Jump to content
Peter Gadegaard

Kan man gøre et gummigrip blødt igen?

Recommended Posts

Hej debatforum.

Jeg har en scotty cameron, putter som jeg er rigtig glad for. Med tiden synes jeg dog gummiet på grippet er blevet hårdt og stift, hvorved jeg mangler lidt "feeling". I denne forbindelse tænkte jeg om man kunne gøre det blødt igen? Jeg har prøvet at vaske det med sæbe og vand, men uden det store resultat, men overvejer om man kunne behandle grippet med silicone ligesom lister på biler. 

Er der nogen herinde, der har gode råd , erfaring med dette eller er det blot at købe et nyt grip?

På forhånd tak...

scotty.jpeg

Jeg har med rimelig succes skrubbet grips med en stålulds grydesvamp.

De bliver ikke som nye, men det har helt givet hjulpet

Helt grundlæggende kan man vel ikke gøre selve gummiet blødt igen.

Men hvis fornemmelsen af stivhed skyldes snavs (og det kan det sagtens), så vil en grundig rengøring ofte levetidsforlænge grips.

Ståluld lyder lige voldsomt nok, men lunkent sulfovand og en neglebørste eller en standard køkken skuresvamp (ikke ståluld) stiv børste med jævne mellemrum holder grips så godt som nye over en hel sæson. Afhængig af aktivitetsniveau vasker jeg grips ca. hver anden måned og skifter dem efter ca. 1½ - 2 år.

Som metalarbejder, så er jeg heller ikke så hooked på ståluld :)

Jeg bruger samme princip som Kitter, men tilføjer dog at jeg tager et stykke korn sandpapir og sliber let og vasker rent bagefter.

Hvis det er så hårdt og stift som du beskriver det, havde jeg nok bare smidt et nyt på...

Hvis det lige skal forlænges sæsonen ud kan gorilla grip klare det for dig :) 

https://www.nordicagolf.dk/gorilla-gold-golf-non-toxic-grip-enhancing-reusable-golf-towel?gclid=EAIaIQobChMI4OLU7oCK5AIVSuWaCh3xgweOEAQYASABEgIuRvD_BwE

Ved ikke lige om man kan få det andre steder, det var første link på google.

Skulle du rulle forbi hjørring p ået tidspunkt har jeg vist en pakke liggende du kan få lov at prøve med kvit og frit :) 

Overfladen på alle grips bliver med tiden hard, og grips kan "fornyes" flere ganger i sin levetid, men med grovere redskaber end stål uld, nemlig sandpapir (150 grid), for vi skal ha bort en 10 dels millimeter eller så før vi kommer af med den stive overfladen.....set et stykke tape tape på skaftet for å beskytte det, brug sandpapiret i  længde retning.'
Jeg har frisket op utallige grips på det vis, det tager kun et par minutter. men jeg starter altid med å vaske det med brun sæbe, og en ny omgang når man er færdig med sandpapiret. 

Kære VMG

Mange tak for de mange rigtig gode svar. Nu ville jeg gerne sige, at jeg havde været i det lille værksted, og tryllet et smukt blødt grip frem, meeeen. Kom på besøg ved den lokale pro, der præsenterede mig for et slim "Super Stroke" grip. Jeg valgte derfor den lette løsning, og fik dette monteret som erstatning for det gamle grip. Efter at have talt på fingrene, så kom jeg frem til at putteren og grippet var mere end 8 år gammelt, så ikke så sært, at det ikke havde samme kvalitet som nyt.

Tak til alle for jeres gode feed-back og engagement på tråden :)

image.png.18a966c31e95b17d9ba0ba28dc2956a1.png

• Upvote 1

5 hours ago, Peter Gadegaard said:

Kære VMG

Mange tak for de mange rigtig gode svar. Nu ville jeg gerne sige, at jeg havde været i det lille værksted, og tryllet et smukt blødt grip frem, meeeen. Kom på besøg ved den lokale pro, der præsenterede mig for et slim "Super Stroke" grip. Jeg valgte derfor den lette løsning, og fik dette monteret som erstatning for det gamle grip. Efter at have talt på fingrene, så kom jeg frem til at putteren og grippet var mere end 8 år gammelt, så ikke så sært, at det ikke havde samme kvalitet som nyt.

Tak til alle for jeres gode feed-back og engagement på tråden :)

image.png.18a966c31e95b17d9ba0ba28dc2956a1.png

Rigtig gode grips, men de har et materiale i overfladen der suger snavs, så de bliver hurtig grim er min erfaring, og jeg har ikke fundet noget som kan rengøre de som man kan med de fleste andre. Har et SS grip på en af mine egne puttere, men bruger den ikke da grippet ser ud ad h...til, så det skal skiftes med et Winn grip som har modeller tilsvarende SS.

https://www.winngrips.com/products/grips/excel-putter/

18 timer siden, skrev LHW:

Rigtig gode grips, men de har et materiale i overfladen der suger snavs, så de bliver hurtig grim er min erfaring, og jeg har ikke fundet noget som kan rengøre de som man kan med de fleste andre. Har et SS grip på en af mine egne puttere, men bruger den ikke da grippet ser ud ad h...til, så det skal skiftes med et Winn grip som har modeller tilsvarende SS.

https://www.winngrips.com/products/grips/excel-putter/

Ja, de bliver hurtigt smudsige! Ikke mindst fordi det er hudfedt fra begge hænder.

Når man vasker det, bliver følelsen af klæbrigheden (i positiv forstand) stort set genoprettet, men pænt rent bliver det ikke.

Kunne være at Winn kunne overvejs - det er jo primært formen/profilen, på grippet, som er det fede...

Jeg er skiftet til et læder grip i denne sæson, og jeg har ikke prøvet noget som er så lækkert at holde på, for mig er det noget nær det ultimative putter grip.

Gripmaster

Prismæssigt er der ikke den store forskel imellem et Superstroke og et Gripmaster grip, som jeg lige husker det.

Jeg overvejer også at teste deres læder grips til jern/køller, for at se om det er noget.

Hmmmmm. Tak for advarslerne vedrørende SuperStroke, men desværre kom det for sent og det sidder allerede på putteren 😧 I bagklogskabens klare lys kunne jeg godt have tænkt mig at have ventet på jeres gode respons. Xfeldts bud vedrørende Gripmaster kunne være bud- kæft det ser lækkert ud 😎

4 hours ago, Xfeldt said:

Jeg er skiftet til et læder grip i denne sæson, og jeg har ikke prøvet noget som er så lækkert at holde på, for mig er det noget nær det ultimative putter grip.

Gripmaster

Prismæssigt er der ikke den store forskel imellem et Superstroke og et Gripmaster grip, som jeg lige husker det.

Jeg overvejer også at teste deres læder grips til jern/køller, for at se om det er noget.

Hop i det, der findes ikke bedre, uanset vejr forhold, tørt eller vådt, og levetiden er laaaang, så over tid er det "billige" grips.
Det eneste jeg har fundet som ikke er "optimalt" er at de begrenses til 2 lag build up tape, men om du ikke skal spille Jumbo size er det et ikke tema.

2 timer siden, skrev LHW:

Hop i det, der findes ikke bedre, uanset vejr forhold, tørt eller vådt, og levetiden er laaaang, så over tid er det "billige" grips.
Det eneste jeg har fundet som ikke er "optimalt" er at de begrenses til 2 lag build up tape, men om du ikke skal spille Jumbo size er det et ikke tema.

Hmm nu spiller jeg med wedge buildup på mine wedges, så kommer vi vist lidt over 2 lag buildup, har du erfaringer med at lave wedge buildup med dem ??