Jump to content

Det nye handicapsystem

Recommended Posts

• Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Scoren skal heller ikke være tællende i år, så på den måde er det rigtigt det golfbox siger.    Det burde til gengæld være sådan, at de scores du har markeret som EDS vil tælle med i forhold

Det drypper af og til ud med, hvordan det nye handicapsystem kommer til at fungere. På whs.com kan man følge med i nyhederne.    Det har længe været kendt, at der vil være en øvre grænse for

Hvis jeg læser førststående korrekt så mener Golfbox at det er klubberne, der som databehandler har ansvaret for at overholde GDPR.    https://golfbox.zendesk.com/hc/da/articles/360001248348

Posted Images

Mit hcp. i dag er 13,3. Jeg er reguleret op 42 gange i år = 4,2 i alt og reguleret ned med i alt 3,6. Mit hcp. ved årets start var 12,7. 
Handicappet efter det nye system vil være 15,0. De 8 bedste scores giver en hcp. sum på 122,4, dvs. 15,3 i gennemsnit som så reduceres med 0,3 pga. soft cap. Det sidste har jeg ikke helt styr på.
Det spændende er nu, at mine 2 ældste runder har givet hhv. 35 og 37 p, så jeg må lige tage mig sammen de næste par gange😊

• Like 1

Godt at få simuleringen - det giver et meget godt indtryk af betydningen af det ny system.

Et eksempel fra runde i går (9 huller 22 point)

EGA handicap før runden 14, 3, efter runden 13.1.

WHS før runden 14,8, efter runden 14,3.

Altså en hcp reduktion på 0,5 efter WHS i stedet for 1,2 efter EGA.

Jeg bliver altså ikke "straffet" nær så hårdt for en enkelt runde, hvor tingene bare fungerede.

Efter EGA-hcp har jeg mistet to slag på 18 huller, efter WHS mister jeg faktisk ikke nogen (men ville have mistet 1, hvis det var landet på 14,2)

En der en der kan hjælpe mig med at forstå det nye system? 

Jeg har i dag hcp 11,4 og efter den nye beregning vil jeg stige til 12,9. 

De 8 scores der tælles med er alle i neutral zone og er i gennemsnit 35,3 point. Forstår så ikke jeg stiger så meget? 

Det er ok at få flere slag og højere hcp, men forstår det bare ikke når scores nu er i den ok ende. 

5 minutter siden, skrev Golffuglen:

En der en der kan hjælpe mig med at forstå det nye system? 

Jeg har i dag hcp 11,4 og efter den nye beregning vil jeg stige til 12,9. 

De 8 scores der tælles med er alle i neutral zone og er i gennemsnit 35,3 point. Forstår så ikke jeg stiger så meget? 

Det er ok at få flere slag og højere hcp, men forstår det bare ikke når scores nu er i den ok ende. 

Det korte svar er at sådan er systemet. Du skal have 4 scores bedre end 36 for at opveje fire tilsvarende dårligere for at beholde dit hcp. Så efter det nye system så skulle du have scoret 0,7 bedre pr runde i de 8 funder der tæller for at bevare dit nuværende handicap. Dvs 6 point mere end du har nu i dine 8 bedste runder. De resterende 12 er helt ligegyldige indtil der ryger nogle af de 8 ud.

4 timer siden, skrev Kitter:

Jeg bliver altså ikke "straffet" nær så hårdt for en enkelt runde, hvor tingene bare fungerede.

Efter EGA-hcp har jeg mistet to slag på 18 huller, efter WHS mister jeg faktisk ikke nogen (men ville have mistet 1, hvis det var landet på 14,2)

Nej, du bliver ikke straffet lige så hårdt for den gode runde i WHS, men kan godt blive "straffet" for en neutral runde, forudsat den erstatter en dårlig runde blandt de 8.

Blandt mine bedste 8 runder svinger jeg i hcp-resultat 4,8 - 11,5 og har et WHS på 8,6. Den sidste runde jeg gik, tæller ikke med (33 point, hcp-resultat 11,6). Dette er mit WHS, hvis vi forestiller os at den sidste runde i stedet lød på:

34 point -> 8,5

35 point -> 8,4

36 point -> 8,3

Nu bliver det anderledes sjovt. Min 1. runde af de sidste 20 mister jeg jo næste gang, og det var en super runde i 40 point og et hcp-resultat på 7,3. Hvis vi nu forestille os at jeg går en runde i 34 point - hidtil neutral zone - så stiger jeg i WHS fra 8,8 til 9,0. Jeg skal gå 38 point for at opretholde mit hcp. 

Det er sgu egentlig nok fair nok, da de 3 runder i 40 eller mere point jeg pt. har blandt de sidste 20, næppe er udtryk for min reelle spillestyrke, men snarere en spilledag helt i top :D 

20 timer siden, skrev Pastorius:

Det korte svar er at sådan er systemet. Du skal have 4 scores bedre end 36 for at opveje fire tilsvarende dårligere for at beholde dit hcp. Så efter det nye system så skulle du have scoret 0,7 bedre pr runde i de 8 funder der tæller for at bevare dit nuværende handicap. Dvs 6 point mere end du har nu i dine 8 bedste runder. De resterende 12 er helt ligegyldige indtil der ryger nogle af de 8 ud.

Tak for svar. Det giver dog stadigvæk ikke mening for mig. Hvis jeg havde lavet 6 point mere, hvilket må være 6 slag bedre så var jeg gået op i 12,2 i stedet for. Hvilket ville have givet mig 36 point i gennemsnit på de 8 bedste runder. Selv hvis jeg tager og sætter mine dårligste runder ud af de 8 til 36 point og jeg så har 5 runder med 36 point og 2 med 37 point og 1 med 39 point vil jeg gå op i til hcp 11,7. Jeg skulle have gået 3 runder til 36 point og 4 runder til 37 point samt 1 til 39 point for at beholde mit hcp. De to systemer virker da til at være meget langt fra hinanden. 

I princippet er det lige gyldigt, da vi nu bare får et nyt "valuta" system. Jeg forstår bare ikke den store forskel. Vil glæde mig til at få flere slag. 🙂 

40 minutter siden, skrev Golffuglen:

Tak for svar. Det giver dog stadigvæk ikke mening for mig. Hvis jeg havde lavet 6 point mere, hvilket må være 6 slag bedre så var jeg gået op i 12,2 i stedet for. Hvilket ville have givet mig 36 point i gennemsnit på de 8 bedste runder. Selv hvis jeg tager og sætter mine dårligste runder ud af de 8 til 36 point og jeg så har 5 runder med 36 point og 2 med 37 point og 1 med 39 point vil jeg gå op i til hcp 11,7. Jeg skulle have gået 3 runder til 36 point og 4 runder til 37 point samt 1 til 39 point for at beholde mit hcp. De to systemer virker da til at være meget langt fra hinanden. 

I princippet er det lige gyldigt, da vi nu bare får et nyt "valuta" system. Jeg forstår bare ikke den store forskel. Vil glæde mig til at få flere slag. 🙂 

Mit bud er at du forud for de 20 runder der tæller med til WHS, har haft en eller flere rigtigt gode runder som har skrevet dig væsentligt ned og du siden er steget igen? 

1 time siden, skrev Golffuglen:

Til handicapformål er den nye "valuta" ikke direkte scorede point, men handicapresultater.

Handicapresultatet er der hvor man i det nye system omregner din score tilbage til det handicap du har spillet den specifikke runde til. Det er altså ikke dine 8 bedste pointscores du skal omregne til et gennemsnit men de 8 bedste handicapresultater. 

På forskellige baner eller forskellige teesteder kan det samme antal point give et lidt forskellige handicapresultater og så giver 36 point spillet fra hcp 13 et bedre handicapresultat end fra hcp 14. 

Samtidigt er der ingen neutral zone i det nye system. Alle point tæller så selv på den måde du har regnet så giver det en forskel om du har 34 eller 35 point i gennemsnit. 

Hvis du gene vil kende det nye system, så har DGU lavet et fint lille introduktionskursus:

https://spilmed.danskgolfunion.dk/handicapsystemet-2021/#/

Edited by Bojoerge
Den 17.9.2020 kl. 11:02 , skrev Bojoerge:

Til handicapformål er den nye "valuta" ikke direkte scorede point, men handicapresultater.

Handicapresultatet er der hvor man i det nye system omregner din score tilbage til det handicap du har spillet den specifikke runde til. Det er altså ikke dine 8 bedste pointscores du skal omregne til et gennemsnit men de 8 bedste handicapresultater. 

På forskellige baner eller forskellige teesteder kan det samme antal point give et lidt forskellige handicapresultater og så giver 36 point spillet fra hcp 13 et bedre handicapresultat end fra hcp 14. 

Samtidigt er der ingen neutral zone i det nye system. Alle point tæller så selv på den måde du har regnet så giver det en forskel om du har 34 eller 35 point i gennemsnit. 

Hvis du gene vil kende det nye system, så har DGU lavet et fint lille introduktionskursus:

https://spilmed.danskgolfunion.dk/handicapsystemet-2021/#/

tak - giver bedre mening. Men så må der da være noget galt med ratingen af banerne i forhold til tildelte slag og hcp? Man kommer jo til stadigvæk at spille med stableford og med det nye hcp vil jeg få 2 slag mere og derfor lave flere point, men ikke gå ned i hcp. Jeg er jo ikke blevet en dårligere golfspiller af der kommer nyt system. Tilgengæld vil dem jeg spiller med blive kede af jeg får 2 slag mere. 

Den 17.9.2020 kl. 10:00 , skrev Christian SSGM:

Mit bud er at du forud for de 20 runder der tæller med til WHS, har haft en eller flere rigtigt gode runder som har skrevet dig væsentligt ned og du siden er steget igen? 

Nej det har jeg ikke. Jeg er de sidste 4 år stille og roligt gået op, men en til to runder hvert år med 37 point og 20 plus runder hvor jeg er gået op eller neutral zone. Desværre ingen rigtig gode runder i lang tid. 

6 minutter siden, skrev Golffuglen:

tak - giver bedre mening. Men så må der da være noget galt med ratingen af banerne i forhold til tildelte slag og hcp? Man kommer jo til stadigvæk at spille med stableford og med det nye hcp vil jeg få 2 slag mere og derfor lave flere point, men ikke gå ned i hcp. Jeg er jo ikke blevet en dårligere golfspiller af der kommer nyt system. Tilgengæld vil dem jeg spiller med blive kede af jeg får 2 slag mere. 

Nej, der er ikke noget i vejen med ratingen. Ratingen bruges til at beregne tildelte slag. Når du så har en score så bruges ratingen igen til at regne baglæns til et handicapresultat. 

Husk det jeg skrev med at det nye system ikke indeholder nogen neutral zone. Hvis du er rigtig god til at score 34 og 35 point så vil det nuværende system reagere neutralt. Men det nye system vil reagere som om at du har været 1 - 2 slag dårligere end handicap og over tid sætte dig 1 - 2 højere i handicap. Hvert point tæller i det nye system... 

Gå ind i golfbox og kig på de 8 handicapresultater, der pt tæller til dit handicap. Hvis de fleste af dem er højere end dit nuværende handicap, så er det jo nok derfor du kommer til at stige.

Personligt har pt 2 kun runder der er bedre end det nuværende handicap og så har jeg 4 runder, der er 1 slag dårligere end mit nuværende handicap. De 4 runder og de 2 sidste det er dårligere trækker mit WHS handicap 1,2 op. 

Det kan jo være at dine kammerater også stiger i hcp så det udligner sig 😁

Den 14.9.2020 kl. 19:18 , skrev Pastorius:

Du skal spille noget mere på udebane. Du er velkommen på Sorø :)

Har en halv aftale på ledreborg og scandinavian næste sæson, så kan da være jeg skulle samle til bunke og lave et eastcoast swing 😊

Lige nu, skrev nAlen:

Har en halv aftale på ledreborg og scandinavian næste sæson, så kan da være jeg skulle samle til bunke og lave et eastcoast swing 😊

Du er velkommen :)  Begge baner er fremragende baner, en klasse eller to over Sorø. På Ledreborg skal man helst have en lokalkendt med første gang. Der er en del blinde teeslag og alle andenslagene på par 5-hullerne er blinde. Eller skriv for en udførlig baneguide - @TLP har engang lavet en til mig, som jeg har gemt.

@Pastorius Uha, det var tilbage i 2010 og 2011, at jeg var medlem i Ledreborg. Jeg må nok tilstå, at jeg ikke kan huske den så godt mere, som tidligere. Beklager 😔

Ahh okay. Læser nu med øjnene. Du skrev ikke en ny baneguide 👍

Edited by TLP
[mention=1125]Pastorius[/mention] Uha, det var tilbage i 2010 og 2011, at jeg var medlem i Ledreborg. Jeg må nok tilstå, at jeg ikke kan huske den så godt mere, som tidligere. Beklager [emoji17]
Ahh okay. Læser nu med øjnene. Du skrev ikke en ny baneguide [emoji106]

Din baneguide er fremragende, hvis man spiller fra tee 60
Den 19.9.2020 kl. 09:00 , skrev TLP:

@Pastorius Uha, det var tilbage i 2010 og 2011, at jeg var medlem i Ledreborg. Jeg må nok tilstå, at jeg ikke kan huske den så godt mere, som tidligere. Beklager 😔

Ahh okay. Læser nu med øjnene. Du skrev ikke en ny baneguide 👍

Anyway - det var vist ikke kun dig der bidrog dengang. Tråden er her:

Husk at der er lavet et nyt teested (56 svjh) som ofte bruges som club-tee for herrer. Jeg synes dog stadig banen er meget sjovere fra det næste teested (60?), og det er det teested baneguiden er lavet til, og det gør en forskel nogle steder.