Jump to content
Vild med Golf

Bojoerge

Godt vejr, nyt udstyr

Recommended Posts

Det gode vejr i dag fik lokket mig en tur på range og på par-3 banen for at teste det udsyr jeg har købt @Rosenberg henover vinteren. 

Jeg har købt et nyt hoved til mit 7-jern, hvor det gamle jo havde en ordentlig skramme, men det var ikke hovedformålet med dagens besøg på golfbanen. Jeg har nemlig også fået købt mig nye wedges. Det er blevet til 3 nye wedges, der skal erstatte de 4 jeg havde før havde i baggen. 

Formålet med at købe de 3 wedges er at finde noget udstyr, der føles som min PW, som jeg slår meget præcist med. De gamle wedges var jeg ikke fittet til og jeg slog dem ofte i jorden før bolden. Samtidigt kan jeg jeg nu putte endnu en kølle eller hybrid i baggen. 

Jeg har købt den 50 graders AW, der hører til mit Wishon 575 jernsæt og så er jeg blevet fittet til en 54 graders SW og en 58 graders LW. 

Først var det dog en noget frustrende oplevelse da @Rosenberg fittede mig på indendørs trackman hos Indoorclub i Ballerup. Under hele sessionen målte Trackman mig kortere end jeg ved jeg slår ude i virkeligheden. Min egen PW blev målt 20 m kortere end de 100 m jeg "altid" slår den ude i virkeligheden og uanset hvordan Thomas satte wedges sammen og hvordan slaget føltes så blev slaget målt usædvanligt kort. Til sidst droppede vi længderne og det lykkedes Thomas at finde en konfiguration som føltes rigtigt. 

I dag var så første gang med de nye wedges og eftersom jeg ikke havde kunne læne mig op af Trackman så vidste jeg ikke rigtigt om længderne ville passe. Jeg må sige at @Rosenberg  igen har gjort et rigtig godt stykke arbejde. Fra første slag føltes de nye wedges bare helt rigtigt og på par-3 banen fandt jeg ud af at jeg slår den enkelte wedge de forventede længder. 

Det korte spil er altid der hvor jeg kan mærke vinterrusten mest. og det er så ikke blevet nemmere af at jeg nu skal arbejde med andre gradtal end før. 

Alt i alt en rigtig god dag på golfbanen og nu kan jeg ikke vente på foråret og på at sæsonen for alvor starter....

• Like 1

14 timer siden, skrev Bojoerge:

Først var det dog en noget frustrende oplevelse da @Rosenberg fittede mig på indendørs trackman hos Indoorclub i Ballerup. Under hele sessionen målte Trackman mig kortere end jeg ved jeg slår ude i virkeligheden. Min egen PW blev målt 20 m kortere end de 100 m jeg "altid" slår den ude i virkeligheden og uanset hvordan Thomas satte wedges sammen og hvordan slaget føltes så blev slaget målt usædvanligt kort. Til sidst droppede vi længderne og det lykkedes Thomas at finde en konfiguration som føltes rigtigt. 

Omkring jul/nytår var jeg ude i Ballerup med @Rosenbergfor at spille et par hyggerunder - af hensyn til Thomas vil jeg ikke fortælle hem der vandt, for så bliver han sikkert ked af det :frantics:

Men da vi var derude, kunne vi også konstatere, at alt blev slået meget kortere end i virkeligheden, så det var helt klar noget man lige skulle tage hensyn til. Så jeg er ikke i tvivl om at det nok har været lidt svært sådan at kunne fitte ud fra det. Men her er det jo så at Thomas's erfaring kommer rigtigt i spil og selvfølgelig kom I frem til det rigtige.

17 timer siden, skrev Bojoerge:

Det gode vejr i dag fik lokket mig en tur på range og på par-3 banen for at teste det udsyr jeg har købt @Rosenberg henover vinteren. 

Jeg har købt et nyt hoved til mit 7-jern, hvor det gamle jo havde en ordentlig skramme, men det var ikke hovedformålet med dagens besøg på golfbanen. Jeg har nemlig også fået købt mig nye wedges. Det er blevet til 3 nye wedges, der skal erstatte de 4 jeg havde før havde i baggen. 

Formålet med at købe de 3 wedges er at finde noget udstyr, der føles som min PW, som jeg slår meget præcist med. De gamle wedges var jeg ikke fittet til og jeg slog dem ofte i jorden før bolden. Samtidigt kan jeg jeg nu putte endnu en kølle eller hybrid i baggen. 

Jeg har købt den 50 graders AW, der hører til mit Wishon 575 jernsæt og så er jeg blevet fittet til en 54 graders SW og en 58 graders LW. 

I dag var så første gang med de nye wedges og eftersom jeg ikke havde kunne læne mig op af Trackman så vidste jeg ikke rigtigt om længderne ville passe. Jeg må sige at @Rosenberg  igen har gjort et rigtig godt stykke arbejde. Fra første slag føltes de nye wedges bare helt rigtigt og på par-3 banen fandt jeg ud af at jeg slår den enkelte wedge de forventede længder. 

Det korte spil er altid der hvor jeg kan mærke vinterrusten mest. og det er så ikke blevet nemmere af at jeg nu skal arbejde med andre gradtal end før. 

Alt i alt en rigtig god dag på golfbanen og nu kan jeg ikke vente på foråret og på at sæsonen for alvor starter....

Fandt i aldrig frem til årsagen til, at Trackman viste så skæve længder?

Min erfarring siger mig, at trackman har svært ved at måle wedgeslag som er meget høje. Jeg synes tit, at den viser dem som unaturligt korte.

16 minutes ago, MrSwingKin said:

Fandt i aldrig frem til årsagen til, at Trackman viste så skæve længder?

Min erfarring siger mig, at trackman har svært ved at måle wedgeslag som er meget høje. Jeg synes tit, at den viser dem som unaturligt korte.

Jeg havde Trackman MOD 2, og der var grensen PW,  de andre wedger var altid problematisk, man kunne være heldig å få tal tilbage, men i alt for mange slag kom der ikke noget, den kunne ikke måle det, og der var aldrig noget godt svar fra Trackman på hvorfor det forholdt sig sådan, men det opleves nærmest som at launch angle blev så høj at bolden fløy udenfor det "vindue" som radaren måler i. Det her er hvad jeg ved, meget bedre fra  MOD 3, og nå er det vel MOD 4 som er i salg, så det er på "gamle" maskiner som den jeg havde det her er et kendt problem (2011 og før)

...., om vi nå taler om det samme da, for her opfatter jeg det til å være problemer med at distancen som opgives som carry er forkert, men de fejl jeg var ramt af var "ingen svar", altså at  Maskinen ikke kunne måle noget godt nok til å komme tilbage med tal.

7 timer siden, skrev Logan:

Men da vi var derude, kunne vi også konstatere, at alt blev slået meget kortere end i virkeligheden, så det var helt klar noget man lige skulle tage hensyn til.

Måler Trackman alt meget for kort? 🤔 

1 time siden, skrev Smut:

Deres Trackman gør I hvert tilfælde. Thomas sagde noget om at det kan være fordi at de ikke har været kalibreret i lang tid. 

Jeg har tidligere været på en Trackman udendørs og har ikke der oplevet samme problemer... 

15 timer siden, skrev Smut:

Jeg har spillet golf i 20 år, og kender mit spil ret godt.

Jeg bruger en del trackman, men jeg er også nødt til at sige, at det kun er et supplement. Især indendørs er der problemer.

Der er ligeleledes problemer med boldene. På banen spiller jeg KUN med Prov1x, og derved kender jeg også mine længder særdeles godt.

På træningsbanen slår man typisk træningsbolde som selvfølgelig kan "omregne" til en tourbold, men det er altså kun indenfor en træsko længde.

Og så har trackman altså flere slag som den har svært ved at måle. (I hvert fald de jeg har benyttet). Høje wedgeslag er helt udenfor kategori. Indendørs hvor trackman beregner en del har den også svært ved, at regne med "gear-effekt". Vi ved fx. godt at hæler man bolden har den en tendens til, at starte venstre og slice lidt ind på fairway igen. Omvendt med en der er ramt på spidsen. Det er som om, at trackman ikke kan påregne denne effekt og det gør altså at man ser nogle sjove slag i trackman når man spiller indenfor.

2 timer siden, skrev MrSwingKin:

Og så har trackman altså flere slag som den har svært ved at måle. (I hvert fald de jeg har benyttet). Høje wedgeslag er helt udenfor kategori. Indendørs hvor trackman beregner en del har den også svært ved, at regne med "gear-effekt". Vi ved fx. godt at hæler man bolden har den en tendens til, at starte venstre og slice lidt ind på fairway igen. Omvendt med en der er ramt på spidsen. Det er som om, at trackman ikke kan påregne denne effekt og det gør altså at man ser nogle sjove slag i trackman når man spiller indenfor

Jeg kan kun være enig og jeg tror man får svært ved at få trackman til selv at indrømme dette og mange spillere vil slet ikke tro på det, for det er jo Trackman og det er ALTID korrekt 🙄

Jeg hijacker lige denne tråd.. :)

Jeg er i markedet for et nyt jernsæt og har i den forbindelse "brug" for lidt anbefalinger, råd etc.

Hvad er nyt, godt, smart whatever - og hvor får man en ordentlig "fitting" som ikke  er hos Rosenberg.?(Kan det lade sig gøre i Golfexperten eller hos en pro?).

Edited by MarkAA
  • Downvote 1

1 hour ago, MarkAA said:

Jeg hijacker lige denne tråd.. :)

Jeg er i markedet for et nyt jernsæt og har i den forbindelse "brug" for lidt anbefalinger, råd etc.

Hvad er nyt, godt, smart whatever - og hvor får man en ordentlig "fitting" som ikke  er hos Rosenberg.?(Kan det lade sig gøre i Golfexperten eller hos en pro?).

Det er en fordel å åbne sin egen tråd...

men hvorfor vil du ikke benytte Rosenberg? distancen fra dig kan jo ikke være årsagen, men for at besvare dit spørgsmål, begrebet FITTING vil du finde tilbud om over hele landet, men hvad de reelt set tilbyder, ja det varierer meget, og der er absolut ingen golf keder som leverer noget der ligner rigtig Custom fitting, det er en "super light" versjon, som ikke kan sammenlignes, da en række parameter ikke er tema i det hele taget, og personellet du møder som oftest ikke har nogen skolering i faget, andet som overfladisk info fra leverandører.

Edited by LHW

44 minutes ago, LHW said:

Det er en fordel å åbne sin egen tråd...

men hvorfor vil du ikke benytte Rosenberg? distancen fra dig kan jo ikke være årsagen, men for at besvare dit spørgsmål, begrebet FITTING vil du finde tilbud om over hele landet, men hvad de reelt set tilbyder, ja det varierer meget, og der er absolut ingen golf keder som leverer noget der ligner rigtig Custom fitting, det er en "super light" versjon, som ikke kan sammenlignes, da en række parameter ikke er tema i det hele taget, og personellet du møder som oftest ikke har nogen skolering i faget, andet som overfladisk info fra leverandører.

Jeg vil rigtig gerne bruge Rosenberg og hans viden og dedikation, jeg synes bare ikke at de jern (hoveder) han forhandler er særlig pæne. Og jeg vil gern have noget som er pænt at kigge på når jeg skal spendere +8500,-

Så medmindre man blot kan købe hoveder løse, så bliver det nok bare en “hyldevare” som er fittet hos en shop/pro. 

2 timer siden, skrev MarkAA:

Jeg hijacker lige denne tråd.. :)

Hvorfor kapre denne tråd? 🤔

47 minutes ago, Smut said:

Hvorfor kapre denne tråd? 🤔

Hvorfor fylde forummet med flere “nyt udstyr” topics. 

Denne tråd handlede om “godt vejr, nyt udstyr” jeg mener mit spørgsmål passede fint indunder det. 

Men undskyld, jeg søger mit svar andetsteds. 

1 hour ago, MarkAA said:

Jeg vil rigtig gerne bruge Rosenberg og hans viden og dedikation, jeg synes bare ikke at de jern (hoveder) han forhandler er særlig pæne. Og jeg vil gern have noget som er pænt at kigge på når jeg skal spendere +8500,-

Så medmindre man blot kan købe hoveder løse, så bliver det nok bare en “hyldevare” som er fittet hos en shop/pro. 

Men så er det jo looks du er ude efter, ikke ydelse, så da fatter jeg ikke engang hvorfor du spørger, du burde jo spurt hvad andre syntes ser bedst ud for 8500, det er jo hvad du selv prioriteter her, lykke til.

4 minutes ago, LHW said:

Men så er det jo looks du er ude efter, ikke ydelse, så da fatter jeg ikke engang hvorfor du spørger, du burde jo spurt hvad andre syntes ser bedst ud for 8500, det er jo hvad du selv prioriteter her, lykke til.

Wow....

1 time siden, skrev MarkAA:

Hvorfor fylde forummet med flere “nyt udstyr” topics. 

Denne tråd handlede om “godt vejr, nyt udstyr” jeg mener mit spørgsmål passede fint indunder det. 

Men undskyld, jeg søger mit svar andetsteds. 

Fair nok.