Hop til indhold
Vild med Golf
AkselBirke

Wedge træning

Recommended Posts

Hey

Nogen der har råd til hvordan man bedst træner wedges ? Føler det lange spil er okay efterhånden. Ihvertfald godt nok til at holde boldene i spil ( for det meste🤣 ) og putter, chipping er også okay. Det er fra 100 meter og ind jeg mister mange slag/point. Det er selvfølgelig svært at vide uden f.eks gamegolf osv, men føler spillet halter meget der, hvis jeg vil længere ned i handicap

En tanke der kom for et stykke tid siden var at jeg faktisk ikke har nogen ide om hvor langt jeg f.eks skal svinge tilbage for at slå f.eks 50meter. Mit spil er stadig på det stadie, hvor jeg måler en afstand. Lad os sige 80 meter og så tager det mest loftede jeg kan og laver et fuldt sving mere eller mindre og håber på det bedste

Læste om nogen der f.eks tager 10 bolde med deres lob wedge. Laver 1/3 sving, halv sving og fuld sving. Notere gennemsnit og får sat labels på deres wedges med det, så de har en ide om hvor langt tilbage de skal svinge for de forskellige længder. Ved godt der er mange faktor der spille ind. Vind, op af bakke, ned af bakke osv, men tænker det ikke lød som en dum ide

Andre der har en anden tilgang til at træne længder med wedges eller tager mange den på "feel" når de slår wedges ?

Alt i mit spil kan selvfølgelig blive bedre, ellers lå jeg ikke i det handicap jeg er i, men tænker som sagt, det er med wedges der kan hentes flest point ind på runde

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Idéer:

Sørg for at træne wedges fra græs, så der er en umiddelbar tilbagemelding. Måtten skjuler, hvis du rammer et par cm for tidligt – på græs straffes du øjeblikkeligt.

Vores indspilsområde har max. 50 meter, så jeg bruger vores par 3 bane.

Jeg gør følgende for at få fornemmelsen
- smider tre grupper af bolde (6-8 stk) med 10 meter imellem. Begynder typisk med 30, 40 og 50 meter og afhængig af tid ender jeg på 60-70-80m.

Øvelse 1
-
Lægger 58* wedge ved boldene ved 30 m, 54* ved 40 m og 50* ved 50 m. Så slår jeg to bolde på green fra 30, to fra 40 og to fra 50, og så forfra fra 30 m indtil der ikke er flere bolde. Det tager lidt mere tid end hvis man bare stårsamme sted og hælder bolde afsted, men det betyder, at jeg pre-shot rutine m.v. bliver indarbejdet.

Øvelse 2
- Igen tre boldgrupper – gå fra gruppe til gruppe med samme wedge, så du skal bruge den samme wedge fra de forskellige afstande. Igen een eller max to bolde fra hver afstand inden du går videre
Øvelse 3
- Alle bolde på samme afstand – skifte mellem de tre wedges for at få den på green. Samme effekt som øvelse 2. Tager kortere tid , men man er tilbøjelig til at gøre rutinen lidt kortere.

Under øvelserne kan du så netop tjekke hvor langt tilbagesvinget skal være. Nogen bruger urskiven (kl. 9 etc). Jeg kan bedre arbejde med "hænder til hoftehøjde", "hænder til skulderhøjde" og "fuldt sving". Med en wedge er "fuldt sving" i øvrigt ikke 'fuldt tilbage', men måske 80-85% tilbagesving og 75-80% power i slaget, fordi feel og præcision er vigtigere end at slå langt – så hellere tage et jern mere.

Gjorde dette første gang sidst forår. Kunne hele sæsonen igennem bare måle afstand fx "30m" = "58* til hoftehøjde". En meget mærkbar forbedring – meget hurtigt.

God fornøjelse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
39 minutter siden, skrev Kitter:

Idéer:

Sørg for at træne wedges fra græs, så der er en umiddelbar tilbagemelding. Måtten skjuler, hvis du rammer et par cm for tidligt – på græs straffes du øjeblikkeligt.

Vores indspilsområde har max. 50 meter, så jeg bruger vores par 3 bane.

Jeg gør følgende for at få fornemmelsen
- smider tre grupper af bolde (6-8 stk) med 10 meter imellem. Begynder typisk med 30, 40 og 50 meter og afhængig af tid ender jeg på 60-70-80m.

Øvelse 1
-
Lægger 58* wedge ved boldene ved 30 m, 54* ved 40 m og 50* ved 50 m. Så slår jeg to bolde på green fra 30, to fra 40 og to fra 50, og så forfra fra 30 m indtil der ikke er flere bolde. Det tager lidt mere tid end hvis man bare stårsamme sted og hælder bolde afsted, men det betyder, at jeg pre-shot rutine m.v. bliver indarbejdet.

Øvelse 2
- Igen tre boldgrupper – gå fra gruppe til gruppe med samme wedge, så du skal bruge den samme wedge fra de forskellige afstande. Igen een eller max to bolde fra hver afstand inden du går videre
Øvelse 3
- Alle bolde på samme afstand – skifte mellem de tre wedges for at få den på green. Samme effekt som øvelse 2. Tager kortere tid , men man er tilbøjelig til at gøre rutinen lidt kortere.

Under øvelserne kan du så netop tjekke hvor langt tilbagesvinget skal være. Nogen bruger urskiven (kl. 9 etc). Jeg kan bedre arbejde med "hænder til hoftehøjde", "hænder til skulderhøjde" og "fuldt sving". Med en wedge er "fuldt sving" i øvrigt ikke 'fuldt tilbage', men måske 80-85% tilbagesving og 75-80% power i slaget, fordi feel og præcision er vigtigere end at slå langt – så hellere tage et jern mere.

Gjorde dette første gang sidst forår. Kunne hele sæsonen igennem bare måle afstand fx "30m" = "58* til hoftehøjde". En meget mærkbar forbedring – meget hurtigt.

God fornøjelse

Det skal prøves ! Mange tak. Eneste problem er vores range. Vi kan kun slå fra måtter, så må lige komme i tanke om hvad jeg kan gøre i vores klub for at slå fra jorden. Ihverfald bare med wedges

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan jo evt starte med at tage en short game test:

http://www.worldofshortgame.com/da/world-of-short-game-testen/

Det giver dig i det mindste et udgangspunkt - gem resultatet i en log træn de ting hvor det står værst til. Så kan du gentage det i løbet af sæsonen og måle fremskridt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Med meget stor sandsynlighed slår du sine wedges alt for højt. For det gør alle amatører.

Læs lidt omkring launch angle på wedges. 30-35 grader er optimalt for pitchslag.

Tag hænderne helt ud af dit wedgespil og sørg for at din launch angle kommer ned på 30-35 grader så vil du se mirakler. Og det er VIRKELIG lavt.

Samme teknisk bruges på længere slag.

God fornøjelse.

Redigeret af MrSwingKin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev MrSwingKin:

Med meget stor sandsynlighed slår du sine wedges alt for højt. For det gør alle amatører.

Læs lidt omkring launch angle på wedges. 30-35 grader er optimalt for pitchslag.

Tag hænderne helt ud af dit wedgespil og sørg for at din launch angle kommer ned på 30-35 grader så vil du se mirakler. Og det er VIRKELIG lavt.

Samme teknisk bruges på længere slag.

God fornøjelse.

Enig i boldflugten. Ram den rent, få den til at gå lavt, og stop på spin... Det kræver dog den rette teknik. Tag arme/hænder ud af svinget og brug kroppen til at rotere gennem bolden.

Og træn minimalt på måtter. Enig i at græs giver den rigtige feed-back. Måtter giver en falsk tryghed. Derudover er det også vigtigt at slå ind mod en rigtig green for at kunne få en fornemmelse af hvordan bolden spinner/løber. Der er stor forskel, alt efter hvordan du rammer den. Det er ikke bare carry længde det hele.

Jeg er ikke til det med urskiver. For mig bliver det alt for mekanisk. Jeg prøver at slå alle længder 40, 50, 60, 70, 80, 90 med mine 60, 56 og 52 wedges. Dog skal jeg flække 60ern for at komme op på 80-90. Men det er på ren feel jeg slår dem. Jeg sammenligner det hvis man skal kaste en bold. Der ville også være på feel. Det vigtige er, at forsøge at få et ens tempo i hvert slag. Og ikke variere. Så får man efterhånden en god fornemmelse for længderne.

God træning!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den 26/2/2019 kl. 17:05 , skrev AkselBirke:

Andre der har en anden tilgang til at træne længder med wedges eller tager mange den på "feel" når de slår wedges ?

Ikke helt feel, men alligevel lidt for mit vedkommende.

Jeg har øvet lidt hvor meget sving jeg skal have med min 54 graders. Jeg bruger den til stort set alt fra ca. 100 meter og ned til 20-30 meter. For det meste fungerer det fint. Er dog lidt "rusten" pt., men det kommer nok igen.

Jeg er begyndt at øve lidt med min 60 graders, som jeg før kun brugte i yderste nødstilfælde, hvis jeg skulle over en green side bunker eller anden forhindring og helst kun hvis jeg ikke lå på fairway. På kort græs havde jeg tendens til flækkere, og det var lidt anstrengende omkring green. Jeg benytter vinteren (hvis man da kan kalde den det, med 12-14 grader...) til at bruge den mere i stedet for 54 graders, i et forsøg på at stoppe bolden bedre. Prøver også en del fra fairway. Pt. er det helt godkendt, med enkelte fantastiske slag til følge, men der har muligvis været held ind over... Jeg har dog en tendens til at give den for meget gas. 

Redigeret af Kaizer
Edit

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Kaizer:

Ikke helt feel, men alligevel lidt for mit vedkommende.

Jeg har øvet lidt hvor meget sving jeg skal have med min 54 graders. Jeg bruger den til stort set alt fra ca. 100 meter og ned til 20-30 meter. For det meste fungerer det fint. Er dog lidt "rusten" pt., men det kommer nok igen.

Jeg er begyndt at øve lidt med min 60 graders, som jeg før kun brugte i yderste nødstilfælde, hvis jeg skulle over en green side bunker eller anden forhindring og helst kun hvis jeg ikke lå på fairway. På kort græs havde jeg tendens til flækkere, og det var lidt anstrengende omkring green. Jeg benytter vinteren (hvis man da kan kalde den det, med 12-14 grader...) til at bruge den mere i stedet for 54 graders, i et forsøg på at stoppe bolden bedre. Prøver også en del fra fairway. Pt. er det helt godkendt, med enkelte fantastiske slag til følge, men der har muligvis været held ind over... Jeg har dog en tendens til at give den for meget gas. 

Jeg har også en tendens til at give alt for meget med wedges, så tænker jeg måske vil prøve det med, hofte, skulder, fuldt sving og så notere længder, bare så jeg har en ide om hvor langt jeg skal svinge tilbage på wedges og og bøvler også med at slå dem højt, som MrSvingkin også skriver

Redigeret af AkselBirke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites