Jump to content
Larry

Svingende golfglæde

Recommended Posts

10 timer siden, skrev Larry:

Tak for dine refleksioner!

Jeg er faktisk meget bevidst om mine egne (manglede) kompetencer og evner efter godt 2 år indenfor det her svære og vidunderlige spil. Søger og forventer egentlig heller ikke de perfekte slag, men mere følelsen af opleve en gradvis forbedring på dele af mit spil når jeg bruger forholdsvis meget tid på det. Har haft enkelte runder med den fornemmelse uden nødvendigvis at score godt (ikke så vigtigt for mig), men desværre mange, mange flere med følelsen af tab af evner og kompetencer det seneste års tid. MEN ikke mere tudekiks herfra. Det går op og ned i golf, så jeg må bare klø på og har i den grad fået fornyet inspiration også via dit indlæg. Tak for det😊😊

Velbekomme.

Det er også et yderst frustrerende spil til tider. Og nogle gange føles det som om, at jo mere man kæmper, jo mere går spillet imod en.

Det er rigtigt svært at sidde på et forum, og kloge sig fordi, at der kan være enormt mange ting som går galt.

I forhold til bunkerslaget så er det et svært slag at lære, og 80% af alle golfspillere lærer det aldrig. Jeg kan nævne mange af mine spillepartnere som med stor sandsynlighed streger hullet når de rammer en bunker. Men bliv ved at klø på fordi, at når teknikken er nogenlunde på plads, og man har "modet" til at slå hårdt, accellerende og slå smut på sandet så bliver det et fantastisk nemt slag. 

Inden vi nørder gør det hele for kompliceret, så synes jeg det er vigtigt at vide at golf er en svær ting at lære og endnu sværere (læs: umuligt) at mestre. 

En pro sagde engang til mig at det tager 10.000 gentagelser at få en nogenlunde stabilt golfsving og hvis vi laver noget fundamentalt om i svinget, så starter tælleren forfra. 

Det jeg prøver at fortælle dig, er at du efter 2 sæsoner stadigvæk kun er ved begyndelsen af din golf-læring. Man kan ikke forvente en liniær forbedring over tid. 25 i hcp er slet ikke dumt efter 2 sæsoner. 

Jeg synes det lyder som en god idé at du til foråret vil forsøge at finde dit sving. Målet må være at du føler at du svinger på samme måde til alle jern.

Det er nogengange en genvej hvis du kan genkende om der er ting i dit sving, der går igen når du slår et godt slag. Det er det nogen kalder svingtanker. Det kan være en bestemt rytme i svinget, at du har en bestemt position når du slutter tilbagesvinget eller 100 andre ting. Det er måske mere en følelse end en realitet, men hvis kan finde din ting, så kan du måske overføre det du gør rigtigt med din 60'er til andre jern...

Den 25/11/2019 kl. 20:12 , skrev Larry:

Tak for rigtige gode råd og egne erfaringer👍

Jeg har prøvet at spille rene jernrunder flere gange med max 7 jern i baggen. Det øgede succesraten lidt. Har sluppet driver og har nu 3W og hybrid som de længste. Isoleret set går det ok med de enkelte jern når jeg vælger at fokusere min energi på fx 9 jern og spiller kort af green. Pt. er jeg ret stabil med 60 wedge , men rammer 9-7 jern skidt. Udfordringen for mig går på at mestre flere forskellige jern på samme runde...og sådan har det været i al min golftid. 

Har besluttet at holde helt pause nu og booke pro’ en i foråret 2020 for at mig med at finde “mit” sving, som jeg skal holde mig til og øve...

Jeg prøver alt for mange varianter og går faktisk efter et quick fix, hvilket er uholdbart.

Så jeg giver lige golflivet en sæson mere for at se om det kan blive sjovere derude🏌️♂️😬

Hej Larry

Golf er svært - især hvis man ikke har den grundliggende teknik i orden. Nu ved jeg jo ikke hvor det kniber med spillet, men i hcp 27 er det jo nok primært det lange spil det kniber med (dårlige træf).

Tag et kig på Russel Heritages youtube side - han har en masse om separation og hofter, hvilket er hele fundamentet for at bevæge sig rigtigt. Hans overskrifter er noget sensationsagtige, men indholdet er yderst detaljeret. Selvfølgelig er en pro det rigtige, men hvis du kigger en masse af Russels materiale igennem er du meget bedre rustet til at forstå golfsvinget.

• Like 1

Den 27/11/2019 kl. 07:56 , skrev MrSwingKin:

Nu bliver man ikke Tiger Woods fordi man har det bedst tilpassede udstyr.

Er vi ikke enige om, at top50 i verden absolut får den fornødne knowhow i forhold til deres udstyr?

Så det undlod jeg at skrive fordi, at det for mig desværre er helt logisk.

Men det er jo helt naturligt, at Tiger efter en lang skadesperiode, og en metalplade i ryggen har en helt anden mobilitet, og helt markant anderledes sving og styrke, og derfor ikke vidste hvilket udstyr der passede. Mig bekendt er han vidst nok kommet tilbage til specs der minder om tiden før hans operation.

Og så kan man jo spørge om årsagen til, at Tiger var vildt skæv fra tee i sit comeback? 3 år uden nævneværdig træning, og en masse rust der skulle bankes af? Han har taget en masse fart af sine drives? Ja faktisk markant fart det seneste år? Ændring af specifikationer i forbindelse med sit udstyr? (Iøvrigt har han i hele sin pro karriere haft store mishits i højre med driveren). Han har altid haft en tendens til, at tabe driveren bagved sig.

I min verden har det hele nok en indflydelse, men jeg vover alligevel pelsen og giver de første 2 punkter absolut størst indflydelse.

Dette rette udstyr gør at det bliver nemmere at lave slaget.

Jeg ved godt du ikke er tilhænger af udstyr før træning ?

Hvis vi nu laver en test hvor du kommer over til Sjælland eller jeg kommer til Jylland ?

Laver udstyr for alle grupper som får glæde af det rette udstyr.

Se indlæg hvor en nybegynder fik mere længde og stabilitet !!

Det handler om spilleren ikke holdninger !!

Tilpasning af udstyr giver resultat 👍🏻
Mathias ville gerne se om udstyret passede ham ?
Nej det gjorde det ikke
Pw-8 fungerede ok men de lange jern var ustabile.
Mathias troede ikke at han kunne teste med et 6 jern, men det fik vi bevist at det kunne han godt
Total længde var 145 med eget 6 jern.
25 meter mere i carry
Vi fik testede mange skafter & da vi fandt vi en opsætning der fungerede super godt
Mathias startede i foråret og ligger i 30 HCP men med den opsætning & @keenbernberg som træner vil vi nå meget langt.
Mathias skal have test jern med hjem hvor vi har brugt eget hovede
Taylormade M5.
Tuning af eget udstyr er ikke noget problem lige meget hvilken mærke.
Hilsen Rosenberg

78626862_2507285112826199_4465889028532600832_o.jpg

78768685_2507285209492856_1591011407204188160_o.jpg

79940393_2507285156159528_4240874901621178368_o.jpg

Lige en kort update herfra. Fik nemlig en fantastisk mulighed for 3 uger siden!

Jeg var heldig at kunne låne et sæt sterling single length jern (8-jerns længde) af golfentusiast Søren Meinertsen. 

Har nu gået flere runder og må sige at oplevelsen har været yderst positiv. Især mine slag med 4 - 6 jern har været meget stabile, mens de “korte” jern kræver mere tilvænning for mig.

Om jeg for alvor bliver hooked på de her stort set ens jern vil jo vise sig. Jeg har jo ikke fundet den hellige gral😉....men min motivation og lyst til golf er ihvertfald steget betragteligt.

/Larry

19 minutter siden, skrev Larry:

Lige en kort update herfra. Fik nemlig en fantastisk mulighed for 3 uger siden!

Jeg var heldig at kunne låne et sæt sterling single length jern (8-jerns længde) af golfentusiast Søren Meinertsen. 

Har nu gået flere runder og må sige at oplevelsen har været yderst positiv. Især mine slag med 4 - 6 jern har været meget stabile, mens de “korte” jern kræver mere tilvænning for mig.

Om jeg for alvor bliver hooked på de her stort set ens jern vil jo vise sig. Jeg har jo ikke fundet den hellige gral😉....men min motivation og lyst til golf er ihvertfald steget betragteligt.

/Larry

Dejligt.

Jeg har spillet med Cobra F7 one length i et par år. Mine er forlænget 0,5”. Jeg havde/har det omvendt. Jeg kæmper stadig med 5- og 6- jernet, men det er nok mest fordi jeg har dårlig teknik. De “korte” jern, hvis man da kan kalde dem det krævede en smule tilvænning, men ikke meget. Mest fordi det føles mærkeligt at stå med et PW der er så langt. Man skal bare stole på at det slår den længde det nu engang slår. Man har en fornemmelse af at det slår meget længere, når det er et par tommer længere end vanligt.

Edited by Kaizer
Edit

Du har ret. Det handler om tillid til at PW mv gør deres job😬. Min teknik er bestemt også under udvikling....Hvad fik dig til at skifte til one length for et par år siden??

7 minutter siden, skrev Larry:

Du har ret. Det handler om tillid til at PW mv gør deres job😬. Min teknik er bestemt også under udvikling....Hvad fik dig til at skifte til one length for et par år siden??

Jeg ville prøve noget nyt. Der kommer jo nye ting på markedet hele tiden, og single/one length var vist også prøvet kortvarigt i slut 80'erne. Jeg holdt øje med det i medierne; ventede og ventede på at det blev lanceret og på at det kom til Danmark. Det var tilpas nyt til at jeg ville prøve det, og jeg kunne godt lide ideen om at have et sving til alle jern. 

Normalt er jeg ikke typen der skal have den nye driver hvert år, eller skifter udstyr hele tiden, men det var anderledes end det der ellers var på markedet.

Ideen om et sving til alle mine jernslag giver også mening for mig med mine store stabilitetsudfordringer. Hvordan har skiftet til one length påvirket din sving/spilstabilitet ift et konventionelt sæt jern?