Jump to content
Vild med Golf
MH80

DIY fattigmands MOI matching

Recommended Posts

Jeg kopiere lige denne del af en anden post for ikke at hugge den anden tråd. :)

Jeg kiggede lidt på at ændre mit nuværende sæt via fattigmands MOI, og kiggede lidt posts igennem om det. Faldt over denne men den gav anledning til lidt spørgsmål:

Der snakkes om at forkorte de lange jern med henholdsvis 1/8, 2/8 og 3/8, men ikke gøre det på 7 og 8 jern. Det forvirrede lidt men kan se nedenfor at det er det gennemgående 1/8, 2/8 osv.

Den 13.2.2019 kl. 11:25 , skrev LHW:

så har jeg set på tallene og ændring av faktisk modstand konvertert til SW Points. 

Som sagt, skal vi bygge et CLASSIC set med 4/8" længde fra jern til jern, skal SW progressionen vise 0.66 i differance fra jern til jern
Ved 3/8" deler benytter vi en progression på 0.5 SWP fra jern til jern, som stadig bliver til 1.33 SWP pr. tomme  

Om vi nå skulle lave dette med en SW scale som hadde Fulcrum ved 4 tommer sammenligned mod den vi har som benytter 14", kan vi ved å korrigere slope fra 0.66 til 0.6 for Jern med 4/8" deler. 

Laver vi det fra starten af, skal vi KUN korrigere hoved vægt med ca 0.65-0.7 gram sådan at de normale SW matchede hoveder i gram som progression 
SW MATCH           +7.0 +14.0 + 21.0 - 28.0
4.0" - BOI MATCH +7.7 +15.4 +23.1 - 30.8
MOI  MATCH          +8.0+16.0 +24.0  -32.0

Vi rammer altså noget "i mellem " en SW match ved 14 fulcrum og en MOI match lavet med fulcrum helt for enden.
Vi kunne ligesågodt lavet et 4/8" set til 0.5" SWP mellem jern, og opnået ca det samme om vi IKKE ville spille 3/8" (ca 7.5 gram slope)

.....som progression ved CONSTANT WGT skaft
Da er vi LANGT indenfor den 1% på total vægt variablen, mens skal vi rode med dette i et set som ER lavet, og gøre det fra grip siden, så OVERSTIGER VI den 1% på total vægt vi bør holde os indenfor.

Vi kan sagtens lege med det her om vi starter fra blanke ark, FORUDSAT at vi først har valgt rigtig skaft vægt OG skaft progressions type (descending, constant eller Ascending)
SÅ kan vi introducere det her for å justere os op eller ned i den enden som passer, men på set der ER lavet....NO GO, da er der bedre vejer som å lave det om til 3/8", for det rykker MEGET mere end kun en bitte smule bedre match af total vægt og balance, da vi her også  tager ind LÆNGDEN som jo er det vigtigste af alle parameter.

Alt efter hvilken standard kølle nummer vi starter fra, kan vi få den lange enden kortere eller lengere eller modsat, eller noget i mellem, det er LATTERLIG enkelt å lave det, og ALLE kan lave dette der hjemme, man behøver IKKE sygt kostbare insert vægter til skaftet der gerne koster 100-250 pr stk, så 7 jern er 700 til op mod de 2000 kroner.
Laver man om de 3/8" del er udgifterne nye grips og en ruld blytape, og har du mere tro på et fulcrum på 4 tommer,(Boi Match) ja så juster med 0.7 gram ekstra pr hovede, det koster et par millimeter ekstra bly tape ikke en patron på 5 gram til 250 kroner i grippet....:-)

Her ser man også at ideen kan være god nok, men i praksis ikke så god da den ikke er bra på set som i forvejen er lavet, og ved nye set man samler fra bunden vil insert vægterne ændre hele prisen så brutalt at det ikke er så aktuelt. Stål skafter koster fra ca 200 kr stk, så de her vægter "dobler skaft prisen", og da er det nok bedre å vægte rett skaft vægt progression til å starte med.

HER ER 3/8" CONSEPTET - DET ANBEFALES PÅ DET VARMESTE OG NOGET ALLE KAN LAVE DER HJEMME
PS - i de fald man skal LÆNGER end standard på #8 eller #9, bør man starte fra ett set der var forlænget til å starte med, så man kun skal save, ikke forlænge nogen.
Her står alt hvad man behøver, også for vægt korrigering av hovederne, her til 0.5 SWP SLOPE som altså tilsvarerer MOI eller faktisk ens modtand

3/8" er det samme som 3.14 mm og kan omregnes til 3.0, så ett set der man skal beholde #8 som "standard, skal man flække af grips på alle de andre, og SAVE

#8 jernet, ingen ændring af længden, men leg på 0.6 grams bly tape på hovedet tilsvarede 2.3 cm bly tape av 1/2" bredde som vejer 2 gram pr 3 tommer /7.5 cm)
#7 = minus 3 mm + monter 1.2 gram bly tape tilsvarende 4.6 cm
#6 = minus 6 mm + monter 1.7 gram blytape = 6.5 cm
#5 - minus 9 mm + monter 2.2 gram blytape  = 8.4 cm (må nok deles i 2 striper)
#4 - minus 12 mm + monter 2.7 grams bly tape = 10.3 cm (2 striper)
#3 - minus 15 mm + monter 3.2 gram bly tape = 12.0 cm (deles i 2 mulig 3 striper)

På med nye grips, ut å spil og du vil tro det er løgn, for nå er dit 3 jern ENKLERE å spille end det 4 jern var (og som også er bedre og enklere end dit gamle #5 var...) og ALLE føles IDENTISK med #8 jernet. Her kan vi ALLE opnå "1-1.5 Jern kortere ind", uden å handle ny driver :-)...dine jern bliver MEGET nemmere å spille, og alle vil føles mere ens, og du kan lave det selv

Her er ALLE varianter....tallene ovenfor med start i #8 jernet ble hentet herfra, og koster som sagt kun nye grips og en ruld blytape og nogle minutter med saven.

38 WALLPHOTO.PNG

Om du IKKE har en skrutvinge og en egnet klamme til skaftet, fortvivl ikke, du kapper STÅL SKAFTER bedre og mere lige med en RØR KUTTER som den her fra BILTEMA, og da behøver du IKKE skrutvingen til save jobben, men den er stadig god når nye grips skal på, men selve grip monteringen kan du også få lavet i din lokale Golf shop i klubben eller ude i byen.

https://www.google.com/search?biw=1600&bih=770&tbm=isch&sa=1&ei=ifZjXIL3Hf3QmwXCxYm4BQ&q=rørkutter+biltema.dk&oq=rørkutter+biltema.dk&gs_l=img.3...9869.10914..11725...0.0..0.185.419.0j3......1....1..gws-wiz-img.pShAVO9VMMY#imgrc=uXq5h4E1d6z3ZM:

Når GRIPS SKAL AF, brug en Stanley belæg kniv som det her, og læg "krogen" af bladet under grip enden (hoved siden af grippet.)
Hold køllen med VENSTRE hånd, kniven med højre, og DRA de fra hinanden. Da kutter du grippet meget nemt, og kommer IKKE til skade.

https://www.faisto.dk/håndværktøj/knive/knivblade/stanley-krogknivblad-19-mm-10-stk-f4330700646?cid=shop9063724154&cpid=f4330700646&gclid=Cj0KCQiAnY_jBRDdARIsAIEqpJ2RyLF61dyChELTQ6pIeE_Y1a6v3soSCkBhtbbXnJDzHwQSoS2ITHwaAkHYEALw_wcB

Spørgsmålet er så hvad giver dette af problemer i forhold til flex? Kan dette give nogle udfordringer?

Det skal siges at det er i forvejen et custom fittet sæt af @LHW, men som jeg ønsker at korte lidt ned for at sænke SW. Det er i forvejen 5/8 forlænget, men med høj SW.

@LHW jeg flytter lige det specifikke i forhold til mit sæt for ikke at fylde den generelle tråd med spillerspecifikke diskussioner.

Nu er det perfekt at specifikationerne til mit sæt er så udpenslet, at jeg kan se hvilke tipvægte der er i. :) Jeg vil gerne lave sættet uden at der skal blytape på, så jeg kiggede lidt på hvilke jern der ikke var med ekstra vægt. 5 jernet er uden tipvægt, og da jeg testede det forkortet ud fra 9 jern ikke forkortes og det var faktisk det perfekte match i forhold til balance.

Jeg har derfor forsøgt at udregne nye tipvægte til dry hoveder:

image.png.e8875b5876f805021d21ef0d7f6938f3.png

Ser det nogenlunde ud, eller er der noget jeg har overset?

Jeg har ikke de specs du har baseret det på, men er head wgt hentet fra det spec sheet du fik herfra, så skal det passe.

Det ser for mig ud som du her går 0.5" kortere på #5 jernet, så det betyder at du beholder #9 som den er, og ender med et #3 jern der er 1/8" kortere end std, og er Head wgt UDEN tip vægt 282.7 og target er 282.9 til D 5.76, ja så er det bare å save.

Husk å det her med EPOXY
- Så ens mængde som mulig, den vejer noget den også
Påfør først en dråbe på skaft spidsen FØR ferrulen dras over - da vil den LIMES fast til skaftet, ikke kun gribe fat i det, men HUSK DYBDEN
I hoveder der skal ind en tip vægt "forlænger" vi reelt set skaftet med ca 1 millimeter, og der skal ferrulen LAVERE på skaftet, så når ferrulen monteres, gør det MED tipvegten i skaftet, og brug det aktuelle hovedet til å få ferrulen i position. Da ungår du en mulig glippe i mellem ferrulen og hosel toppen, så IKKE glem den, da bliver du ikke tilfreds med resultatet.

Når du skal lime sammen, lav 3 lange tråder af epoxy på skaft spidsen fra ferrulen til spidsen (i længde retning)
Påfør så epoxy KUN i den øvre 3 delen af hoselen, og med hovedet vendt op ned, "drejes skaftet" ind og OP i hovedet.
Hold hovedet i position, og giv det hele en kakk mod et stykke tre på gulvet så vi er sikker på vi er helt i bund med insert.
Drej skaftet i position som det skal stå, tør bort epoxy spil, set det til tørring i sikker position.

På det her vis undgår vi å fylde op indsiden af skaft spidsen, der har vi ikke brug for epoxy, og det laver bare bøvl om vi bagefter skal skifte tip vægter og den slags, så om du nå tager fra hinanden dit eget, skal tip vægterne være mulig å tage fri uden for meget styr, og de kan ofte genbruges da man ved at lave det her ret, ofte undgår at ventilationshullet i vægten fyldes med epoxy som forhindrer genbrug.

Vi kan uanset, genbruge tip vægter om vi kan sikre ventilation ved montering som evakuerer luft op fra hoselen.
Er ventilations hullet fyldt med epoxy, sav et langt spor eller 2 i længde retningen med en Dremel eller tilsvarende
Da vil de spor erstatte ventliationshullet der gik lige igennem center, og tip vægten (nå lidt reduceret i vægt) kan genbruges.

HUSK å mærke skaft med et stykke tape for aligning af face angle FØR du tager af hovederne, så du ved montering har en linje du retter ift face angle.

FEDT å se du giver dig i kast med det her, det burde langt flere gøre...tag det gamle set der står å støver, det kan få nyt liv her.

13 timer siden, skrev LHW:

Jeg har ikke de specs du har baseret det på, men er head wgt hentet fra det spec sheet du fik herfra, så skal det passe.

Det ser for mig ud som du her går 0.5" kortere på #5 jernet, så det betyder at du beholder #9 som den er, og ender med et #3 jern der er 1/8" kortere end std, og er Head wgt UDEN tip vægt 282.7 og target er 282.9 til D 5.76, ja så er det bare å save.

Det er de specs jeg fik da jeg købte dem. :)

Kan jeg anvende de eksisterende tip vægte og og kan de tilpasses i vægt? Satser på jeg kan købe dem jeg mangler af @Rosenberg når jeg ved hvilke jeg mangler. :)

• Like 1

ja de kan som oftest genbruges og justeres ned ved behov, mens op er lidt sværere  

Den 21/2/2019 kl. 14:18 , skrev MH80:

Det er de specs jeg fik da jeg købte dem. :)

Kan jeg anvende de eksisterende tip vægte og og kan de tilpasses i vægt? Satser på jeg kan købe dem jeg mangler af @Rosenberg når jeg ved hvilke jeg mangler. :)

Du skriver bare ;)

• Like 1

Den 27.2.2019 kl. 20:55 , skrev Rosenberg:

Du skriver bare ;)

Jeg ser lige om jeg kan gøre det ved at genbruge dem jeg har, ellers skriver jeg. :)

@LHW er det muligt at bore 8 g ud af en PW? Det er ikke den originale PW, men kan se du har boret 7,6 g ud på den originale. Ved ikke hvor svært det er?

Det er nemt nok, om man har udstyret til å lave det. det er bare hoselen som er boret ud under bund af skaft spidsen med en lidt mindre diameter vs skaft

Er det nødvendigt at anvende dobbelt-klæbende tape til grips? Vil det holde til spil uden eller kan det kun anvendes til test af køller?

4 hours ago, MH80 said:

Er det nødvendigt at anvende dobbelt-klæbende tape til grips? Vil det holde til spil uden eller kan det kun anvendes til test af køller?

Det er en vis risk for at et grip uden dobbelt klæbende tabe kan vride sig, men om så sker kan det også fixes nemt.
Benytter vi luft tryk, skal du ligevel anvende lidt tape, men den smalle varianten som benyttes til spiral, men her skal vi kun ha 2 direkte rundt skaftet.
Se for dig at du skulle dele grippet i 3 lige lange stykker. Der du ville delt det af er der du skal sætte en omdrejning af den smalle tapen.
Ved montering sprayer du bare lidt sæbe vand på tapen, så blæses grippet på. De 2 små stykker tape vil hindre at grippet vrider sig i spil, men de kan ikke hindre tryk luft fra å blæse grippet af igen, så vi kan kombinere de 2 for å få det bedste fra begge.

Den smalle grip tapen er bare 0.75 tommer eller ca 2 cm, så har man kun almindelig 2" grip tape, split den på langs så den bliver kun 1 tomme bred.

Edited by LHW

6 timer siden, skrev LHW:

Det er en vis risk for at et grip uden dobbelt klæbende tabe kan vride sig, men om så sker kan det også fixes nemt.
Benytter vi luft tryk, skal du ligevel anvende lidt tape, men den smalle varianten som benyttes til spiral, men her skal vi kun ha 2 direkte rundt skaftet.
Se for dig at du skulle dele grippet i 3 lige lange stykker. Der du ville delt det af er der du skal sætte en omdrejning af den smalle tapen.
Ved montering sprayer du bare lidt sæbe vand på tapen, så blæses grippet på. De 2 små stykker tape vil hindre at grippet vrider sig i spil, men de kan ikke hindre tryk luft fra å blæse grippet af igen, så vi kan kombinere de 2 for å få det bedste fra begge.

Den smalle grip tapen er bare 0.75 tommer eller ca 2 cm, så har man kun almindelig 2" grip tape, split den på langs så den bliver kun 1 tomme bred.

Det giver mening. Havde ikke tænkt på at jeg selvfølgelig kan gøre det sådan. Fordelen uden dobbeltklæbende tape er at det er så let at skift grip. :)

Et andet "trick of the trade" med hensyn til grips, tryk luft og grip tape...
er der et gammelt grip vi kan bjerge, men tapen vil ikke give slip med tryk luft alene, da kan vi helde lidt solvent ned i ventilations hullet på grippet og ned i skaftet.
Når du nå setter på trykluft, må denne solvent evakuere, og den har nå kun en vej, retning tapen som ikke vil slippe....et par omganger af den varianten, så slipper selv de mest besværlige grips, kunsten er å få solvent til å løse op den tapen som stadig holder, og vi bruger nå trykkluften til å tvinge solvent ind under grippet på samme vis vi normalt ville blæse det af eller på.

Ja, det kræver lidt øvelse i forhold til gamle grips og hvad der er lettest. :) Det tager lidt tid før luften og solvent finder vej op i grippet første gang. Men så snart det får fat går det lettere.

Men grips er relativt robuste selvom de er gamle.

Jeg er hvert fald fan af denne metode, da det er let at teste griptykkelse, SW osv uden at gøre det fast.

49 minutes ago, MH80 said:

Ja, det kræver lidt øvelse i forhold til gamle grips og hvad der er lettest. :) Det tager lidt tid før luften og solvent finder vej op i grippet første gang. Men så snart det får fat går det lettere.

Men grips er relativt robuste selvom de er gamle.

Jeg er hvert fald fan af denne metode, da det er let at teste griptykkelse, SW osv uden at gøre det fast.

Mål SW balancen UDEN grips og trek fra 9 SWP fra værdien, det er den sikreste metode, så er man fri for å lade sig snyde af tolerancer i grip vægten som kan påvirke aflesningen, men ikke feel (i den andre enden)

Ok, så blankt skaft ud tape osv? Er lige startet med projektet og det går frem af. Det tager dog længere tid end forventet at skille af, preppe osv. Og så er det lige med at huske at markere position for hoved, så jeg ikke skal finde FLO igen. :)

Men det er super læring og sjovt.

3 timer siden, skrev LHW:

Mål SW balancen UDEN grips og trek fra 9 SWP fra værdien, det er den sikreste metode, så er man fri for å lade sig snyde af tolerancer i grip vægten som kan påvirke aflesningen, men ikke feel (i den andre enden)

Hvordan kan der være 1,4 g forskel i hovedvægt for at ramme ca. samme SW når det måles med eller uden grip?