Jump to content
Bojoerge

Strategi på kortere bane...

Recommended Posts

I Hornbæk har vi fået et nyt sæt teesteder, hvor banen spiller 4500 meter. Den bane skal herreklubben spille den 28/8 og jeg lidt svært ved at lure, hvordan sådan en opgave skal gribes, an når jeg kun har 7 tildelte slag 

For det første må jeg glemme alt om hvor jeg får de tildelte slag da nøglen er lavet til 6100 m banen. Selvom jeg spiller stableford, så må jeg forsøge at spille efter par og så håbe jeg kun sætter 7 slag undervejs. Jeg vurderer at det vil kræve et par birdier undervejs for at opveje lidt flere boogies. Der bliver ikke råd til DB's og streger på den runde... 

Det er især de 7 par-4, der spiller imellem 219 - 286 meter, der har min fulde opmærksomhed. For hvordan spiller man sådanne huller mest effektivt? Jeg kunne konsekvent lægge op til 100 m og så wedge mig frem. Jeg kunne også droppe alt strategi og hive driveren frem og se hvad det medførte. Jeg tror det bliver en blanding. De huller hvor der ikke er en sø eller bunker i spil, der får den et skud på driveren. 

Jeg tror at 2 af par-3 hullerne bliver de sværeste huller på banen. De er stort set ikke afkortede fra 55 banen (158 og 137 meter fra 45) og det langtfra hver dag at jeg scorer par fra den længde. 

Par-5 hullerne skal levere 4 par. Det længste spiller 390 meter og dem burde jeg allesammen kunne spille til 5 slag eller bedre. Det sværeste bliver at acceptere at der kun et 140 meter ned til søen på 18. hul og jeg derfor højest kan spille et 6 jern...

Nu må vi se om jeg formår at spille par golf... 

Jeg tror du skal tage et hul ad gangen. Ikke noget med, at alle par 5 huller skal give par, minimum 2 birdie, etc. Det giver et unødigt pres.

Du skal også glemme hcp nøgler. Det, er der ingen grund til at spekulere i. Du lægger igen unødigt pres på dig selv.

Jeg har normalt bedst succes når jeg kun tænker på hvordan jeg kan reducere antal slag per hul. Et hul ad gangen. Dog skal man hele tiden vurdere risk/reward, især på de længere slag. Og ikke tage dumme beslutninger. Oppe omkring green er det bare at få bolden i hul. Jeg er helt klar af den overbevisning at en simpel tilgang til spillet, giver det bedste outcome.

Og ja, engang imellem falder 5m puttet i til en birdie, andre gange holer du ikke dit 0,5m putt for par. Sådan er spillet, vi kan ikke kontrollere alt i detaljer.

held og lykke fra dame tee.

Edited by Smut

Som @Smut skriver, så skal du lade være med at lægge unødigt pres på dig selv.

Tag ét hul ad gangen og så hvor ligger forhindringen, kan du kommer over den uden besvær eller skal du slå kort af den. Kort sagt skal du tage forhindringen ud af spil og dte skal du jo så gøre uanset hvilken tee du spiller fra. Alt for mange spillere hiver driveren frem på par 4 og 5 huller, fordi DET skal man jo -  men hvorfor? Hvis man nu i 70% af tilfældende vil havne i noget snavs (strafområde, bunker, rough eller andet), hvorfor så ikke spille sikkert frem med en mindre kølle eller et jern?

Om dte hjælper dig at vide hvilken hcp nøgle et hul har kan jeg ikke udtale mig om, men personligt er jeg bedøvende ligeglad og kender faktsik ikek de forskellige nøgler på min egen bane, for hvert enkelt hul skal bare spilles så godt som muligt - hver gang uanset hcp. 

• Like 1

1 hour ago, Logan said:

Som @Smut skriver, så skal du lade være med at lægge unødigt pres på dig selv.

Tag ét hul ad gangen og så hvor ligger forhindringen, kan du kommer over den uden besvær eller skal du slå kort af den. Kort sagt skal du tage forhindringen ud af spil og dte skal du jo så gøre uanset hvilken tee du spiller fra. Alt for mange spillere hiver driveren frem på par 4 og 5 huller, fordi DET skal man jo -  men hvorfor? Hvis man nu i 70% af tilfældende vil havne i noget snavs (strafområde, bunker, rough eller andet), hvorfor så ikke spille sikkert frem med en mindre kølle eller et jern?

Om dte hjælper dig at vide hvilken hcp nøgle et hul har kan jeg ikke udtale mig om, men personligt er jeg bedøvende ligeglad og kender faktsik ikek de forskellige nøgler på min egen bane, for hvert enkelt hul skal bare spilles så godt som muligt - hver gang uanset hcp. 

Enig, ett hul ad gangen, men vi ved ikke noget om hvor denne spilleren har sin styrke eller sin svage side, så er han SIKKER med sin driver eller en wood fra tee, er det den han skal benytte, det duer ikke å prøve å spille passivt om jern spillet er frynsete. Er jern spillet og chippingen i orden, kan man sagtens spille kort av green og stadig komme fra det med ett putt, så spilleren skal ikke kun tage banens hazards ud av spil, men tage sine egne "hazards" ud af spil, og det kan betyde at nogle køller skal blive hjemme den dagen, mens andre skal benyttes mer end normalt.

Edited by LHW

Det er faktisk sjovt, at lokke spillere ud på en "ny" bane. For det bliver det i bund og grund.

Og mange gør sig nogle tanker ligesom du gør, og går en lille smule i "panik" over, at man nu mister nogle ekstra streger.

Der er dog ingen grund til panik for banen spiller nemmere alene af den årsag, at banen er kortere.

Hvis hvert hul bliver 20 meter kortere, så kan man generelt sige, at du får cirka 2 jern kortere ind til green. Det alene gør, at banen spillere nemmere.

Mit råd vil være, at du ikke skal tænke anderledes end du gør normalt.

Dine betragtninger om at spille ekstra agressivt på nogle par 4 huller giver ingen mening på baggrund af tildelte slag.

Enhver beslutning om strategi på et hul bør foregå i forhold til hvordan man gennemsnitlig laver den bedste score. Man må aldrig tænke hvordan laver jeg den bedste mulige score på dagen. Så spiller man FOR agressivt, og vil altid forsøge sig med slag som er over ens evne.

Foretil dig, at du må spille et hul 100 gange med hver sin strategi. Hvordan laver du gennemsnitlig den bedste score? Så har du din strategi.

Så hold bolden i spil - Og tag mulighederne derfra.

Vi skal huske på, at golf er et spil som handler om, at minimere sine fejl. Grundlæggende koster fejl mere end du vinder på, at dine slag lykkedes. Det er første skridt.

Og så skal vi huske på, at der er stor varians i golf. De bedste i verden laver ikke 7 birdies på en runde fordi de har udset sig de 7 huller at gøre det på.

De giver måske sig selv 14-15-16 chancer for birdie, og en dag hvor putteren er varm eller de slår dem tæt på der laver de birdies.

• Upvote 1

4500 meter er tæt på vores forreste tee - 48(00). Når jeg en sjælden gang spiller den, er med jern meget af vejen. Der er kun 5-6 huller hvor det giver mening at bruge driveren. Det er også den bane vi spiller til den turnering hvor vi kun må have 3 stk. udstyr med. Der har jeg ofte 7-jern og gap wedge med, og det plejer at gå fint med 30+ point.

Spil den som du ville spille enhver anden runde. Vurder fra teested til teested hvad bedste/mest fornuftige slag er. Slå det og lad være med at fokusere på scoren før du kommer ind. :) 

Mere eller mindre bevidst har du jo allerede været igennem ovenstående fra dine vanlige teeklodser - du har bare spillet den så mange gange at du ikke tænker over det mere. 

Det er skide sjovt at spille alternative klodser på hjemmebanen et par gange om året - Man skal lige lære at tænke forfra :) 

Go tur :)  

Spil hullerne som de giver dig plads til. Spillede engang Ledreborg fra en af de korteste tees. Driver hele vejen rundt, selvom banen blev super smal på den måde....Det var dyrt 🤣😂🙄. Så er der plads og du har en kølle du stoler på, så giv den gas og slå wedges ind. Er hullerne svære/ smalle/ strafområder over det hele, så lev med en bogey. God tur

17 timer siden, skrev MrSwingKin:

Det er faktisk sjovt, at lokke spillere ud på en "ny" bane. For det bliver det i bund og grund.

Det er altid sjovt at spille banen fra forskellige tee steder, netop derfor spiller jeg "White trash" ind i mellem, som nævnt her:

Jeg har tænkt banen igennem og så vi jo se om det giver et godt resultat den 28/8. Jeg tror også det bliver en skæg oplevelse, hvor jeg i høj grad skal tænke som en scratch spiller... 

1. hul. par 5, 349 meter. 

Frem med driveren i håb om at få 150 meter i 2. slaget og en outside chance for at gå på i 2. 

2. hul par 4, 279 meter. 

Der vil jeg forsøge at lægge op til ca 100 meter, så jeg ikke tager skoven til venstre med i spil. Jeg vil også hellere have et fuldt slag indover bunkeren foran green. 

3. hul par 4, 245 meter.

Der er intet til hinder for at slå driver. Jeg kommer som regel tættere på med et lille pitch fra 50 meter end en fuld wedge. 

4. hul par 4, 158 meter.

Hullet spillet kun 10 meter kortere end fra 55 tee. En 4'er er godt nok. 

5. hul par 5, 369 meter. 

20 meter kortere end det jeg plejer, så jeg vil forsøge at spillet hullet som sædvanligt. Jeg laver mange pars på det hul og har lige få gange været på i 2 slag. 

6. hul par 3, 118 meter. 

20 meter kortere giver bedre mulighed for at ramme pladen. 

7. hul par 4, 286 meter. 

Søen nede ved green er ikke i spil så det bliver driver og wedge af en slags 

8. hul par 4, 256 meter.

Søen i venstre er i spil med driveren så jeg lægger op til de 100 meter. 

9. hul par 4, 302 meter.

Søen i højre er teoretisk i spil. 55 tee blev tidligere spillet fra  dette tee så jeg kender hullet. Driveren får en tur...

10. hul, par 4, 215 meter. Et drive imod green tager træer og rough i højre med i spil. Jeg slår en form for hybrid der kan stoppe foran greenbunkeren i venstre. Derfra bør jeg kunne pitche den på green. 

11. hul, par 4, 300 meter. 

Hullet spiller fra samle teested som 55 banen, så jeg spiller hullet som jeg plejer. 

12 hul par 5, 391 meter.

Der er så god plads at driveren bliver slået, blot for at gøre andet slag kortere. Der er ingen mulighed for at gå på i 2 men oplæg til 100 meter burde kunne lade sig gøre. 

13. hul par 4, 226 meter.

Smalt hul  med out i venstre og et par grimme greenbunkers. Jeg gemmer driveren væk og forsøger at spille op til 90 - 100 meter. 

14. hul par 3, 137 m

10 m kortere men ligeså svært. Boogie et helt ok. 

15. hul, par 4, 309.

God plads, ingen fare. Driveren frem i banen. 

16. hul. par 4, 219 meter. Der er meget smalt omkring green og en sø i spil i højre. Hybrid + pitch må være opskriften. 

17. par 3, 67 meter. 

Lobwedge med mindre det blæser... 

18. hul par 5, 337 meter. Søen ligger 140 meter ude og jeg får ikke noget ud af at. slå højre om. Så op foran søen, jernslag over søen og så et fuldt slag til greeen med en rigtig grim bunker foran. 

42 minutter siden, skrev Nicolai:

Du har 12 dage til start, så er det ikke ud og afprøve din gameplan? 

Jo, hvis jeg have uendeligt med fritid, så blev der tid til det. 

Status er lige blevet afsluttet i den butik jeg bestyrer så der var min normale fridag inddraget til optælling. 

Jeg har som regel kun en fridag i weekenden og i morgen er den inddraget til fødselsdag i kærestens familie. Efter arbejde på søndag er der besøg af brormand fra Jylland. 

På onsdag står den på en almindelig en herreklubsrunde. Jeg har en outside chance i forhold til årets turnering så der skal nogle runder i bogen. 

Måske der bliver en mulighed på næste søndag, men lad os nu se om den holder en hel uge. Det der arbejde og det der familie tager alt for meget af ens golftid 😄

Edited by Bojoerge
  • Haha 1