Jump to content
Bojoerge

Lukninger af huller på vej?

Recommended Posts

20 minutter siden, skrev ronnow:

Er ikke uenig. Jeg har været nogle gange i Sverige og spille, og synes at de har væsentlig flere yngre klub-golfere - og i parantes bemærket også flere kvinder :) Måske man skulle kigge lid "hinsidans" og se hvad de gør.

Sverige har en helt anden tradition for Golf, og er mere familiepræget. I Sverige er der cirka 460 golfbaner, hvor der er knap 190 i Danmark. De er til gengæld også 500.000 golfspillere hvor der er cirka 150.000 golfspillere i Danmark. Der er altså flere golfspillere pr bane i Sverige end i Danmark. Dog er de også næsten dobbelt så mange indbyggere.

Det skal dog siges, at Sverige har haft større tilbagegang de seneste 10 år end Danmark. Demografien i Sverige er også væsentlig anderledes end i Danmark, og vores lille land har langt flere tilbud med andre sportsgrene, og muligheder end der umiddelbart er i Sverige. Man kan ikke sammenligne 1-1.

Det kan vel diskuteres om der er for mange golfbaner eller for få golfspillere. I hvert fald er der tilsyneladende et mismatch mellem antal spillere og baner.

Der er mange grunde til at det kniber med antallet af golfspillere. Jeg skal nævne nogle af dem, som jeg synes at jeg løber ind i

Udgiften

Årskontingent på 7-8.000.-, hvor til kommer udstyr, som kan gøres for nogle få tusinde for brugt, men jo hurtigt kan løbe op hvis man vil nyt (køller, jern, bag, trolley, og lidt godt regntøj). Indskud ser man jo ikke så mange steder længere.

Hvis et ægtepar skal begynde på golf kan det nemt løbe op i 20.000 eller mere. Og skal der to unger med, så er det endnu dyrere. Før man afskaffede indskud i min egen klub ville startudgiften (indskud + 1 års kontingent) for to voksne nybegyndere være over 30.000, før de var begyndt at overveje hvilket udstyr, de skule have.

Den pris udelukker en hel del danskere.

Og så er prisen i øvrigt ikke konkurrencedygtig sammenlignet med mange andre fritidsinteresser. Fitnesscenter 200/måned eller en racercykel til 6.000.- (man kan også købe en til 60.000, men kan jo komme i gang til meget mindre), og så er landevejene jo gratis at køre på (for cyklister)

Tidsforbrug

For erhvervsaktive er golf en tidsrøver, med mindre man er meget fanatisk. Alt er et spørgsmål om prioritering, men hvis man gerne vil fastholde medlemmer, som er erhvervsaktive eller har børn (og ikke er fanatikere), så skal der er også være en løsning for den gruppe. Personligt ville det passe mig fint med 12-hullers runder....

For ikke at tale om spilletempo...det er jo en tråd i sig selv.

Transport

De færreste golfbaner ligger tæt på offentlige transportmuligheder. Det betyder et langt stykke hen ad vejen at en bil er nødvendig. Det begrænser muligheder, ikke bare for juniorer som ikke er selvtransporterende, men også for et-bilsfamilier, hvor mutter måske skal hente børn, mens fatter skal på golfbanen (for ikke at nævne diskussionen mellem mutter og fatter om tid brugt på golf :-)).

Juniorer

Golf har meget begrænset street credit blandt børn og unge. Det er ikke sejt at være god til golf, hvis sidemanden i klassen er topscorer på førsteholdet i fodbold….

Transport er også en udfordring, som ovenfor beskrevet.

Og så er der desværre i nogen klubber en del sure gamle mænd (og kvinder) som ser det som deres vigtigste opgave at forhindre de unge i at have bare en smule sjov. De unge føler sig ikke altid velkomne.

Specielt for pigerne er der udfordringer, fordi der er så få. Ofte er der måske kun en enkelt eller to juniorpiger, så det sociale element er meget begrænset for pigerne

Foreningsliv

Der er en generel udvikling i DK til at enkeltpersoners deltagelse i foreningslivet i alle idrætsgrene mindskes. Man er ikke så tilbøjelig til at tage en tjans, man ser mere kontingentet som betaling for en service - nemlig at klubben skal fungere - for det "har man jo betalt for".

Desuden er der mange som ikke lige synes at de skal have en øl i restauranten, men bare parkerer bilen, spiller en runde med gutterne og så kører hjem igen.

Det hjælper heller ikke hvis restauranten har priser, som er for høje. At give 50 kr for en fadøl eller 99.- for tre håndmadder (for ikke at tale om 89.- for en børneburger) er måske OK i en café i indre København eller Aarhus, men sgu ikke i golfklubben.

Målgruppen ændres også: Hvor forretningsfolk tidligere spillede golf, så dyrker de nu motionscykling eller noget helt tredje…

Typer af medlemskaber

De klassiske typer af medlemskab er målrettet gruppen, som har al tid i verden - pensionisterne, samt de få som har golf som en virkelig passion og prioriterer det frem for både kone og børn

For en erhvervsaktiv far med et par børn, som gerne vil spille en runde hver 3-4 uge er 8.000 simpelthen for dyrt. Hvis han når 8 runder på en sæson er det 1.000 per runde.

Og der er ikke rigtig nogen gode alternative typer af medlemskab. Jeg har kigget på flex i mit eget nærområde. 5-6.000/år. Og så er det jo tidsbegrænset til hverdage, hvilket jo netop er der, hvor man som familiefar IKKE har tid til at spille. Enkelte klubber har en flex mulighed med basisbetaling på  2500 eller 4200 for adgang til træningsfaciliteter og par 3 bane, men skal betale greenfee for at spille bare en enkelt runde på stor bane.

Det er et skidt value proposition.

For de unge  lærlinge/studerende mangler der også løsninger for at fastholde dem som ikke er fuldtidsgolfere, men godt ville kunne spille en runde i ny og næ.

Mine egne børn, som nu er i 20'erne skal betale 5.000 per år for fuldt medlemskab, men da de pga studier kun spiller max. 5-6 runder per år, så er det stadig 1000 per runde. Deres medlemskab er parkeret i en postordreklub med ret til at spille greenfee - dvs at rundeprisen er nede på standardgreenfee…men de har ikke længere nogen som helst tilhørsforhold til klubben.

Ovenstående er nogle af alle de forhold, som man skal tage i betragtning, når man vurderer, hvorfor der er et misforhold i antal golfspillere vs antal golfbaner.

Nogen områder vil være kritiske for én person, men betydningsløse for andre…

Det er det som gør rekrutterings- og fastholdelsesopgaven for klubberne så vanskelig.

Edited by Kitter
slåfejl
  • Like 2

I Hornbæk mister vi på årsbasis 8 - 10% af medlemsskaren, så ud af en medlemsskare på omkring 700, så skal vi rekrutere 60 - 70 nye medlemmer hvert år for at opretholde medlemstallet. 

Hvis vi antager at den procentsats er nogenlunde det samme på landsplan så skal der der ikke mange års fejlslagen rekruttering til før en klub er i økonomiske krise. Hvis en klub har lænet dig lidt for meget tilbage og ikke har opdaget at medlemmerne ikke længere står i kø udenfor indkørslen, så kan den proces gå rigtig stærkt. 

Mange af banerne på Syd- og Vestsjælland blev etableret med øjnene stift rettet på ventelisterne i klubberne i Københavnsområdet og Nordsjælland. De lister forsvandt som dug for solen under finanskrisen. Da jeg i midt i 2002 ville melde mig om mig ind i Hillerød var der 5 års ventetid. Da jeg i  2010 flyttede klub kunne jeg frit vælge. Så allerede der behøvede man ikke køre 1 time sydpå for at spille golf længere. 

Hvis der kun var 550 medlemmer tilbage i Skjoldenæsholm så kan det ikke lade sig gøre at drive 2 baner. Nu kender vi ikke motivet til at halvdelen af medlemmerne flygtede da man prøvede at rekonstruere klubben på een bane, men det har i hvert fald ikke været tro på det nye projekt. 

Det er blevet nævnt i tråden, at golf er en pensionistsport og at grunden til at medlemstallet stagnerer er. pga af den stigende pensionsalder. Det er ikke mit indtryk. Når man kigger på hvem vi får ind som nye medlemmer i Hornbæk, så er rigtigt mange ikke på pension (endnu ). De fleste er en tand yngre, er stadig på arbejdsmarkedet men de har ikke længere hjemmeboende børn og/eller søger en mindre krævende idræt end den de har dyrket før. 

Golf har et seriøst ligestillingsproblem, som jeg tror hænger sammen med at kvinder stort set kun spiller golf hvis manden spiller golf. Mænd kan jo godt spille golf uden at konen gør det, så hvad er det der gør at golfen ikke har en selvstændig tiltrækningskraft for kvinder? Det er i hvert fald et problem for den fremtidige udvikling i golf eftersom, der aldrig har været så mange kvinder der vælger at leve som single. 

40 minutter siden, skrev Bojoerge:

Golf har et seriøst ligestillingsproblem, som jeg tror hænger sammen med at kvinder stort set kun spiller golf hvis manden spiller golf. Mænd kan jo godt spille golf uden at konen gør det, så hvad er det der gør at golfen ikke har en selvstændig tiltrækningskraft for kvinder? Det er i hvert fald et problem for den fremtidige udvikling i golf eftersom, der aldrig har været så mange kvinder der vælger at leve som single.

Jeg har samme indtryk, når jeg er ovre i klubben.

Det interessante er at omend der er betydeligt flere herre- end damemedlemmer (ikke engang 3:1 i snit), så er det altså ikke nær så skævt som andelen på banen/driving range antyder. Se 2018 statistik fra DIF/DGI og Firmaidrætten. Spiller de ikke så mange runder som vi andre, er de der på andre tidspunkter eller....???

image.png.72f6599d8135e6f08c898288a538b386.png

Dog er der et stor problem i de yngre årgange! 

Ca 1/3 af alle golfspillere er kvinder. Det lyder jo meget godt. Hvis jeg vender den om og siger at der er 2 mænd for hver kvinde så er det knapt så positivt. 

Min fordom er at kvinder booker og spiller flere sammen, med deres mand, eller 2 par sammen. 

Jeg har afsluttet den 12. sæson (min kæreste spiller ikke golf) og har endnu til gode at en kvinde eller flere kvinder skrev sig på den tid jeg var på i forvejen. 

Jeg har også til gode at et ægtepar skrev sig på den tid jeg var på i forvejen.

Jeg har omvendt oplevet at par ikke var meget for at jeg skrev mig på deres tid og slettede sig fra tiden. Da jeg havde oplevet det nogle gange holdt jeg selv op med den praksis.

Omvendt er de fleste kvinder flinke og imødekommende når man bliver sat i turneringsbold med dem og hvis man er blevet brændt af på en tid og næste tid består af et par, så har jeg aldrig fået nej til at spille med dem. 

Jeg ved ikke hvad det er for nogle sociale barrierer der er til grund for disse fænomer, men det er i hvert fald besynderligt. 

Mange af mine runder bliver spillet i herreklubben og så er det jo ikke så mærkeligt at der ikke er så mange kvinder i klubben lige den dag... 

14 minutter siden, skrev Bojoerge:

Jeg har afsluttet den 12. sæson (min kæreste spiller ikke golf) og har endnu til gode at en kvinde eller flere kvinder skrev sig på den tid jeg var på i forvejen.

Det kan du jo så tænke lidt over 🤣

Men genkender i øvrigt mønstret fuldstændig!

• Haha 1

Den 13.12.2019 kl. 13:46 , skrev Kitter:

Det kan vel diskuteres om der er for mange golfbaner eller for få golfspillere. I hvert fald er der tilsyneladende et mismatch mellem antal spillere og baner.

Der er mange grunde til at det kniber med antallet af golfspillere. Jeg skal nævne nogle af dem, som jeg synes at jeg løber ind i

Udgiften

Årskontingent på 7-8.000.-, hvor til kommer udstyr, som kan gøres for nogle få tusinde for brugt, men jo hurtigt kan løbe op hvis man vil nyt (køller, jern, bag, trolley, og lidt godt regntøj). Indskud ser man jo ikke så mange steder længere.

Hvis et ægtepar skal begynde på golf kan det nemt løbe op i 20.000 eller mere. Og skal der to unger med, så er det endnu dyrere. Før man afskaffede indskud i min egen klub ville startudgiften (indskud + 1 års kontingent) for to voksne nybegyndere være over 30.000, før de var begyndt at overveje hvilket udstyr, de skule have.

Den pris udelukker en hel del danskere.

Og så er prisen i øvrigt ikke konkurrencedygtig sammenlignet med mange andre fritidsinteresser. Fitnesscenter 200/måned eller en racercykel til 6.000.- (man kan også købe en til 60.000, men kan jo komme i gang til meget mindre), og så er landevejene jo gratis at køre på (for cyklister)

Tidsforbrug

For erhvervsaktive er golf en tidsrøver, med mindre man er meget fanatisk. Alt er et spørgsmål om prioritering, men hvis man gerne vil fastholde medlemmer, som er erhvervsaktive eller har børn (og ikke er fanatikere), så skal der er også være en løsning for den gruppe. Personligt ville det passe mig fint med 12-hullers runder....

For ikke at tale om spilletempo...det er jo en tråd i sig selv.

Transport

De færreste golfbaner ligger tæt på offentlige transportmuligheder. Det betyder et langt stykke hen ad vejen at en bil er nødvendig. Det begrænser muligheder, ikke bare for juniorer som ikke er selvtransporterende, men også for et-bilsfamilier, hvor mutter måske skal hente børn, mens fatter skal på golfbanen (for ikke at nævne diskussionen mellem mutter og fatter om tid brugt på golf :-)).

Juniorer

Golf har meget begrænset street credit blandt børn og unge. Det er ikke sejt at være god til golf, hvis sidemanden i klassen er topscorer på førsteholdet i fodbold….

Transport er også en udfordring, som ovenfor beskrevet.

Og så er der desværre i nogen klubber en del sure gamle mænd (og kvinder) som ser det som deres vigtigste opgave at forhindre de unge i at have bare en smule sjov. De unge føler sig ikke altid velkomne.

Specielt for pigerne er der udfordringer, fordi der er så få. Ofte er der måske kun en enkelt eller to juniorpiger, så det sociale element er meget begrænset for pigerne

Foreningsliv

Der er en generel udvikling i DK til at enkeltpersoners deltagelse i foreningslivet i alle idrætsgrene mindskes. Man er ikke så tilbøjelig til at tage en tjans, man ser mere kontingentet som betaling for en service - nemlig at klubben skal fungere - for det "har man jo betalt for".

Desuden er der mange som ikke lige synes at de skal have en øl i restauranten, men bare parkerer bilen, spiller en runde med gutterne og så kører hjem igen.

Det hjælper heller ikke hvis restauranten har priser, som er for høje. At give 50 kr for en fadøl eller 99.- for tre håndmadder (for ikke at tale om 89.- for en børneburger) er måske OK i en café i indre København eller Aarhus, men sgu ikke i golfklubben.

Målgruppen ændres også: Hvor forretningsfolk tidligere spillede golf, så dyrker de nu motionscykling eller noget helt tredje…

Typer af medlemskaber

De klassiske typer af medlemskab er målrettet gruppen, som har al tid i verden - pensionisterne, samt de få som har golf som en virkelig passion og prioriterer det frem for både kone og børn

For en erhvervsaktiv far med et par børn, som gerne vil spille en runde hver 3-4 uge er 8.000 simpelthen for dyrt. Hvis han når 8 runder på en sæson er det 1.000 per runde.

Og der er ikke rigtig nogen gode alternative typer af medlemskab. Jeg har kigget på flex i mit eget nærområde. 5-6.000/år. Og så er det jo tidsbegrænset til hverdage, hvilket jo netop er der, hvor man som familiefar IKKE har tid til at spille. Enkelte klubber har en flex mulighed med basisbetaling på  2500 eller 4200 for adgang til træningsfaciliteter og par 3 bane, men skal betale greenfee for at spille bare en enkelt runde på stor bane.

Det er et skidt value proposition.

For de unge  lærlinge/studerende mangler der også løsninger for at fastholde dem som ikke er fuldtidsgolfere, men godt ville kunne spille en runde i ny og næ.

Mine egne børn, som nu er i 20'erne skal betale 5.000 per år for fuldt medlemskab, men da de pga studier kun spiller max. 5-6 runder per år, så er det stadig 1000 per runde. Deres medlemskab er parkeret i en postordreklub med ret til at spille greenfee - dvs at rundeprisen er nede på standardgreenfee…men de har ikke længere nogen som helst tilhørsforhold til klubben.

Ovenstående er nogle af alle de forhold, som man skal tage i betragtning, når man vurderer, hvorfor der er et misforhold i antal golfspillere vs antal golfbaner.

Nogen områder vil være kritiske for én person, men betydningsløse for andre…

Det er det som gør rekrutterings- og fastholdelsesopgaven for klubberne så vanskelig.

Kitter jeg synes du har mange gode pointer, og rammer hovedet på sømmet med flere ting.

Jeg mener stadig at klubberne lever i en forstokket verden som er meget konservativ. 8000 kroner der skal falde 1 gange om året, og lange udmeldelses frister skal prøve at "tvinge" medlemmerne til, at forblive i klubben. Hvis man vil konkurrere med andre sportsgrene, fritidsaktiviteter mv., så er man snart nødt til, at lave nogle abonnomentsløsninger som er flexible og som tilgodeser den enkelte. Du kan tegne et fitness abonnement i oktober, og være udmeldt igen i April. Her kan du sagtens være medlem i "højsæsonen" og betale for en pris pr. måned.

Jeg er underlagt til at betale for et helt år, og det er selvom jeg ikke sætter mine fødder på en golfbane fra September til Marts. Hvorfor skal jeg solidarisk betale for, at andre medlemmer kan spille på alle årets 365 dage? Det er jo ikke anderledes end et fittness center. Jeg ville gerne betale 80-90% af mit nuværende kontignent og så miste min spilleret de 5 koldeste måneder om året.

Et abonnoment man betaler månedsvis ville også gøre golf langt mere attraktivt idet, at man kan komme igang uden at skulle lave en kæmpe postering. De fleste klubber er jo heldigvis begyndt, at leje golfudstyr ud. 

En smule nytænkning kan findes i Royal Norwich Golf Club, hvor man har indført et pointbaseret medlemsskab ud over standard medlemsskab.

Man køber 100 eller 200 point, som derefter bruges til at betale en runde med. Hvis man spiller ved lav belastning koster en runde 4 point, ved høj belastning 8 point.

Der ud over kan man deltage i klubturneringer, får rabat i restauranten og på rangebolde med mere.

Grundprisen er 495 pund for 100 point. Dvs man kan spille mellem 12 og 25 runder for dette.

Intelligent løsning sammenlignet med greenfeerabatter/klippekort, da man fastholder personen som medlem samtidig med at de får en fornemmelse af kun at betale for hvad de bruger. Oven i købet får man fordelt belastningen på banen.

Antallet af medlemmer er steget fra 390 til 1100 i de 18 måneder siden man indførte systemet...

Se mere her: https://www.royalnorwichgolf.co.uk/braid-points-membership/

• Like 2

6 timer siden, skrev MrSwingKin:

Kitter jeg synes du har mange gode pointer, og rammer hovedet på sømmet med flere ting.

Jeg mener stadig at klubberne lever i en forstokket verden som er meget konservativ. 8000 kroner der skal falde 1 gange om året, og lange udmeldelses frister skal prøve at "tvinge" medlemmerne til, at forblive i klubben. Hvis man vil konkurrere med andre sportsgrene, fritidsaktiviteter mv., så er man snart nødt til, at lave nogle abonnomentsløsninger som er flexible og som tilgodeser den enkelte. Du kan tegne et fitness abonnement i oktober, og være udmeldt igen i April. Her kan du sagtens være medlem i "højsæsonen" og betale for en pris pr. måned.

Jeg er underlagt til at betale for et helt år, og det er selvom jeg ikke sætter mine fødder på en golfbane fra September til Marts. Hvorfor skal jeg solidarisk betale for, at andre medlemmer kan spille på alle årets 365 dage? Det er jo ikke anderledes end et fittness center. Jeg ville gerne betale 80-90% af mit nuværende kontignent og så miste min spilleret de 5 koldeste måneder om året.

Et abonnoment man betaler månedsvis ville også gøre golf langt mere attraktivt idet, at man kan komme igang uden at skulle lave en kæmpe postering. De fleste klubber er jo heldigvis begyndt, at leje golfudstyr ud. 

Jeg er 100% enig med dig i dine punkter.

Det er den første klub jeg er medlem af, hvor man betaler kontingent så tidligt på året - De 3 andre jeg har været medlem af, skulle det falde enten 1/1 eller 1/3. Og jeg har siden betalingen i september, været ude 2 gange. Så der skal indhentes noget fra Marts/April og til september.

@Kitter

Virkelig flot skriv du kom med og jeg kan ikke finde noget, som jeg ikke er enig med dig i :)

1 time siden, skrev Nicolai:

Jeg er 100% enig med dig i dine punkter.

Det er den første klub jeg er medlem af, hvor man betaler kontingent så tidligt på året - De 3 andre jeg har været medlem af, skulle det falde enten 1/1 eller 1/3. Og jeg har siden betalingen i september, været ude 2 gange. Så der skal indhentes noget fra Marts/April og til september.

@Kitter

Virkelig flot skriv du kom med og jeg kan ikke finde noget, som jeg ikke er enig med dig i :)

-Altså det koster at drive en golfklub, dertilhørende maskinpark, klubhus osv. osv.

Derfor mener jeg at det er meget rimeligt at betale for et år.

Oftes omlægges greens, teesteder og bunkers renoveres om efteråret/vinter, så vi forstyrres mindst muligt når vejret er bedst og banen mest belastet.

Men det er så bare min mening 🤷‍♂️

23 minutter siden, skrev Bjørnen:

-Altså det koster at drive en golfklub, dertilhørende maskinpark, klubhus osv. osv.

Oftes omlægges greens, teesteder og bunkers renoveres om efteråret/vinter, så vi forstyrres mindst muligt når vejret er bedst og banen mest belastet.

Det er jeg slet ikke uenig i, men at betale fuldt kontingent, uden at kunne gøre ret meget brug af det i det i 6 måneder, synes jeg er en anelse urimeligt - Jeg har spillet 2 runder pga vejret siden Oktober. Oplæg, fremrykket teesteder, vintergreens, bunkers hvor vandet ikke kan løbe fra og meget våde fairways, det er hvad jeg pt har betalt for. Det er Ry-banen jeg skriver om. Jeg har ikke lige kendskab til Silkeborgbanen, men formoder det er nogenlunde samme status der.

Fair at man skal melde sig ud inden september f.eks, så man kan budgettere næstkommende år, men vi skal betale per 1/10 og et år frem.

13 timer siden, skrev Bjørnen:

Jamen vi er helt enige i, at det koster at drive en golfklub.

Men hvorfor kan de 7 gode måneder ikke bare koste 80-90% af et nuværende fuldt kontingent, og de resterende 10-20% er prisen for de kolde måneder? Så vil et "vinterkontingent" være relativt billigt.

Det vil gøre kontingentet billigere om sommeren, og derved også mere attraktivt. 

Og gør det så til månedlig betaling, og så bestemmer man selv hvornår man melder sig ud.

Jeg har aldrig forstået det med, at der skal være datoer for hvornår man senest skal melde sig ud. De fleste klubber kører med en dato sidst på året. I min optik kunne man ønske sig, at samtlige medlemmer melder sig ud på dette tidspunkt. Alle der gerne vil spille året efter melder sig bare ind når marts/april starter. Så kan klubben, og bestyrelsen tænke over dette hele vinteren.

I min verden vil alle som er det mindste i tvivl melde sig ud, og når først den beslutning er truffet, så er det sgu mere vanskeligt at melde sig ind igen.

Jeg tror stadig at de fleste klubber rent netto ville beholde flest medlemmer ved, at folk kunne melde sig ud altid. 

At man som golfklub har så lidt tillid til sine medlemmer/kunder, og eget produkt er skræmmende.

7 timer siden, skrev MrSwingKin:

Men hvorfor kan de 7 gode måneder ikke bare koste 80-90% af et nuværende fuldt kontingent, og de resterende 10-20% er prisen for de kolde måneder? Så vil et "vinterkontingent" være relativt billigt.

Det vil gøre kontingentet billigere om sommeren, og derved også mere attraktivt. 

Og gør det så til månedlig betaling, og så bestemmer man selv hvornår man melder sig ud.

Jeg har aldrig forstået det med, at der skal være datoer for hvornår man senest skal melde sig ud. De fleste klubber kører med en dato sidst på året. I min optik kunne man ønske sig, at samtlige medlemmer melder sig ud på dette tidspunkt. Alle der gerne vil spille året efter melder sig bare ind når marts/april starter. Så kan klubben, og bestyrelsen tænke over dette hele vinteren.

I min verden vil alle som er det mindste i tvivl melde sig ud, og når først den beslutning er truffet, så er det sgu mere vanskeligt at melde sig ind igen.

Jeg tror stadig at de fleste klubber rent netto ville beholde flest medlemmer ved, at folk kunne melde sig ud altid. 

At man som golfklub har så lidt tillid til sine medlemmer/kunder, og eget produkt er skræmmende.

Det er måske 10 % af en klubs medlemmer der spiller om vinteren - og mange af dem ville måske stoppe med det hvis det var en ekstra udgift. Så hvis de sidste 90% melder sig ud om vinteren så kræver det jo at der er ekstra mange der melder sig ind om sommeren for at dække det tab. Så er der dem der lige venter til banen er helt oppe i gear og først melder sig ind til juni eller måske juli hvis vejret er dårligt. Så vil der være dem der melder sig ud i sommerferien for at spare de 500. Så for at klubbens økonomi skal bestå kommer hver måned til at skulle stige mere - eller man skal kunne hverve flere medlemmer i den del af sæsonen der i forvejen er den mest travle. 

Jeg tror at en klub der afprøvede den model ville blive presset på økonomien fordi mange ville vælge at korte sæsonen endnu længere ned og det kunne starte en dårlig spiral fordi man så må hæve prisen endnu mere på de populære måneder.

Men det er et meget svært regnestykke at gøre op fordi der jo også vil være nogle der kan vælge at tage bare 2 mdr som ikke ellers ville spille.

manglende

7 timer siden, skrev MrSwingKin:

Manglende tillid? ... hvordan ser regnskabet for Silkeborg/Ry ud og hvordan ville det se ud, hvis klubben accepterede at medlemmerne kun betalte for sommersæson?

Man kan IKKE drive en klub på 7-8 måneders kontingentkroner. Jeg postulerer bare, men langt de fleste klubber kører i sagens natur i forvejen med et balancerende regnskab og er non-profit foreninger (skal være, hvis der modtages offentlige tilskud). Medarbejderne er for de fleste vedkommende heller ikke sæson-ansatte og udgør en meget stor del i et klub-budget, også uden for sæsonen. Så uden kontingentkroner hele året, skal "sommerkontingentet" stige tilsvarende.

Der er da heldigvis beskyttelse i vores vedtægter mod sådanne ideer om at melde sig ind og ud, så en indmeldelse i året efterfølgende en udmeldelse koster et fuldt kontingent.

• Upvote 1

Er glasset halvt fuld eller halvt tomt.

Se kontingentet (det fulde beløb) som betaling for de aktive 7-8 måneder del af sæsonen. Til gengæld kan du så bruge banen gratis i vinterperioden... :)

Når det er sagt, så er diskussionen jo udtryk for en meget mere principiel diskussion. Hvorfor skal ham som spiller én runde om måneden betale det samme som ham der spiller 10 runder om måneden??

Vi har i vores klub folk, der spiller hver dag i sæsonen - 30 runder om måneden. De har godt nok en meget lav pris per runde - er det rimeligt med den belastning de lægger på banen...?

Edited by Kitter

2 timer siden, skrev Kitter:

Er glasset halvt fuld eller halvt tomt.

Se kontingentet (det fulde beløb) som betaling for de aktive 7-8 måneder del af sæsonen. Til gengæld kan du så bruge banen gratis i vinterperioden... :)

Når det er sagt, så er diskussionen jo udtryk for en meget mere principiel diskussion. Hvorfor skal ham som spiller én runde om måneden betale det samme som ham der spiller 10 runder om måneden??

Vi har i vores klub folk, der spiller hver dag i sæsonen - 30 runder om måneden. De har godt nok en meget lav pris per runde - er det rimeligt med den belastning de lægger på banen...?

Så kan ham der spiller en runde om måneden jo vælge at være fleksmedlem. Det er klart at ham der spiller mere slider mere på anlægget (afhænger jo også lidt af spillestil), men det er jo ikke sådan at 40.000 runder på et anlæg koster det dobbelte af 20.000 runder. Der er jo nogle ret store basisudgifter. Det er jo ikke sådan at banen skal klippes oftere fordi der er flere der spiller, men der skal selvfølgelig eftersåes og repareres mere på teestederne.

Jeg siger ikke at man ikke kan lave nogle medlemskaber der passer til dem der ikke spiller så meget. Det tror jeg helt klart er en god ting. Man kunne da godt slippe med måske 20-30 % lavere kontingent og så være begrænset til f.eks. 15 runder på et år. Det ville sikkert give flere medlemmer, men klubbens bekymring er jo at de fleste skifter