Jump to content
Vild med Golf

Bojoerge

Godt vejr, nyt udstyr

Recommended Posts

Det er ok med mig at vi fortsætter samtalen her... 

Hvad er mest vigtigt når du køber nyt udstyr? Hvordan udstyret ser ud, eller om udstyret passer til dit sving og den måde du spiller golf? 

Hvis udseende er det vigtigste så må du forlade dig på, at din lokale pro også kan fitte . Det er ikke noget de bruger lang tid på at lære på deres uddannelse, men der er selvfølgelig nogle der har samlet lidt op undervejs. 

Der er selvfølgelig også et kompromis og det er at købe det udstyr du kan lide at spille helt standard også få det tunet til dig @Rosenbergbagefter. Det er selvfølgelig en dyrere løsning, da det sandsynligvis kun er hovedet du kommer til at genbruge... 

• Thanks 1

13 timer siden, skrev Bojoerge:

Hvad er mest vigtigt når du køber nyt udstyr? Hvordan udstyret ser ud, eller om udstyret passer til dit sving og den måde du spiller golf? 

Hvis udseende er det vigtigste så må du forlade dig på, at din lokale pro også kan fitte . Det er ikke noget de bruger lang tid på at lære på deres uddannelse, men der er selvfølgelig nogle der har samlet lidt op undervejs. 

Der er selvfølgelig også et kompromis og det er at købe det udstyr du kan lide at spille helt standard også få det tunet til dig @Rosenbergbagefter. Det er selvfølgelig en dyrere løsning, da det sandsynligvis kun er hovedet du kommer til at genbruge... 

Jeg forstår da udemærket af man ikke har lyst til, at spille med Wishon udstyr. Se lige de som har betalt en formue for at få det fittet, og når de forsøger at sælge det på Facebook osv så får de ikke mere end 10% af den pris de har betalt.

Og jeg forstår da godt at man gerne vil have det "lækre" udstyr som proerne spiller med.

Hvorfor ikke bare tilbyde hovederne fra de rigtige mærker, og lave en god fitting ud af det? Man kan vel ikke kun lave "god fitting" med Wishon udstyr?

Edited by MrSwingKin
  • Thanks 1

Jeg ved ikke hvad gensalgsværdien er på mit udstyr og det er slet ikke noget jeg har bekymret mig om når jeg blev fittet. Udstyret er jo tilpasset til  mig med de rigtige loft/lies, 

med det rigtige skaft, der har den rigtige længde. Det vil jo ikke nødvendigvis passe til andre end mig og derfor svært at sælge igen. Desuden har jeg brugt så meget tid og energi (og penge) på mit udstyr at det først bliver udskiftet hvis jeg ikke længere føler det passer til mit spil. 

Hvis man følger @Rosenberg på hans firmas Facebook så kan man se at han fitter/tuner meget udstyr, som golfere har købt af andre mærker. Der er bestemt ikke noget mærke-snobberi. 

Vi skal blot huske at en fyr som Thomas er fitter på deltid (nærmest fritid) ved siden af sit skomageri på Frederiksberg. Hvis  han eller andre skulle have mulighed for at investere i fittingudstyr fra flere producenter, så ville det kræve at han kunne gøre det til en fuldtidsbeskæftigede som man rent faktisk kunne leve af...

• Upvote 1

18 timer siden, skrev MarkAA:

Wow....

Men har han ikke ret? 

Vi ved jo ikke, hvad du synes ser godt ud. Rosenberg fitter andet end Wishon, som jeg personligt heller ikke synes specielt om i udseendet, men derfor vil han stadig være den bedste anbefaling, hvis du vil have et sæt der er korrekt fittet til dig. 

Og jeg kan ikke anbefale en "fitting" ved Golfexperten. Sidst fik jeg for tunge skafter, loft og lie var ikke som bestilt og det betalte jeg fuld pris for. Så i praksis kan du bare gå ud og vælge det der ser bedst ud, nærmest uden at prøve det og så smutte videre til Rosenberg. 

• Upvote 2

15 hours ago, Bojoerge said:

For mig er begge dele vigtigt og jeg synes ikke at det ene bør udelukket det andet. 

2 hours ago, MrSwingKin said:

Jeg forstår da udemærket af man ikke har lyst til, at spille med Wishon udstyr. Se lige de som har betalt en formue for at få det fittet, og når de forsøger at sælge det på Facebook osv så får de ikke mere end 10% af den pris de har betalt.

Og jeg forstår da godt at man gerne vil have det "lækre" udstyr som proerne spiller med.

Hvorfor ikke bare tilbyde hovederne fra de rigtige mærker, og lave en god fitting ud af det? Man kan vel ikke kun lave "god fitting" med Wishon udstyr?

Det her er sømmet ramt lige på hovedet - hvorfor skal noget være "grimt" for at være "godt"..?

21 minutes ago, Nicolai said:

Men har han ikke ret? 

Vi ved jo ikke, hvad du synes ser godt ud. Rosenberg fitter andet end Wishon, som jeg personligt heller ikke synes specielt om i udseendet, men derfor vil han stadig være den bedste anbefaling, hvis du vil have et sæt der er korrekt fittet til dig. 

Og jeg kan ikke anbefale en "fitting" ved Golfexperten. Sidst fik jeg for tunge skafter, loft og lie var ikke som bestilt og det betalte jeg fuld pris for. Så i praksis kan du bare gå ud og vælge det der ser bedst ud, nærmest uden at prøve det og så smutte videre til Rosenberg. 

Jo, det har han muligvis, men han har også en tendens til at blive meget sur når man ikke straks er hooked på ideen omTW og fitting.

Jeg har tidligere været forbi Rosenberg og jeg har ikke andet end respekt for hans arbejde.

Edited by MarkAA

Angående gensalgsværdi, så passer det meget godt at det ligger lavere, men hvor længe har det været brugt? Det er ikke ret tit i mine FB køb og salgsgrupper, at der dukker Wishon udstyr op. Det har måske noget at gøre med folk holder fast i det? Selvfølgelig er procentdelen af udstyr fra Wishon ikke ret høj i forhold til andre mærker, da der sælges rigtig mange OEM hyldevarer og det er typisk disse varer der er i omløb i køb og salg grupper, gad vide hvorfor folk sælger køller/jern der kun er 1-2 år gamle i det omfang de gør? Kan det være fordi de ikke slår bedre med nyt OEM udstyr?

udseende er selvfølgelig også en faktor, men det er lidt svært at sammenligne grej der bliver solgt et par enkelte steder i DK sammen med det de store kæder samt shops sælger (ej websalg fra UK at forglemme) 

Skal man have alt i hoveder fra alle producenter, så er det som @Bojoerge skriver, en helt anden virksomhed. Men hvis Thomas havde ALT indenfor ALT, så ville det være helt vildt, måske også lidt uoverskueligt :)

18 minutter siden, skrev Nicolai:

Men har han ikke ret? 

Stop dog Nicolai.

Det var da en unødig provokation som LHW kom med. Han spørger jo efter fitting hjælp, men fortæller bare at han ikke vil have Wishon pga udseendet.

Det betyder jo ikke at han vælger udstyr pga. udseende, men han fravælger Wishon pga udseende.

Det er vel fair nok.

Wishon kan jo ikke noget som alle andre mærker ikke kan.

Ligeså forkert som det er, at OEM sælger noget udstyr med store tolerance i specifikation ligeså stor forkert er det da, at påstå at Wishon er det eneste rigtige udstyr man kan fitte.

Jeg vil da anbefale at ringe til Thomas og spørge om han kan hjælpe hvis Mark selv køber sine hoveder. Det er mig bekendt stadig muligt, at købe hovederne alene. Det vil spare Mark for en omkostning, og jeg tænker da godt at Thomas kan komme med en pris alene på fittingen og det at montere skafter og grips.

4 minutter siden, skrev MarkAA:

Jo, det har han muligvis, men han har også en tendens til at blive meget sur når man ikke straks er hooked på ideen omTW og fitting.

Jeg har tidligere været forbi Rosenberg og jeg har ikke andet end respekt for hans arbejde.

Sådan ser jeg dog ikke lige på det, men hans pointe var god nok, når det kommer til udseendet. 

Alternativt er jo at finde de jernhoveder du kan lide og så smutte forbi og blive fittet, så sparer du da udgiften på skafter og grips, selvom jeg ikke tror der er meget at spare den vej. Medmindre du spiller med noget upgraded? 

5 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Stop dog Nicolai.

Det var da en unødig provokation som LHW kom med. Han spørger jo efter fitting hjælp, men fortæller bare at han ikke vil have Wishon pga udseendet.

Det betyder jo ikke at han vælger udstyr pga. udseende, men han fravælger Wishon pga udseende.

Det er vel fair nok.

Ligeså forkert som det er, at OEM sælger noget udstyr med store tolerance i specifikation ligeså stor forkert er det da, at påstå at Wishon er det eneste rigtige udstyr man kan fitte.

Jeg vil da anbefale at ringe til Thomas og spørge om han kan hjælpe hvis Mark selv køber sine hoveder. Det er mig bekendt stadig muligt, at købe hovederne alene. Det vil spare Mark for en omkostning, og jeg tænker da godt at Thomas kan komme med en pris alene på fittingen og det at montere skafter og grips.

Du og jeg har ikke noget at snakke om, så spar dine fremtidige svar til mig. Jeg har ikke noget at snakke med dig om, når du vælger at lave dine egne fortolkninger ;)

6 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Stop dog Nicolai.

Det er vel fair nok.

Jeps Thomas kan fitte andet end Wishon. Evt kig på hans facebook hvor der ligger en del billeder og tekst :)

1 time siden, skrev osholm:

Angående gensalgsværdi, så passer det meget godt at det ligger lavere, men hvor længe har det været brugt? Det er ikke ret tit i mine FB køb og salgsgrupper, at der dukker Wishon udstyr op. Det har måske noget at gøre med folk holder fast i det? Selvfølgelig er procentdelen af udstyr fra Wishon ikke ret høj i forhold til andre mærker, da der sælges rigtig mange OEM hyldevarer og det er typisk disse varer der er i omløb i køb og salg grupper, gad vide hvorfor folk sælger køller/jern der kun er 1-2 år gamle i det omfang de gør? Kan det være fordi de ikke slår bedre med nyt OEM udstyr?

udseende er selvfølgelig også en faktor, men det er lidt svært at sammenligne grej der bliver solgt et par enkelte steder i DK sammen med det de store kæder samt shops sælger (ej websalg fra UK at forglemme) 

Skal man have alt i hoveder fra alle producenter, så er det som @Bojoerge skriver, en helt anden virksomhed. Men hvis Thomas havde ALT indenfor ALT, så ville det være helt vildt, måske også lidt uoverskueligt :)

Jeg er ikke sikker på, at årsagen til at folk skifter udstyr er fordi de ikke kan slå med OEM udstyr.

Der er i min optik sat meget på spidsen.

Golf er svært, og det er svært uanset om du spiller med fittet udstyr eller ej.

Vi må vel også bare erkende, at OEM producenterne gør det sindsygt godt. De bruger EKSTREMT mange penge på markedsføring, og det er i alle medier, og via de professionelle golfspillere. Og det virker bare. Producenterne skaber et behov på baggrund af følelser, og ikke på baggrund af fakta eller performance. Så kort kan det siges.

Det behov besidder 99% af os, og derfor er der heller ikke noget i vejen for, at Mark ønsker noget af dette vanvttigt dygtigt markedsført udstyr. Når man ved at hver udstyrsproducent bruger flere hundrede millioner kroner på markedsføring så kan jeg godt forstå, at man ikke ønsker at betale samme pris for en vare som bruger få tusinde på markedsføring. Med al respekt så tror jeg ikke på, at hverken produktionen eller performance er bedre fra Wishon hoveder end fra alle de andre. Der hvor Wishon kan noget andet er, at der er nogle enormt dygtige fittere inde omkring fitting af sådan et sæt. Hvis man gerne vil have noget kendt, men også gerne vil betale fitting så behøver det vel det ene vel ikke udelukkede det andet.

Bare fordi en dårlig gave godt kan være pakket flot ind, så behøver en god gave altså ikke være pakket grimt ind.

Der er sådan en underlig negativitet omkring OEM producenterne herinde. Som om de er de store stygge ulve som er skyld i alt dårligdom i golfverdenen. OEM producenterne gør enorm meget godt for golfsporten generelt, og det er altså på baggrund af at de sælger deres udstyr som hyldevarer. Selvom en Audi og Skoda er nogenlunde den samme bil så sælges der altså stadig mange af dem, og også til glade tilfredse købere.

2 hours ago, MarkAA said:

For mig er begge dele vigtigt og jeg synes ikke at det ene bør udelukket det andet. 

Det her er sømmet ramt lige på hovedet - hvorfor skal noget være "grimt" for at være "godt"..?

Nope, men man vælger tit å se det sådan....Men hvad ved vi? jo det skal se godt ud, og koste i gaden 8500 og han synes ikke godt om look på Wishon, men vi ved ikke engang om han taler 3-PW eller 5-GW eller noget som helst. Det ville været meget nemmere om han gav eksempler til noget han syntes godt om, hvad han spiller med nå og hvad slags ændringer han søger, men han konkluderer jo bare slev med at han så nok bare handler det han synes ser godt ud, altså er looks det der prioriteres når det går foran, men vi ved ikke engang hvad han kan lige, kun hvad han ikke kan lige, med  ikke hvad han ikke kan lige ved det...looks i baggen eller fra adressering? vi ved ikke noget, ej heller hvordan han vil det skal se ud.

Edited by LHW

1 hour ago, MrSwingKin said:

Der er sådan en underlig negativitet omkring OEM producenterne herinde. 

Viste du at jeg ALLTID har spillet CALLAWAY jern hoveder, og også stadig har flere Callaway wedger som kommer i spil ?
OEMs kederne er bare ikke god på fitting, og producentene leverer for meget sjusk med hensyn til alt fra længde, via loft og lie til Swing vægt og grip size, de helt basale sager, men komponentene er da gode nok.

Edited by LHW

14 minutes ago, LHW said:

Nope, men man vælger tit å se det sådan....Men hvad ved vi? jo det skal se godt ud, og koste i gaden 8500 og han synes ikke godt om look på Wishon, men vi ved ikke engang om han taler 3-PW eller 5-GW eller noget som helst. Det ville været meget nemmere om han gav eksempler til noget han syntes godt om, hvad han spiller med nå og hvad slags ændringer han søger, men han konkluderer jo bare slev med at han så nok bare handler det han synes ser godt ud, altså er looks det der prioriteres når det går foran, men vi ved ikke engang hvad han kan lige, kun hvad han ikke kan lige, med  ikke hvad han ikke kan lige ved det...looks i baggen eller fra adressering? vi ved ikke noget, ej heller hvordan han vil det skal se ud.

Jeg synes simpelthen at du kan skabe en "stemning" som er helt unødvendig.

Jeg taler om 5-PW måske 5-AW.

For mig skal et golfsæt være pænt at kigge på, og det skal det være både ved adressering og når det bare står i baggen.

Jeg har IKKE nogle præferencer i forhold til looks, feel eller andet, så det var egentlig derfor jeg spurtge herinde, om nogle havde noget godt/skidt at sige om nye jern.

Men jeg beklager at jeg ikke 1) har formuleret med tydeligt nok og 2) har trådt dig over tæerne.

1 time siden, skrev MrSwingKin:

Jeg er ikke sikker på, at årsagen til at folk skifter udstyr er fordi de ikke kan slå med OEM udstyr.

Der er i min optik sat meget på spidsen.

Det er så ikke det jeg skriver..... 

jeg skriver 

1 time siden, skrev MrSwingKin:

gad vide hvorfor folk sælger køller/jern der kun er 1-2 år gamle i det omfang de gør? Kan det være fordi de ikke slår bedre med nyt OEM udstyr?

Der er ret stor forskel på at skrive, at de ikke kan slå med OEM udstyr og så det jeg rent faktisk skriver: “at de ikke slår BEDRE med nyt OEM”. Og i fuld kontekst i forhold til at mange skifter udstyr hvert eller hvert andet år. Så for at få hele forståelsen med:

så er der rigtig mange der ikke spiller bedre med dette års OEM model fremfor sidste eller forriges års OEM model.

der er da ikke nogen negativitet omkring OEM, men nogle har en skepsis og det er vel naturligt nok, hvis man har følt sig snydt i forhold til et produkt man har investeret i.

jeg har Wishon men også OEM...

1 minute ago, MarkAA said:

Jeg synes simpelthen at du kan skabe en "stemning" som er helt unødvendig.

Jeg taler om 5-PW måske 5-AW.

For mig skal et golfsæt være pænt at kigge på, og det skal det være både ved adressering og når det bare står i baggen.

Jeg har IKKE nogle præferencer i forhold til looks, feel eller andet, så det var egentlig derfor jeg spurtge herinde, om nogle havde noget godt/skidt at sige om nye jern.

Men jeg beklager at jeg ikke 1) har formuleret med tydeligt nok og 2) har trådt dig over tæerne.

Alt i orden herfra.

Robert Greve er den eneste mand på Djevleøen jeg kommer på som kan lave en fornuftig fitting af OEM udstyr, men hvad for nogle brands han handler aner jeg ikke, men Robert er PGA PRO i 2. generation, så hans far var Old School fra den gangen proen faktisk kunne reparere golf udstyr og den slags, så Robert er vokset op med noget de andre aldig har set eller kan en skid om, så er det OEMs du vil handle er han mit bedste tips.

ved ikke om han har andre websider, men kig ind her
https://www.facebook.com/Grevernesgolfshop/?eid=ARC_p3eAl_Rq1Q_9qsEiYSpmbNtOBQLQ72zkU7tCidlmWTI1JRWywzXUcx0-2zxH0sRuYYL0lACiyYMd&timeline_context_item_type=intro_card_work&timeline_context_item_source=100005875090007&fref=tag

Den 24/2/2019 kl. 18:45 , skrev Bojoerge:

Det gode vejr i dag fik lokket mig en tur på range og på par-3 banen for at teste det udsyr jeg har købt @Rosenberg henover vinteren. 

Jeg har købt et nyt hoved til mit 7-jern, hvor det gamle jo havde en ordentlig skramme, men det var ikke hovedformålet med dagens besøg på golfbanen. Jeg har nemlig også fået købt mig nye wedges. Det er blevet til 3 nye wedges, der skal erstatte de 4 jeg havde før havde i baggen. 

Formålet med at købe de 3 wedges er at finde noget udstyr, der føles som min PW, som jeg slår meget præcist med. De gamle wedges var jeg ikke fittet til og jeg slog dem ofte i jorden før bolden. Samtidigt kan jeg jeg nu putte endnu en kølle eller hybrid i baggen. 

Jeg har købt den 50 graders AW, der hører til mit Wishon 575 jernsæt og så er jeg blevet fittet til en 54 graders SW og en 58 graders LW. 

Først var det dog en noget frustrende oplevelse da @Rosenberg fittede mig på indendørs trackman hos Indoorclub i Ballerup. Under hele sessionen målte Trackman mig kortere end jeg ved jeg slår ude i virkeligheden. Min egen PW blev målt 20 m kortere end de 100 m jeg "altid" slår den ude i virkeligheden og uanset hvordan Thomas satte wedges sammen og hvordan slaget føltes så blev slaget målt usædvanligt kort. Til sidst droppede vi længderne og det lykkedes Thomas at finde en konfiguration som føltes rigtigt. 

I dag var så første gang med de nye wedges og eftersom jeg ikke havde kunne læne mig op af Trackman så vidste jeg ikke rigtigt om længderne ville passe. Jeg må sige at @Rosenberg  igen har gjort et rigtig godt stykke arbejde. Fra første slag føltes de nye wedges bare helt rigtigt og på par-3 banen fandt jeg ud af at jeg slår den enkelte wedge de forventede længder. 

Det korte spil er altid der hvor jeg kan mærke vinterrusten mest. og det er så ikke blevet nemmere af at jeg nu skal arbejde med andre gradtal end før. 

Alt i alt en rigtig god dag på golfbanen og nu kan jeg ikke vente på foråret og på at sæsonen for alvor starter....

Ja Trackman var lidt hård ved os ;(

Men som du selv skriver så kom i godt i mål ;)

Altid en fornøjelse at hjælpe golf spiller ;)