Jump to content
Bojoerge

Lukninger af huller på vej?

Recommended Posts

2 timer siden, skrev Pastorius:

I den sidste ende er det ikke tænkning, men penge, der skal redde de klubber der hænger.

Som forretningsmand kan man ikke klage over, at kunden ikke vil betale nok - fejlen ligger ikke hos kunden, men hos forretningsmanden for hans vare er åbenbart ikke attraktiv nok til at nogen gider betale nok for det!! Så man sgu levere en bedre vare eller sætte en bedre pris - eller lukke biksen

Derfor er det netop nytænkning der skal til - men den nytænkning har til formål at finde metoder til at skaffe penge. Der skal findes på aktiviteter og typer af medlemskab som enten tiltrækker flere eller medfører at de eksisterende medlemmer vil betale mere - helst begge dele.

Der kommer nemlig ikke flere penge ved at fortsætte på den nuværende måde.

Edited by Kitter
  • Like 1

1 time siden, skrev Kitter:

Som forretningsmand kan man ikke klage over, at kunden ikke vil betale nok - fejlen ligger ikke hos kunden, men hos forretningsmanden for hans vare er åbenbart ikke attraktiv nok til at nogen gider betale nok for det!! Så man sgu levere en bedre vare eller sætte en bedre pris - eller lukke biksen

Derfor er det netop nytænkning der skal til - men den nytænkning har til formål at finde metoder til at skaffe penge. Der skal findes på aktiviteter og typer af medlemskab som enten tiltrækker flere eller medfører at de eksisterende medlemmer vil betale mere - helst begge dele.

Jeg tror vi er mest enige.

Du jo ret i, hvis man kigger på tingene fra én banes perspektiv - vel at mærke en af de baner, der ikke kan få det til at hænge sammen - at man ikke uden videre kan ændre på hvor meget folk er villige til at betale. Jeg er dog slet ikke overbevist om at vi har ramt det optimale niveau, og gøres det rigtig, med god information om hvad kontingentkronerne går til, og hvad det konkret vil betyde at fastholde eller nedsætte kontingentet, så tror jeg godt man kunne få folk til at betale mere nogle steder. Der hvor det kunne batte noget er dog andre steder. Sponsorer og det offentlige. Der er stadig masser af golfbaner der betaler grundskyld bare som et eksempel.  

Hvis man - som jeg troede vi gjorde her - ser på det fra hele golfdanmarks perspektiv, så er der for mange baner, og nogle af dem skal lukkes. Det ser så også ud til at være på vej - jeg kender til et par steder mere hvor krisen også kradser. 

Det eneste jeg er helt sikker på, er at hvis banerne bliver for dårlige pga. manglende penge til vedligehold, så forsvinder medlemmerne også - næsten uanset pris. Så det er ikke en mulighed at spare sig ud af problemerne ret mange steder.

11 minutter siden, skrev Pastorius:

Jeg tror vi er mest enige.

Du jo ret i, hvis man kigger på tingene fra én banes perspektiv - vel at mærke en af de baner, der ikke kan få det til at hænge sammen - at man ikke uden videre kan ændre på hvor meget folk er villige til at betale. Jeg er dog slet ikke overbevist om at vi har ramt det optimale niveau, og gøres det rigtig, med god information om hvad kontingentkronerne går til, og hvad det konkret vil betyde at fastholde eller nedsætte kontingentet, så tror jeg godt man kunne få folk til at betale mere nogle steder. Der hvor det kunne batte noget er dog andre steder. Sponsorer og det offentlige. Der er stadig masser af golfbaner der betaler grundskyld bare som et eksempel.  

Hvis man - som jeg troede vi gjorde her - ser på det fra hele golfdanmarks perspektiv, så er der for mange baner, og nogle af dem skal lukkes. Det ser så også ud til at være på vej - jeg kender til et par steder mere hvor krisen også kradser. 

Det eneste jeg er helt sikker på, er at hvis banerne bliver for dårlige pga. manglende penge til vedligehold, så forsvinder medlemmerne også - næsten uanset pris. Så det er ikke en mulighed at spare sig ud af problemerne ret mange steder.

Jamen vi er da enige, bortset fra, at der ikke skal skydes på kunderne, hverken på den enkelte bane eller på landsplan. Det er virksomhederne - klubberne - som ikke er i stand til at levere en vare (reel vare eller forståelig kommunikation om varens pris)), som kunderne vil betale for.

Og af den årsag er der klart for mange klubber, MEDMINDRE der kan ske noget nytænkning som gør det attrativt for flere at blive medlem og/eller betale mere, eller at tiltrække sponsorer. Hvis ,man kank finde på nyt kan der komme flere meldemmer og dermed kan eksisterende baner overleve.

Som selvstændig forretningsdrivende har jeg nu meget vanskeligt ved at se business casen i et sponsorat i en golfklub. Et skilt på tredje tee eller en reklame på førsteholdets trøje (hvor mange tilskuere er der lige til Danmarksturneringen)- og er det målgruppen for virksomheden.

Hos os er sponsorater langt overvejende medlemmer med interesse i klubben, som 'køber' sig til en runde med elitespillerne eller lignende. Sgu'tte pengene værd.

Og som du selv er inde på -  at spare sig til succes er ikke en løsning - det er bare at tisse i bukserne for at holde varmen. Udvikling (nytænkning) af forretningsmodellen er den eneste vej frem!

Edited by Kitter

Lige nu, skrev Kitter:

Jamen vi er da enige, bortset fra, at der ikke skal skydes på kunderne, hverken på den enkelte bane eller på landsplan. Det er virksomhederne - klubberne - som ikke er i stand til at levere en vare (reel vare eller forståelig kommunikation om varens pris)), som kunderne vil betale for.

Og af den årsag er der klart for mange klubber, MEDMINDRE der kan ske noget nytænkning som gør det attrativt for flere at blive medlem og/eller betale mere, eller at tiltrække sponsorer.

Som selvstændig forretningsdrivende har jeg nu meget vanskeligt ved at se business casen i et sponsorat i en golfklub. Et skilt på tredje tee eller en reklame på førsteholdets trøje (hvor mange tilskuere er der lige til Danmarksturneringen)- og er det målgruppen for virksomheden.

Hos os er sponsorater langt overvejende medlemmer med interesse i klubben, som 'køber' sig til en runde med elitespillerne eller lignende. Sgu'tte pengene værd.

Og som du selv er inde på -  at spare sig til succes er ikke en løsning - det er bare at tisse i bukserne for at holde varmen. Udvikling (nytænkning) af forretningsmodellen er den eneste vej frem!

Det kan godt være der ikke er den store forretningsmodel i sponsorater, men gøres det rigtigt er der en hel del, der er villige til at lægge mere end man skulle tro alligevel. Det kræver bare at man kan sælge en god historie, måske opbygge noget erhvervsnetværk, bruge klublokaler til konferencer/møder ude i byen etc. Kun hvis hjertet virkelig er på det rette sted, kan man få penge ind ved at male krise og truende lukning ud over det hele - med mindre der selvfølgelig er nogen der står til at tabe endnu mere ved en lukning.

Hvis vi først skal kigge alt for dybt i hvad der er pengene værd, så tror jeg sgu ikke medlemstallet i golf stiger - tværtimod. Jeg har prøvet at opgøre hvad jeg har brugt på golf på et år - alt inklusive. Det gør jeg ikke igen.

Der er nok også noget demografi indeover. Jeg tror det bliver svært bare at fastholde medlemstal i klubberne, når vi kommer lidt væk fra det store byer.

52 minutter siden, skrev Kitter:

Jeg er helt enig ! 

Kan simpelthen ikke se nogen værdi for min forretning, at skulle sponsere et skilt på et vilkårligt tee-sted. 

Syntes det er ærgerligt klubberne, tror det er nok med en Sponsor-match en gang om året, kombineret med et lille logo på hjemmesiden, der går i rotation mellem alle sponsorer.

Det er der simpelthen ikke noget værdi i.

Som minimum burde klubberne sende mails ud til deres medlemmer 1 gang om ugen, hvor de blandt andet præsenterer "ugens sponsor", måske kombineret med et godt tilbud.

Der er sikkert også en god grund, men jeg kender den ikke - ville dog virkelig gerne vide hvorfor klubber med kort afstand til hinanden ikke deler udstyr og måske også mandskab. 

Tag den videre derfra og lav fælles indkøbsaftaler - der MÅ dog være lidt af spare på den konto.

VH

René

Det lyder som den samme historie i både Skjoldenæsholm og nu Brundtland, hvor et firma driver et golfanlæg med en klub som lejer. Det var den konstruktion som mange baner blev etableret på op igennem 90'erne fordi de private virksomheder troede de kunne tjene penge på drift af golfbaner. Det har vist sig temmeligt svært (nok fordi for mange fik den samme gode idé på samme tid) og nu ser det ud til at tålmodigheden (og pengekassen) er ved at være tom mange steder. 

Det her ser ud til at være starten på en konsolidering i golfdanmark, men i den proces bør det overvejes om adskillelsen imellem ejerskab/drift og klub er fornuftig. 

Min klub og de fleste klubber før den blev etableret på ejet eller lejet areal, hvor det er klubben selv der finansierede anlæg og drift af banen. Dermed er det klubbens ejet ansvar at få driften til at løbe rundt. Det mener jeg er det mest fornuftige. Så kan medlemmerne direkte se hvad de får for deres kontingent og klubbernes bestyrelser er direkte ansvarlige overfor klubbernes medlemmer. 

Nu hvor pengemændene har tabt deres penge og er på vej ud, så slipper vi nok ikke for at nogle anlæg må lukke, men jeg håber da at nogle fornuftige klubfolk kan se et potentiale i at overtage nogle af de her baner og kan drive dem uden en ejer bagved. 

Jeg synes det var spændende da Silkeborg Golfklub overtog banen i Ry. Det kunne måske være en mulighed andre steder hvor en golfklub med god økonomi kan drive nabobanen med de stordriftsfordele der kan være forbundet med det. Det er jo næsten gratis at låne penge så hvis man kan få en bank eller realkredit med på sådan et projekt så synes jeg der er muligheder der. 

Endelig så bør de her konkurser og ejerskifter være muligheden for at nogle ser muligheder udenfor det etablerede klubdanmark. Hvis der virkelig et så stort en efterspørgsel efter fleksible løsninger så bør der jo kunne etableres et marked. Det er ikke i Toftlund eller i Jystrup, men i nærheden af helt store byer at sådan et anlæg skal køres helt privat, men vi påstår jo alle at efterspørgslen er der... 

19 timer siden, skrev Kitter:

@Kitter, du bliver også nød til at se på hele udgiftsiden. Det er klart at man bliver nød til at kræve en vis kvalitet af bane og anlæg for at tiltrække medlemmer. Men der er meget at hente ved at opdatere driften. 

1 time siden, skrev Smut:

@Kitter, du bliver også nød til at se på hele udgiftsiden. Det er klart at man bliver nød til at kræve en vis kvalitet af bane og anlæg for at tiltrække medlemmer. Men der er meget at hente ved at opdatere driften. 

Jeg kunne ikke være mere enig i at det er en kritisk parameter, men det tager jeg som en fuldstændig grundlæggende forudsætning for enhver forretning, herunder også en golfklub!

Om der er meget at hente tror jeg varierer fra klub til klub, men jeg er ret sikker på, at en række klubber ikke har den fornødne forretningsmæssige ekspertise til at allokere deres ressourcer optimalt - det er en af de klassiske udfordringer ved frivilighedsprincippet i foreningssammenhæng. Man får ikke nødvendigvis dem der har kompetencer, men dem der har tid.......

Jeg har ikke lyst til at citere mig selv, men at Barløseborg Golfklub selv ønsker at overtage ejerskab og drift af deres bane er det jeg mener er en af vejene frem. Jeg kender ikke den økonomien i den pågældende bane og klub, men jeg håber da de kan få lov at finansiere en overtagelse. Det er i hvert fald ikke renterne på et realkreditlån der kommer til at tynge økonomien....

https://www.golf.dk/nyhed/fynsk-klub-vil-overtage-banen

11 timer siden, skrev Bojoerge:

Jeg har ikke lyst til at citere mig selv, men at Barløseborg Golfklub selv ønsker at overtage ejerskab og drift af deres bane er det jeg mener er en af vejene frem. Jeg kender ikke den økonomien i den pågældende bane og klub, men jeg håber da de kan få lov at finansiere en overtagelse. Det er i hvert fald ikke renterne på et realkreditlån der kommer til at tynge økonomien....

https://www.golf.dk/nyhed/fynsk-klub-vil-overtage-banen

Som jeg læser oplægget, er det en total overtagelse af anlæg og bygninger mv - og det er ikke nogen lille investering 

https://www.berlingske.dk/privatoekonomi/foerste-ni-huller-paa-proprietaergaarden

Så uanset det lave renteniveau, så er det altså ikke småpenge der skal sættes af til renter ;) 

4 timer siden, skrev Pastorius:

Så er der ni huller mere der lukker ved Dianalund.

Det er godt nok "bare" en pay 'n play-bane, men den var i fin stand, og der var en lille klub omkring den også.

https://sn.dk/Soroe/Golfbanen-bliver-til-landbrugsjord/artikel/906223?rss

Er det ikke en 18 hullers bane? 

https://sandagergolf.dk/

Edited by Bojoerge

1 time siden, skrev Bojoerge:

Er det ikke en 18 hullers bane? 

https://sandagergolf.dk/

Nej, der er i hvert fald kun 9 greens, men man spiller vist fra lidt forskellige teesteder, så hullerne ikke bliver helt ens. Det er nogle år siden jeg har spillet den, så jeg ved ikke om der er lavet en smule andre ændringer.

• Upvote 1

22 timer siden, skrev Pastorius:

Nej, der er i hvert fald kun 9 greens, men man spiller vist fra lidt forskellige teesteder, så hullerne ikke bliver helt ens. Det er nogle år siden jeg har spillet den, så jeg ved ikke om der er lavet en smule andre ændringer.

Har også prøvet den lille, men faktisk ganske sjove bane....