Jump to content
Nicolai

Med eller uden spikes..

Recommended Posts

Jeg følger Rick Shiels og han tager indimellem nogle interessante emner op. Hvilket jeg faktisk synes det her er.

Bruger du sko med eller uden spikes og hvorfor?

Jeg har gennem 5 år spillet i Nikes TW14. Har i denne sæson taget hul på det sidste par jeg har og spiller i dem, pga pasform og de er med spikes.
Spikes har jeg valgt, da jeg bilder mig selv ind, at man ikke kan stå fast i dem, hvis det er vådt og mange af mine runder spilles tidligt på morgenen/formiddagen, hvor sandsynligheden for dug er tilstede. Samtidig er jeg også af den overbevisning, at spikeless bliver hurtigere slidt end dem med spikes, men om det har noget på sig, ved jeg ikke og det kunne jeg godt tænke mig at høre om.

Jeg har spillet/spiller med de første spike sko i denne sæson. De andre par jeg har haft har alle været spikeless. Jeg går ihvertfald aldrig tilbage til spikeless, efter jeg har prøvet spikes

Jeg synes dog spikes bliver slidt væsenlig hurtige end spikeless, men det kommer vel også an på hvor god du er til at tage dem af efter en runde osv, så du ikke render rundt på sten terraser osv

Grunden til jeg aldrig går tilbage til spikesless ? Det er nok fordi jeg føler jeg kan svinge en del mere stabilt med spikes, men det er jo en smagssag

Har flere par både med og uden og skelner ikke til vejret når jeg vælger mellem dem, jeg synes umiddelbart jeg står lige godt fast i sko både med og uden.. Jeg skifter mest mellem dem fordi jeg spiller så mange runder at fødderne godt kan li lidt forskelligt :)

Kan dog nævnes at de allesammen er footjoy - Af en eller anden grund passer de bare min fod perfekt :) 

MED - uden diskussion. Står bedre fast. Stor fyr (100+ kg) og megen rotation i svinget.

Hvad angår slid synes jeg ikke det kan sammenlignes. Spikes slides, men kan jo så bare skiftes. Så er skoen så god som ny. Jeg har faktisk et par 10 år gamle Footjoys, som stadig er aktive. De står lige så godt fast som da de var nye - og de passer min fod fint! Er dog ikke længere vandtætte🌧️

Jeg skifter i snit spikes to gange/år på mine sommersko og en gang/år på mine vintersko, afhængig af hvor meget arbejde griber ind i golfen.

Den spikeløse slides også - selvfølgelig langsommere end spikes, men når mønstret ikke længer 'bider' så skal hele skoen jo skiftes.

Spikes er en driftsudgift lige som handsker, tees, bolde (🤔) og grips, men ved bestilling i UK er der meget at spare i forhold til danske priser.

Valget afhænger jo også af hvordan man bruger skoen. Hvis man går i klubhuset og kører bil med skoene på, så er spikeless mere hensigtsmæssige. Hvis man udelukkende bruger skoene, mens man spiller golf (altså skifter lige inden runden og lige efter runden), så er spikes helt klart at foretrække.

Har tidligere spillet med spikes, men de seneste mange år spikeless.

Jeg synes sko med spikes er tunge at gå i, og hårde ved fødderne. De står givet bedre fast, men har nu ikke nogen problemer med mine spikeless - naturligvis undtaget hvis det er helt smattet.

Når dupperne er ved at blive slidte, så bruger jeg bare skoen som enhver anden fritidssko.

Jeg benytter også spikes og flere forskellige par sko, dog samme model (MyJoys - DryJoy Tour), hvor jeg jo kender en eksakte størrelse, så når jeg køber nye er det bare at stikke fødderne ned i og så ud på runden, så absolut ingen problemer med at gå to runder i sprit nye sko. Nå, men jeg benytter spikes fordi jeg er sikker på at stå fast og begynder det er knibe, så bliver spikes skiftet.

Faktisk er jeg lidt irriteret på de spikeless, da jeg ofte synes man kan se mærker efter dem på green, fordi folk har en større tendens til ikke at løfte fødderne, så der skabes spor efter skoene. Ligeledes i bunkers, synes jeg ofte man kan se at dem der ikke har revet efter sig har spikeless. Og JA, jeg ved godt at disse to bemærkninger nok mere er fordomme end sandhed 🙄

Siden det første par golfsko med spikes (som jeg ikke holdt meget øje med, og derfor pludselig havde en del ødelagte spikes, som jeg ikke kunne få skiftet) har jeg holdt mig til spikeless. 

Jeg tager typisk golfsko på når jeg kører hjemmefra eller direkte fra arbejde, så jeg bruger dem som alm. sko. Man må ikke have spikes på i klubhuset, og det var lidt bøvlet at man skulle have dem af når man skulle ind.

Jeg spiller hele året og føler ikke jeg har problemer med at stå fast.

9 timer siden, skrev Logan:

Faktisk er jeg lidt irriteret på de spikeless, da jeg ofte synes man kan se mærker efter dem på green, fordi folk har en større tendens til ikke at løfte fødderne, så der skabes spor efter skoene. Ligeledes i bunkers, synes jeg ofte man kan se at dem der ikke har revet efter sig har spikeless.

Nja, vi er vel i fordommenes verden her. At spikless folket ikke løfter fødderne ligesom de andre tror jeg ikke på. Men vil dog sige at spikless ofte laver hele fodaftryk på green fremfor enkelt-mærker fra spikes. Men dog sjældent noget jeg ser som et kæmpe problem.

Den med bunkers... nah, det kan vel ikke være sandt. :)

9 timer siden, skrev Kaizer:

Siden det første par golfsko med spikes (som jeg ikke holdt meget øje med, og derfor pludselig havde en del ødelagte spikes, som jeg ikke kunne få skiftet) har jeg holdt mig til spikeless. 

Jeg tager typisk golfsko på når jeg kører hjemmefra eller direkte fra arbejde, så jeg bruger dem som alm. sko. Man må ikke have spikes på i klubhuset, og det var lidt bøvlet at man skulle have dem af når man skulle ind.

Jeg spiller hele året og føler ikke jeg har problemer med at stå fast.

Jeg føler det er omvendt at folk som har spikes er gode til at slæbe foden hen over Greens, vores old Boys er specielle slemme til det! 

Den 23.7.2019 kl. 09:08 , skrev Logan:

Ligeledes i bunkers, synes jeg ofte man kan se at dem der ikke har revet efter sig har spikeless.

Denne her kan jeg i hvert fald genkende. Det virker som om spiekless brugere synes at det ikke er nødvendigt at rive fodsporene...😕 Der er normalt revet efter slaget, men ikke efter fodsporene....

Gode svar fra alle :)
Jeg er ikke blevet overbevist om at Spikeless er det næste valg, men de laver altså nogle fede nogle fra FJ :)

Om der er hold at spikeless river mindre end os med, tør jeg ikke spå om :)

13 minutter siden, skrev Nicolai:

Gode svar fra alle :)
Jeg er ikke blevet overbevist om at Spikeless er det næste valg, men de laver altså nogle fede nogle fra FJ :)

Om der er hold at spikeless river mindre end os med, tør jeg ikke spå om :)

Sagen må være klar, hvis du har en lidt slæbende gang og ikke ynder, at rive i bunker, så er det spikeless, ryger du jævnligt på røv og albuer, på teestederne, så er det spikes til dig....

2 timer siden, skrev Årgang63:

Sagen må være klar, hvis du har en lidt slæbende gang og ikke ynder, at rive i bunker, så er det spikeless, ryger du jævnligt på røv og albuer, på teestederne, så er det spikes til dig....

Jeg beholder mine spikes så :D Jeg er hvertfald derude, trods lektioner, at jeg bevidst lader den lange pind blive i baggen, for at undgå røv og albuer, så måske er jeg alligevel halvkvalificeret til spikeless. Dog river jeg altid efter mig OG i spilretningen og lader riven ligge med den smalle side MED spilleretningen.

• Haha 1

20 timer siden, skrev Inu8D:

Jeg føler det er omvendt at folk som har spikes er gode til at slæbe foden hen over Greens, vores old Boys er specielle slemme til det! 

Kunne ikke være mere enig :)  

• Upvote 1