Jump to content
Bojoerge

Det nye handicapsystem

Recommended Posts

7 timer siden, skrev Bojoerge:

Det her er for mig ikke et spørgsmål om man snyder på banen eller ikke snyder på banen. Det er vi helt enige om at vi ikke kan regulere indenfor handicapreglerne. 

Hvis vi giver alt fri - som jeg beskrev tidligere - og samtidigt tillod eventuelle brodne kar og svage sjæle at de selv kan indlevere/godkende egne scores, så kunne vi havne i en situation, hvor vi ville se scores fra runder, der reelt aldrig har været spillet. 

Det kan godt være jeg er naiv, men jeg tror det har en begrænsende virkning på bevidst snyd og bedrag, at en anden spiller - der har egne spillerettigheder på spil - skal godkende runden bagefter. 

Det er altid irriterende at et regelbaseret system skal være baseret på laveste fællesnævner.

Jeg har personligt oplevet at miste min markør undervejs på de 18 huller fordi medspillerne ikke ved start kommunikerede at han kun havde til hensigt at spille 9 huller. Da runden var en del af en tællende runde i herreklubben og der ikke umiddelbart var nogle bagved jeg kunne spille færdig med, så måtte jeg i henhold til handicapreglerne æde en No Return. Herreklubben lod dog runden tælle i deres regi....

Problemet er at uanset, hvilken sportsgren man vælger, så vil der ALTID være nogle, som ikke følger reglerne i et forsøg på at vinde, men hvis man ikke selv åbner munden overfor den slags, så sker der aldrig en dyt.

Hvis man vil snyde sig til et par flasker vin og lidt ros, så er man godt nok sørgelig.

Nu skal det ikke blive til et tudeiindlæg, men min situation er sådan, at jeg er flyttet til en by, hvor jeg ikke kender nogen, der spiller golf. klubben (begge baner) har 1 turnering, frem til oktober, som jeg kan deltage i og det er KM. Herreklubben spiller på et tidspunkt, hvor jeg ikke kan nå at være med og Mandagsklubben spiller "kun" 9 huller og lidt af princip så spiller jeg kun EDS på 18 huller. Der er selvfølgelig mulighed for nye bekendtskaber ved at deltage mandage og så bide i det sure æble mht 9huls EDS. Og så er der de mange afvisninger på anlæggene, hvor flere har haft en masse undskyldninger for ikke ville spille sammen.

Så hvordan skal jeg få et retsvisende hcp, når muligheden for at spille med andre, stortset ikke er tilstede? Jeg har fundet løsningen, men den falder ikke i god jord hos mange, men hellere den løsning og jeg har et retsvisende hcp, end jeg stiller op til en turnering og høster løs på øverste hylde.

2 timer siden, skrev Nicolai:

Og så er der de mange afvisninger på anlæggene, hvor flere har haft en masse undskyldninger for ikke ville spille sammen.

Nå, vi er kommet lidt OT, men alligevel.

Det er sært - jeg husker ikke , at jeg er blevet afvist, hvis jeg pænt har spurgt om at "gå med" en bold. (Arh, måske der har været en enkelt gang).

Nogle gange, hvis det er nogen man slet ikke ved hvem er/fremmed bane, oplever man en smule modvilje/irritation i starten, men sjovt nok ender det næsten altid med en super hyggelig runde for alle parter. Det sker typisk på hul 2-3 stykker når vi alle har fundet ud af vi spiller lige dårligt :) Så er isen brudt.

Og jeg ville også i din situation investere lidt i diverse KiK'er - også selvom det er 9-huller. Jo flere der kender dit navn, des næmmere er det at koble sig på.

5 minutter siden, skrev ronnow:

Nå, vi er kommet lidt OT, men alligevel.

Det er sært - jeg husker ikke , at jeg er blevet afvist, hvis jeg pænt har spurgt om at "gå med" en bold. (Arh, måske der har været en enkelt gang).

Nogle gange, hvis det er nogen man slet ikke ved hvem er/fremmed bane, oplever man en smule modvilje/irritation i starten, men sjovt nok ender det næsten altid med en super hyggelig runde for alle parter. Det sker typisk på hul 2-3 stykker når vi alle har fundet ud af vi spiller lige dårligt :) Så er isen brudt.

Og jeg ville også i din situation investere lidt i diverse KiK'er - også selvom det er 9-huller. Jo flere der kender dit navn, des næmmere er det at koble sig på.

Bragte det egentlig kun på bane, da Amerikanerne mister muligheden for indlevering på egen hånd :)

Jeg har hørt: "Du har et bedre hcp end os" - "Vi går bare stille og roligt og hygger" - "Vi spiller om noget"  osv. Jeg synes det er noget pjat og mine bookinger står altid åbent for alle, uanset køn, alder og hcp. Det er ikke sikkert man klikker sammen, men så har man jo prøvet det :) Men de gange jeg har spillet med fremmede, så bliver isen hurtigt brudt op pga det du nævner og så hygger man sig ellers bare :)

Det må også blive målet, for der er ikke meget sjov i at spille alene, udover runderne ikke tager så lang tid :)

Nå back to topics. Jeg hilser systemet velkommen og er spændt på at se, hvordan det kommer til at fungere.

18 minutter siden, skrev Nicolai:

Bragte det egentlig kun på bane, da Amerikanerne mister muligheden for indlevering på egen hånd

Jeg har hørt: "Du har et bedre hcp end os" - "Vi går bare stille og roligt og hygger" - "Vi spiller om noget"  osv. Jeg synes det er noget pjat og mine bookinger står altid åbent for alle, uanset køn, alder og hcp. Det er ikke sikkert man klikker sammen, men så har man jo prøvet det.  Men de gange jeg har spillet med fremmede, så bliver isen hurtigt brudt op pga det du nævner og så hygger man sig ellers bare

Det må også blive målet, for der er ikke meget sjov i at spille alene, udover runderne ikke tager så lang tid

Nå back to topics. Jeg hilser systemet velkommen og er spændt på at se, hvordan det kommer til at fungere.

Jeg kender godt selv lidt til det. Som udgangspunkt er alle velkommen til at skrive sig på min tid. Jeg vil hellere have en medspiller eller to frem for at gå alene. Jeg har spillet med mange forskellige i klubben i turneringer, og så kender man jo hinanden lidt. Jeg har et stort antal spillere at vælge mellem, og som ny spiller er man nødt til at være proaktiv for at få nogle medspillere. Det har jeg praktiseret i pænt stor stil.

Jeg har også indhentet greenfee spillere som jeg så gik med, og har haft andre gæster med fra hul 1. De var glade for at få en stedkendt spiller med. Der er dog undtagelser. For en måneds tid siden var jeg startet med at omlægge mit sving, og var noget usikker i mit spil. 2 greenfee spillere havde skrevet sig på min tid. Jeg meldte fra, og skrev til dem at de kunne få tiden for sig selv. Jeg hoppede på en tid med kendte spillere 15 min. senere. 

• Upvote 1

34 minutter siden, skrev Nicolai:

Bragte det egentlig kun på bane, da Amerikanerne mister muligheden for indlevering på egen hånd :)

Vidste ikke at de kunne det...

I langt de fleste private runder jeg spiller bytter vi ikke scorekort, men noterer for sig selv. Så det er ligefør det er det samme :)

Men normalt er der jo altid en øl/vand på højkant, så der er bestemt styr på det. Og jeg noterer som regel alle scores i bolden.

21 minutter siden, skrev Kaizer:

Der er dog undtagelser. For en måneds tid siden var jeg startet med at omlægge mit sving, og var noget usikker i mit spil. 2 greenfee spillere havde skrevet sig på min tid. Jeg meldte fra, og skrev til dem at de kunne få tiden for sig selv. Jeg hoppede på en tid med kendte spillere 15 min. senere. 

Det synes jeg er både god stil og en helt klar fair grund, for der er jo ikke noget ved at være usikker på sit eget spil og skulle forsøge at teste tingene af, samtidig med at man skal spille med nogen man ikke kender.

I den klub jeg er i nu har jeg aldrig fundet en fast makker og her har KiK været en rigtig god måde til at få en bredere golf-bekendtskabskreds. Jeg kender mange flere mennesker i min nuværende klub end i min gamle klub, hvor jeg næsten altid spillede med min makker. 

Det har rigtig meget med kultur at gøre om det accepteres, når fremmede skriver sig på og kultur kan tillæres. De fleste af vore nye golfere kommer igennem vores "lær golf på 4 uger" der udover at man får træning og lærer reglerne ligeså meget er en integrationsproces i, hvordan vi ønsker at folk er i vores golfklub. Vi lægger meget vægt på at være en social klub og en af de ting, som vi prøver at give videre er at man selvfølgelig tager godt imod andre spillere i en bold. Det kan nye golfere som regel godt se fidusen i. 

Der er dog nogle små ting jeg selv gør for ikke at blive skuffet. 

Jeg skriver mig helst ikke på herre/dame 2 bold i weekenden. Der er mange par der helst vil spille alene og det er ikke altid sjovt at være 3. hjul. 

Jeg skriver mig helst på en eksisterende 2- eller 3-bold. Det øger chancen for at man ikke står alene på første tee når tiden løber ud. 

Jeg skriver mig sjældent på en ren greenfee bold, da de enten alle kommer eller alle bliver væk. 

Hvis jeg spiller om mandagen  (seniordag) så er jeg bevist om at seniorklubben kun spiller 9 huller. 

4 minutter siden, skrev ronnow:

Vidste ikke at de kunne det...

I langt de fleste private runder jeg spiller bytter vi ikke scorekort, men noterer for sig selv. Så det er ligefør det er det samme :)

Men normalt er der jo altid en øl/vand på højkant, så der er bestemt styr på det. Og jeg noterer som regel alle scores i bolden.

Det er hvertfald det @Bojoerge skriver på side 1 :)

Hånden på hjertet - Hvad gør i så med scores?

5 minutter siden, skrev Nicolai:

Vi bytter sjældent kort. På nær i turneringer. Jeg noterer min egen og min makkers score. Nogle gange noterer jeg alle scores. Så tæller alle sammen når vi halvvejs og efter runden. Ved uoverensstemmelser, går vi hullerne igennem.

Så længe markør noterer sin egen og makkers score, ser jeg ingen grund til at bytte kort.

10 minutter siden, skrev Nicolai:

Forstår ikke lige?

Men hvad vi gør er ikke specielt anderledes end hvis vi havde byttet. Scores afstemmes når vi er i mål som helt normalt.

fejl citering

7 minutter siden, skrev Kaizer:

Vi bytter sjældent kort. På nær i turneringer. Jeg noterer min egen og min makkers score. Nogle gange noterer jeg alle scores. Så tæller alle sammen når vi halvvejs og efter runden. Ved uoverensstemmelser, går vi hullerne igennem.

Så længe markør noterer sin egen og makkers score, ser jeg ingen grund til at bytte kort.

Det er ca det samme jeg/vi gør. om der står mit eller en andens navn på kortet betyder ikke det store, bare vi er enige om scoren.

2 minutter siden, skrev ronnow:

Forstår ikke lige?

Men hvad vi gør er ikke specielt anderledes end hvis vi havde byttet. Scores afstemmes når vi er i mål som helt normalt.

Jeg tolkede det som om, i ikke melder/spiller EDS eller er det helt skævt? Eller snakker vi kun scorekort bytning?

Edited by Nicolai

7 minutter siden, skrev Nicolai:

Jeg tolkede det som om, i ikke melder/spiller EDS eller er det helt skævt? Eller snakker vi kun scorekort bytning?

Egentlig kun bytning.

Om folk melder eds eller ej, indberetter eller ej blander jeg mig ikke i. ... så længe scores er korrekt!

Men selvfølgelig kun private runder, hvor vi nemt kan holde styr på hinanden. Turneringer, ja, så bliver alt lavet efter forskrifterne.

Lige nu, skrev ronnow:

Egentlig kun bytning.

Om folk melder eds eller ej, indberetter eller ej blander jeg mig ikke i. ... så længe scores er korrekt!

Men selvfølgelig kun private runder, hvor vi nemt kan holde styr på hinanden. Turneringer, ja, så bliver alt lavet efter forskrifterne.

Enig!

Det er og vil altid være et følsomt emne, men er helt enig i dit svar :)

• Like 1

3 minutter siden, skrev Nicolai:

Og det er også helt korrekt. I USGA kræver det ikke en markør at indlevere et scorekort til handicapregulering

Det amerikanske handicapsystem system - som de kender det nu - er meget mere åbent og løsere end vi kender det. 

Hos os kunne vi ikke forestille os at en golfspiller ikke har handicap, men det er frivilligt i USA. Hvis man ønsker et officielt handicap så skal man personligt være medlem af det amerikanske golf forbund USGA. Rigtigt mange vælger i stedet at have et uofficielt handicap og bruger diverse beregnere på nettet til at holde styr på deres eget handicap. 

Den løse organisering skyldes at det er et mindretal af de amerikanske golfere der har et egentligt klubmedlemskab. Langt de fleste baner er enten pay-and-play eller helt lukkede klubber, hvor man kun kan komme til at spille som gæst af et medlem. Så hele vores system hvor det er klubben der er bindeledet til golfunionen det er helt ukendt for et flertal af golferne.

For at lokke flere til at få et officielt handicap (og betale kontingent i USGA) har man igennem lang tid gjort systemet mere og mere liberalt. Det fx frivilligt hvilke runder man indlevererer, turneringsrunder er også frivillige, alt det med at bestemme en tællende runde på forhånd kender de slet ikke. Og det sidste skud på den trend var at man indførte at man kunne indlevere runder uden markør. 

USGA's handicapsystem bruges også i fx Canada og der besluttede man ikke at indføre muligheden for at spille uden markør. 

Det system vi får med et gennemsnit af de bedste runder ud af et antal sidste runder er i sit grundprincip det man kender i USA, men det ser ud til at mange er de ting jo kender med regulering af turneringsrunder og brug af makør kommer ind i det nye system.

1 time siden, skrev Nicolai:

Det synes jeg er både god stil og en helt klar fair grund, for der er jo ikke noget ved at være usikker på sit eget spil og skulle forsøge at teste tingene af, samtidig med at man skal spille med nogen man ikke kender.

Jeg skrev bl. a. til dem, at det var ikke fordi jeg havde noget imod dem. De var sikkert flinke folk og meget velkommen i klubben. Jeg havde bare ikke så meget lyst til at spille med fremmede den dag. 

Edited by Kaizer
Edit.

13 timer siden, skrev Bojoerge:

Jeg har personligt oplevet at miste min markør undervejs på de 18 huller fordi medspillerne ikke ved start kommunikerede at han kun havde til hensigt at spille 9 huller. Da runden var en del af en tællende runde i herreklubben og der ikke umiddelbart var nogle bagved jeg kunne spille færdig med, så måtte jeg i henhold til handicapreglerne æde en No Return. Herreklubben lod dog runden tælle i deres regi....

Og det kan være virkelig irriterende. Jeg har 4-5 gange oplevet at en makker har skrevet sig på min tid. Fedt, tænker jeg. Når han så kommer siger han at han kun spiller 9 huller. Æv, altså. Hvis jeg har kig på tider med mere perifære medspillere, spørger jeg dem ofte om de spiller 9 eller 18 huller. Ellers risikerer jeg bare at blive skuffet.

I sidste uge fik jeg en makker der kun ville spille 9 huller. Det var ok, for jeg havde mødt ham tidligere på ugen hvor han sagde, at han måske gerne ville med; men kun til 9 huller. Jeg ventede ved hul 10 på den to-bold der gik bag os, da jeg havde aftalt med dem at jeg kunne fortsætte med dem. De var ellers igang med semifinale i en intern hulspilsturnering, men derfor kunne jeg jo godt gå videre med dem. Jeg havde spillet med begge nogle gange før.