Jump to content
Sign in to follow this  
Martin A

Regular eller senior shaft?

Recommended Posts

Hejsa. 

Jeg er 40 år og startede med golf for første gang for 3 mdr og har lige gennemført golf kursus. DGU kort er på vej. 

Jeg er godt klar over at det kræver en masser af træning af kunne håndtere en driver korrekt. Så lang er jeg ikke kommet. Jeg ved mærke i at pro træner sagde at jeg ville få mere gavn af hvis driveren ændres fra 10,5 til 12grader. Da jeg slår rimelig lavt. 

Så vidt kan jeg se at jeg se at de fleste 12 graders har en senior shaft. 

Kan jeg spille med senior shaft eller skal jeg holde mig til regular shaft? Jeg slår måske ikke ikke særlig hurtig eller kraftig nok til at kunne håndtere en stiff shaft endnu . Ved alm 6 jernb(regular shaft) er det typisk 120-130m og 7 jern omrking 100-110 meter. Ved ikke om det giver et billede af hvordan jeg klarer længden på?

Mvh Martin

Edited by Martin A

Hej Martin,

velkommen til og tillykke med dit DGUkort 🙂

Det er svært er vejlede dig, da der kan være flere rigtige svar.

Du kan godt spille med Senior skaft. Det er hvis du er på jagt efter en billig, brugt driver her første gang du skal købe.

Omvendt....

Du skal bruge din Pro på et tidspunkt til at få fundet den rigtige driver-løsning (længde, skaft vægt, flex og grader).

Du kunne også overveje at købe en 7 eller 5 kølle istedet for en driver, her i starten. Det er nok nemmere at få stabil længde og retning med dem, fremfor en driver...i starten.

-> andre vil måske sige, du sagtens kan lære at slå driver her i starten. Igen, flere rigtige svar....

Det er altså svært vejlede, men det er sikkert at du skal bruge din pro.

Faktisk er det en rigtig god ide at få masser af undervisning i starten og så holde lidt igen med de voldsomme indkøb af nyt grej.

Vil påstå du får mere ud af undervisning, fremfor at købe sprit nyt udstyr, hvis man holder udgiften op imod hinanden for disse påstande.

VH

René

4 minutter siden, skrev ReneN:

Faktisk er det en rigtig god ide at få masser af undervisning i starten og så holde lidt igen med de voldsomme indkøb af nyt grej.

Vil påstå du får mere ud af undervisning, fremfor at købe sprit nyt udstyr, hvis man holder udgiften op imod hinanden for disse påstande.

VH

René

Det er lækkert at få nyt udstyr, men jeg er helt enig med René. Jeg begyndte også at spille golf som 'voksen'. Set i bakspejlet skulle jeg have brugt mange flere timer hos Pro'en end jeg brigte penge på udstyr. Her 15 år senere er det meget sværere for pro'en at aflære mig de mange forkerte ting -omend det går fremad....tror jeg...måske...nok....🙁...om et stykke tid...

Hvis du køber nyt, skal du i hvert fald lade være med at købe dette års model - du kan sagtens nøjes med sidste års model, som er på tilbud.

Men lad endelig proen rådgive dig ......

Først og fremmest velkommen til. Enig i de andre svar. Mht til grader på driver, så kan de fleste i dag justeres en 2-3 grader da skaft sidder fast via en justerbar adapter. Min som er 10.5 standard, kan justeres mellem 9.75 og 12. Jeg spiller stiff. Du vil få glæde af nogle lektioner og ellers så er det ud og nyde dette fantastiske spil og få noget frisk luft 👍🏌️♂️💪

14 hours ago, Martin A said:

Hejsa. 

Jeg er 40 år og startede med golf for første gang for 3 mdr og har lige gennemført golf kursus. DGU kort er på vej. 

Jeg er godt klar over at det kræver en masser af træning af kunne håndtere en driver korrekt. Så lang er jeg ikke kommet. Jeg ved mærke i at pro træner sagde at jeg ville få mere gavn af hvis driveren ændres fra 10,5 til 12grader. Da jeg slår rimelig lavt. 

Så vidt kan jeg se at jeg se at de fleste 12 graders har en senior shaft. 

Kan jeg spille med senior shaft eller skal jeg holde mig til regular shaft? Jeg slår måske ikke ikke særlig hurtig eller kraftig nok til at kunne håndtere en stiff shaft endnu . Ved alm 6 jernb(regular shaft) er det typisk 120-130m og 7 jern omrking 100-110 meter. Ved ikke om det giver et billede af hvordan jeg klarer længden på?

Mvh Martin

De fleste shops har DEMO udstyr, så du bør prøve begge deler, og vælge den du synes føles bedst.
Det er IKKE godt om skaftet føles for stift, det vil påvirke dig negativt ved at du vil prøve at give mere knald på, og så rammer du dårligere når du giver den for meget, så flex er handler mest om hvordan det føles, og hvad den feel påvirker os som spiller til at gøre når vi swinger køllen.

Se efter noget i brugt markedet, forrige års model, eller som Rene siger, se efter en Wood til brug som "driver" i starten, de er meget nemmere sammenlignet mod en driver, og vælger du en 5W eller 7W har du også noget langt som kan benyttes fra fairway, mens driveren jo begrenser sig til teeshots. (3W er for svær fra fairway i starten)

Bare find noget som passer rimelig, og brug i starten energien på undervisning og træning, og for at få max udbytte derfra, vær bevist på å IKKE spille udstyr du behersker dårlig når du går runder, tag kun med de køller du er rimelig tryg på å kunne ramme bra med, lad de andre ligge i bilen, da de kun vil påvirke negativt. Vi behøver på ingen måde 14 køller, vi klarer os med ganske så få om de bare fungerer godt for os, for da laver vi ikke så mange fejl.

Det handler ikke så meget om å lave mange virkelig gode slag, men reducere antallet af de dårlige, så vi hæver kvaliteten som gennemsnit, og det klarer vi helt enkelt ved å la de køller som vi oftest misser lidt med blive i bilen når vi går runder.

Driveren kan være en rigtig sjov kølle, men også den som giver dig en dårlig start på det aktuelle hul, så en ny spiller vil ofte rasere sin score ved at han ikke valgte en mere safe kølle fra tee. Derfor anbefaler mange at man i starten bruger en wood som driver, og det er ikke stort om noget du taber i distance.

• Like 1