Jump to content
Vild med Golf

Søren Meinertsen

Smash Factor og lovlighed

Recommended Posts

Efter nogle blogs om Smash Factor er jeg blevet gjort opmærksom på, at @LHW i en overset tråd på VMG ikke er enig med min kilde Dave Tutelman i, at et Smash Factor tal viser lovlighed. 

”Søren Meinertsen har ingen begreb om hvad han taler om det kender vi til i forvejen. Vi kan IKKE isolere tallene på det her vis, da fatter man ikke en skit om hvad tallene viser men det kommer neppe som nogen overraskelse når afsenderen er hvem han er.” (LHW)

LHW tager fejl i den faglige påstand. Enhver, der kender blot en lille smule til den fysik og matematik, der forklarer og beregner trampolineffekten og Smash Factor, vil give Tutelman ret.

Således Tom Wishon, der som ingeniør og clubdesigner kan vejlede clubfittere: 

“Smash Factor kan fortælle, hvor tæt køllehovedet er på det maksimalt tilladte ifølge golfreglerne.” (Tom Wishon)

Tom Wishon og Tutelman kan forbinde Smash Factor og lovlighed, som den kommer til udtryk i golfreglerne, fordi de ved, at Smash Factor både er en beregning og en formel:

Beregning: Smash Factor = (1 + COR) x M / (M + m)

Formel: Smash Factor = Ball Speed/ Club Speed

M er køllehovedmassen og m er boldmassen. COR (restitutionskoefficienten) er et mål for den elastiske kollision med værdier mellem 0 og 1.

COR er regelfastsat til max 0,83, der korrelerer med CT (Characteristic Time) max 257 ms (måles i Pendulum Test Apparatus). CT-test er uden bold, og CT er derfor heller ikke ”Contact Time,” som LHW hævder. Tid er afgørende i CT-Pendulum-testen, men er ligegyldig for COR og Smash Factor. Det er også ligegyldigt for COR, om det er køllehoved eller bold, der bevæger sig.  (Luftkanon-test)

Club Speed og Smash Factor er uafhængige faktorer: Ball Speed = Club Speed x Smash Factor.

Det er derfor en misforståelse og baseret på en myte om Club Speed's betydning for Smash Factor, når LHW påstår, at en spiller med 100 mph Club Speed BØR opnå Smash Factor på 1,48 – 1,52.

“ENHVER golfspiller kan nå 1,50 i Smash Factor, når blot 1) Der anvendes en driver, som er lavet, så den reelle COR er lige på grænsen til 0,830 2) Bolden rammes helt nøjagtigt i køllehovedets center. Man kan have en spiller med 60 mph Club Speed som kan få Smash Factor på 1,50 lige som man kan have en spiller med 150 mph Club Speed som kan få Smash Factor 1,50. Det har ingenting at gøre med evner, andet end, at man er nødt til at ramme bolden i center for at se den højeste Smash Factor som dette køllehoved vil afsløre.” (Tom Wishon)

”…Vi kan IKKE isolere tallene på det her vis…” (LHW)

LHW har fået fortalt beregningen af Smash Factor af en anden debatdeltager på Golfwrx, men siger på VMG, at tallene IKKE kan isoleres.

LHW tager fejl: ubekendte kan netop altid isoleres i en ligning. 

Smash Factor (T) = (1 + COR) x M / (M + m)  <=>  COR = T x ((M +m) / M) – 1    

Eksempel: COR = 1,48 x (201 + 45,93)/ 201) – 1 = 0,82

Ud fra et Smash Factor tal kan COR og dermed lovligheden beregnes.

Man må spørge LHW: Hvad er det, Tutelman (og jeg) ikke fatter ”en skit af?”

Wow! Som pænt højt uddannet inden for det tekniske er det egentlig ikke uinteressant.

Men af en eller anden grund forstår jeg slet ikke retningen (eller pointen) i ovenstående? Måske det bare bare er en hetz?

Da jeg formoder at det er @LHW at @Søren Meinertsen gerne vil diskutere med, ville det nok være en god ide, at "tagge" ham i tråden. Med mindre selvfølgelig, at det handler om at vise, at man er god til at lave "copy/paste.

• Upvote 1

19 timer siden, skrev Søren Meinertsen:

Efter nogle blogs om Smash Factor er jeg blevet gjort opmærksom på, at @LHW i en overset tråd på VMG ikke er enig med min kilde Dave Tutelman i, at et Smash Factor tal viser lovlighed. 

”Søren Meinertsen har ingen begreb om hvad han taler om det kender vi til i forvejen. Vi kan IKKE isolere tallene på det her vis, da fatter man ikke en skit om hvad tallene viser men det kommer neppe som nogen overraskelse når afsenderen er hvem han er.” (LHW)

LHW tager fejl i den faglige påstand. Enhver, der kender blot en lille smule til den fysik og matematik, der forklarer og beregner trampolineffekten og Smash Factor, vil give Tutelman ret.

Således Tom Wishon, der som ingeniør og clubdesigner kan vejlede clubfittere: 

“Smash Factor kan fortælle, hvor tæt køllehovedet er på det maksimalt tilladte ifølge golfreglerne.” (Tom Wishon)

Tom Wishon og Tutelman kan forbinde Smash Factor og lovlighed, som den kommer til udtryk i golfreglerne, fordi de ved, at Smash Factor både er en beregning og en formel:

Beregning: Smash Factor = (1 + COR) x M / (M + m)

M er køllehovedmassen og m er boldmassen. COR (restitutionskoefficienten) er et mål for den elastiske kollision med værdier mellem 0 og 1.

COR er regelfastsat til max 0,83, der korrelerer med CT (Characteristic Time) max 257 ms (måles i Pendulum Test Apparatus). CT-test er uden bold, og CT er derfor heller ikke ”Contact Time,” som LHW hævder. Tid er afgørende i CT-Pendulum-testen, men er ligegyldig for COR og Smash Factor. Det er også ligegyldigt for COR, om det er køllehoved eller bold, der bevæger sig.  (Luftkanon-test)

Club Speed og Smash Factor er uafhængige faktorer: Ball Speed = Club Speed x Smash Factor.

Det er derfor en misforståelse og baseret på en myte om Club Speed's betydning for Smash Factor, når LHW påstår, at en spiller med 100 mph Club Speed BØR opnå Smash Factor på 1,48 – 1,52.

“ENHVER golfspiller kan nå 1,50 i Smash Factor, når blot 1) Der anvendes en driver, som er lavet, så den reelle COR er lige på grænsen til 0,830 2) Bolden rammes helt nøjagtigt i køllehovedets center. Man kan have en spiller med 60 mph Club Speed som kan få Smash Factor på 1,50 lige som man kan have en spiller med 150 mph Club Speed som kan få Smash Factor 1,50. Det har ingenting at gøre med evner, andet end, at man er nødt til at ramme bolden i center for at se den højeste Smash Factor som dette køllehoved vil afsløre.” (Tom Wishon)

”…Vi kan IKKE isolere tallene på det her vis…” (LHW)

LHW har fået fortalt beregningen af Smash Factor af en anden debatdeltager på Golfwrx, men siger på VMG, at tallene IKKE kan isoleres.

LHW tager fejl: ubekendte kan netop altid isoleres i en ligning. 

Smash Factor (T) = (1 + COR) x M / (M + m)  <=>  COR = T x ((M +m) / M) – 1    

Eksempel: COR = 1,48 x (201 + 45,93)/ 201) – 1 = 0,82

Ud fra et Smash Factor tal kan COR og dermed lovligheden beregnes.

Man må spørge LHW: Hvad er det, Tutelman (og jeg) ikke fatter ”en skit af?”

Spændende Søren.

Så vidt jeg husker så er der nogle fejl i trackman som gør, at den ikke kan vise det nøjagtige tal.

Så vidt jeg forstår er det fordi, at Clubheadspeed reelt bliver mål i enten hælen eller center af køllehovedet. Det betyder samtidigt, at clubheadspeed lidt mod tåen reelt er hurtigere end hvor trackman måler. Det betyder faktisk at selvom trackman siger 100 mph, så vil den reelle clubheadspeed mod tåen være eksempelvis 101.

Tænkt eksempel:

Clubheadspeed (målt 100) - Ballspeed (150) = Smashfaktor 1,5.

Reelt er smashfaktoren noget andet, men dette kan trackman ikke tage højde for:

Clubheadspeed (101) - Ballspeed (150) = 1,485.

Dette er også årsagen til, at de fleste trænere foreslår, at ramme driveren lidt mod tåen, og lidt i toppen. Her genererer køllen reelt set mest Ballspeed, og mindst spin, og det giver i sidste ende mest længde. Men mon ikke COR er marginalt bedre i center af køllen, men det er ikke her, at driveren leverer den bedste Ballspeed, samt spin.

Jeg er dog enig med dig i, at Smashfactor grundlæggende kan fortælle om en driver er lovlig. Dog med ovenstående "fejl" i trackman in mente. Hypotetisk kan en driver godt være lovlig selvom den kan levere Smashfaktor over 1,50. Hvis og såfremt COR er højest lidt mod tåen, så vil den i trackman vise en for lav clubheadspeed, men måle den korrekte ballspeed, og derved give et fiktivt højt smashfaktor tal. Dette har dog ikke noget med beregningen at gøre, men nærmere at Trackman ikke leverer 100% valide tal. Kunne trackman bare måle hastigheden på køllehovedet hvor bolden reelt rammes så ville du have 100% ret.

Edited by MrSwingKin
  • Like 1

Hmmm, som sådan undrer jeg mig over denne tråd, da det desværre er meget længe siden at @LHW har været meget aktiv her på VMG, så hvorfor pludselig dette angreb fra @Søren Meinertsen? Desuden henvises til en "overset" tråd, men når du nu Søren henviser til en tråd, hvorfor linker du så ikke til den samtidig? Ja - man kan nok selv finde tråden hvis man vil. Men I bund og grund er det nok de færreste der vil gøre dette, hvis du derimod havde linket nu du alligevel havde fat i tråden, så ville du måske opnå noget mere af hvad det end er du vil opnå.

Når jeg så læser dit indlæg, har jeg meget svært ved at finde ud af hvad det er du hævder og hvad det er LHW hævder . jovist, der er da steder hvor du meget præcist angiver hvad LHW mener, men bestemt ikke fyldest gørende.

Eksempelvis skriver du Søren i dit indlæg:

og lidt efter:

Club Speed og Smash Factor er uafhængige faktorer: Ball Speed = Club Speed x Smash Factor

Hvorvidt dette er et citat fra LHW, noget du selv har skrevet eller en kombination kan jeg ikke helt udelede, men de tre faktorer er de samme der anvendes, på samme måde som man gør i eksempelvis Ohm's lov. Så at sige at Club Speed og Smash Factor er uafhængige af hinanden forstår jeg ikke helt. Jeg er med på at den "helt korrekte" Smash factor er mere end dette, da det jo netop kommer an på hvor på køllen man måler Club Speed.

Jeg er heller ikke i tvivl om at når vi skal ud at se på en ny driver, så skal vi forsøge at opnå en Smash Factor så tæt på ~1,50 som muligt for at opnå mest mulig distance. Jeg kunne forestille mig, at producenterne forsøger at opnå en COR så tæt på 0,83 som muligt, netop for at man kan opnå en Smash Factor sås tæt på de 1,50 som muligt. I bund og grund er min teori at vi som spillere kan benytte hvilket køllehoved som helst og at det kommer mere an på skaftet. Om hovedet så skal havde det ene eller andet antal grader mv. kommer jo an på hvordan vi generelt rammer bolder (slår ned i, op på mv.).

1 time siden, skrev Logan:

Så at sige at Club Speed og Smash Factor er uafhængige af hinanden forstår jeg ikke helt

Uden at kunne vide alle andre (mod)argumenter, men så vil jeg mene at disse to faktorer er uafhængige. 

Jeg har ikke super stive evner inden for "elastisk stød", så kommenterer ikke formlerne.

Men udfra det viste, så er formlem for smash factor ganske uafhængig af club speed. Så vi er tilbage til:

Ball Speed = Club speed x Smash

Og any 2 er uafhængige af hinanden

Ligeledes tilsvarende:

lxh=A; 2 af tre er uafhængige af hinanden (Areal)

U=RxI; 2 af tre er uafhængige af hinanden

Edited by ronnow

1 time siden, skrev ronnow:

Uden at kunne vide alle andre (mod)argumenter, men så vil jeg mene at disse to faktorer er uafhængige. 

Helt enig.

Smash factor er afhængig af kvaliteten af træffet og et udtryk for om du rammer bolden lige i røven eller langt ude på den ene balle.. :D

Ved en club speed på 50 mph får du en ball speed på 75 mph ved en smash factor på 1,50

Ved en club speed på 100 mph får du en ball speed på 150 mph ved en smash factor på 1,50

Club speed er et udtryk for din evne til at svinge hurtigt

Smash factor er et udtryk for evnen til at ramme bolden effektivt

Ball speed er resultatet af disse sammen - og ball speed er således afhængig af både club speed og smash factor.

Edited by Kitter
slåfejl

Jeg gider ikke gå i detaljer, men jeg synes ikke der er noget der tyder på at OP (i denne tråd) er blevet klogere end første gang.

• Thanks 1

On 1/29/2019 at 7:47 AM, MrSwingKin said:

Spændende Søren.

Så vidt jeg husker så er der nogle fejl i trackman som gør, at den ikke kan vise det nøjagtige tal.

Så vidt jeg forstår er det fordi, at Clubheadspeed reelt bliver mål i enten hælen eller center af køllehovedet. Det betyder samtidigt, at clubheadspeed lidt mod tåen reelt er hurtigere end hvor trackman måler. Det betyder faktisk at selvom trackman siger 100 mph, så vil den reelle clubheadspeed mod tåen være eksempelvis 101.

Tænkt eksempel:

Clubheadspeed (målt 100) - Ballspeed (150) = Smashfaktor 1,5.

Reelt er smashfaktoren noget andet, men dette kan trackman ikke tage højde for:

Clubheadspeed (101) - Ballspeed (150) = 1,485.

Dette er også årsagen til, at de fleste trænere foreslår, at ramme driveren lidt mod tåen, og lidt i toppen. Her genererer køllen reelt set mest Ballspeed, og mindst spin, og det giver i sidste ende mest længde. Men mon ikke COR er marginalt bedre i center af køllen, men det er ikke her, at driveren leverer den bedste Ballspeed, samt spin.

Jeg er dog enig med dig i, at Smashfactor grundlæggende kan fortælle om en driver er lovlig. Dog med ovenstående "fejl" i trackman in mente. Hypotetisk kan en driver godt være lovlig selvom den kan levere Smashfaktor over 1,50. Hvis og såfremt COR er højest lidt mod tåen, så vil den i trackman vise en for lav clubheadspeed, men måle den korrekte ballspeed, og derved give et fiktivt højt smashfaktor tal. Dette har dog ikke noget med beregningen at gøre, men nærmere at Trackman ikke leverer 100% valide tal. Kunne trackman bare måle hastigheden på køllehovedet hvor bolden reelt rammes så ville du have 100% ret.

Helt korrekt, NÅR vi taler TRACKMAN og FLIGHHTSCOPE
De måler køllehoveded der de mener Center er, sådan at det er CENTER OF FACE Club speed som ligger til grund for matematikken.
Om vi så rammer lett ud mod toe, med ca 0.5 tommer, så er den FAKTISKE hastighed der vi rammer ca 2 mph høyere end center.
mph ball speed

Om vi siger dette var en spiller med 100 mph club speed, så vil han afrundet til maks smash i CENTER opnå 1.495 / 1.5 = 150 mph Baal speed
Ser vi ar bolden kommer ud med 153 mph, fra en CENTER of the face club speed, regner Trackman det som 150/100 = 1.53 Smash factor.

153 Ball speed / 102 Faktisk club speed på imapct spot = 1.5 (den matematiske vil vise 1.495).
Her er INTET Nyt under solen, og vi skal OVER 1.53 på Trakman før vi har berettiget mistanke om en driver hottere end lovlig

CG2 med HTM altså den ekstra unit som måle køllen, er en foto baseret sag som prøver å fange stedet vi lavede impact, sådan at Smash faktoren vi der der er lavet fra en mer "faktisk club speed / ball speed", så den viser en matematisk mere korrekt return value vs det fysisk mulige men de fleste Club fittere vil ha Trackman. CG2 viser ofte maks 1.46-1.47

Årsagen til at Trackman foretrækkes  her er enkel. Selv om fysiske grænse for det tillade IKKE er passeret, er vi stadig mere EFFEKTIV, og det er hvad Smashfaktoren viser, IKKE om køllen er lovlig eller ikke, for den er selvsagt også lovlig om vi på en Trakckman kan se 1.53 som smash faktor, bare test den samme på CG2 HTM og den vil vise under 1.5

Den samme spiller kan altså presse ud ca 3 mpg BALL SPEED mere fra den samme Club speed (100 center).
Det er hvad Smash faktoren hjælper os til å bedømme, simpelt hen når vi er på det mest ideale impact spot på face. Da er denne på 1.5 til 1.53 alt efter hovede, alle samme godt lovlige. Siger vi at stedet vi ramte var  0.5" ud mod toe siden, skal faktisk club speed være ca 102, og med 153 Ball speed giver det

og til dig Søren, du giver dig ikke, flere år på overtid? forstår du differancen på det matematisk mulige ud fra USGA regler (som nå er C.T oig IKKE COR for drivere) og forskellige apparater i brug som egentlig målet noget helt andet? NÆPPE, det er forklart til det kjedsomelige her, men du gir dig ikke? Bliver ved med å læse noget som IKKE er skrevet, akkurat som sidst....

PÅ EN TRACKMAN ER IKKE SMASH FACTOR OG COR VÆRDI DET SAMME - INGEN HAR NOGEN GANG HEVDET DET. 
- MISFORSTÅELSEN ER I SIN HELHED DIN EGEN, MEN HER 
ER INTET NYT UNDER SOLEN FOR ANDRE EN DIG. 

.

Edited by LHW
  • Like 1

Sitatet som hentes frem var rettet mod hans blogg fra 3 april forrige år, så 10 måneder responstid er hvad vi ser her 🙂
.....,og som vanlig uden å presentere det i sin rette kontekst, så ingen fatter hvad han mener eller hvor han vil, men her er det.

Og hvad skriver Søren i bloggen?

"Vi ser nu, at en driver, der måtte have en Smash Faktor på mere end 1,482 er ulovlig. – I princippet er det ligegyldigt, om en middelmådig spiller med en svinghastighed på 50 m/h kan overføre energien til en boldhastighed på 74 m/h eller om det er en spiller med en svinghastighed på 100 m/h, der kan få boldhastigheder på 148 – i begge tilfælde vil driverne være lovlige, hvorimod højere boldhastigheder vil betyde ulovlige drivere. I dag findes en enklere metode via CT (karakteristisk tid) for en stålkugles kontakttid på en slagflade, der anvendes af USGA."

Her blandes COR VALUE med Ball Speed, for som det er vist til det uenderlige, en Trackman kan måle 100 Mph på center med en Ball speed på 153 som er 5 mph MER end hvad Søren påstår er tilladt, fordi han blander COR med Ball speed. Som jeg har vist til, selv driveren med 1.53 Ball speed har en COR værdi under 1.5 når vi korrigerer for faktisk club speed der vi ramte. 153 Ball speed / 102 Faktisk club speed på imapct spot = 1.5 (den matematiske vil vise 1.495).

Altså er 153 Mph ball speed LOVLIG, det samme er en smashfactor på 1.53 ,selv om Søren Meinertsen tror noget andet, for som vanlig forstår han ikke hvad han har læst, men det er ingen nyhed. Det er faktisk COR (eller nå C.T) som bestemmer om den er lovlig eller ikke, Smash faktoren regnes IKKE på samme vis på en Trackman og Flighscope, så Smash repræsenterer IKKE COR værdi, men spillerens effektivitet i å overføre club speed til ball speed. COR kan vi KUN bedømme når vi kender hastighed på faktisk impact spot, men det ved ikke Flightscope og Trackman op til vers 5 noget om. CG2 med HTM prøver å fange faktisk impact spot og regne club speed ud fra det, og jeg ved Trackman har på gang noget tilsvarende, men de vi har nå benytte CENTER af face som club speed uanset impact spot.

Dette billedet er å finde på min DIY Driver tune up fra 2013
Her forklares SMASH FAKTOR VÆRDIENE vi ser fra Trackman, men vi er at FAKTISK COR er lavere end 1.5 på alle sammen, altså LOVLIG.

1596379043_Trackmansmashfaktor.jpg.bfb42a74798a14a5b36c89881356955e.jpg

image.thumb.png.59ba87c814776d6399cf1be1b05616a1.png

Edited by LHW
  • Like 2

Den 9/2/2019 kl. 11:48 , skrev LHW:

Sitatet som hentes frem var rettet mod hans blogg fra 3 april forrige år, så 10 måneder responstid er hvad vi ser her 🙂
.....,og som vanlig uden å presentere det i sin rette kontekst, så ingen fatter hvad han mener eller hvor han vil, men her er det.

Og hvad skriver Søren i bloggen?

"Vi ser nu, at en driver, der måtte have en Smash Faktor på mere end 1,482 er ulovlig. – I princippet er det ligegyldigt, om en middelmådig spiller med en svinghastighed på 50 m/h kan overføre energien til en boldhastighed på 74 m/h eller om det er en spiller med en svinghastighed på 100 m/h, der kan få boldhastigheder på 148 – i begge tilfælde vil driverne være lovlige, hvorimod højere boldhastigheder vil betyde ulovlige drivere. I dag findes en enklere metode via CT (karakteristisk tid) for en stålkugles kontakttid på en slagflade, der anvendes af USGA."

Her blandes COR VALUE med Ball Speed, for som det er vist til det uenderlige, en Trackman kan måle 100 Mph på center med en Ball speed på 153 som er 5 mph MER end hvad Søren påstår er tilladt, fordi han blander COR med Ball speed. Som jeg har vist til, selv driveren med 1.53 Ball speed har en COR værdi under 1.5 når vi korrigerer for faktisk club speed der vi ramte. 153 Ball speed / 102 Faktisk club speed på imapct spot = 1.5 (den matematiske vil vise 1.495).

Altså er 153 Mph ball speed LOVLIG, det samme er en smashfactor på 1.53 ,selv om Søren Meinertsen tror noget andet, for som vanlig forstår han ikke hvad han har læst, men det er ingen nyhed. Det er faktisk COR (eller nå C.T) som bestemmer om den er lovlig eller ikke, Smash faktoren regnes IKKE på samme vis på en Trackman og Flighscope, så Smash repræsenterer IKKE COR værdi, men spillerens effektivitet i å overføre club speed til ball speed. COR kan vi KUN bedømme når vi kender hastighed på faktisk impact spot, men det ved ikke Flightscope og Trackman op til vers 5 noget om. CG2 med HTM prøver å fange faktisk impact spot og regne club speed ud fra det, og jeg ved Trackman har på gang noget tilsvarende, men de vi har nå benytte CENTER af face som club speed uanset impact spot.

Dette billedet er å finde på min DIY Driver tune up fra 2013
Her forklares SMASH FAKTOR VÆRDIENE vi ser fra Trackman, men vi er at FAKTISK COR er lavere end 1.5 på alle sammen, altså LOVLIG.

1596379043_Trackmansmashfaktor.jpg.bfb42a74798a14a5b36c89881356955e.jpg

image.thumb.png.59ba87c814776d6399cf1be1b05616a1.png

Smukt Lars ;)

Mit første indlæg var baseret på, at @LHW kendte til beregningen af Smash Factor, hvor COR kan isoleres. Nu kan dette argument forstærkes:  

Jeg har ledt efter de detaljer om Smash Factor, som @Pastorius nævner i sit indlæg.

Noget overraskende kan man på VMG finde: https://www.vildmedgolf.dk/topic/5536-hjelp-til-og-sette-opp-formel-i-excel/?tab=comments#comment-25982

Pastorius har her hjulpet LHW med en beregning af Smash Factor, baseret på TrackMan’s opstilling:

Smash Factor = (1 + COR) x cos(spin loft) / (1 + (m/ M))

LHW har efterfølgende lagt et regneark med ligningen ud på Golfwrx i en dropbox.

LHW fortæller på Golfwrx, at regnearkets felt ”D7” angiver COR (fixeret til 0,83), men at COR (”D7”) kan ændres.

Feltet ”D7” viser således, at LHW selv har isoleret COR.

Regnearket viser præcis den sammenhæng mellem lovlighed og Smash Factor, som Tutelman fortæller om, og LHW’s regneark på Golfwrx kan da også frembringe Tutelman’s beregnede max.:

Smash Factor = (1 + 0,83) x cos(5) / (1 + (45,93/ 200)) = 1,482

Vi kan også se, hvorfor Tutelman’s max adskiller sig fra Tom Wishon’s max:

Smash Factor = (1 + 0,83) x cos(8) / (1 + (45/ 212)) = 1,495

Det er de samme tal, jeg angav i blogs i april og december 2018. Alle beregninger er jo baseret på den samme ligning fra TrackMan, Tutelman, Tom Wishon m.fl. – og som også LHW anvender.

LHW har i sit sidste indlæg nuanceret kritikken af Tutelman’s beregning til at omfatte indvirkningen på Ball Speed – med et uddrag af min blog fra april 2018, som LHW kommenterer:

”Her blandes COR VALUE med Ball Speed, for som det er vist til det uenderlige, en Trackman kan måle 100Mph på center med en Ball Speed på 153 som er 5 mph MER end hvad Søren påstår er tilladt, fordi han blander COR med Ball Speed.” (LHW)

Der er tre argumenter i LHWs kritiske kommentar: 1) måling 2) Ball Speed uden for center 3) sammenblanding af COR og Ball Speed.

Måling og ”Ball Speed uden for center” er interessant, men hører måske til i nye selvstændige tråde.

Tilbage er LHWs væsentligste argument: Sammenblanding af COR og Ball Speed.

Det er LHWs nye argument mod min fremstilling, og argumentet optræder da også to gange i den samme sætning:

Her blandes COR VALUE med Ball Speed…”

”… fordi han blander COR med Ball Speed.” (LHW)

Hvordan kan man undgå at blande COR med Ball Speed?

COR ses direkte i den grundlæggende ballistiske ligning fra Cochran & Stobbs:

Ball Speed = Club Speed x (1 + COR) / (1 + (m / M))

COR er en væsentlig del af Ball Speed, som også eksperter fremhæver:

”Ball Speed afhænger af Club Speed og COR.” (Ed Mitchell.)

“Med et køllehoved som er helt nøjagtig på USGA reglen max 257 CT eller 0,830 COR, vil Smash Factor være 1,495.” (Tom Wishon)

Er det forkert at antage, at en spiller med denne driver ville kunne få en Ball Speed på 149,5 mph ved Club Speed 100 mph?

”En COR værdi under 1,50.” og ”Faktisk COR er lavere end 1,50.”  (LHW)

Blander LHW ikke COR sammen med Smash Factor i de to sætninger?

Du forstår jo heller ikke problemet her, det er tydelig nok, så for at leserne ikke skal villedes mer af dig en hva du har klart,. lad os gøre det enkelt, for dette ER enkelt

Om en spiller går i sin lokale Golfshop der han tester en ny Driver, og det hele måles med Flightscope eller Trackman som er de mest vanlige, og den og rapporten viser at han opnåede en Smashfaktor på 1.52 . ER DENNE DRIVEREN LOVLIG? Ja eller Nei

Den som læste bloggen til Meinertsen vil tro den er ulovlig, og deraf deltager han i å skabe en myte det ikke er grundlag for.
DET ER PROBLEMET, men han evner ikke selv å se det, men det har vært problemet hele vejen, en som ikke har forstand på hva han skriver og derfor gang på gang kommer med noget som skaber nye myter og misforståelser om hvordan sager hænger sammen, nå prøver han igen.

Han har tydelig også GLEMT hvem han skriver for, et publikum som ikke kan noget av dette,
og som derfor ikke kan ventes å selv finne link til hans kilder som han ikke leverede, fin-studere de, også slut kommentarene, gøre matematikken selv, for så og opdage hva Søren "glemte å fortælle"

....og det glemte av den enkle grund at han ikke VED nok om tema til å omtale det, men bruger afskrift fra kilder han tror viser "de realiteter" man mødes av der ude, men mere fejl kan det ikke blive end her,  da heller ikke de kildene henvende sig til den almindelige "klubgolfer" og det faktum at INGEN af de kendte Launch monitors foruden CG2 med tilleggs-udstyret HTM fungerer tilnærmelsesvis som det forudsættes her. 

Sitatet jeg kommenterer er forøvrig DETTE, og intet andet, men heller ikke det forholder du dig til, men min kommentar til OSHOLM er IKKE PÅ NOGET ANDET så ikke engang prøv å genbruge det til andet, STOP DET STRAKS.

"Vi ser nu, at en driver, der måtte have en Smash Faktor på mere end 1,482 er ulovlig. – I princippet er de
t ligegyldigt, om en middelmådig spiller med en svinghastighed på 50 m/h kan overføre energien til en boldhastighed på 74 m/h eller om det er en spiller med en svinghastighed på 100 m/h, der kan få boldhastigheder på 148 – i begge tilfælde vil driverne være lovlige, hvorimod højere boldhastigheder vil betyde ulovlige drivere. I dag findes en enklere metode via CT (karakteristisk tid) for en stålkugles kontakttid på en slagflade, der anvendes af USGA."

DETTE ER VILDLEDNING AF DET PUBLIKUM DU SKRIVER FOR

Drivere som testes på Trackman og Flightscope og viser Smashfaktor på over 1.482 er ikke ulovlige.

Det var det jeg kommente på til OSHOLM, IKKE PÅ NOGET ANDET.

Edited by LHW

Her er siste stats fra PGA Touren, og var det Søren skrev korrekt, betyder det at her er mange som spiller med ulovlig utstyr, det kan jo ikke forståes på annet vis, når det konkret skrives at alt over 1,.482 = ULOVLIG men her skal vi langt ned på listen før vi kommer der ned.

https://www.pgatour.com/stats/stat.02403.html