Jump to content
Vild med Golf
clausw

Spørgsmål om handicap

Recommended Posts

Hej

Jeg spillede en del golf for en 7-8 år siden og mit handicap røg ned på ca. 24.

Nu vil jeg gerne til at starte igen, men mit hcp afspejler ikke rigtig mit spil nu. Er der nogen som helst mulighed for at hæve mit handicap, så det svarer ca. til mit niveau når jeg starter igen? Eller skal jeg bare i gang med nogle runder og så indlevere nogle scorekort og få "opbygget" mit reelle hcp på den måde?

1 time siden, skrev clausw:

Hej

Jeg spillede en del golf for en 7-8 år siden og mit handicap røg ned på ca. 24.

Nu vil jeg gerne til at starte igen, men mit hcp afspejler ikke rigtig mit spil nu. Er der nogen som helst mulighed for at hæve mit handicap, så det svarer ca. til mit niveau når jeg starter igen? Eller skal jeg bare i gang med nogle runder og så indlevere nogle scorekort og få "opbygget" mit reelle hcp på den måde?

Henvend dig i din klub - handicapudvalget.

Handicapreglerne siger

Afsnit 3.14

Følgende principper gælder for generhvervelse af handicap:
1. Generhvervelse indenfor 12 måneder: handicappet sættes til det samme som før.
2. Generhvervelse efter en periode ud over 12 måneder: Spilleren tildeles et nyt handicap ifølge
reglerne i § 3.11, dog under hensyntagen til spillerens alder, tidligere handicap og periodens
længde således spilleren tildeles et handicap, som Handicapkomitéen anser som værende i
overensstemmelse med spillerens aktuelle, reelle spillestyrke.

Teksten (både til 3.11 og 3.14) finder du i dette link, men lad din lokale handicapkomite vejlede dig....

• Like 1

Jeg startede selv igen for en 3-4 år siden efter en godt 15 års pause.

Dengang jeg stoppede spillede jeg  ca i 3-4 stykker

Jeg startede op i midt august hvor de satte de mig i hcp 10 og da sæsonen sluttede i oktober var jeg i 4,5. 

Det korte af det lange er at de finder et "ca hcp" i samråd med dig, som svarer nogenlunde til nuværende formåen. Ud fra de 24 du var i dengang vil jeg tro du starter omkring 30-32 og derfra relativt hurtigt arbejder dig ned til et stabilt niveau :)

God fornøjelse, og velkommen tilbage til et spil, som jeg stadig ikke helt forstår man kunne slippe fuldstændigt så længe :) 

• Like 2

Hvis du var i min klub, hvor jeg er handicapansvarlig, så ville jeg bede dig om at spille 3 runder golf fra dit gamle handicap. 

Så vil jeg kigge på resultatet af dine runder og alt efter hvor længe du har været væk fra spillet og hvor du var da han holdt op så er det en vurdering hvor det nuværende niveau bliver vægtet lidt. Jeg forsøger altid at tage en dialog med spilleren for at høre om jeg har ramt noget rigtigt. Mange spillere vil faktisk helst mindre op end det jeg foreslår og så bliver det resultatet. 

Dit største problem vil måske blive at man ikke kan sætte dig højere end 36.0, da en spiller der først en gang er kommet under det handicap ikke kan overstige det igen...

12 timer siden, skrev Bojoerge:

Dit største problem vil måske blive at man ikke kan sætte dig højere end 36.0, da en spiller der først en gang er kommet under det handicap ikke kan overstige det igen...

Medmindre reglerne har ændre sig siden 1/1-2018, så må jeg lige rette dig, for jeg fik nyt hcp, da jeg ved en fejl var blevet slettet ved DGU og fik derfor hcp 72 igen. Jeg skulle dog stadig spille 3 runder, som du nævner, men pga mine store pointhøsts, så blev der ikke lavet ydeligere ændringer i mit hcp. 

1 time siden, skrev Nicolai:

Medmindre reglerne har ændre sig siden 1/1-2018, så må jeg lige rette dig, for jeg fik nyt hcp, da jeg ved en fejl var blevet slettet ved DGU og fik derfor hcp 72 igen. Jeg skulle dog stadig spille 3 runder, som du nævner, men pga mine store pointhøsts, så blev der ikke lavet ydeligere ændringer i mit hcp. 

Det er jo netop fordi du var blevet slettet. Hvis du stadig er i systemet så kan man ikke komme over hcp 36, når først man en gang er kommet ned under...

Det kan være det bliver lavet om i det nye handicapsystem, hvor der bliver et max handicap på 54, men det ved vi ikke endnu... 

13 minutter siden, skrev Bojoerge:

Det er jo netop fordi du var blevet slettet. Hvis du stadig er i systemet så kan man ikke komme over hcp 36, når først man en gang er kommet ned under...

Det kan være det bliver lavet om i det nye handicapsystem, hvor der bliver et max handicap på 54, men det ved vi ikke endnu... 

Som jeg forstår det nye system. Så skal man blot spille én runde, så har man et hcp.