Jump to content
claust

Hvordan er boldene på jeres Driving Range?

Recommended Posts

Synes sku det står skidt til hos os - men hvad kan man forvente?

Ud over der er 8 forskellige modeller, så er de meget anderledes på længden end rigtige bolde, er sikker på at det er '1-lags' allesammen.

Kan huske at have set premium golfbolde på mange af de dyrere baner rundt omkring (og vist i Odense), men er der nogen fra almindelige gennemsnitsklubber der har 2-lagsbolde som på driving range?

IMG_0004.jpeg

AV! Der er godt nok nogle grimme eksemplarer derimellem 😮 De er næsten lige så slemme som dem man kan finde i andre klubber. På Simons er det Srixon Range bolde og de er ret nye. 

Generelt gælder det for rangebolde, at de slår kortere end rigtige bolde, hvilket man forstår når man ser en der er slået i stykker af græsslåmaskinen (1 piece).

Jeg kan huske at der på Nivå's driving range på et tidspunkt var et opslag der sagde at Srixon's range bolde fløj ca xx% kortere end normale bolde, men jeg kan ikke huske % satsen.

Vores er ikke ret gode. Det er primært en blanding af 2 forskellige. Vidste ikke indtil en af vores elite spillere sagde det til mig at de har en kæmpe forskel i højden ! Så kan man kalde mig uvidende, men indtil da trode jeg simpelthen at det var bare lige fordan jeg ramte bolden med hensyn til højden, men der kan snildt være 10 meter til forskel på højden på de 2 vi har på vores driving range, efter jeg er begyndt at holde øje med det ( 10 meter ca. Det kan være mere eller mindre )

Så er begyndt at holde mig til kun at slå til den ene slags vi har

Den som er stenhård flyver højere og så har vi en som er en tand blødere, som flyver væsenlig lavere

Vi har en blanding af nogle gamle bolde og nogle nyere fra Srixon. De er alle 1-lags. Om vinteren bliver de skiftet ud med nogle endnu ældre bolde... 

Jeg går ikke så højt op i de præcise længder når jeg er på range. Der går jeg mere ud af om jeg ramte bolden som jeg ønskede det og om den er nogenlunde den retning som prøver at sigte. 

Vores er af forskellig kvalitet. Jeg mindes ikke hvilket mærke det er (muligvis Srixon), men det ligner dem @claust viser. Gule, med en tyk sort streg, eller to tynde streger.  Sidste eller forrige år fik vi suppleret op med nye bolde. De så fine ud, men er en elendig kvalitet. De flækker ofte. Selvfølgelig lige når man føler at den ramte man rigtig godt - så ser man to stykker flyve ud. Der må være gået 100-vis tabt. De flyver kortere end dem jeg spiller med. Typisk 10-15%. Det ses tydeligt når jeg har fået “skudt mig ind”, og tager en rigtig bold jeg har fundet på banen frem. 

Til gengæld føles hverken de nye eller gamle bolde hårde. Det har jeg oplevet på andre baner: Boldene ser fine ud. Nogle gange nærmest nye. Når man så slår til den - av! Det var vist bare en malet sten. 

Driving range er desværre plaget af ikke at dræne godt nok, så en gang i mellem dukker der nogle meget mørkebrune bolde op. Det er ikke noget der genere mig, og jeg mærker ikke meget forskel på længden. 

Edited by Kaizer
Edit.

6 timer siden, skrev claust:

Ud over der er 8 forskellige modeller, så er de meget anderledes på længden end rigtige bolde, er sikker på at det er '1-lags' allesammen.

Kan huske at have set premium golfbolde på mange af de dyrere baner rundt omkring (og vist i Odense), men er der nogen fra almindelige gennemsnitsklubber der har 2-lagsbolde som på driving range?

Man kan forvente bedre end det du viser der, det er helt sikkert :) 

Tvivler på der er særlig mange klubber der ikke har "almindelige" one piece rangebolde..  De færreste range arealer er anlagt på 300+ meter lange arealer og de der nærrige proer vil jo helst kunne beholde boldene for evig tid :) Vores er også en skøn blanding af nyere og mere eller mindre brugbare bolde.

Vores flyver de typiske 10-15% kortere end almindelige bolde gør, for mig gør det ikke så meget, det er mere et træningsområde jeg bruger til at slå lige fremfor en given længde... 

Engang eller to om året tager jeg en aften med en spandfuld af mine egne træningsbolde og slår længder på alle jern  med trackman eller lignende (og samler dem så op efter mig) 

nogen der i øvrigt har en ide om hvor mange stk bolde der befinder sig på en driving range 5 eller 10000 f.eks?

Prøver at regne ud hvad en omgang helt nye bolde ville koste i hhv standard skodkvalitet og i prima kvalitet. 

Da jeg var medlem i Nivå, købte de på et tidspunkt 40.000 nye bolde! Efter min mening er det den bedste range jeg har været på i DK (hvis lige vi ser bort fra The Scandinavien). Nivå's range har:

• 20 overdækkede udslagssteder 
  • 56 måtter i det fri
  • plads til 30 spillere på græsteesteder

Det er godt nok mange - men også en kæmpe driving range...

Vi har 4 overdækkede, vist nok 24 måtter og 12 fra græs....

Jeg ved fra shoppen, at en palle fyldt med golfbolde er ca. 6000 bolde, og mon ikke det er maks. hvad der kan være i en boldvasker - forestiller mig ikke at vores klub har mange flere bolde end dette (?)

Den 20.8.2019 kl. 15:29 , skrev claust:

IMG_0004.jpeg

Jeg håber det er billedet, der er strukket - ellers ser det da helt galt ud hos dig 🤣 (især øverste og nederste bold)

• Haha 1

De ser lidt fesne ud de bolde.

Men hvorfor har Hedensted en rangebold fra Silkeborg-Ry?? ;)

I dk og her omkring er range bolde i det mindste et slag værd. Har prøvet i Spanien og Thailand (og/eller muligvis andre udenlandske) hvor max halvdelen af en spand lignede en bold man kunne slå til.

14 timer siden, skrev claust:

nogen der i øvrigt har en ide om hvor mange stk bolde der befinder sig på en driving range 5 eller 10000 f.eks?

Prøver at regne ud hvad en omgang helt nye bolde ville koste i hhv standard skodkvalitet og i prima kvalitet. 

Der bliver vist suppleret med 10.000/år hos os. Det er tæt på 100% recirkulation.

Normalt regner man med at en standard rangebold går ca. 90% af en alm golfbold. Nogle steder (hvor rangen er for kort) er de reduceret yderligere, men kan fx godt få 60%-rangebolde.

Jeg har oplevet rigtige bolde et par steder. På Vasatorp var det NXT Tour-bolde. Og i Kerteminde var det også Titlestbolde af en art (husker ikke hvilken). Det er virkelig en fornøjelse.