Jump to content
Dynen1

Putte med flaget i hul.

Recommended Posts

I min verden er reglen med at putte med flagstangen i den mest ånsvage regelændring.

Jeg tror aldrig jeg har spillet en golfrunde hvor tidsbesparelsen reelt ville overstige 30-60 sekunder samlet set over 18 huller. Måske med undtagelsen hvis man spiller alene. Det er dog ikke golf, men træning hvis du spørger mig. Og her kan man spille efter præcis de regler man selv beslutter.

Normalt forholder det sig sådan, at den som er tættest på hullet går ind og tager pinden op inden man markerer sin bold. Imens gør spille makkerne sig klar. Er der en enkelt som er så langt væk, at pinden skal passes så er det igen spilleren som er tættest på hullet som passer pinden og tager den ud når bolden er sendt afsted. Det betyder i praksis, at det tager PRÆCIS ligeså lang tid at spille med flaget i hullet, og en uden for tur som passer den.

Jeg er overbevist om, at dette i fremtiden bliver en tidsrøver fordi, at nu kan spillerne gud hjælpe mig selv bestemme om den skal være i, eller ude. Så kan vi står i en situation hvor spiller A vil have den i på sit 12 meter putt, tage den ud til spiller B som har et 7 meter putt, for at tage den i igen til C som har et 5 meter putt. Og så gør vi det hele om igen når returputtet skal puttes ud. Og mon ikke en masse statistiske nørder begynder at regne på hvad der bedst kan betale sig, og finder ud af, at ganske få putt ville være gået i hvis flaget havde været i hullet. Jeg tror bestemt at man holer marginalt flere putts med flaget i fordi, at putts som er alt for hårde stadig kan gå i. Men tager man 1 mio "gode" putt med rigtig retning og fart så er jeg overbevist om, at resultatet er præcis det samme. Så kun dårlige putts kan blive belønnet med flaget i. Vor herre til hest.

Få nu bare det flag ud når man ligger på green.

• Upvote 2

Mon ikke håbet er at alle spillere vil vælge at putte med flaget i?? Tidspildet er ikke bare tiden til at få flaget ud, men lige så meget til at få det på plads igen - en del af mine spillemakkere har det slet ikke på radaren, at første mand, der putter ud, skal gøre klar til at sætte flaget på plads. De står bare og glor som idioter...!

Ændringen bliver dog nok vanskeligt, da golfspillere jo som oftest er meget bundne af eksisterende måder at gøre tingene på. Forandringsvillighed er sjældent fremherskende i golfkredse.

Hvis der kommer dokumentation for at det faktisk er en fordel at flaget bliver i hullet, så bliver ændringen jo nok lettere.

Så mit bud er det modsatte - lad nu bare det flag blive i hullet hele tiden for alle spillere! Det er med sikkerhed den hurtigste løsning!.

• Like 1

4 timer siden, skrev MrSwingKin:

I min verden er reglen med at putte med flagstangen i den mest ånsvage regelændring.

Jeg tror aldrig jeg har spillet en golfrunde hvor tidsbesparelsen reelt ville overstige 30-60 sekunder samlet set over 18 huller. Måske med undtagelsen hvis man spiller alene. Det er dog ikke golf, men træning hvis du spørger mig. Og her kan man spille efter præcis de regler man selv beslutter.

Normalt forholder det sig sådan, at den som er tættest på hullet går ind og tager pinden op inden man markerer sin bold. Imens gør spille makkerne sig klar. Er der en enkelt som er så langt væk, at pinden skal passes så er det igen spilleren som er tættest på hullet som passer pinden og tager den ud når bolden er sendt afsted. Det betyder i praksis, at det tager PRÆCIS ligeså lang tid at spille med flaget i hullet, og en uden for tur som passer den.

Jeg er overbevist om, at dette i fremtiden bliver en tidsrøver fordi, at nu kan spillerne gud hjælpe mig selv bestemme om den skal være i, eller ude. Så kan vi står i en situation hvor spiller A vil have den i på sit 12 meter putt, tage den ud til spiller B som har et 7 meter putt, for at tage den i igen til C som har et 5 meter putt. Og så gør vi det hele om igen når returputtet skal puttes ud. Og mon ikke en masse statistiske nørder begynder at regne på hvad der bedst kan betale sig, og finder ud af, at ganske få putt ville være gået i hvis flaget havde været i hullet. Jeg tror bestemt at man holer marginalt flere putts med flaget i fordi, at putts som er alt for hårde stadig kan gå i. Men tager man 1 mio "gode" putt med rigtig retning og fart så er jeg overbevist om, at resultatet er præcis det samme. Så kun dårlige putts kan blive belønnet med flaget i. Vor herre til hest.

Få nu bare det flag ud når man ligger på green.

Inden ændringerne trådte i kraft, ville jeg være tilbøjelig til, at være enig i stort set alt du skriver, men virkeligheden ser anderledes ud, i ihvertfald hos os og den nye regel spare tid, langt mere end du tilskriver den og balladen med hvem vil have den i eller op, eksistere stort set ikke. I klubben møder jeg ikke nogen som brokker sig mere, tværdigmod. 

Mennesker i al almindelighed, er imod forandringer og i særdeleshed golfspillere 🙂 Fakta er dog at spillet har gennemgået tusindvis af forandringer, forandringer som vi i dag, anser for helt naturlige. Sådan vil det sikkert også gå med denne regel 😎

• Upvote 1

Tænker at når vi vender os til bare at have flaget i, så kommer der mindre trafik ved hullerne da flaget ikke skal passes og folk tramper rundt unødigt. Dette er dog blevet bedre med spikeløse sko. Dog lille effekt indrømmet 🙂

20 timer siden, skrev Årgang63:

Inden ændringerne trådte i kraft, ville jeg være tilbøjelig til, at være enig i stort set alt du skriver, men virkeligheden ser anderledes ud, i ihvertfald hos os og den nye regel spare tid, langt mere end du tilskriver den og balladen med hvem vil have den i eller op, eksistere stort set ikke. I klubben møder jeg ikke nogen som brokker sig mere, tværdigmod. 

Mennesker i al almindelighed, er imod forandringer og i særdeleshed golfspillere 🙂 Fakta er dog at spillet har gennemgået tusindvis af forandringer, forandringer som vi i dag, anser for helt naturlige. Sådan vil det sikkert også gå med denne regel 😎

Normalt er jeg ikke imod ændringer, og generelt er jeg tilhænger af regelændringerne, og handicapændringerne fra 2020. Det er godt for sporten.

Lige denne regel synes jeg bare er så uigennemtænkt, og langt væk fra hensigten. Jeg har spillet golf i 20 år, og jeg har aldrig nogensinde oplevet det som en tidsrøver, at pinden skulle ud, og i min optik taler vi om 5 sekunder på hver green. Jeg er med på, at man kan stå og holde pinden i lang tid på et langt putt, men det er jo fordi man holder pinden mens spilleren forbereder sig. Den tid vil blive brugt uanset hvad. Så vi taler reelt om, at tage pinden op og placere på green, og sætte den tilbage i hullet. Strækker jeg mig langt taler vi om 10 sekunder pr green. Altså 180 sekunder/3minutter pr runde.

Nu laver man en regel som gør beslutningen 100% individuel. Og diverse medier og kloge mennesker er jo allerede igang med, at lave en masse analyser af det ene og det andet.

Min påstand er, at pinden i/ude gør INGEN forskel hvis bolden har en given fart. Dvs. et godt putt der triller 40-50 cm forbi hullet er succeskriteriet den samme. Har bolden mere fart på vil det være en fordel at pinden er i. Jeg er overbevist om, at vi vil se pro'erne, gode amatører, og også almindelige klubgolfere begynde at spekulere i dette. Eksempelvis tage pinden op på kortere putts, og lade den blive i på lidt længere putts hvor længdebedømmelsen er sværrere. Så i stedet for, at vi idag bruger tid på, at tage pinden ud og sætte den tilbage, så skal vi til at vænne os til, at tage den ud og sætte den tilbage flere gange.

Golf handler jo både om fornemmelse, og om videnskab. En god fornemmelse vil på mange måder slå videnskab. Se bare idag. Hvor mange pro'er og amatører tage ikke pinden ud på små chipslag fordi hullet ser større ud selvom det er imod videnskaben? Men hvis det visuelt virker større for nogle mennesker så vil den fordel slå videnskaben. Nu begynder vi pludselig at skulle tage de tossestreger med ind på green.

I min optik burde vi tage valget væk fra spilleren. Eksempelvis ændre regelen til, at pinden ALTID skal være i. Det ville stille nogle krav til producenterne for pinde, at de ikke må påvirkes så meget af vinden, at der ikke er plads til bolden i blæsevejr. Men så gør da det. Det ville være enkelt, forståeligt, og med et formål. Det andet er bare forvirrende, tidskrævende og virker tåbeligt for mennesker udenfor golfverdenen.

Edited by MrSwingKin

4 timer siden, skrev MrSwingKin:

I min optik burde vi tage valget væk fra spilleren. Eksempelvis ændre regelen til, at pinden ALTID skal være i. Det ville stille nogle krav til producenterne for pinde, at de ikke må påvirkes så meget af vinden, at der ikke er plads til bolden i blæsevejr. Men så gør da det. Det ville være enkelt, forståeligt, og med et formål. Det andet er bare forvirrende, tidskrævende og virker tåbeligt for mennesker udenfor golfverdenen.

Denne del er jeg helt enig i!

Som jeg har forstået det, så er reglen lavet for at man, hvis man lå langt fra hullet på green, kunne vælge at putte uden at man skulle vente på at en medspiller gik hen og passede pinden - måske endda fordi huller kan være svært at se på større afstand. På den måde kunne man spare noget tid. Jeg tror ikke at det har været tilsigtet at man kunne putte med pinden i på kortere afstand. 

Hvis min bold eksempelvis ligger i forkant green og hullet er i bagkant og lad os bare sige at der er 30 m til hullet, så kan jeg jo godt putte med pinden i uden at vente på at en af de andre kommer frem til pinden. 

Personligt vil jeg foretrække at have pinden ude ved kortere puts - bare jeg kan se hullet. Det foretrækker jeg også ofte hvis jeg skal chippe ind, måske med mindre det er et ned ad bakke chip. I øvrigt synes jeg det er mere besværligt at få bolden op af hullet, når pinden er i.

3 timer siden, skrev Logan:

- bare jeg kan se hullet. 

Det er yderst sjældent jeg ikke kan se hullet. De 198 cm. hjælper godt på det. De fleste er også holdt op med at spørge mig. De kender svaret.

Lange puts, vil jeg lade den stå i, da det er nemmere at sigte/læse.

Men på det korte puts, vil den ryge op. 

Nu skal man jo aldrig underkende folks stædighed, men jeg forudsiger, at inden året er omme, så putter mere end 90% med pinden i, hele tiden 😎

Ps. Selvfølgelig med de sædvanlige undtagelser, stormvejr, skæv pind osv..

• Upvote 1

13 timer siden, skrev Årgang63:

Nu skal man jo aldrig underkende folks stædighed, men jeg forudsiger, at inden året er omme, så putter mere end 90% med pinden i, hele tiden 😎

Ps. Selvfølgelig med de sædvanlige undtagelser, stormvejr, skæv pind osv..

Det vil jeg gerne vædde en stor middag på ikke er tilfældet.

Jeg er overbevist om, at store grupper af golfspillere altid vil putte kortere putts uden pinden i. Især dygtigere spillere vil visuelt finde hullet større uden flaget i. Og hvis hastigheden er passende er det ingen forskel rent fysisk på om pinden er i eller ej. Og på korte putts vil alle dygtigere spillere uden problemer kunne putte med en fornuftig hastighed hvor der ingen forskel er fysisk, men der er en mental fordel.

Det svarer lidt til, at mange dygtige spillere også undlader at tee bolden op på par3 huller. Teoretisk vil det være en fordel at tee den op, da ens fejlmargin bliver større. Alligevel ligger mange bolden på jorden fordi, at deres træf altid er godt. Så får den mentale fornemmelse overtaget for sund fornuft.

Personligt er jeg ikke i tvivl om, at jeg lader pinden stå i på længere putts. Jeg er dog heller ikke i tvivl om, at jeg aldrig lader den stå i på kortere putt. Altså indenfor 5-6 meter. Her mener jeg at min længdekontrol er så god, at der ingen forskel er. Og visuelt kan jeg godt lide, at finde et punkt på bagkanten af hullet at sigte efter. Især på kortere putts.

Jeg er helt med på, at dette er individuelt og for nogen tosset. Ligeså tosset som nogen påstår at det er lettere at læse putts når pinden er i. Det er også det rene nonsens for hullet kan være skåret lidt skævt, pinden kan stå lidt skævt, og i det hele taget fortæller pindens "vinkelrette" linje på overfladen kun noget om det punkt hullet er skåret i. Pinden er jo ikke sat med et vatterpas. Det ændrer dog ikke på, at folk mentalt kan få en fordel af, at "opleve" det som en fordel.

Nu kan man læse en masse forskellige tests, og jeg er langt fra sikker på, at alle er lavet korrekt. Der defineres hurtigt omkring offcenter hit, og center hits. Men offcenter hits kan jo variere alt fra millimeter fra center til hulkanten og derfor kan test sagtens manipuleres.

Molinari lever af golf. Mange pro'er har selv lavet en masse test. Men tjek lige de testresultater som Molinari er kommet frem til. Det ligger i hvert fald tæt på den erfarring jeg har. Her er endda testet ud fra en linje bolden rammer hullet på. Altså hvad der svarer til strejfe pinden osv. Virker mere seriøst end mange af de sensationsartikler jeg har læst.

• Slow Speed: No Difference In or Out
  • Medium Speed: Flagstick Out is Best
  • Fast Speed: Flagstick in is Best
Edited by MrSwingKin

1 time siden, skrev MrSwingKin:

Virker mere seriøst end mange af de sensationsartikler jeg har læst.

• Slow Speed: No Difference In or Out
  • Medium Speed: Flagstick Out is Best
  • Fast Speed: Flagstick in is Best

Har du et link?

2 timer siden, skrev MrSwingKin:

Det vil jeg gerne vædde en stor middag på ikke er tilfældet.

Jeg er ikke til væddemål, men det bliver spændende, at vende tilbage og se, hvordan det gik, om et år 😎