Jump to content
Brian Knudsen

drop på fairway

Recommended Posts

Hej

Lige et spg. til den nye regel E-5 om drop på fairway. Som jeg læser det, så gælder den alle steder, med mindre at klubben skriver på scorekortet eller i lokalregler, at den IKKE gælder.

Det jeg hører fra andre er, at det SKAL stå på scorekortet, hvis den nye regel gælder her - Hvad er korrekt?

1 time siden, skrev Brian Knudsen:

Hej

Lige et spg. til den nye regel E-5 om drop på fairway. Som jeg læser det, så gælder den alle steder, med mindre at klubben skriver på scorekortet eller i lokalregler, at den IKKE gælder.

Det jeg hører fra andre er, at det SKAL stå på scorekortet, hvis den nye regel gælder her - Hvad er korrekt?

Det behøver ikke at stå på scorekortet, men skal selvfølgelig være en vedtaget lokalregel.

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med "gælder alle steder" hvor skulle det ikke gælde?

Enig i at de ikke behøver være skrevet på scorekortet, selv om det nok ville være en god idé at gøre det.

Nogle klubber har scorekort hvor lokalregler, afstande og lign. er fortrykt, og hvis lokalregel om drop er blevet indført, skal de gamle scorekort typisk bruges først.

8 timer siden, skrev Brian Knudsen:

Hej

Det er ikke korrekt, at denne regel gælder alle steder = i alle klubber, med mindre de har en lokal regel. 

Det er lige omvendt. Man kan bruge denne regel, hvis klubben har en lokal regel, der tillader dette. 

Angående scorekort:

Langt de fleste klubber skriver de lokale regler på scorekortet, men det er bestemt ikke et krav. 

9 timer siden, skrev Brian Knudsen:

Hej

E5 (og enhver anden lokalregel) gælder udelukkende, hvis den enkelte klub har vedtaget at indføre denne lokalregel. Det er jo lissom det, som er essensen af en 'lokal' regel - den gælder kun lokalt - i den klub, hvor den officielt og formelt er indført.

Det er ikke alle klubber, som er lige gode til at opdatere scorekorts, men på deres hjemmeside eller på opslagstavlen ved indskrivningen (Golfbox-automaten) er det som regel til at finde den gældende version af klubbens lokalregler.

Det er altid en god idé at tjekke lokalreglerne, specielt i denne tid, hvor der kan være indført en midlertidig lokalregel om oplæg på fairway pga. våde baner etc. Det ville da være surt at spille en runde uden oplæg, hvis muligheden for oplæg var indført....

Tak for alle svar - som jeg læser jeres svar, så skal det stå i klubbens lokalregler, hvis E-5 må bruges.
Jeg blev bare lidt forvirret af det DGU skriver omkring E-5..................................................
"Hvilke turneringer, lokalreglen er gældende i, bliver således ikke defineret i klubbens generelle
lokalregler, men i den turnering hvor den IKKE gælder."
https://www.danskgolfunion.dk/artikel/lokalregel-e-5-drop-på-fairway-ved-bold-mistet-eller-out-bounds

4 minutter siden, skrev Brian Knudsen:

Tak for alle svar - som jeg læser jeres svar, så skal det stå i klubbens lokalregler, hvis E-5 må bruges.
Jeg blev bare lidt forvirret af det DGU skriver omkring E-5..................................................
"Hvilke turneringer, lokalreglen er gældende i, bliver således ikke defineret i klubbens generelle
lokalregler, men i den turnering hvor den IKKE gælder."
https://www.danskgolfunion.dk/artikel/lokalregel-e-5-drop-på-fairway-ved-bold-mistet-eller-out-bounds

Det er netop når DGU selv afholder en turnering. F.eks. gælder denne lokale regel ikke i Danmarksturneringen selvom man spiller på en bane, hvor den lokale regel er indført...

36 minutter siden, skrev Bojoerge:

Det er netop når DGU selv afholder en turnering. F.eks. gælder denne lokale regel ikke i Danmarksturneringen selvom man spiller på en bane, hvor den lokale regel er indført...

Jeg har også oplevet at vi ved et par klubturneringer blev gjort opmærksom på at E-5 ikke var i spil.

1 minut siden, skrev Kaizer:

Jeg har også oplevet at vi ved et par klubturneringer blev gjort opmærksom på at E-5 ikke var i spil.

Et hurtigt gæt er klubmesterskaber... 

Jeg kiggede lige Regionsgolf regler igennem. I Øst gælder den lokale regel, hvis den er indført i klubben.I  Vest gælder den lokale regel ikke, selvom den er indført i klubben. Skægt at Regionsgolf ikke bruger samme turneringsbetingelser i de to halvdele. 

1 minut siden, skrev Bojoerge:

Et hurtigt gæt er klubmesterskaber... 

Ja, det var den ene af dem.