Jump to content
ronnow

Hvor slem er roughen på jeres bane?

Recommended Posts

Slet ikke for at brokke mig over noget, men måske (igen) en diskussion om hvad der er fair, rimeligt, og hvad der fremmer hurtigt spil.

Spillede i dag hjemmebane, 

- fairway: de er super gode... GO!

- Semi: De er tunge, straf for ikke at ramme fw, men bold kan findes. Fint!

- rough: Du gider næsten ingen gang lede... bold væk!

Jeg skal spille igen imorgen, prøver at tage lidt billeder.

Men hvordan er det på jeres baner?

2 timer siden, skrev ronnow:

Slet ikke for at brokke mig over noget, men måske (igen) en diskussion om hvad der er fair, rimeligt, og hvad der fremmer hurtigt spil.

Spillede i dag hjemmebane, 

- fairway: de er super gode... GO!

- Semi: De er tunge, straf for ikke at ramme fw, men bold kan findes. Fint!

- rough: Du gider næsten ingen gang lede... bold væk!

Jeg skal spille igen imorgen, prøver at tage lidt billeder.

Men hvordan er det på jeres baner?

Det lyder som Trelleborg herovre. Jeg gider ikke at spille den igen, før de får klippet roughen. Lost balls og finder du den, er det ikke engang sikkert du kan spille videre, selvom du kun er et par meter fra fairway.

I Sorø som for nogle år siden tog rigtig lang tid at spille, holder de roughen under skarp kontrol nu. Det gør at man stort set kan spille videre over hele banen, og meget sjældent mister bolde andre steder end strafområder. Det er en fornøjelse. Og selv når der er mest trængsel tager en runde sjældent 4,5 timer.

Edited by Pastorius

I Ry er det blevet bedre. For 3 uger siden var der stortset ingen semirough og roughen var lig med lostball, hvilket den stadig er, da den er under omstrukturering. 
Dog er der kommet semirough igen. Omstruktureringen går på, at der tyndes godt ud i bunden, så der kommer luft, mens der får lov til at gro højt og tyndt græs. Det er jo positivt, men banen er meget åbent og har ikke ret mange pejlemærker, så det er mere held end forstand, at man finder sine bolde i roughen. 

I går kostede det mig 4 bolde på 5 huller, så er pt oppe på 20 mistede bolde over den sidste måneds tid. Jeg plejer at kunne holde 50-60 bolde på en sæson. 

Klassisk parkbane vi holder os, masser af træer og buske, klippet rough og intet hø. 

Når græsset gror som det gør pt, så bliver det hurtigt “højt” og saftigt, og er der kløver, kan der godt mistes bolde selv om man ikke skulle tro det.

Er bolden fundet, er eneste hindring om der er træer i vejen og om græsset er saftigt 

Hornbæk:

1. cut: Nemt at spille fra. Man bliver stort set ikke straffet. 

Semi Rough: Er ved at være godt saftig. Slå et sikkert slag og kom videre. 

Naturlig rough: Høj, saftig, umulig og sindsygt flot når det bølger i vinden. Det koster slag at spille bolden derud og det er sådant arkitekten mente det skulle være. Hvis du ikke kan holde bolden på de brede fairways så tag din straf som en mand (eller kvinde). Uanset om du piber eller ej så bliver det først klippet til oktober... 

Grenå:

Stort set som Hornbæk er beskrevet.

1. cut nemt, og er også ved at være tørt.

Semi: Nogle steder vel langhåret, andre steder lidt nemmere. Bare der ikke er for meget kløver, for det har det med at lukke sig sammen over bolden og den kan være nær umulig at finde.

Rough: Hold dig væk fra den! Den blev godt nok klippet ned i slut februar, men det er ikke noget de gør hvert år, og den er vokset meget de sidste 6 uger. Nogle steder op til knæhøjde. Mener du, du er landet i sådan noget, så tag en provisorisk med. Det er ofte ensbetydende med lost ball, også selv om man er sikker på den max. er røget 5-10 cm. ind. Kan betragtes lidt som vand...

Der er altid nogle gæster der klager over sidstnævnte hvert år, men det er blot kendetegnende ved banen. Der er også noget rimeligt ved at spilleren der ikke slår så langt, men til gengæld slår lige har en fordel overfor spilleren det slår langt, men nogle gange temmelig skævt. 

12 hours ago, Kitter said:

Ved det ikke - kan ikke se roughen, fordi semiroughen er for høj. 😀

LOL...fik lidt samme fornemmelse som han der sagde hans 64* LOB wedge var enkelte dage den køllen han slog længst med, men tilbage til topics, der jeg spiller nå vil jeg ikke omtale det som rough, det er noget ørken græs planter som hurtig kan sluge en bold, men som oftest findes den, men langt fra altid spilbar i ønsket retning da en sådan en tue kan stå lige foran bolden og hindre det. I DK var Rougen i Brønderslev den værste jeg har prøvet, det gav ingen mening å se efter en bold som ikke var i fairway eller semi.

puhh... MINIMUM knæhøjde og bolden er med 95% sikkerhed væk deri.... Nogle steder går det snart til navlen :( 

Det lyder som om, at billedet er det samme overalt 🙂 Hos os er fairway miss også nærmest lig lostball, er man heldig og finde den, skal den hakkes ud..

Ja jeg er blevet beordret til at tage en paraply med ind i roughen, så de kan finde mig igen.😎

PS det med at finde bolden der har vi den lokale regel med 2 strafslag --spil videre på fairway.  Syntes også at det er kønt med det bølgende græs, men lidt træls med mistede bolde.😎

I Kolding har man generalt valgt at klippe den høje rough væk så den er næsten ikke i spil. Giver et meget bedre flow på banen. Men 2nd cut er stadig ret tyk og straffer, hvor mange kan slå 100 meter frem men ikke mere end det, bolden kan stort set altid findes.

• Like 1

Hos os har vi fået ny greenkeeper der vil tage Old course tilbage til nogle gamle billeder. Problemet er bare Roughen er uspillelig. Jeg spillede old Course i lørdags, og det kogte godt nok under kasketten. 4 gange hilste jeg på roughen.. De 3 af gangene var jeg under 5-20 cm inde i roughen, og jeg kunne hakke ikke gøre andet end at hakke frem.

Og RTJ er ikke bedre, og den bane er svær nok uden rough. I Torsdags spillede vi en 4 bold, 12 bolde i roughen på runden. Vi fandt 2 bolde. 😡

Og roughen bliver desværre først høstet om 2 uger, nu vil jeg se resten af sæsonen, om roughen bliver lig lost ball igen, for så kommer jeg til at overvej at skifte til en parkbane.

Savner den gamle greenkeeper, som hold roughen spilbar.

42 minutter siden, skrev Inu8D:

I Kolding har man generalt valgt at klippe den høje rough væk så den er næsten ikke i spil. Giver et meget bedre flow på banen. Men 2nd cut er stadig ret tyk og straffer, hvor mange kan slå 100 meter frem men ikke mere end det, bolden kan stort set altid findes.

Det er præcis sådan det skal være.

Kolding er generelt også altid et besøg værd. Super greens, og generelt velplejet og spilleværdig for alle handicapgrupper.

51 minutter siden, skrev Inu8D:

Dejlige at høre 👍