Jump to content
ronnow

Hvor slem er roughen på jeres bane?

Recommended Posts

I Lübker er roughen bestemt til at have med at gøre de fleste steder. Man kan næsten altid finde bolden - der er enkelte områder, hvor man bør holde sig fra, men generelt er roughen ikke ret tyk. Det er andre ting, der gør banen svær. 

Jeg er til gengæld lige kommet hjem fra en runde på Lyngbygaard, der er helt modsat. En halv meter ude i roughen er det samme som en lost ball. Helt ude af proportioner, at det skal være så umuligt. Den bane kunne lige så godt være omgivet af vand - det ville være samme konsekvens. Håbløst!

5 timer siden, skrev Engslev:

Hos os har vi fået ny greenkeeper der vil tage Old course tilbage til nogle gamle billeder. Problemet er bare Roughen er uspillelig. Jeg spillede old Course i lørdags, og det kogte godt nok under kasketten. 4 gange hilste jeg på roughen.. De 3 af gangene var jeg under 5-20 cm inde i roughen, og jeg kunne hakke ikke gøre andet end at hakke frem.

Og RTJ er ikke bedre, og den bane er svær nok uden rough. I Torsdags spillede vi en 4 bold, 12 bolde i roughen på runden. Vi fandt 2 bolde. 😡

Og roughen bliver desværre først høstet om 2 uger, nu vil jeg se resten af sæsonen, om roughen bliver lig lost ball igen, for så kommer jeg til at overvej at skifte til en parkbane.

Savner den gamle greenkeeper, som hold roughen spilbar.

Ja, roughen på Trent Jones giver ingen mening, med mindre man tænker Fakta-reklamer, og bytter fem minutter ud med fem timer.

6 timer siden, skrev Inu8D:

I Kolding har man generalt valgt at klippe den høje rough væk så den er næsten ikke i spil. Giver et meget bedre flow på banen. Men 2nd cut er stadig ret tyk og straffer, hvor mange kan slå 100 meter frem men ikke mere end det, bolden kan stort set altid findes.

Det er tilsvarende i Sorø - Ift. for et par år siden, er der i gennemsnit taget 45 minutter af runderne - mere i de perioder hvor der er pres på banen. Jeg mister stort set kun de bolde jeg slår i hazards. Mht. scores, så er de gode scores ikke blevet bedre, men der er nok taget lidt af presset hvis man har en generelt dårlig dag. Det er jo heller ikke noget man kan have ret meget imod. Kun Hul 4, er blevet lidt for nemt, for det gider ikke meget forskel at slå den ventre om fairway.

10 timer siden, skrev MrSwingKin:

Jeg synes det er en generel misforståelse, at amatørspillere skal spille i US open rough.

Banearkitekt eller ej.

Jeg er helt med på roughen skal være en straf. Og gerne så stor en straf, at man måske kun kan hakke den ud. Men at det går til både knæhøjde og andre steder til navlen er vanvid. Det er der simpelthen ingen amatører som får noget spillemæssigt ud af.

Spilletempoet bliver væsentligt sænket, og glæden det samme.

Fuldstændig enig.. Det sænker spillet helt tåbeligt meget at stort set samtlige bolde længere ude end semi = fuld ledetid og 80% sikkert en lostball...

Jeg er helt på linje med at rough skal være en straf, men straffen skal være at du ikke kan slå det slag du gerne vil (efter green/pind) og i stedet er tvunget til at sende den i spil igen og arbejde videre derfra.. 

Banen er jo bred nok oppe ved os, men vinden er samtidig gerne 10+ m/s og samtidig lang nok til at man ikke har lyst til at slå 2 jernet hele vejen rundt.. Kombineret med at fairways så småt begynder at blive hårde nu, så spiller den bare endnu smallere = endnu mere ledetid..

Det er faktisk et interessant emne.

Hvad er årsagen til, at så mange klubber har uspillelig rough? Uvidenhed? Økonomi (For få greenkeepere pr klub, og derved nedprioriterer man roughen), eller bare uvidenhed fra diverse arkitekter?

4 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Hvad er årsagen til, at så mange klubber har uspillelig rough? Uvidenhed? Økonomi (For få greenkeepere pr klub, og derved nedprioriterer man roughen), eller bare uvidenhed fra diverse arkitekter?

Økonomi i mange tilfælde tænker jeg. Det er ihvertfald tilfældet i min hjemmeklub.

Et eller andet sted syntes jeg det er fint nok at man ikke bare kan høvle en driver afsted på alle huller uden omtanke. 

9 minutter siden, skrev lemmedaskeren:

Økonomi i mange tilfælde tænker jeg. Det er ihvertfald tilfældet i min hjemmeklub.

Et eller andet sted syntes jeg det er fint nok at man ikke bare kan høvle en driver afsted på alle huller uden omtanke. 

Også økonomi på min bane.

Og selv om jeg er enig i at man ikke bare skal kunne høvle driver, så skal rough ikke være = Lost Ball,  det fjerne en stor del af glæden ved spillet. 

12 minutter siden, skrev Engslev:

Også økonomi på min bane.

Og selv om jeg er enig i at man ikke bare skal kunne høvle driver, så skal rough ikke være = Lost Ball,  det fjerne en stor del af glæden ved spillet. 

Jeg er helt enig. Jeg kan nævne en del baner hvor roughen i praksis ligeså godt kunne fjernes, og sætte hvide pæle ned langs siderne på de fleste huller. Det ville faktisk øge spilletempoet betragteligt.

23 minutter siden, skrev lemmedaskeren:

Der er jo mange andre muligheder for forhindringer end Rough. Bunkere, træer, hazarder osv. For mig er det straf nok at lægge i roughen, og miste alt kontrol med spin osv., og risikere en flyer. Jeg kan også godt acceptere, at roughen er lidt højere og man maximalt kan hakke den mellem 50-150 meter frem alt efter lie.

Men knæhøjt græs med 80% chance for en lostball, og fuldstændig uspillelig hvis man finder den er omsonst.

Og nu hører jeg endda til gruppen af spillere som spiller ofte fra fairway, og som måske også har fart til, at trække bolden ud af roughen. Tør ikke tænke på hvordan en ny spiller i handicap 36 har det på sådan en bane. Eller kvinde spillere for den sags skyld.

Edited by MrSwingKin
  • Like 1

Da jeg var medlem i Kalø Golfklub for nogle år siden, havde man også en del huller, hvor roughen stod knæhøjt og saftigt. Slog man den derind, gad man ikke engang slå en provisorisk. Det var det samme som out of bounds eller vandhazard.

Efterfølgende har de faktisk klippet roughen betydeligt ned i de områder, hvor den almindelige klubgolfer oftest tabte boldene. Det vil sige, at der stadig er den knæhøje saftige rough på banen, men det er stadig, hvor man meget sjældent misser. Derimod blev det klippet helt ned til ankelhøjde, men stadig tykt, så bolden kunne findes og spilles, men elementet af lost ball blev fjernet.

Den slags burde væsentlig flere klubber gøre for at fremme glæden ved spillet, men bestemt også tempoet.

• Like 1

8 timer siden, skrev MrSwingKin:

Heroppe er det ren økonomi.. 36 huller med en greenkeeperstab der passer bedre til det halve, skaber sine naturlige begrænsninger. 

Jeg ved dog de er ved at forsøge sig med en app der skal tracke folks færden rundt på banen - Ideen er at de skal kunne se hvor folk har ophold i spillet (leder) og derved kunne overveje at klippe ned i de værste områder... Om det virker efter hensigten eller der er behov for mere data før man kan se noget ved jeg ikke endnu.

Jeg har sådan set ikke noget imod at jeg slår en bold væk hvis jeg høvler den 30 meter venstre om fairway - Det er fair nok at det slag straffer ved kasse 1... Vores bliver bare knæhøjt 4-5 meter fra fairwaykanten - Så begynder det altså at blive svært når fairways samtidig bliver betonhårde jo mere sol og varme der kommer. :) 

Det er ikke kun økonomiske overvejelser der gør, at man i Hornbæk kun klipper den naturlige rough en gang om året. 

Når medlemmerne svarer på hvorfor de er medlem af en golfklub, så svarer de at naturen og miljøet spiller en stor rolle. En golfrunde er for mange også en naturoplevelse.

Hornbæk Golfbane er anlagt på en opfyldning efter grusgravning og på landbrugsjord. Der var kort sagt ikke meget natur på arealet da banen blev anlagt for 30 år siden. Det har derfor været en helt bevidst strategi fra klub og arkitekt at øge naturoplevelsen ved at lade roughen være i fred. Det har været med til at skabe et rigt dyreliv hvor man fx kan se rovfugle der jager. 

Hvis man klippede den naturlige rough, så vile man samtidigt fjerne den naturlige afgrænsning, der er imellem mange af hullerne. Så ville store dele af banen nærmest være en græsmark med lidt kortere græs indimellem. 

Når det er sagt så er der jo klippet areal i Hornbæk og ganske meget af det. De steder hvor den naturlige rough er i spil der er der ofte en bred fairway og/eller andet klippet areal. Hvis der ikke er det så man flere steder valgt at markere roughen med røde pæle, som de nye regler giver mulighed for.

Der er ingen steder i golfreglerne der påbyder brugen af driveren og heller ingen steder hvor der står at man har ret til et godt leje, hvis har slået bolden udenfor det kortklippede. Så når jeg alligevel vælger min driver så indkalkulerer jeg ubevist en hvis risiko for at jeg havner i roughen og så må jeg tage den straf det medfører. 

16 timer siden, skrev Bojoerge:

Det er ikke kun økonomiske overvejelser der gør, at man i Hornbæk kun klipper den naturlige rough en gang om året. 

Når medlemmerne svarer på hvorfor de er medlem af en golfklub, så svarer de at naturen og miljøet spiller en stor rolle. En golfrunde er for mange også en naturoplevelse.

Hornbæk Golfbane er anlagt på en opfyldning efter grusgravning og på landbrugsjord. Der var kort sagt ikke meget natur på arealet da banen blev anlagt for 30 år siden. Det har derfor været en helt bevidst strategi fra klub og arkitekt at øge naturoplevelsen ved at lade roughen være i fred. Det har været med til at skabe et rigt dyreliv hvor man fx kan se rovfugle der jager. 

Hvis man klippede den naturlige rough, så vile man samtidigt fjerne den naturlige afgrænsning, der er imellem mange af hullerne. Så ville store dele af banen nærmest være en græsmark med lidt kortere græs indimellem. 

Når det er sagt så er der jo klippet areal i Hornbæk og ganske meget af det. De steder hvor den naturlige rough er i spil der er der ofte en bred fairway og/eller andet klippet areal. Hvis der ikke er det så man flere steder valgt at markere roughen med røde pæle, som de nye regler giver mulighed for.

Der er ingen steder i golfreglerne der påbyder brugen af driveren og heller ingen steder hvor der står at man har ret til et godt leje, hvis har slået bolden udenfor det kortklippede. Så når jeg alligevel vælger min driver så indkalkulerer jeg ubevist en hvis risiko for at jeg havner i roughen og så må jeg tage den straf det medfører. 

Hvis man har masser af slag, så giver det da fin mening at nogen af dem skal bruges på at komme sikkert til green, men når man nærmer sig singlehandicap, så er der ikke meget ved at spille baner, hvor man er nødt til at satse på at scramble allerede fra teestedet. Hvis den eneste udfordring ligger i ikke at miste sine bolde til roughen, så bliver det nok aldrig en bane for flertallet - og det er fint, hvis man har råd til at drive en golfbane på de vilkår. Jeg tror ikke på at det er noget der giver ret mange greenfeegæster - jeg kommer i hvert fald ikke.

• Like 1

3 timer siden, skrev Pastorius:

Hvis man har masser af slag, så giver det da fin mening at nogen af dem skal bruges på at komme sikkert til green, men når man nærmer sig singlehandicap, så er der ikke meget ved at spille baner, hvor man er nødt til at satse på at scramble allerede fra teestedet. Hvis den eneste udfordring ligger i ikke at miste sine bolde til roughen, så bliver det nok aldrig en bane for flertallet - og det er fint, hvis man har råd til at drive en golfbane på de vilkår. Jeg tror ikke på at det er noget der giver ret mange greenfeegæster - jeg kommer i hvert fald ikke.

Jeg kender ikke de nyeste tal, men for få år siden var Hornbæk  en af de baner i Nordsjælland med flest gæster og der havde vi også høj rough. Der kan altså være andre prioriteter, når folk vælger hvilken bane de vil spille. 

Er par kommentarer mere... 

Det er ikke alle huller der har naturlig rough i spil i drivet eller hvor den naturlige rough er så langt væk fra spilretningen. Så der har man frit lejde med driveren. 

Og så er der andre huller hvor roughen er i spil og hvor man må foretage den kalkulerede risiko, ved at hive driveren frem. Fuldstændigt som hvis man spiller et hul hvor oob er i spil...

23 minutter siden, skrev Bojoerge:

Jeg kender ikke de nyeste tal, men for få år siden var Hornbæk  en af de baner i Nordsjælland med flest gæster og der havde vi også høj rough. Der kan altså være andre prioriteter, når folk vælger hvilken bane de vil spille. 

Det er ikke alle huller der har naturlig rough i spil i drivet eller hvor den naturlige rough er så langt væk fra spilretningen. Så der har man frit lejde med driveren. 

Og så er der andre huller hvor roughen er i spil og hvor man må foretage den kalkulerede risiko, ved at hive driveren frem. Fuldstændigt som hvis man spiller et hul hvor oob er i spil...

Så lader det også til, at det er foretaget nogle strategiske beslutninger i forhold til bane layout. Så giver det mening.

Det er mere de baner hvor alt rough er uplejet, og 3-4 meter fra fairway. Det svarer jo reelt til, at spille 18 huller med hvide pæle hele vejen rundt på banen. Det er sygt, og giver ingen mening i forhold til spiloplevelse.

Det du nævner giver langt mere mening fordi, at det giver nogle taktiske overvejelser.

Man skal huske på at selv de bedste spillere i verden har en relativ stor egenspredning på deres driver. Den egenspredning er med stor sikkerhed større for os glade amatører. Så det er uundgåeligt at man slår dårlige slag, og slår skævt. Det gør de bedste i verden så det gør vi også. Vi gør det langt flere gange end de gør.

Og man skal da straffes for et dårligt slag. Og på strategiske huller må straffen også gerne være hård for at slå det dårlige slag på det forkerte tidspunkt. Men at straffe med 2 slag og ny bold for enhver der er 15-20 højre eller venstre om midten af fairway er simpelthen latterligt. Så står straffen ikke på mål for forseelsen.

• Like 1

1 time siden, skrev Bojoerge:

I min optik er det ikke kun driver vi taler om. Som sagt spillede jeg Lyngbygaard i mandags og det er det værste jeg har prøvet i meget lang tid.

På tre huller misser jeg green med 1-2 meter, enten lang eller i siden, men fordi roughen står helt opad banen, så var det tre lost balls. Eksempelvis deres hul 11, er helt godnat. I mandags spillede det 165 meter. 3 fod højre om green står der knæhøj rough, hvor man dårlig kan se sine sko, når man stå i det. Hvis det var et 110 meter par 3 hul kunne jeg måske forstå det, men hvor mange amatører er sikre på, at de ikke misser en green med 3 fod fra 165 meter? Hvis den slags slag er lig med lost ball, så er banen uforholdsvis svær, synes jeg.

• Like 1

1 time siden, skrev Bojoerge:

Jeg kender ikke Hornbæk, så den kan sagtens være fair. Det jeg ikke gider er en bane som Trelleborg, der er lang (5900 fra gul svjh), og hvor et slag der bare er 5 meter skævt betyder at du sandsynligvis har mistet bolden. Selv semi-rough er så irriterende at de har indført frit drop banen rundt, for at man har en chance for at komme fornuftigt videre.

Én ting er selve golfspillet er ødelagt, men når så runden oveni tager 5 timer (vi var en tre-bold efter en anden tre-bold der ikke ville lukke igennem) så er det sgu op af bakke. Jeg smed 5 bolde væk, og brugte i to omgange 3 slag på at forsøge at slå sidelæns ind på fairway igen. De sidste fire-fem runder har jeg ikke smidt bolde væk i Sorø. 

Jeg har set det tilsvarende andre steder. Nogle steder giver det mening. Fx. København, hvor sværhedsgraden ligger i at slå lige. Til gengæld kan man sagtnes nå greens alligevel, selvom man er lidt forsigtig fra tee.