Jump to content
Logan

Scores 2019

Recommended Posts

57 minutter siden, skrev Kaizer:

Dejligt at spille en bane der var meget mere tør end hjemmebanen. 

Ja der er næsten ingen grænse for, hvor meget vand den bane kan tage og greens er super for årstiden. Desværre betyder det manglende sollys, at det kun er i weekenden jeg kan nå en runde eller 2 🙂 

26 minutter siden, skrev Årgang63:

Ja der er næsten ingen grænse for, hvor meget vand den bane kan tage og greens er super for årstiden. Desværre betyder det manglende sollys, at det kun er i weekenden jeg kan nå en runde eller 2 🙂

Ja, den suger godt til sig. Der er vel også nogle meters sand et sted under græsset?!

Det kan være svært at nå 18 huller nu. Allerede for 3 uger siden var start 13:15 for sent for en 3 bold. Vi blev nødt til at springe hul 13-14 over for at nå det inden solen gik ned.

Fin, om end noget vanskelig runde i dag.

Nærmest vindstille, solskin og i let frost gik vi 18 huller på en frossen bane. 

Ja, men får lidt mere længde på sine slag på en frossen (hvis man da ikke rammer en frossen knold af jord loge ved siden af bolden). Til gengæld kan indspil vise sig ganske vanskelige og arbejdet med putteren bliver ikke nemmere af rimfrost på greens.

Det gik ok. 15 point/47 slag på for 9.

På bag 9 gik det noget værre. Kom rundt med 12 point/49 slag. Jeg gjorde et ihærdigt ubevist forsøg på at tangere sidste uges antal huller med 1 point/pr. hul (9 stk.), men det skete ikke. Jeg nåede op på 8 x 1 point; 6 af dem på bag 9. Til gengæld stregede jeg også et hul, så det må være lige så “godt”.

Overraskende lunt på trods af temperatur omkring frysepunktet. Både hat og halsedisse røg af. Det samme gjorde vinterhandskerne.  

CBAB6FE6-B191-4C6F-A64E-3E3A40872BCC.jpeg

949B22B5-13E1-4DE2-B6CC-E88BD1D316AC.jpeg

Edited by Kaizer

Hold da kæft. Hvis nogen gik ud på vores bane i den frosne tilstand, ville de blive ekskluderet af klubben - med en str. 46 solidt plantet i bagdelen. 

Bare en smule rimfrost, så er den lukket! 

1 time siden, skrev Kitter:

Hold da kæft. Hvis nogen gik ud på vores bane i den frosne tilstand, ville de blive ekskluderet af klubben - med en str. 46 solidt plantet i bagdelen. 

Ja, men sådan var det nok også hos os for 4 år siden. Det var nærmest en religion at færdsel banen var forbudt når det var frost eller blot vinter. Ingen spil overhovedet. Det ændrede sig så, og det lader ikke til at banen tager skade. 

39 minutter siden, skrev Kaizer:

Ja, men sådan var det nok også hos os for 4 år siden. Det var nærmest en religion at færdsel banen var forbudt når det var frost eller blot vinter. Ingen spil overhovedet. Det ændrede sig så, og det lader ikke til at banen tager skade. 

Så greens får slet ikke pletter efter nedslagsmærker? 

Jeg har det ret stramt med at man lader folk spille på drivvåde og frosne baner, så skulle man istedet sætte kontingentet ned, så det forsvarede at man ikke havde så mange måneder at spille i. Der er ikke noget værre end komme ud på en bane, som har lidt skade af at blive holdt for længe åbent. 

34 minutter siden, skrev Nicolai:

Jeg har det ret stramt med at man lader folk spille på drivvåde og frosne baner, så skulle man istedet sætte kontingentet ned, så det forsvarede at man ikke havde så mange måneder at spille i. Der er ikke noget værre end komme ud på en bane, som har lidt skade af at blive holdt for længe åbent. 

Nedslagsmærker bliver forhåbentlig rettet op. Vi har de samme problemer som jeg har set i andre klubber. Det er ikke alle der er lige gode til rette nedslagsmærker op. Jeg og mine medspillere retter langt flere mærker op end vi har lavet.

Noget helt andet er hvis greens er frosne. Så laver man typisk ingen mærker. Slet ingen hvis man øver sig i at spille fladt ind på en green. Det er ikke sjovt med høje indspil til en frossen og dermed stenhård green. Bolden hopper 2-4 meter op i luften og chancen for at den bliver på green er minimal. Skulle der alligevel komme et nedslagsmærke, er det ret umuligt at rette op før green er tøet igen. 

Skal jeg være ærlig kan man på nogle greens se fodspor efter de er blevet mættet med vand, og det er selvfølgelig skidt. Det gør det ikke bedre hvis den derefter er frosset til og man skal putte på den. Det er dog ikke noget man hverken kan se eller fornemme når sæsonen går rigtig igang til foråret. Greenkeeper ved hvilke greens der ikke er så gode til at tage imod vand, og placerer derfor hullet hvor der er mest tørt. Det vil så sige, at guiden til hulplacering ikke passer 100% når der spilles om vinteren. Det er dog ikke det store problem for mig, da jeg sjældent laver indspil fra så stor længde at jeg ikke kan se hvor flaget står.

Jeg har spillet vinteråbne baner med 5 x så mange spillere i vintersæsonen som på vores, og heller ikke her har jeg indtryk af at der sker nævneværdig skade. Måske kan man se det få uger inde i forårssæsonen, men så retter det hele sig op til vanlig standard.

4 timer siden, skrev Kitter:

2 timer siden, skrev Nicolai:

Vores bane har åbent året runde, rimfrost, frost eller hvad modernatur ellers kan finde på og den tager ikke skade...

Om græs type, jordbunds type osv spiller ind, ved jeg intet om, men de forestillinger om, at græs ikke kan tåle at blive brugt, når der er frost, holder ikke stik på djursland 🙂 

7 timer siden, skrev Kaizer:

Noget helt andet er hvis greens er frosne. Så laver man typisk ingen mærker.

Og her er det jeg tænker at der vil jo komme nogle og om de så ikke ender med at lave pletter?

7 timer siden, skrev Kaizer:

Slet ingen hvis man øver sig i at spille fladt ind på en green.

Det er desværre ikke alle der har den teknik i sig og personligt fortrækker jeg måske en mellemting, da for flade bolde jo har det med at smutte henover greens, hvis de er for hårde og fugtige.

5 timer siden, skrev Årgang63:

Om græs type, jordbunds type osv spiller ind, ved jeg intet om

Heller ikke jeg, men det kunne meget vel være sådan noget der er i spil :)

Personligt synes jeg bare det virker mystisk, at man i nogle klubber er meget strikse omkring vand og frost, mens andre tager noget mere afslappet på det.

Edited by Nicolai

1 time siden, skrev Nicolai:

Personligt synes jeg bare det virker mystisk, at man i nogle klubber er meget strikse omkring vand og frost, mens andre tager noget mere afslappet på det.

Som jeg skrev tidligere, var det nærmest en religion ikke at bruge banen når det var vinter. Jeg ved ikke hvordan det var før min tid, men jeg mindes at der skulle spilles til vintergreens, og fra måtte på kortklippet græs. 

Så blev greens åbnet; stadig med spil fra måtte. Året efter blev det frivilligt om man ønskede at bruge måtte. Vi spiller dog med oplæg.

Jeg tror en af grundene til at holde banen åben hos os, er for at tiltrække gæster. En del af de andre baner i den golfring vi er med i, er lukket når det er vinter.

Det er første gang jeg hører om en klub/bane, der er ligeglade med om der bliver spillet med frost i græsset. Jeg er altid blevet forklaret at en græsplante ikke kan tåle belastning når den er frosset. Ved det mindste tegn på frost/rimfrost bliver min bane lukket ned. 

Spørgsmålet om vintebane er mere styret udfra en idé om hvad banen kan klare og hvordan man ønsker standen af banen skal være når det bliver forår. Som @Kaizer antyder så kan der også ligge  økonomiske overvejelser til grund... 

Hos os bliver der taget alle hensyn til at sikre standen af banen når de fleste af medlemmerne ønsker at spille golf. Det betyder at banen bliver lukket helt i oktober og november hvis man vurderer at banen er for våd. Det har banen været af flere omgange i år og det er banen nu. 

Når/hvis banen åbner igen i nærmeste fremtid, så bliver det som vinterbane med alt hvad det betyder. Lukkede greens og tees og spil fra måtter. Samtidigt vil de mest våde huller være lukkede. 

Ligesom det store flertal af de øvrige medlemmer så spiller jeg ikke golf om vinteren og så har jeg ikke rigtig nogen grund til at betvivle, når vores chefgreenkeeper siger, at det beskytter greens og tees imod svampeskader, når vi ikke bruger dem om vinteren og at banen generelt vil stå bedre når der er brugt måtter igennem vinteren. 

Vores nye par-3 bane, hvor greens er anlagt efter alle de nyeste forskrifter holder åbent så længe det ikke er frostvejr og jeg ved at nogle af vores medlemmer spiller på Passebækgård om vinteren, hvor der bliver spillet uden restriktioner. 

41 minutter siden, skrev Bojoerge:

Det er første gang jeg hører om en klub/bane, der er ligeglade med om der bliver spillet med frost i græsset. Jeg er altid blevet forklaret at en græsplante ikke kan tåle belastning når den er frosset. Ved det mindste tegn på frost/rimfrost bliver min bane lukket ned. . 

Ligesom det store flertal af de øvrige medlemmer så spiller jeg ikke golf om vinteren og så har jeg ikke rigtig nogen grund til at betvivle, når vores chefgreenkeeper siger, at det beskytter greens og tees imod svampeskader, når vi ikke bruger dem om vinteren og at banen generelt vil stå bedre når der er brugt måtter igennem vinteren. 

Jeg er ikke det eneste medlem på denne side der spiller i en klub der holder åben hele eller det meste af året: https://www.golf.dk/nyhed/masser-af-muligheder-spille-til-sommergreens-se-vores-liste

Ang. græsset har jeg fået fortalt at når den første frost har været der, forsvinder fugten og så tager det minimal skade at spille på det.

Det er korrekt at der kan komme øget svampevækst. Efter hvad jeg har hørt koster det vores klub ca. 25000 kr. at udbedre evt. svampeangreb. 

Jeg var også ude og spille i dag, og banen var mere frossen end i går. Det var dog på par 3 banen med min søn.

09000065-7082-4CF2-B698-F162C2D3B9FB.jpeg

• Like 1

34 minutter siden, skrev Bojoerge:

Jeg er altid blevet forklaret at en græsplante ikke kan tåle belastning når den er frosset. Ved det mindste tegn på frost/rimfrost bliver min bane lukket ned. 

Ja den forklaring har jeg også hørt, men hos os passer det i hvert fald ikke.

34 minutter siden, skrev Bojoerge:

Spørgsmålet om vintebane er mere styret udfra en idé om hvad banen kan klare og hvordan man ønsker standen af banen skal være når det bliver forår. Som @Kaizer antyder så kan der også ligge  økonomiske overvejelser til grund... 

Vores bane er altid en af de bedste baner i foråret, når vi sammenligner os med de baner som er i vores "kategori". Økonomi er jo altid en del af ligningen, men vi oplever bestemt ikke, at vi "ofre" noget på den konto.

39 minutter siden, skrev Bojoerge:

Hos os bliver der taget alle hensyn til at sikre standen af banen når de fleste af medlemmerne ønsker at spille golf. Det betyder at banen bliver lukket helt i oktober og november hvis man vurderer at banen er for våd. Det har banen været af flere omgange i år og det er banen nu. 

Det går som sagt ikke ud over standen, at vi har åbent hele året, men som tidligere nævnt, så dræner vores bane helt fantastisk og det spiller helt sikkert en rolle.

43 minutter siden, skrev Bojoerge:

Vi oplever stort set aldrig svampe angreb, hvor i mod, har jeg tit set svampeangreb på flere af de baner som har vinter lukket.

Årets dårligste vinterrunde blev i dag spillet i en del blæsevejr.

Jeg fik hutlet mig igennem de første 9 huller i 46 slag/15 point. 

De næste 9 blev noget værre...

Vanen tro i forhold de sidste par runder er min nuværende spidskompetance åbenbart at få så mange 1 point scorer som muligt. Jeg forsøgte i hvert fald ihærdig at slå min rekord. Hele 7 x 1 point blev det til på bag 9. En enkelt 2 point og en streg blev det også til. Sammen med de 2 x 1 point og en streg mere på for 9, tror (og håber jeg) at jeg har toppet hvad det angår. Bag 9: 52 slag/9 point.

En enkelt par, resten bogey eller værre. 9 x 1 point og 2 stregede huller.

Meget lidt fungerede: Driveren var sløj, jernslag var ikke gode, indspil under standard. Putteren var nogenlunde, hvis man tænker på de 7-8 gange bolden lige tog hulkanten, men ikke gik i. 

Edited by Kaizer
Edit

Kunne lige nå 9 huller i forrige weekend nede i Marielyst golfklub. 

Havde fået en ny fairwaywood og putter i 50 års fødselsdagsgaver af kone og børn  ( Cobra F9 og centerskaftet Scotty ),så det skulle lige prøves.

Koldt men vindstille.

849C0D1C-1B89-4989-A0C8-8EE36BB29CF5.png

1 time siden, skrev Bjørnen:

Kunne lige nå 9 huller i forrige weekend nede i Marielyst golfklub. 

Havde fået en ny fairwaywood og putter i 50 års fødselsdagsgaver af kone og børn  ( Cobra F9 og centerskaftet Scotty ),så det skulle lige prøves.

Koldt men vindstille.

849C0D1C-1B89-4989-A0C8-8EE36BB29CF5.png

Det fungerede da okay 🙂 

Spillede 18 huller i fredags, 81 slag, 2 birdies, 7 pars, 8 bogies og en røv triblebogie efter en bold oob...