og har aldrig haft en fast makker. Det er kun en håndfuld gange at det har været et problem at skrive sig på andres tider. Jeg fravælger dog selv at skrive mig på ægtepar-bolde, da min oplevelse er at de helst vil være fri. 

• Like 1

Rygterne har floreret længe. Området er overhovedet ikke rørt eller vedligeholdt siden lukningen, så det kommer til at koste en del at gøre banen spilbar igen.
Dagens artikel på golf.dk er tæt på at være dødsstødet til de to baner. Det er på alle måder trist. Jeg kunne godt komme i tanke om et par andre baner jeg hellere ville pløje op, hvis det endelig skulle være:

https://www.golf.dk/nyhed/skjoldenæsholm-tæt-på-opgive-drømmen-om-mere-golf

• Sad 2