Hop til indhold
Vild med Golf
snejbjerg

sweet spot, fade og draw

Recommended Posts

Mark Crossfield havde en interessant video forleden hvor han fortalte om hvorfor han ikke tester køller for hvordan de performer når de rammes uden for center.

https://www.youtube.com/watch?v=7B3ZUEWeZIc

Jeg har faktisk aldrig tænkt over at sweet spot flytter sig med face to path. 

Ser man generelt lavere smash factor med spillere der spiller med en fade konta draw? Og her tænker jeg specielt på trackman.  

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

3 minutes ago, snejbjerg said:

Mark Crossfield havde en interessant video forleden hvor han fortalte om hvorfor han ikke tester køller for hvordan de performer når de rammes uden for center.

https://www.youtube.com/watch?v=7B3ZUEWeZIc

Jeg har faktisk aldrig tænkt over at sweet spot flytter sig med face to path. 

Ser man generelt lavere smash factor med spillere der spiller med en fade konta draw? Og her tænker jeg specielt på trackman.  

Vi må ikke blande dette sammen
Impact spot bestemmer ball speed, men når vi er i Høyre eller Venstre side av VCOG, vil hovedet vride sig ved impact, og skabe den tilt på spin aksen som KAN lave en fade eller en draw.

Men nå kommer det....vi har flere kræfter i swing samtidig her.
På samme vis vi ved et JERN kan slå en draw med 5 grader path In to out, og face angle lukket 1 grader vs path (stadig åben 4 grader vs target line), kunne vi lavet det samme, men face angle 0 to path, og en lie vinkel som var 1 mere upright end hvad det burde været.
i begge fald vil boldens spin akse tilte med 3 grader mod en draw for en høyre spiller.

Tilbage til driveren.
- Skal vi slå en fade, er det på ny FACE vs PATH som egentlig bør bestemme boldkurven, så i en ideal verden, rammer vi center for både Fade og Draws, men endrer path 

Der vi i en draw skal ha køllehovedet i retning in to out, med face angle lett lukket vs path, bør vi i en fade ha club path fra utsiden og ind og en face angle mindre lukket til target line end path.

Det bliver svært om vi skal ramme heel side eller toe side oveni, da vi så setter i swing kræfter den samme, eller modsatt vej, så forsøg på å slå en draw, ramt heel side kan sagtens blive en fade eller værre, en slice, og en fade kan sagtens blive en draw eller hook, det er summen af face to path vs horizontal gear effect som bestemmer hvilken vej spin aksen tilter og hvor meget.

Jo længere bagud Rearward Center of Gravity er, jo mindre forstyrret bliver boldkurven af Horizontal gear effect, men prøver man med hensigt å forme boldkurven ved heel side eller toe side impact på et hovede som TM SLDR, så går det helt galt med retningen (ingen kontrol)

Vi er således lidt "heldige" på de vanlige hoveder ved at flere faktorer arbejder mod hinanden, det er hvad som giver os en vis stabilitet på retning til å starte med, og som tillader at vi varierer lidt på det hele uden at det går helt galt.

Men nej, generelt bør impact spor være det samme, og deraf smash faktor eller ball speed det samme, men om det i praksis er det for alle de som har flere slag i brug ved jeg ikke, for nogen af de KAN tænkes å udnytte den horizontale gear effecten, men den er en svær fyr å kontrollere, så det enkle er å styre forholdet face to path, og prøve å ramme samme sted på face som altid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 minutter siden, skrev LHW:

Vi må ikke blande dette sammen
Impact spot bestemmer ball speed, men når vi er i Høyre eller Venstre side av VCOG, vil hovedet vride sig ved impact, og skabe den tilt på spin aksen som KAN lave en fade eller en draw.

Så du videoen? Impact spot flytter vi tilsyneladende når vi ændre face og path fordi VCOG er dynamisk i forhold til face og path.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
19 minutes ago, snejbjerg said:

Så du videoen? Impact spot flytter vi tilsyneladende når vi ændre face og path fordi VCOG er dynamisk i forhold til face og path.

Du mener modsat, VCOG rykker sig ved ændring af face angle og path, så når vi taler gear effect, er det retningen VCOG har, vs impact spot på face
(ideelt impact spot på face flytter sig ift path og face angle).

du ser dette tydelig på denne illustrationen jeg har benyttet utallige ganger for å vise det.
Her er dog både FACE angle og RCOG variabel, men man ser at RCOG har en hel anden position vs impact spot

Altså drejer vi face angle, (åbner eller lukker), vil vil vi alt efter hvor lagt bagud RCOG befinder sig, rykke "ideelt impact vs COG "
 mod højre eller venstre siden af center på face (af hensyn til gear effect, det er DEN linjen som bestemmer, IKKE højre eller venstre vs center på face)

Hovedet til venstre har MEST lukket face angle, og med RCOG langt bagud fra face, er RCOG nå rykket til å blive direkte bagud for bolden.
Skulle det andre hovedet levere det samme, fordret det en face angle på "45 grader lukket" for å rykke RCOG ud så det havnet bagud for bolden.

Sam spillet face angle og RCOG har altså betydning her, og TM SLDR bliver her å regne som det hovedet der RCOG er helt foran ved face.
Rammer vi let udenfor center, har vi ingen kontrol på retning, mens på den med RCOG langt bagud fra face har vi RCOG stort set bagud for bolden lige meget hvad til sammenligning. (tilgivelse for retning ved at RCOG ligger mere i linje uanset impact på face, og derfor vrider face sig mindre ved off center hits, vi siger MOI værdien er større)

COG.PNG

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, skrev LHW:

(ideelt impact spot på face flytter sig ift path og face angle).

Jeps - det er det jeg prøver at sige. Det punkt der føles som lige i røven er ikke det samme for en fade som ved en draw. Det har jeg aldrig før tænkt over - det kan være at jeg er den eneste der ikke har fanget det :D

Men hvis det der føles som sweet spot for en fade ligger tættere mod hælen så må hastigheden være lavere end ved et tilsvarende draw slag og dermed bør trackman jo give en lavere smash faktor hvis hastigheden for hele køllen ikke ændres?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
9 hours ago, snejbjerg said:

Jeps - det er det jeg prøver at sige. Det punkt der føles som lige i røven er ikke det samme for en fade som ved en draw. Det har jeg aldrig før tænkt over - det kan være at jeg er den eneste der ikke har fanget det :D

Men hvis det der føles som sweet spot for en fade ligger tættere mod hælen så må hastigheden være lavere end ved et tilsvarende draw slag og dermed bør trackman jo give en lavere smash faktor hvis hastigheden for hele køllen ikke ændres?

Ja,  om vi faktisk rykker impact mod heel side, ja saa vil ball speed gaa ned, det kan vi ikke forhindre, da jo faktisk club speed er lavere paa heel side, saa den tankerekken er helt korrekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites