Jump to content
SPetersen

Finde der en fladere fornemmelse end at lave HIO, når man spiller alene?

Recommended Posts

26 minutter siden, skrev Pastorius:

Jeg synes dog ikke man skal lave reglerne for dem der snyder - de skal nok gå i fælden alligevel - og nu bliver det ensartede regler i hele verden.

Forøvrigt kommer vejret også ind som en faktor i handicapberegningen, så de dage banen spiller nemt (baseret på alle scores for dagen) skal der en bedre score til for en god handicapscore. Jo mere jeg tænker over det, og får sat mig ind i WHS-reglerne, desto bedre synes jeg det lyder.

Fuldstændig enig i første del 

Jeg må indrømme at jeg ikke har sat mig ind i det nye system, men det gjorde sig vel også gældende med det eksisterende ? (CBA er vel en faktor i forhold til scores over/under neutral på turneringen) 

Det bliver sjovt at følge når systemet bliver implementeret, om man ender med at blive reguleret væsentligt op eller ned - Eller det bare bliver nogenlunde som det plejer :)

1 minut siden, skrev nAlen:

Fuldstændig enig i første del 

Jeg må indrømme at jeg ikke har sat mig ind i det nye system, men det gjorde sig vel også gældende med det eksisterende ? (CBA er vel en faktor i forhold til scores over/under neutral på turneringen) 

Det bliver sjovt at følge når systemet bliver implementeret, om man ender med at blive reguleret væsentligt op eller ned - Eller det bare bliver nogenlunde som det plejer :)

Der skulle relativt meget til at rykke på CBA, bare én score i netto par, og så kunne CBA ikke blive negativ, og det gjaldt kun for den samme turnering.

Efter den nye metode, så bliver alle scores fra dagen taget med i beregningen, og så bliver alle reguleret op eller ned i forhold til hvor svært banen har spillet.

12 timer siden, skrev Pastorius:

Forøvrigt kommer vejret også ind som en faktor i handicapberegningen, så de dage banen spiller nemt (baseret på alle scores for dagen) skal der en bedre score til for en god handicapscore. Jo mere jeg tænker over det, og får sat mig ind i WHS-reglerne, desto bedre synes jeg det lyder.

Jeg har stadig svært ved at forestille mig hvordan det kommer til at fungere.

Hvem skal beslutte at de dårlige scores der er kommet ind i løbet af en formiddag med regn, skyldes regnen? 

Og hvorfor skal det ligger dem til last der spiller i godt vejr i løbet af eftermiddagen, med gode scores til følge?

16 timer siden, skrev Pastorius:

Jo det er - nu: https://www.danskgolfunion.dk/artikel/begrænsning-på-antal-eds-pr-uge-fjernes-15-april

EDIT: forkert link. 2 sek

Her var det korrekte - og den nøjagtige term er "EDS-lignende"

https://www.danskgolfunion.dk/artikel/scores-fra-elitespillere-til-whs

Jeg vil mene du ikke har meget føling med elitespillere generelt. I "vores" lille private turnering, deltager 5-6 spillere under hcp 4,5, med det hovedformål at få nogle tællende scores, fordi de ellers næsten kun spiller danmarksturnering. Bedste mand er i +1 (og spiller til det), og har vel ikke spillet mere end 4-5 turneringer de sidste to år.

Du er med på at "alle" kan spille WHS runder fra næste år, ikke? (Jeg har i hvert fald ikke set noget som helst om handicapgrupper).

Til gengæld bliver det svært at regulere hcp op selv, fordi det kun er de 40% bedste runder der tæller med til beregningen af hcp. 

Nu har jeg spillet elitegolf i mere end 15 år, og vil nok mene jeg har ret god følning med elitemiljøet i egen klub, og ikke mindst mange af naboklubberne.

Enhver golfspiller under handicap 4,5 spiller til sit handicap alene af den grund, at det kun er turneringsscores som tæller. Det er hele essensen af Handicapgruppen som kun kan reguleres under tællende turneringsrunder. Det siger sig selv, at når man rykker 0,1 ned i handicap for hvert slag man går bedre, og 0,1 end op hver gang man spiller dårligere end handicap så skal der stabilt golf til, at holde sig under 4,5.

De fleste golfklubber med en nogenlunde seriøst eliteafdeling holder en eller anden turneringsstruktur for deres elitespillere for, at de både kan blive reguleret, og således de kan konkurrere.

Det er meget muligt du ikke har læst om handicapsystemet for næste år, og har kunne finde noget omkring tællende privatrunder. Jeg er dog af den overbevisning, at det er en selvfølge, at handicapgruppe 1 altid vil være låst til turneringsrunder. Alene af den årsag at det vil smadre alt sportslig incitament til ranglisteturneringer, dgu turneringer, og andre amatørmesterskaber.

At man åbner for muligheden indtil 2020 sæsonen ser jeg mere som et udtryk for, at elitespillere skal have et handicap når 2020 sæsonen starter. Derfra er jeg overbevist om, at handicapgruppe 1 stadig kun kan tælle turneringsrunder.

Btw: Så bliver det nemmere end nogensinde, at regulere sig selv op i handicap. Jeg er helt med på, at det kun er 40% af de bedste runder som tæller. Man har du 20 runder, og du skubber de seneste 10 resultater ud med meget dårlige scores, så er det helt utænkeligt, at du ikke ryger meget op i handicap. Alene pga. varians. 10 tællende dårlige scores kan laves på 14 dage. Ja det er vel ikke utænkeligt, at lave 14.

Dog mener jeg, at det nye handicap system er meget velkommen, og en positiv nyhed. Men at åbne EDS runder for handicapgruppe 1 nægter jeg at tro kommer til at ske. Så kan man ligeså godt lukke ned for elitemiljøet på landsplan.

Edited by MrSwingKin

2 timer siden, skrev MrSwingKin:

Det er meget muligt du ikke har læst om handicapsystemet for næste år, og har kunne finde noget omkring tællende privatrunder. Jeg er dog af den overbevisning, at det er en selvfølge, at handicapgruppe 1 altid vil være låst til turneringsrunder. Alene af den årsag at det vil smadre alt sportslig incitament til ranglisteturneringer, dgu turneringer, og andre amatørmesterskaber.

At man åbner for muligheden indtil 2020 sæsonen ser jeg mere som et udtryk for, at elitespillere skal have et handicap når 2020 sæsonen starter. Derfra er jeg overbevist om, at handicapgruppe 1 stadig kun kan tælle turneringsrunder.

"Da alle handicapgrupper forsvinder i WHS, vil der ikke være forskellige regler afhængigt af handicap. Spillere under handicap 4,5 vil fx. således have samme rettigheder som alle andre. "

https://www.danskgolfunion.dk/artikel/hvad-er-world-handicap-system-whs

3 timer siden, skrev MrSwingKin:

Nu har jeg spillet elitegolf i mere end 15 år, og vil nok mene jeg har ret god følning med elitemiljøet i egen klub, og ikke mindst mange af naboklubberne.

Enhver golfspiller under handicap 4,5 spiller til sit handicap alene af den grund, at det kun er turneringsscores som tæller. Det er hele essensen af Handicapgruppen som kun kan reguleres under tællende turneringsrunder. Det siger sig selv, at når man rykker 0,1 ned i handicap for hvert slag man går bedre, og 0,1 end op hver gang man spiller dårligere end handicap så skal der stabilt golf til, at holde sig under 4,5.

De fleste golfklubber med en nogenlunde seriøst eliteafdeling holder en eller anden turneringsstruktur for deres elitespillere for, at de både kan blive reguleret, og således de kan konkurrere.

Btw: Så bliver det nemmere end nogensinde, at regulere sig selv op i handicap. Jeg er helt med på, at det kun er 40% af de bedste runder som tæller. Man har du 20 runder, og du skubber de seneste 10 resultater ud med meget dårlige scores, så er det helt utænkeligt, at du ikke ryger meget op i handicap. Alene pga. varians. 10 tællende dårlige scores kan laves på 14 dage. Ja det er vel ikke utænkeligt, at lave 14.

Dog mener jeg, at det nye handicap system er meget velkommen, og en positiv nyhed. Men at åbne EDS runder for handicapgruppe 1 nægter jeg at tro kommer til at ske. Så kan man ligeså godt lukke ned for elitemiljøet på landsplan.

Tror elitemiljøet skal til at re-tænke sig selv.....

https://www.danskgolfunion.dk/artikel/scores-fra-elitespillere-til-whs

Scores fra elitespillere - til WHS

Del indhold

Spilleres handicap vil i et kommende nyt handicapsystem "WHS", fra 2020 blive beregnet som gennemsnittet af de 8 bedste af de seneste 20 scorekort. 

Når handicappet i fremtiden bliver et gennemsnit, skal vi bruge alle de seneste scores og gerne mange, gode som dårlige, for at kunne være så præcise som muligt, når vi vil beregne et retvisende handicap. Derfor er alle golfspillere blevet opfordret til at aflevere så mange scores som muligt - både EDS og turnering. 

Det kan være en udfordring for spillere med under handicap 4,5, der jo ikke kan spille EDS runder, og derfor kun kan aflevere runder fra turneringer, som de måske ikke har tid til at deltage i. 

DGU har derfor pr. 1. maj åbnet op for at golfspillere under handicap 4,5 kan spille private runder under EDS-lignende forhold, som de med markørgodkendelse kan indtaste i GolfBox, og have til rådighed til udregningen af et WHS Handicap. Sådanne runder vil ikke blive brugt til at regulere deres handicap i 2019 sæsonen, da det ikke er tilladt i nuværende system. 

Med EDS-lignende forhold menes:

Der spilles efter Golfreglerne, på en bane som har en Course Rating og Slope, scoren underskrives af en markør, og spilleren har på forhånd oplyst at runden vil blive afleveret som tællende til WHS. 

Det vil sige at klubbens elitespillere for at få et retvisende og korrekt handicap i 2020, og som ikke har tid til at spiller mange turneringer, i stedet bør spille en række private runder der overholder ovenstående, og som indtastes i GolfBox. Med sådanne scores i systemet vil der til 2020 kunne blive udregnet det mest retvisende handicap. 

Kontakt: Nick Hüttel, nih@dgu.org

20 timer siden, skrev Pastorius:

"Da alle handicapgrupper forsvinder i WHS, vil der ikke være forskellige regler afhængigt af handicap. Spillere under handicap 4,5 vil fx. således have samme rettigheder som alle andre. "

https://www.danskgolfunion.dk/artikel/hvad-er-world-handicap-system-whs

Jeg er spændt på hvordan elitemiljøet vil håndtere dette hvis og såfremt det bliver gældende også efter 01-01-2020.

Jeg har læst opslaget som @Smut henviser til, og her læser jeg det som en midlertidig løsning med spilleret til handicapgruppe 1.

Teoretisk er det yderst fornuftigt, at alle spillere uanset handicapgruppe kan spille "tællende" runder idet, at det giver alle mulighed for, at få et retvisende handicap. Praksis og erfarring siger dog, at hele strukturen i elitemiljøet gør, at elitespillere ønsker så lavt et handicap så muligt. Simpelthen fordi det er det adgangsgivende tal til enhver turnering. Hele den struktur vil blive sat ud af praksis idet, at elitenspilleren selv kan bestemme om han vil aflevere dårlige scores, og derved selv kan bestemme sit handicap.

47 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Jeg er spændt på hvordan elitemiljøet vil håndtere dette hvis og såfremt det bliver gældende også efter 01-01-2020.

Jeg har læst opslaget som @Smut henviser til, og her læser jeg det som en midlertidig løsning med spilleret til handicapgruppe 1.

Teoretisk er det yderst fornuftigt, at alle spillere uanset handicapgruppe kan spille "tællende" runder idet, at det giver alle mulighed for, at få et retvisende handicap. Praksis og erfarring siger dog, at hele strukturen i elitemiljøet gør, at elitespillere ønsker så lavt et handicap så muligt. Simpelthen fordi det er det adgangsgivende tal til enhver turnering. Hele den struktur vil blive sat ud af praksis idet, at elitenspilleren selv kan bestemme om han vil aflevere dårlige scores, og derved selv kan bestemme sit handicap.

Det bliver en realitet. Det er vedtaget - ikke kun i Danmark.

Det @Smut henviser til (som jeg også tidligere har linket til) er udelukkende for i år, for at man næste år, har nogle scores at udregne handicappet efter, hvis ikke der er spillet 20 turneringsrunder. 

Hvis elitemiljøet generelt ikke kan håndtere at opføre sig ordenligt, så har vi et helt andet problem. Det er faktisk ikke mit indtryk at det er et ret stort problem, og slet ikke for den reelle elite, men måske nok for nogle sub-elitespillere, der gerne ville være en del af den absolutte top.

Edited by Pastorius
  • Like 1

48 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Når vi taler elite golf. Hvorfor glemmer man ikke det hcp og indfører noget rangliste istedet? Så kommer i fri at det hcp-fifleri.

15 minutter siden, skrev Pastorius:

Det bliver en realitet. Det er vedtaget - ikke kun i Danmark.

Det @Smut henviser til (som jeg også tidligere har linket til) er udelukkende for i år, for at man næste år, har nogle scores at udregne handicappet efter, hvis ikke der er spillet 20 turneringsrunder. 

Hvis elitemiljøet generelt ikke kan håndtere at opføre sig ordenligt, så har vi et helt andet problem. Det er faktisk ikke mit indtryk at det er et ret stort problem, og slet ikke for den reelle elite, men måske nok for nogle sub-elitespillere, der gerne ville være en del af den absolutte top.

Det er mit klare indtryk at der er større problemer ifht. dette end vi hører om i hverdagen.

Jeg kan nævne klubber med gode traditioner for elitegolf som ikke kan håndtere deres hjemlige eliteturneringer efter bogen. Her er det langt hen af vejen spillerne som efter egne behov noterer turneringsscores selvom de er i handicap gruppe 1.

Som reglerne er idag er definationen af en turnering meget enkel.

Jeg er enig i, at den reelle elite nok ikke har disse problemer. Her taler vi om spillere i + handicap. Dog har de lidt mindre eliteturnering typisk et cut på omkring handicap 2, og her kan jeg godt se nogle udfordringer. Der er sindsygt mange spillere i Danmarks omkring dette niveau, og derfor er konkurrencen om at komme ind i turneringerne også hård. Jeg kan blive bekymret for, om spillerne i denne kategori (Sub-elite) overhovedet kan finde ud af, at administrere sit niveau korrekt.

10 minutter siden, skrev Smut:

Når vi taler elite golf. Hvorfor glemmer man ikke det hcp og indfører noget rangliste istedet? Så kommer i fri at det hcp-fifleri.

Det er allerede indført. Dog skal man huske på, at de som kommer nedefra altid skal starte et sted, og det værste der kunne ske er da, at et ungt talent bliver holdt tilbage fra deltagelse fordi, at de ikke er inde i varmen, og bliver holdt tilbage af nogle som ikke har niveauet, og aldrig får det.

Her er handicappet den eneste reelle spillestyrke man kan vurdere ud fra.

Jeg er iøvrigt for gammel i gårde, og for dårlig til regulær elitegolf idag. Så det har ingen indflydelse for mig personligt, men jeg kender godt miljøet derude.

Edited by MrSwingKin

12 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Det er allerede indført. Dog skal man huske på, at de som kommer nedefra altid skal starte et sted, og det værste der kunne ske er da, at et ungt talent bliver holdt tilbage fra deltagelse fordi, at de ikke er inde i varmen, og bliver holdt tilbage af nogle som ikke har niveauet, og aldrig får det.

Her er handicappet den eneste reelle spillestyrke man kan vurdere ud fra.

Det er vel derfor man har wildcards. Primært til unge talenter. Når man så er inde i en turnering og vinder, så får man hurtig en god rangering..

Hcp vil stadig være der, men det er ikke den eneste styrende parameter.

Edited by Smut

2 minutter siden, skrev Smut:

Det er vel derfor man har wildcards. Primært til unge talenter. Når man så er inde i en turnering og vinder, så får man hurtig en god rangering..

Hcp vil stadig være der, men det er ikke den eneste styrende parameter.

Er du et ungt talent fra Hillerød så får du nok ikke et wildcard uden videre i en turnering i Nordjylland.

Wildcards bliver jo ofte brugt af værtsbanen til egne talenter.

41 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Det er mit klare indtryk at der er større problemer ifht. dette end vi hører om i hverdagen.

Jeg kan nævne klubber med gode traditioner for elitegolf som ikke kan håndtere deres hjemlige eliteturneringer efter bogen. Her er det langt hen af vejen spillerne som efter egne behov noterer turneringsscores selvom de er i handicap gruppe 1.

Som reglerne er idag er definationen af en turnering meget enkel.

Jeg har også hørt om problemer med turneringsdefinitionen. Det har dog været undtagelser og sket bagom ryggen på klubberne, og er blevet stoppet de steder jeg kendte til.

Jeg har meget svært ved at se at det skulle kunne finde sted over længere tid, uden klubberne opdager det, og sker der så ikke noget, så er det et reelt problem, og burde føre til sanktioner (mod klubberne). Ellers vælger jeg at tro at det er en kombination af misforståede ambitioner, ungdommelig mangel på omtanke, og burde kunne håndteres med uddannelse og opdragelse i klubberne.