Jump to content
Bojoerge

Hvilket tee man bør spille fra?

Recommended Posts

Der er utroligt mange ligegyldige artikler i golfdigest. Artikler om pro'ernes koner og kærester og evige ratings af baner. Alligevel liker jeg golfdigest på Facebook for af og til dukker der noget spændende eller sjovt op.

F.eks en artikel og en  meget simpel formular til at bestemme fra hvilket teested man bør spille en bane. 

Man tager den distance man slår sit 5 jern og ganger med 36 og så tager man teestedet tættest på den længde. 

For mig passer det ok. Jeg slår min 5-hybrid 150 meter, så jeg bør spille baner på 5400 meter. Det tee jeg spiller mest på hjemmebanen måler 5539 på kortet... 

https://www.golfdigest.com/story/does-this-overly-simple-formula-for-figuring-out-what-yardage-you-should-play-from-actually-work?utm_source=facebook&utm_social-type=owned&utm_brand=gd&utm_medium=social&mbid=social_facebook

3 timer siden, skrev Bojoerge:

For mig passer det ok. Jeg slår min 5-hybrid 150 meter, så jeg bør spille baner på 5400 meter. Det tee jeg spiller mest på hjemmebanen måler 5539 på kortet... 

https://www.golfdigest.com/story/does-this-overly-simple-formula-for-figuring-out-what-yardage-you-should-play-from-actually-work?utm_source=facebook&utm_social-type=owned&utm_brand=gd&utm_medium=social&mbid=social_facebook

Passer også fint med standard herretee på 5450 for mit vedkommende. Men jeg spiller nogen sammen med nogen som skal bruge en 3w fra tee for at slå 150 meter, så de skulle nok spille fra kanintee. 🤣

Det værste jeg har oplevet var tre ældre herrer som spillede fra gul i bolden foran mig. To af dem var først forbi dametee i tredjeslaget....Det var en runde jeg ikke fuldførte...🥵

@Kitter

Ja, der er ofte nogle gæster på min hjemmebane der vælger bagerste tee. Deres handicap er som oftes ikke til det. Jeg forstå ikke helt hvorfor, men jeg formoder der er tale om en form for misforstået maskulinitet. De risikere blot at få en skidt runde når der aldrig er mulighed for at nå GIR. På den anden side mødte jeg engang en kvindelig gæst der også spillede fra de bagerste klodser. Hun lå i 2,4, og så er der ingen grund til hun skal spille fra de forreste klodser som kvinderne ellers altid bruger.

Jeg vælger selv det midterste tee sted hjemme, da det er her jeg nærmest altid spille fra i turneringer. Er jeg ude, vælger jeg det tee sted der minder mest om længden på hjemmebanen.

Tommelfinger regelen om 36 x 5-jerns længde kan jeg ikke benytte mig af. Jeg har aldrig mit 5-jern med...

Edited by Kaizer
Edit.

Ovenstående tommelfingerregel lyder vel egentligt meget fornuftig... Der er ihvertfald mange der konsekvent er for langt tilbage i forhold til længde og evner..

Jeg spiller gennem sæsonen en skøn blanding af forreste til bagerste klodser på hjemmebanen, og medmindre udebaner er i turneringsregi hvor det i reglen er længste variant, så spiller vi gerne fra "klubtee" der, da det giver bedste oplevelse overall.

Ved ovenstående regel passer klodser omkring 6700 til mig, men synes egentligt at de 56-5800 (typiske klubtee klodser) er meget mere behagelige at spille fra.. Måske fordi det er nemmere :) 

Kogt ned - Spil fra noget der er overkommeligt, det bliver et langt sjovere spil hvis man har flere succesoplevelser end fiaskoer. Og udfordrer så dig selv en gang imellem fra de lidt længere hvis man føler niveau og længde er til det :) 

• Like 1