Jump to content
Nicolai

Vand i bunker.. hvordan er det nu??

Recommended Posts

På dagens runde rammer min medspiller en bunker med vand. Bunkeren har et tørt sted i kanten, men hans stance vil så stå oppe på græsset. Skal den alligevel droppes der og han må tage til takke med den nye stance?

Et andet sted i samme bunker, men 3-4m derfra, hvor der også er vand, men her har han mulighed for at droppe og stå i et bedre leje, uden at berøre vandet. Er det så her han må/skal droppe.

Og sidste mulighed.. Må han droppe på plateauet mellem de 2 steder, altså på græsset (bunkeren minder mest om et stort peanutnøddelskal) ?

Vi var så meget i tvivl,  sidste sted da det var nærmest det oprindelige sted.

https://www.randa.org/da-dk/rog/2019/rules/the-rules-of-golf/rule-16#16-1 Jeg kan ikke helt finde ud af tyde linket her nemlig.

Når der er unormalt baneforhold i en bunker, så gælder regel 16-1c. Der kan tages drop uden straf som ifølge regel 16-1b eller droppes ud af bunker med straf. 

I 16-1c understreges, at det nærmeste punkt for fuld lempelse og lempelsesområdet SKAL være i bunkeren. Desuden tilføjes, at hvis der ikke er et punkt for fuld lempelse, så må spilleren bruge punktet med størst mulig lempelse. D.v.s. at man ikke har krav på at droppe fuldt ud af vand i et fridrop i en bunker. 

så: find nærmeste punkt for lempelse og drop der.

Man kan ikke droppe på græsset imellem to dele af en bunker, for det er at droppe ud af bunker - i så fald skal man droppe ud af bunker med 

At man står helt op af græskanten er fridroppet uvedkommende. Hvis det er nærmeste punkt for lempelse, så er det der man dropper. 

• Like 1

38 minutter siden, skrev Abbifar:

Når der er unormalt baneforhold i en bunker, så gælder regel 16-1c. Der kan tages drop uden straf som ifølge regel 16-1b eller droppes ud af bunker med straf. 

I 16-1c understreges, at det nærmeste punkt for fuld lempelse og lempelsesområdet SKAL være i bunkeren. Desuden tilføjes, at hvis der ikke er et punkt for fuld lempelse, så må spilleren bruge punktet med størst mulig lempelse. D.v.s. at man ikke har krav på at droppe fuldt ud af vand i et fridrop i en bunker. 

så: find nærmeste punkt for lempelse og drop der.

Man kan ikke droppe på græsset imellem to dele af en bunker, for det er at droppe ud af bunker - i så fald skal man droppe ud af bunker med 

At man står helt op af græskanten er fridroppet uvedkommende. Hvis det er nærmeste punkt for lempelse, så er det der man dropper. 

I det her tilfælde var nærmeste punkt 50cm fra vandet, men han ville så stå med fødderne 30cm over bolden, hvilket jeg synes ikke er nogen lempelse, så kan man ligeså godt spille bolden som den ligger (dækket af vand), resultatet ville sikkert blive det samme.

Alternativt var som jeg skrev, at gå om på den anden side, altså over græsset, hvor han ville stå i bunkeren og slå derfra, men det er ikke 1 køllelængde fra det oprindelige sted. Altså vil han jo pr automatik blive straffet med 1 slag,  medmindre han vælger det første drop 50cm derfra og får en håbløs stance.

Frit drop gives nærmeste punkt for fuld lempelse og så er det sådan det ligegyldigt om man får en håbløs stance. 

Hvis man ikke ønsker at bruge dette sted, så giver reglerne mulighed for at droppe ud af bunkeren med et slags straf. 

Frit drop er altid nærmeste punkt for fuld lempelse. Det er ikke altid det er et sted man umiddelbart kan slå bolden. Hvis man tager lempelse fra blå pæle, en sti eller lignende så kan nærmeste punkt for lempelse være midt i en busk eller i et område med uplejet græs. Så må man jo overveje om man vil have den lempelse der tilbydes, slå slaget som bolden ligger, eller tage en lempelse med straf der giver bedre muligheder for at spille videre... 

3 minutter siden, skrev Bojoerge:

Frit drop gives nærmeste punkt for fuld lempelse og så er det sådan det ligegyldigt om man får en håbløs stance. 

Hvis man ikke ønsker at bruge dette sted, så giver reglerne mulighed for at droppe ud af bunkeren med et slags straf. 

Frit drop er altid nærmeste punkt for fuld lempelse. Det er ikke altid det er et sted man umiddelbart kan slå bolden. Hvis man tager lempelse fra blå pæle, en sti eller lignende så kan nærmeste punkt for lempelse være midt i en busk eller i et område med uplejet græs. Så må man jo overveje om man vil have den lempelse der tilbydes, slå slaget som bolden ligger, eller tage en lempelse med straf der giver bedre muligheder for at spille videre... 

Så synes jeg det er  underligt, at man må droppe helt frit ud af vand der er trådt op og jeg har endnu ikke spillet på nogen bane, hvor man ikke kunne stille sin stance normalt op efterfølgende.

I det er tilfælde er jeg træt af sådan et lidt overgejlet regelsystem, omend der da er sket nogle forbedringer.

Jeg blev hvertfald klogere og ved hvordan bolden fremover skal droppes :)

En bunker er ikke en del af det generelle område på banen og der har fra gammel tid til været særlige regler for spil fra bunker. Vi må fx stadig ikke grounde i en bunker selvom den del af reglen er taget ud når det gælder vabdhazards/strafområder.

Med alt den fokus der er på spillets hastighed kunne jeg godt forestille mig en regelændring, så man må droppe frit ud af en bunker hvis bolden ligger i vand...

Men for lige at tage den med tilfældigt vand. Der har du jo heller ikke krav på at kunne droppe på et fint stykke fairway, selvom bolden ligger i tilfældigt vand på fairway. Hvis det nærmeste punkt for fuld lempelse er ude i den tykke semirough så er det der du skal droppe.

10 timer siden, skrev Nicolai:

hvor man ikke kunne stille sin stance normalt op efterfølgende.

Der står "desværre" ingen steder i reglerne at du har krav på en god stance, så som @Bojoerge nævner kan du komme til at droppe inde i en busk eller lignende.

Nu lyder det som om at nærmeste punkt for lempelse var et sted hvor han skulle stå med bolden 30 cm under føderne, men der kunne bolden jo også være landet efter slaget og så havde bolden jo også skullet spilles derfra.

På hjemmebanen er det sjældent et problem med vand i bunkers, men har også været steder, hvor de nærmest kunne bruges som fiskedam. Regler er regler, men tænker, at nogle baner, hvor bunkers ikke dræner, burde det være "blå område" hvis der er vand i. Selvom man bør straffes for at ryge i en bunker, så bør man heller ikke dobbeltstraffes pga. "unaturlige overfladeforhold".

Det findes der eksempelvis lokalregler for. På min bane er det en permanent regel, da bunkers desværre ikke dræner godt 😂

4.  Skyllerender i bunkere
Områder i bunkere, hvor sand er skyllet væk af rindende vand, resulterende i dybe render gennem sandet, er areal under reparation. Lempelse må tages efter Regel 16.1c.

Helt enig med @ronnow, at få lempelse i vandfyldt bunker, som består i at droppe i en smattet sandkasse og med garanti resultere i en sucker, det er bare ikke den store hjælp 😞 

Vi har flere bunkers, som i regnfyldte perioder, er næsten helt fyldt med vand. Det eneste ikke vandfyldte punkt i de bunkers, er i "hjørnerne" hvor bolden efter drop nærmest er uspillelig, helt tæt på en høj kant, stejlt ned af bakke, et ben ud af bunker, en helt urimelig straf...

At vores bunkers ikke er konstrueret særligt godt, er selvfølgelig ikke reglernes skyld, men alene det at en ramt bunker, vil resultere i en næsten garanteret sucker, er urimeligt og reglen burde ændres til at man må placere bolden. 

Jeg er enig i at man ikke ligefrem skal have noget foræret, men når man ikke dræner, så er det virkelig en hård straf at få, hvis man skal have en langt dårligere stance end den oprindelige og selv i rough står man bedre end med 30cm ned til bolden. Og værre er det jo at man tvinges til et strafslag, hvis bunkeren er helt fyldt med vand.

Og i sådanne tilfælde burde der være en lokal regel, der lempede noget mere, men jeg kunne ikke umiddelbart finde noget.

1 time siden, skrev Nicolai:

i sådanne tilfælde burde der være en lokal regel, der lempede noget mere, men jeg kunne ikke umiddelbart finde noget.

Den umiddelbare løsning er blå pæle, jeg har desværre bare aldrig set det brugt.

2 timer siden, skrev Årgang63:

Den umiddelbare løsning er blå pæle, jeg har desværre bare aldrig set det brugt.

Heller ikke her og med +100 bunkere på banen, så burde der måske laves nogle lempelser af en art.