Jump to content
Vild med Golf

Bojoerge

Forskellige ratings?

Recommended Posts

43 minutter siden, skrev Årgang63:

Lige som alle os andre, de indberetter deres score 😁

Og så bliver hulscoren omregnet til stableford i systemet... 

3 timer siden, skrev ronnow:

Undskyld jeg lige starter med "rookie" spørgsmål. Hvordan er det så I to reguleres i hcp?

Man tæller stablefordpoint ud fra slagsspilsscoren, men der trækkes ikke fra ved -scores. Hvis man har en høj score på et hul (højere end netto dobbeltbogey) risikerer man at går fx +3 netto, men alligevel lave 37 point og blive skrevet ned. (Been there, done that).

3 timer siden, skrev Bojoerge:

Og så bliver hulscoren omregnet til stableford i systemet... 

Ja selvfølgelig, mit svar var sådan lidt " Tongue-in-cheek" da jeg er sikker på at @ronnow godt kendte svaret, hvis han lige havde tænkt sig om 😃

12 timer siden, skrev Årgang63:

Ja selvfølgelig, mit svar var sådan lidt " Tongue-in-cheek" da jeg er sikker på at @ronnow godt kendte svaret, hvis han lige havde tænkt sig om 😃

Ja, ved godt hvordan det foregår. Min kommentar var skrevet med en portion sarkasme, da jeg fik indtrykket at d'herrer jeg citerede antød at stableford var djævlens værk. Men fik vist også læst det som fanden læser biblen ;). Men I har ret - der er forskel om man spiller stableford eller slagspil. Og jeg vil egentlig helst spille slagspil, men dem jeg normalt spiller med er det altid point der afgør konkurrencen... Jeg vil prøve at tvinge mig til mere slagspil i fremtiden.... og acceptere de onde blikke jeg får fra de andre når jeg chipper ind for en 9'er :)

19 timer siden, skrev ronnow:

Undskyld jeg lige starter med "rookie" spørgsmål. Hvordan er det så I to reguleres i hcp?

Jeg kan kun reguleres i turneringer, og her spiller jeg altid slagspil. Golfbox regulerer selvfølgelig ifht. stablefort, men jeg er faktisk ret ligeglad med stablefort point, og ikke mindst mit handicap.

Jeg evaluerer altid mit spil i forhold til, ja mit spil. Først og fremmest. Derefter min evne til at score på dagen, og det er udelukkende min bruttoscore. Men evalueringen af mit spil kan ikke altid direkte aflæses af min score. Jeg evaluerer også mine beslutninger på runden.

Hvad det så resulterer i af stablefort point er jo bare en variant af golf som ikke giver mening for mig. Går jeg +6 med 2 4 double bogeys så går jeg bedre end handicap i stablefort, men stadig utilstrækkeligt ifht. bruttoscore. Dårlige slag der er kostbare er stadig kostbare for mig selvom stablefort har indført en øvre grænse for hvor dyrt dårlige slag, og dårlige beslutninger reelt er.

4 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Jeg kan kun reguleres i turneringer, og her spiller jeg altid slagspil. Golfbox regulerer selvfølgelig ifht. stablefort, men jeg er faktisk ret ligeglad med stablefort point, og ikke mindst mit handicap.

Jeg evaluerer altid mit spil i forhold til, ja mit spil. Først og fremmest. Derefter min evne til at score på dagen, og det er udelukkende min bruttoscore. Men evalueringen af mit spil kan ikke altid direkte aflæses af min score. Jeg evaluerer også mine beslutninger på runden.

Hvad det så resulterer i af stablefort point er jo bare en variant af golf som ikke giver mening for mig. Går jeg +6 med 2 4 double bogeys så går jeg bedre end handicap i stablefort, men stadig utilstrækkeligt ifht. bruttoscore. Dårlige slag der er kostbare er stadig kostbare for mig selvom stablefort har indført en øvre grænse for hvor dyrt dårlige slag, og dårlige beslutninger reelt er.

I praksis er forskellen vel meget lille/sjælden?

Bortset fra det tidlige forår, har jeg kun én hulscore der er dårligere end en netto dobbeltbogey - og de dage hvor den slags kommer ender som regel i en score udenfor neutral zone alligevel.

2 timer siden, skrev ronnow:

Og jeg vil egentlig helst spille slagspil, men dem jeg normalt spiller med er det altid point der afgør konkurrencen... Jeg vil prøve at tvinge mig til mere slagspil i fremtiden.... og acceptere de onde blikke jeg får fra de andre når jeg chipper ind for en 9'er :)

Hvad de andre mener om ens antal slag bør være irrelevant. 

Jeg spiller altid slagspil, og ved forrige runde komme jeg ind med 3 9-taller... Det var der jo ikke noget at gøre ved. Til gengæld får jeg da glæden ved at se og høre bolden ryge i hullet 18 gange. Hellere det, end at samle op.

• Like 1

6 minutter siden, skrev Kaizer:

Hvad de andre mener om ens antal slag bør være irrelevant. 

Jeg spiller altid slagspil, og ved forrige runde komme jeg ind med 3 9-taller... Det var der jo ikke noget at gøre ved. Til gengæld får jeg da glæden ved at se og høre bolden ryge i hullet 18 gange. Hellere det, end at samle op.

Jeg spiller hullerne ud - også når jeg spiller stableford, hvis jeg kan gøre det uden at sænke spillet unødigt. Det er det afgørende for mig. Spiller jeg ikke en decideret turnering, og er der er pres på banen, så må slagspilsscoren vige, så samler jeg op og kommer videre.

Jeg spiller de fleste af mine runder i herreklubben. Der spiller A-rækken netto slagspil og B-rækken spiller stableford. Mit handicap balancerer lige på kanten af cuttet imellem de to rækker, så jeg har prøvet begge dele. 

Som forberedelse til at jeg måske kommer i A-rækken så forsøger jeg at spille golf som var det slagspil. Som jeg skrev i en anden anledning så betyder det færre heroiske redninger hvor der bliver reddet et point mere, men også færre streger. 

Jeg ved dog også fra tidligere besøg i A-rækken at det psykisk er helt anderledes reelt at spille slagspil fremfor når jeg gør det uden at det gælder. Jeg har en høj procentdel af slsgspilsrunder i herreklubben med enkelte huller med en meget høj score, der ødelægger hele runden. 

5 timer siden, skrev Pastorius:

I praksis er forskellen vel meget lille/sjælden?

Bortset fra det tidlige forår, har jeg kun én hulscore der er dårligere end en netto dobbeltbogey - og de dage hvor den slags kommer ender som regel i en score udenfor neutral zone alligevel.

I praksis er forskellen meget lille ja. Det er trods alt sjældent, at jeg laver noget der er værre end en dobbeltbogey.

Det er mere min observation når man ser nogen i et lidt højere handicap. Fx. handicap 15-20 stk at det er meget upræget. Og det gør at fokus bliver mere at lave nogle point end at lave en god "score". Forstå mig ret.

Og her kan det mindset påvirke evnen til, at blive bevidst om egne evner, og ikke mindst mangler.

Håber det giver mening.

5 timer siden, skrev Pastorius:

Jeg spiller hullerne ud - også når jeg spiller stableford, hvis jeg kan gøre det uden at sænke spillet unødigt. Det er det afgørende for mig. Spiller jeg ikke en decideret turnering, og er der er pres på banen, så må slagspilsscoren vige, så samler jeg op og kommer videre.

Samme her. Det er kun hvis der er pres bagfra, jeg samler op eller hvis det går virkeligt dårligt (3 huller med 9 slag på hver, er åbenbart ikke nok til at samle op...). De sidste turneringer jeg har deltaget i har været uden pres bagfra, så der har jeg spillet færdig. Desværre bliver scoren ofte skrevet ind med en streg. 

4 timer siden, skrev MrSwingKin:

Det er mere min observation når man ser nogen i et lidt højere handicap. Fx. handicap 15-20 stk at det er meget upræget. Og det gør at fokus bliver mere at lave nogle point end at lave en god "score". Forstå mig ret.

Jeg tror helt bestemt jeg forstår. Selvom jeg er i den hcp range du nævner, har jeg dog spillet golf i 10 år, og kan altså godt drible bolden nogenlunde rundt på banen. Men jeg kan  stadig (desværre) også lave net-triple-bogies eller værre :(. Når det sker kalder jeg det klassiske "ronnow-meltdown" :). For et par runder siden skrev jeg faktisk bare slag på scorekortet uden at tælle point. Det var en god runde ;)

5 timer siden, skrev MrSwingKin:

I praksis er forskellen meget lille ja. Det er trods alt sjældent, at jeg laver noget der er værre end en dobbeltbogey.

Den fik jeg jinx'et fint. Gik forni én over banens par i dag, inden jeg lavede en 10'er på hul 10 :(

3 timer siden, skrev Pastorius:

Den fik jeg jinx'et fint. Gik forni én over banens par i dag, inden jeg lavede en 10'er på hul 10 

Sådan!!!

Det er oven i købet noget bøvl at skrive ind på golfbox, da den tror der er tale om hole in one når man starter med 1. Derfor forsøger jeg at holde mig til 9; dog gerne mindre.

Edited by Kaizer
Tastefejl...
  • Like 1

7 minutter siden, skrev Pastorius:

Den fik jeg jinx'et fint. Gik forni én over banens par i dag, inden jeg lavede en 10'er på hul 10 :(

Haha. Men super for-9 :)

Jinx? Spillede forleden med en nystartet, som spurgte hvorfor jeg nogen gange tee'de op helt i enten højre eller venstre. Forklarer ham bla bla noget med at slå lidt væk fra de værste problemer...bla bla. Nå stiller mig helt til venstre og hooker bolden ud i verdens tykkeste rough. Mon han nogensinde spørger igen? :D 

• Like 1

2 timer siden, skrev Kaizer:

Sådan!!!

Det er over i købet noget bøvl at skrive ind på golfbox, da den tror der er tale om hole in one når man starter 1. Derfor forsøger jeg at holde mig til 9; dog gerne mindre.

Ja, jeg skriver tallet i kommentaren, og cut/paster det ind.

Det blev til 34 point og en score i neutral zone.