Hop til indhold
Vild med Golf
Bojoerge

Godt vejr, nyt udstyr

Recommended Posts

Hvorfor har jeg valgt Tom Wishon...

Dette skyldes mest af alt den ide han har omkring fitting.

Han har mere end 30 års erfaring med golf udstyr & hvordan det kan sættes sammen så det passer kunden.

Det udstyr han tilbyder er måske ikke det mest lækre i forhold til dem som godt kan lide (mærke-look-OSV.)

Med TW  kan man bare arbejde mere med udstyret end noget andet mærke +- 4 grader og gjort plads til vægt lomme i hossel.

Wishon Driver er blevet testet af forum

https://gameimprovementgolf.com/custom-driver/

Hvorfor har jeg valgt @LHW ...

Det er fordi han besidder en viden som ikke kan købes eller findes nogle steder !

Jeg har været i udlandet og ikke her kan de komme ind på de emner  som LHW kan.

Hvorfor har jeg valgt True Temper PFC

Fordi de vælger de bedste skafter som er på marked pt.

https://www.truetemper.com/pfc/

Om jeg laver Tom Wishon udstyr eller noget andet mærke kan jeg altid starte med det jeg har i demo baggen.

Alle normale jern sæt som laves så vejer 6 jern det samme +- 2 gram

TW 575 267,5g

Itobori MB 268,9

TW 565 269

TM M4 267,6

Så for mig handler det om at finde et hoved der kommer så tæt på det kunden har.

så kan jeg tune sættet.

Om det er Titleist,Taylormade,Ping,osv osv så kan jeg fitte dette sæt så det passer til kunden.

For mig er MÆRKE ligegyldigt !

Det vigtige mange skal ligge vægt på er hvordan udstyret er samlet !!

Der findes mange gode Proer som kan finde det rigtige til kunden !!

Men hvor problemet kommer i samling ;(

Lad os tage det sidste indlæg jeg har lavet på Facebook.

Har jeg det rigtige sæt ??

Ja det et et godt spørgsmål
Der er reklame sæt og fittede sæt.
Billede 1 viser handcraftet skafter der sidder logo (Reklame) ikke samme vej ?
Ja jeg har spinede alle skafter så grippet sidder rigtig i forhold til slag fladen
Hvis man ser et sæt jern hvor logo vender samme vej så er dette et Reklame sæt.
Det lyder hårdt, men dette er sandt.

Har lige lavede en test på en Elite spiller som går Pro. næste år.
Dette var et Reklame sæt hvor 6-5-4 jern gik venstre.
Vi stripper 4 jern og samler det som jeg mener det skal.
Dagen efter tester spilleren det og nu kan han styre bolden og VENSTRE er væk
Men 5 jern finder venstre

Tekst fra Spilleren:

Hvor er det vildt det 4 jern nu . De kommet meget federe ud og jeg kan styre det nu . Hvis jeg tager 5 jernet som vi ikke har rørt ved så er miss hit stadig venstre og den er helt væk med 4 jernet

4 jernet er nu spinede og lavet i samme MOI som han's 8 jern.

ALT kan laves ;)

Hilsen Rosenberg

indlæg.jpg

reklame.jpg

Redigeret af Rosenberg
  • Like 1
  • Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

13 timer siden, skrev MrSwingKin:

Jeg forstår da udemærket af man ikke har lyst til, at spille med Wishon udstyr. Se lige de som har betalt en formue for at få det fittet, og når de forsøger at sælge det på Facebook osv så får de ikke mere end 10% af den pris de har betalt.

Og jeg forstår da godt at man gerne vil have det "lækre" udstyr som proerne spiller med.

Hvorfor ikke bare tilbyde hovederne fra de rigtige mærker, og lave en god fitting ud af det? Man kan vel ikke kun lave "god fitting" med Wishon udstyr?

Tja, og så er vi nogle der har spillet med de samme (Wishon)-jern i 5-6 år, og som stadig kan gå ind i en velassorteret golfshop, uden det kribler for at købe nye (udover at skifte de slidte wedges). 

Det er vist ikke rigtig til at købe hoveder alene fra de store producenter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Andenhåndsverdi er vel ikke det smarteste å navigere efter, for har man noget der passer er der jo ikke nogen god grund for å skifte, og Golf udstyr generelt falder til en brøgdel af nypris uansett hvad det er, og det er da bedre å ha full glæde af det man selv handler, end å leve med en bekymring om hvad brugt værdien er.

Den tankegangen minder om da jeg startet i autoforhandler bransjen og solgte Opel. Da havde Opel en model Rekord i en lidt på-kostet udgave som hed BERLINA
Den modellen havde meget lækre velour træk i sæderne, men de som handlet de her, ja de betalte gerne nogle tusind ekstra for setebetreck OVER de originale så de skulle se godt ud når de en dag skulle sælge bilen videre, og de ble monteret før bilen kom i brug.....altså havde de selv ikke glæde af sin luxus model en eneste dag i sin ejertid, de betalte rent faktisk ekstra for de overtrek de købte oveni.... det er i den gaden man befinder sig når man benytter brugtsalg værdien som argument for hvad man skal købe nyt.
(men helt ret de blev flotte brugtbiler, og ejeren fik som oftest udgiften til de extra setebetreck dækket ind ved videresalget, men ikke extra prisen for Berlina-pakken han aldrig havde glæde av selv, den  glæden var det brugbilkøberen der fik, som jo fik en bil der sæder så sprit nye ud, men uden at det medførte den store differensen i pris til bilen ved siden af)

Det ser også ud til, at de som har fået lavet udstyr som passer, de beholder det til det er slidt ud, så det er ikke mange af de jern set jeg lavede som er skiftet af spillerne, de spiller de stadig, og sammenlignet med hvor længe de samme spillerne beholdt udstyr før de handlet nyt udstyr tidligere, er vel det økonomiske forlængst gået i plus, og stadig har de glæde af noget som passer, så det med andenhåndværdi er nok ikke det smarteste parameter å basere vurderingen på, da Golfustyr falder til næsten intet uanset hvad det er.

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
8 timer siden, skrev Pastorius:

Det er vist ikke rigtig til at købe hoveder alene fra de store producenter.

Både og.... Wilson som jeg forhandler kan leveres med de skafter og grips du ønsker, til de specs du ønsker, som regel uden merpris, eller uden nævneværdig merpris... Bare ikke ret mange der er opmærksom på det, og tror de fleste butikker hellere vil sælge en standardvare, da det er nemmere og hurtigere...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 minutter siden, skrev claust:

Både og.... Wilson som jeg forhandler kan leveres med de skafter og grips du ønsker, til de specs du ønsker, som regel uden merpris, eller uden nævneværdig merpris... Bare ikke ret mange der er opmærksom på det, og tror de fleste butikker hellere vil sælge en standardvare, da det er nemmere og hurtigere...

Problemet er at de ikke er samlet lige så omhyggeligt som @Rosenberg gør det, så specs er ikke i nærheden af at være lige så nøjagtige. Loft og Lie kan rettes til (men det skal så lægges oveni prisen) og skafternes spine er der ikke taget hensyn til. MOI matcher heller ikke igennem sættet.

Er man ligeglad med den slags, så skan man lige så godt købe OEM-jern.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er måske korrekt. Det eneste jeg kan sige er at jeg mener Wilson benytter en lokal her i DK - mener det er Smørum - til alle monteringer og reparationer..

Kender ikke nøjagtigheden af deres arbejde, men har i hvert fald ikke bemærket uregelmæssigheder med mit jernsæt 😉 I øvrigt samlet efter nogle af de gamle specs som @LHW fandt frem til på mine gamle Scratch jern... (mange år siden efterhånden)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 hour ago, claust said:

Tager Wilson i mod en ordre på f.eks 3/8" dels spring mellem jern, og en progressiv SW slope?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 minutter siden, skrev LHW:

Tager Wilson i mod en ordre på f.eks 3/8" dels spring mellem jern, og en progressiv SW slope?

Er det ikke underordnet? 99% af alle golfsæt er jo bare en standartvare, og bliver hellere end gerne byttet til nyt.

Jeg har meget respekt for det arbejde du og Rosenberg kan, og jeg er også sikker på, at det giver en eller anden forbedret stabilitet.

Jeg har som sagt spillet golf i 20 år, og jeg har i hvert fald haft 15 forskellige sæt. Ja jeg er også en af udstyrs junkierne. Noget har dog været fittet.

Ja Spineflo osv har ikke været en del af det, så jeg kan ikke udtale mig om hvor meget det betyder.

Jeg kan dog forsikre om, at jeg aldrig har haft et jernsæt hvor de forskellige jern er gået i alle mulige retninger. Overhovedet.

Jeg ved præcis hvor mine bolde går hen når jeg har ramt bolden, og generelt slår jeg en babydraw på 95% af mine slag. Alt andet er mishits. Det er med alle jern, og alle køller.

Så enten har jeg været ekstremt heldig med mine sæt eller også overdrives effekten af spineflo og differencer helt afsindigt.

Det er muligt i har set et aller andet ekstremt, men jeg har ALDRIG oplevet at nogle af mine jern er gået unaturligt langt, eller kort, eller til højre eller venstre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg i sin tid købte mine Titleist jern, blev de bestil til at være 2* Up, så de skulle lige laves på fabrikken og jeg var jo super glad da de kom hjem efter 2-3 uger (så vidt jeg husker). Da jeg havde spillet med dem i noget tid, syntes jeg at nogle af jernene gik lidt mere til højre end andre. g der var også nogle jern, hvor det ikke virkede som om der var længde forskel, eller måske kun lidt. Nu havde jeg jo spillet med dem, så det at tage ned til forhandleren (en af de store) og klage var ligesom ikke i spil. Så jeg tog ud til en pro og fik jenrene målt - også ud fra hvordan bolden fløj og det endte med at to jern faktisk var helt ens i loft (så tror da pokker at de slog lige langt) og andre var ret tæt på hinanden. De jern jeg følte gik til højre viste sig også, at de var ikke 2* up, men måske kun1* eller 0*.

Et par år efter købet snakkede jeg med @Rosenberg om at han skulle tilpasse mine jern, så de blev meget mere ensartede, for jeg havde stadig et favorit jern. På det tidspunkt var Thomas ved at blive lært op, så han gav mig et godt tilbud på nogle nye jern. Jeg var godt klar over, at ved at få lavet "mine egne" jern, så skulle jeg nok ikke regne med at få en god gensalgsværdi for dem. Men det er jeg faktisk også komplet ligeglad med! Jeg regner med at jeg kan spille med mine jern længe endnu, da jeg stadig har det godt med dem. Det sker da, at jeg får skiftet grip's, men derudover har jeg faktisk ikke købt nyt udstyr de sidste to år - hvor jeg købte en ny putter. Mine jern skal til at spille deres 5. sæson! En anden spiller i min klub, skifter hele tiden udstyr - han har nok noget nyt HVER måned og jeg tror ikke at der er noget i hans bag som er over 8 måneder. Ja, han sælge så det brugte og dermed er det selvfølgelig ikke helt så dyrt, men på sigt tror jeg at med et sæt fittet udstyr, så sparer man alligevel i længden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
33 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Er det ikke underordnet? 99% af alle golfsæt er jo bare en standartvare, og bliver hellere end gerne byttet til nyt.

Ikke hvis du tror du har bestilt noget fittede.

Jeg ved præcis hvor mine bolde går hen når jeg har ramt bolden, og generelt slår jeg en babydraw på 95% af mine slag. Alt andet er mishits. Det er med alle jern, og alle køller.

Tænk hvis du kunne tage 1% af dine misshit ?

Det er muligt i har set et aller andet ekstremt, men jeg har ALDRIG oplevet at nogle af mine jern er gået unaturligt langt, eller kort, eller til højre eller venstre.

Vi snakker om misshit

Så enten har jeg været ekstremt heldig med mine sæt eller også overdrives effekten af spineflo og differencer helt afsindigt.

Kig her https://www.precisiongolf.co.uk

Det de laver er ikke noget tilfældigt.

Det handler om at lave udstyr så godt som muligt.

Men husk at du har en fitting tilgode ;)

er sikker på der er mange der var stillet op med det samme ;)

tænk hvis det nu kunne hjælpe ?

Hilsen Rosenberg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
21 minutter siden, skrev Logan:

Da jeg i sin tid købte mine Titleist jern, blev de bestil til at være 2* Up, så de skulle lige laves på fabrikken og jeg var jo super glad da de kom hjem efter 2-3 uger (så vidt jeg husker). Da jeg havde spillet med dem i noget tid, syntes jeg at nogle af jernene gik lidt mere til højre end andre. g der var også nogle jern, hvor det ikke virkede som om der var længde forskel, eller måske kun lidt. Nu havde jeg jo spillet med dem, så det at tage ned til forhandleren (en af de store) og klage var ligesom ikke i spil. Så jeg tog ud til en pro og fik jenrene målt - også ud fra hvordan bolden fløj og det endte med at to jern faktisk var helt ens i loft (så tror da pokker at de slog lige langt) og andre var ret tæt på hinanden. De jern jeg følte gik til højre viste sig også, at de var ikke 2* up, men måske kun1* eller 0*.

Et par år efter købet snakkede jeg med @Rosenberg om at han skulle tilpasse mine jern, så de blev meget mere ensartede, for jeg havde stadig et favorit jern. På det tidspunkt var Thomas ved at blive lært op, så han gav mig et godt tilbud på nogle nye jern. Jeg var godt klar over, at ved at få lavet "mine egne" jern, så skulle jeg nok ikke regne med at få en god gensalgsværdi for dem. Men det er jeg faktisk også komplet ligeglad med! Jeg regner med at jeg kan spille med mine jern længe endnu, da jeg stadig har det godt med dem. Det sker da, at jeg får skiftet grip's, men derudover har jeg faktisk ikke købt nyt udstyr de sidste to år - hvor jeg købte en ny putter. Mine jern skal til at spille deres 5. sæson! En anden spiller i min klub, skifter hele tiden udstyr - han har nok noget nyt HVER måned og jeg tror ikke at der er noget i hans bag som er over 8 måneder. Ja, han sælge så det brugte og dermed er det selvfølgelig ikke helt så dyrt, men på sigt tror jeg at med et sæt fittet udstyr, så sparer man alligevel i længden.

Jeg ser samme tendens, derfra også mine betragtninger vedr skiftende udstyr hvert eller hvert andet år, som swinking dog fejllæste. Det bliver meget sort/hvidt, enten/eller i de her diskussioner. 

Fakta: Titleist AP2 7499-7995 kr for 5-PW (6 jern, som koster fra 1250 kr/jern) - Wishon 575cb (1272 kr/jern)

Ping/Callaway M.M driver 4499 kr - Wishon 2735 kr

Så at sige at fittet er dyrere som vi har været inde på før, den tror jeg ikke rigtig på. Selvfølgelig kan finde dyrere og billigere sæt og vi kan argumentere i alle retninger om det. Det her var bare en sammenligning med et "players" sæt jern, UDEN at kigge på udseende.

59 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Jeg kan dog forsikre om, at jeg aldrig har haft et jernsæt hvor de forskellige jern er gået i alle mulige retninger.

Er der nogen der har påstået, at de har haft et sæt, der har gået i alle mulige retninger med de forskellige jern? Thomas nævner en kunde, som selv kan se og mærke at han ikke misser venstre efter han har fået spinet og sat i MOI. Det skriver Thomas' kunde vel ikke for at lyve, det er vel en reel oplevelse?! At du (swinking) ikke har oplevet noget som  helst mærkeligt igennem 15 sæt og 20, er da dejligt for dig! Jeg har også i år spillet golf i 20 år og jeg har haft sæt hvor der har været uregelmæssigheder, jeg har også haft sæt hvor jeg ikke har lagt mærke til noget.

59 minutter siden, skrev MrSwingKin:

99% af alle golfsæt er jo bare en standartvare, og bliver hellere end gerne byttet til nyt.

Hvorfor er der så et behov for at bytte til nyt, hvis det passer til en? 

Disclaimer

Jeg påstår på ingen måde, at alle bliver pro'er af at have et fittet sæt! Jeg påstår at alle er forskellige og har forskellige oplevelser både med og uden fitting. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 hour ago, MrSwingKin said:

Jeg har meget respekt for det arbejde du og Rosenberg kan, og jeg er også sikker på, at det giver en eller anden forbedret stabilitet.

Jeg har som sagt spillet golf i 20 år, og jeg har i hvert fald haft 15 forskellige sæt. Ja jeg er også en af udstyrs junkierne. Noget har dog været fittet.

Ja Spineflo osv har ikke været en del af det, så jeg kan ikke udtale mig om hvor meget det betyder.

Jeg kan dog forsikre om, at jeg aldrig har haft et jernsæt hvor de forskellige jern er gået i alle mulige retninger. Overhovedet.

Nej det er slettes ikke underordnet i en tråd der handler om fitting, det er der standardvarene er underordnet, de 99% du taler om, de er IKKE tema her.

Om det forholder sig sådan at WILSON STAFF rent faktisk vil tage en ordre som det, ja da kan de kun anbefales, for der er flere og flere spillere der ude som er bleven opmærksom på hvilke fordele et sådant set giver, men det er jo besværlig om man ikke kan bestille det.

Rent teknisk set er det helt uproblematisk for WISLON STAFF å lave det her, det er KUN et spørgsmål om policy og om de vil, der er ikke noget som skulle hindre det egentlig.
Derfor er det ikke under ordnet, mange vil ha et sådant set, og kan man bestille det sådan er det bare helt Konge.

Det her er DOG ikke så avanseret at vi taler FLO og den slags, det handler om en "bedre" tilpassning af længden i hele settet, og en faktisk modstand i den enkelte kølle som passer spilleren. Det system vi har, det klassiske med 0.5" tommer lemme jern og flad SW verdig er slettes ikke godt for store deler af de som spiller golf, så her er der en mulighet, og som kan laves fra akkurat de samme råvarene, bare man vil.

Vi som har spillet et stykke tid vil ikke kunne anbefale en ny spiller et set 3-PW for vi ved at #3 jernet er noget han IKKE vil få gavn af, ofte kan man også fra vælge #4 jernet og starte fra #5 og erstatte 3 og 4 med Hybrider. Det tror jeg de fleste i dag mener er den fornuftige løsning her, men den er DYRERE end en 3/8" løsning, da hybrider som oftest koster mere end de jern man fravælger.

Lavet man en fitting baseret på #8 jernet ligesom man gerne gør med SINGLE LENGTH, kan vi med 3/8" dels systemet få et set der de lange jern #3 er 3/4" tomme kortere end standard, og #4 jernet bliver 5/8" del kortere end standard, altså et #4 jern der er 1/8" kortere end et standard #5 jern, og det kan han med garanti spille om han kan spille #5 jernet til standard, altså kan vi få ind i alle fald 1 jern mere til mange, og til nogen 2 jern i den lange enden, og som spilleren rent faktisk nå behersker å spille.

At nogen så stadig spiller bedre om de valgte en hybrid, vel så er det hybriden som er den bedste løsning for DEN spilleren, men igen, om WILSON STAFF tilbyder 3/8" dels set som reelt set bare handler om en bitte justering på hoved vægt mod hvad de normalt gør, og en anden tabel for hvad skafterne skal saves til, resten er HELT ENS, ja da er det noget som må anbefales, for det rykker jern spillet til det bedre, og koster altså IKKE mere å lave når man gør det fra bunden af som det skal være.*

Vi kan bogstavelig talt skabe os "et jern kortere ind" uden at vi kom længere ud fra tee, og det kan vel ikke være underordnet om vi kan få det til uden ekstra udgifter af noget slag, bare ved å opgive lidt andre specifikationer ved ordren?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

og med hensyn til kvalitet på leverancen fra OEMs så er der HELE TIDEN nogen på WRX som har en ordre der slettes ikke var som bestilt, og det tyder reelt set på at de ikke bryder sig, men tager klagen når den kommer, for det er rent sjusk. Denne manden startet sin "klage tråd" den 20 februar, altså en uge siden, og andre kommenterer med tilsvarende erfaringer, nogen utallige af slagsen.

http://www.golfwrx.com/forums/topic/1747356-disappointed-in-apex-pro-custom-build-quality/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har absolut ingen problemer med, at folk gerne vil have noget som passer ned til mindste decimal. Jeg synes det er fedt at nogle går så meget op i det, og fedt at man er helt kompromisløs med sin tilgang til udstyr. Jeg tror da de fleste tourspillere gør præcist det samme.

I bund og grund kunne det da også være fedt nok, at få det selv. Om ikke andet så fordi at så ved man, at udstyret er så godt som det overhovedet kan blive.

Men antager vi at jeg kan fjerne 1% af mine mishits så svarer det vel groft sagt, at jeg fjerner et mishit pr 10. runde. Hvor dyrt er det at lave et mishit? Kommer an på så meget. Det ligger vel et sted mellem 0,5 og 1.0 slag. Sådan groft sagt. Så generelt betyder det at jeg kan forbedre et ½ til et helt slag hver 10 runde. Det gør ikke mig til en gladere golfspiller.

Men det er klart, at som professionel der skal tjene sin egen løn, der havde jeg aldrig været i tvivl.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
38 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Jeg har absolut ingen problemer med, at folk gerne vil have noget som passer ned til mindste decimal. Jeg synes det er fedt at nogle går så meget op i det, og fedt at man er helt kompromisløs med sin tilgang til udstyr. Jeg tror da de fleste tourspillere gør præcist det samme.

I bund og grund kunne det da også være fedt nok, at få det selv. Om ikke andet så fordi at så ved man, at udstyret er så godt som det overhovedet kan blive.

Men antager vi at jeg kan fjerne 1% af mine mishits så svarer det vel groft sagt, at jeg fjerner et mishit pr 10. runde. Hvor dyrt er det at lave et mishit? Kommer an på så meget. Det ligger vel et sted mellem 0,5 og 1.0 slag. Sådan groft sagt. Så generelt betyder det at jeg kan forbedre et ½ til et helt slag hver 10 runde. Det gør ikke mig til en gladere golfspiller.

Men det er klart, at som professionel der skal tjene sin egen løn, der havde jeg aldrig været i tvivl.

Jeg vil vove den påstand og det er helt min egen mening og oplevelse, at det har noget større betydning end ved 1% af mine mishits. Men nu har jeg også mere end 5% mishits på mine runder :) jeg ville blive utrolig glad for at have 95% rene træf hvor bolden bare ender hvor den skal. Hvis jeg havde 95% rene træf på den måde, så tror jeg næsten jeg ville kunne leve af golf :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites