Jump to content
Vild med Golf

Bojoerge

Forskellige ratings?

Recommended Posts

Den 8/7/2019 kl. 22:58 , skrev Bojoerge:

Som jeg skrev så er den primære mening med den handicapnøgle, som DGU udarbejder, at hjælpe til at udligne forskellen imellem to spillere i hulspil. De laveste nøgler skal altså være på de huller, hvor man vurderer at en spiller med højere handicap først har brug for slag imod en spiller med lavere handicap. Jeg mener jeg har læst at man tager udgangspunkt i en scratchspiller og en boogiespiller. 

Par 3 huller og/eller korte par 4 huller, vil typisk få de højeste nøgle på deres 9 huller imens par 5 huller og/eller lange par 4 huller typisk vil få de laveste nøgler.

Selvom du føler at et hul spiller svært i forhold til et andet hul, så kan det godt være at vurderingen har været at det svære hul vil være relativt lige svært for begge spillertyper. Sådan er hul vil få en relativ høj nøgle, selvom det virker lidt tåbeligt når vi spiller stableford imod banen og ikke imod en modspiller. Hver gang du synes det er tåbeligt skal du jo så bare huske at du får en relativ fordel på et af de andre huller. Eller du kan vælge at spille slagspil, hvor det er ligegyldigt hvilke huller du bruger dine ekstra slag. 

Som jeg også skrev tidligere så er alt det ovenstående kun en anbefaling fra DGU. Hvis klubben ønsker det kan de lave lige præcis den handicapnøgle de ønsker med den lille begrænsning om lige og ulige nøgler.

På et tidspunkt havde Mølleåen både en nøgle til hul- og slagspil, men det kunne folk ikke finde ud af da begge stod på scorekortet. Jeg ved dog ikke hvilken nøgle de så brugte bagefter. 

Hvis man ønsker ændringer om nøglen så start en diskussion om det i klubben. Nøglen bliver trods alt brugt væsentligt mere til fordeling af slag i stableford end til hulspil. Med de muligheder man har i golfbox burde det være relativt nemt at lave statistik på hulscores udfra køn og teesteder og finde ud af om nøglen er nogenlunde korrekt. 

Mølleåen bruger slagspilsnøglen.

Den er fundet ved at se på +1000 scorekort. I og med, at den gennemsnitlige klubspiller spiller bogeygolf. Så passer nøglerne hertil. Par 3 hullerne er de høje nøgler. Idet bogeyspilleren vil spille kort, chippe ind og to putte. Herved fås let to point. Men en schratch spiller skal typisk gå efter green for at få sine to point. Par 3 hullerne på Mølleåen er ikke nemme. Der er vand og bunker i spil på 11. og 14.

Der vil derfor aldrig være en hcp nøgle som passer til alle hcp grupper.

Mht. rating. Jeg scorer også normalt højere på udebane. Jeg tror at man naturligt har mere fokus på hvert slag. På hjemmebanen har man også typisk en masse ældre historik og man husker desværre en del af de læse slag og man kommer ofte til at stå at tænke på dem inden man skal slå....

6 timer siden, skrev Smut:

Mht. rating. Jeg scorer også normalt højere på udebane. 

Jeg har det lige omvendt. Jeg plejer aldrig at score særlig godt på "udebane" 

Jeg har haft 2 forskellige hjemmebaner over mine 12 sæsoner og udover disse to baner er der kun to andre baner jeg har scoret bedre end mit handicap på. Det er Værløse og nu Passebækgård. 

Værløse kendte jeg endda udmærket, da den indgik i Firkløver, da jeg var medlem i Hillerød, så den nåede jeg at spille en del gange, da jeg var medlem i Hillerød. 

Det er også derfor jeg var så overrasket over min score på en dag da jeg ikke følte at spillet sad lige i skabet. 

Jo det korte spil og putningen var bedre end normalt, men ikke nok til at det burde kompensere nok for det lange spil....