Jump to content
ronnow

Hvor slem er roughen på jeres bane?

Recommended Posts

On 6/25/2019 at 8:23 AM, lemmedaskeren said:

Økonomi i mange tilfælde tænker jeg. Det er ihvertfald tilfældet i min hjemmeklub.

Et eller andet sted syntes jeg det er fint nok at man ikke bare kan høvle en driver afsted på alle huller uden omtanke. 

Det er nok som oftest et økonomisk spørgsmål, men om det så medfører lang tid pr. runde, og kubben ellers har søgen nok, ja så kommer der også FÆRRE spillere igennem på en dag om roughen bremser spille tempo, så det handler vel om å finde middelvejen for "det tålbare set fra spillerens side vs økonomisk mulige for klubben".

Vi er vel stadig der at udbudet af golfbaner er noget større end den økonomiske bære-evnen tilsiger den skulle være, så der vil være steder som lider ekstra her, og faunaen på stedet har også stor betydning, for ikke al rough er  helt gal selv om den bliver høj, for den kan også være slem når den er kort, alt efter hvad for et slags græs som vokser der.

Sat på spidsen, 40 cm lange strå i rougen på Stensballe gård kan ikke sammenlignes med 40 cm "tropisk jungle med ormer" som på rød sløyfe i Brønderslev, så rough og rough er ikke det samme og længden ikke den vigtigste....

Edited by LHW

1 time siden, skrev LHW:

Sat på spidsen, 40 cm lange strå i rougen på Stensballe gård kan ikke sammenlignes med 40 cm "tropisk jungle med ormer" som på rød sløyfe i Brønderslev, så rough og rough er ikke det samme og længden ikke den vigtigste....

Nu er rød sløjfe i Brønderslev heller ikke et sted man sætter sine ben frivilligt :) 

Det er godt nok en tivolisløjfe af dimensioner.... 

Den 25.6.2019 kl. 08:15 , skrev MrSwingKin:

Det er faktisk et interessant emne.

Hvad er årsagen til, at så mange klubber har uspillelig rough? Uvidenhed? Økonomi (For få greenkeepere pr klub, og derved nedprioriterer man roughen), eller bare uvidenhed fra diverse arkitekter?

De kan også have det fra fjernsynet, hvor proerne, oftere end vi, kan holde bolden væk fra roughen.

Edited by Lars-Jensen

Den 25.6.2019 kl. 08:15 , skrev MrSwingKin:

Det er faktisk et interessant emne.

Hvad er årsagen til, at så mange klubber har uspillelig rough? Uvidenhed? Økonomi (For få greenkeepere pr klub, og derved nedprioriterer man roughen), eller bare uvidenhed fra diverse arkitekter?

Jeg vil evt omskrive din parantes fra "for få greenkeepere pr klub" til "for få medlemmer(/gæster) pr klub" .. jeg håber, at første prioritet for alle klubber er at tilbyde bedst mulige baneoplevelse for medlemmer og gæster og derfor vil der altid allokeres så meget budget som muligt til greenkeeper staben.

Nu har SSGM ikke slem rough og det er en klassisk parkbane uden rough, men masser af træer. Det er dog også en prioritet at rough holdes klippet i tråd med det design, ikke kun fordi det giver mening, men man risikerer også at uønsket græs spreder sig, hvis ikke man holder græsset klippet. Vores største problem i "rough" er derfor kløver og løvfald

• Like 1