Jump to content
Vild med Golf

Sign in to follow this  
Mikkel Moss

Skema med længde af jern + køller

Recommended Posts

Hej VMG´er 

Jeg har samlet golf jernene op igen efter en længere tids pause.

Jeg er derfor så småt på udkig efter lidt nyt udstyr, jeg kan i den forbindelse huske at for snart nogle år siden var et indlæg hvor jeg (tror det var LHW) så et indlæg med et skema over hvordan jern og køller skulle forlænges eller forkortes alt efter din Wrist to floor mål. jeg kan dog ikke finde det længere og håber nogen kan være behjælpelig med dette.

Tak på forhånd.

Mikkel

Hej og velkommen tilbage til golfsporten. 

Mon ikke det er dette skema fra LHW, du tænker på?

B20B23EB-E795-4E9F-BA6A-B67BDCDC9640.png

Tusind tak :)

det er det nok, dog synes jeg at huske at der var både woods hybrid osv på skemaet. Måske jeg husker fejl 

Edited by Mikkel Moss

Det er nok det her chart som efterspørges, men studer det, det har "minimum og maximum" og 1/8" dels spring baseret på Wrist to floor.
Vær dog obs på at det her KUN er en statisk fitting, det giver os et godt startsted, men ved en Dynamisk fitting er det ikke alltid vi havner der, da Wrist to floor IKKE tager hensyn til hvor lang vores ryg er vs vores ben, så hvordan vi faktisk "ser ud" i stancen ved vi ikke før vi prøver det.

De andre tall, som hoved vægt er kun opgivet som hvad der forventes er standard hoved vægt fra fabrik, altså er det IKKE "tilpasset" spiller eller justert den aktuelle kølle ud fra de lengder som jeg har opgivet (og som IKKE er standard spille lengde fra fabrik, men mine anbefalinger ud fra Wrist to floor).
Loft er forventet loft for players irons, så for jern af Game Improvement modeller vil loft være sterkere (lavere loft tal på det aktuelle jern)

post-174728-0-23017200-1515412207.png

Til en anden gang nogen søger efter noget jeg har lavet som billeder, uansett hvad det er. Enkleste vis å finde det her, er via Google, der man bruger mitt alias på Golf WRX som del av søgekriterier på det her vis: (her for at dette kortet som ble efterlyst skal dukke opp)

Golfwrx, Howard Jones, Wrist to floor.....
velg så billeder når Google har lavet en liste, da skal det dukke opp, det er sådan jeg selv genfinder det jeg har lagt ud, da det er meget nemmere en å starte søg direkte på WRX eller VMG...google er "bedre" til den slags søg .

Edited by LHW
  • Like 1
  • Upvote 1

Glemte å tage med den her, for det hjælper ikke stort med tallene om vi ikke kan måle, så her har i alle sammen anvisning til hvordan vi kan lave vores egen ruler (målestav) for golf udstyr. (ikke putteren, men alt det andet.).

Vi starter med å lave en 60 grader pyramide, vi tegner den bare på et stykke papir.
(jeg må vist ikke linke til YOUTUBE?, men søg efter hvordan du tegner en om du ikke husker det)

Vi behøver så et målebånd, snup gerne et i plast som fra IKEA som kan limes fast til en plade sammen med den pyramiden vi har tegnet, men se til at du ikke strækker målebåndet, så kontrol mål med noget så den limes på korrekt. Selve POINT ZERO er altså hjørnet på pyramiden.

STUDER nå det her kort, der har jeg også tegnet ind anatomien som viser de enkelte deler en club maker måler.
Det vi omtaler som spille længde eller kølle længde er altså DET RØDE, og som er fra Pyramidehjørnet og helt til enden af grippet.
Om vi måler UDEN grips, mangler vi 3.2 millimeter (brug 3.0) som udgør grip cappen på toppen af grippet.

Tabellen bistår så med at konvertere millimeter til tommer, og jeg har også sat ind hjælpe tekster som viser "standard" længder på de køller vi har, og som korresponderer med tabellen ovenfor. Det er altså meget enkelt å lave det her måleudstyr, og det behøver ikke koste stort, men den kan komme til stor nytte.

1031165264_DIYruler.thumb.JPG.8420f3626d8a09e9f8d0136085f2b361.JPG

Edited by LHW

21 hours ago, Mikkel Moss said:

Tusind tak for det fyldige svar :)

Bare spørg om det er noget, men når man har gået i gang med å vurdere kølle længder og fundet de rigtige, er stage 2 en vurdering af skaft VÆGT, for det hjælper ikke stort at længden er rigtig om vægten er helt gal, for det er både længde og masse vi skal swinge rundt med her. Denne tabellen her er som de andre, en STATISK fitting, altså et startsted, men erfaringene mine viste at vi bare undtagelsesvis havnet mere end 5 gram plus eller minus fra den matematisk beregnede anbefaling.

Brug den sådan:
Har du en kølle i din bag (hvad som helst fra driver til jern), og som fungerer og føles helt rigtig, skal du finde specs for skaft vægten (nyt skaft, IKKE tilpasset, som vægten opgives fra skaft fabrikken - uncut). Gå nå i denne tabellen for å genfinde LÆNGDE og SKAFT VÆGT. (har din kølle en anden længde vs min tabel .f.eks som 3W, benyt LÆNGDEN på DIN kølle i tabellen, IKKE labelen som viser hvilken kølle det er, det er kun hjælpe mærker.

Når du har identificeret den rad din "favorit kølle" er opført i, kan du nå se hvilken skaft vægt som giver den samme fornemmelse af vægt i resten af din bag, og man kan da enklere identificere hvad som gør at nogen køller fungere godt og andre mindre godt, det har ofte med skaft vægten at gøre. Tommelregelen er, vi skal gå op med 5 gram pr tomme det er i difference, så har vi en 3W og en 5W vi vil matche, og de har 1 tommes længde differance, så bør 5W få et skaft som er 5 gram tynger end det skaft vi benytter i 3W, da vil de føles ens på skaft vægt.

PS! - Det er mange ganger helt unødvendig å skifte ud et skaft, kun fordi skaft vægten er for lav, den kan vi nemlig justere ved hjælp af BLYTAPE på skaftet. Mange ønsker ikke blytape på sit udstyr, men om du monterer blytapen i længde retningen, og på "undersiden" av skaftet, vil den ikke synes fra adressering, så på samme vis bly tapen er fantastisk til å tune frem den helt rigtige hoved vægt, både kan og bør den også benyttes til tuning af skaft vægten. Om din kølle passer på længden, og den "mangler" 3-5 gram på skaft vøgten vil mange tro at det betyr intet.....men prøv, du vil få dig et sjok i livet, bare spørg Thomas Rosenberg, det er lige det her som gør at de som kommer til en fitting taber masken. De små tal, man kan tro er uden betydning kan rykke voldsomt, så bare bestil en ruld bly tape om du ikke har en allerede, du vil IKKE fortyde den investering.

image.thumb.png.7b97fe9eea55ffecf21d450bcdeca64a.png

Edited by LHW