Jump to content
Logan

Scores 2019

Recommended Posts

1 time siden, skrev ronnow:

Øv når sådan noget sker. Havde en lidt lignende situation i går. Også turnring - på fremmed bane.

Driver ud i noget rough, og spørger så en medspiller - hjemmebane spiller - hvor langt er der ind? 70m svarer han. Fint, jeg laver et "perfekt" sving, og søger desperat efter bolden i luften. Det er dog hurtigt klart at jeg blot har fejet græsset væk under bolden, som åbenbart lå lidt højt. Jeg kigger på min medspiller med et skævt smil: Hvor langt er der så nu? Han svarer med et ligeså skævt smil: 70m 

Ja, det er lidt surt.

Det mærkelige er, at jeg mindes ikke jeg har gjort det før på banen. Har lavet masser af dårlige driver slag, men ikke lige den. 

På range har jeg gjort det nogle gange, når jeg har eksperimenteret med afstand og sving.

Det nummer du lavede, har jeg også prøvet.  

22 timer siden, skrev Kaizer:

Startede på hul 5, banens sværeste,  med at kikse med driveren. Jeg ramte tee med tåen. Tee flyttede sig; bold faldt bare ned. Ender med en 7/0.

Du er med på definitionen på et slag, ikke?

Hvis du forsøger at ramme bolden er det ligegyldigt om du rammer eller ej. Hvis du ikke forsøger, er det også ligegyldigt om du rammer eller ej. Så tæller slaget ikke.

7 minutter siden, skrev Pastorius:

Hvis du forsøger at ramme bolden er det ligegyldigt om du rammer eller ej. Hvis du ikke forsøger, er det også ligegyldigt om du rammer eller ej. Så tæller slaget ikke.

Øh, jo.

Jeg forsøgte at ramme, men driver ramte tee med den yderste kant, så tee blev flyttet; bold faldt bare ned. 2. slag blev fra samme sted med 7 jern.

17 minutter siden, skrev Pastorius:

@Pastorius Hvad hvis man rammer bolden i et prøvesving på fairway? I gamle dage skulle man vel genplacere, og have 1 slag straf. Det var der nærmest aldrig nogen der gjorde, men spillede videre fra et forkert sted. Og dermed skulle have langt flere strafslag.

Hvad gør man efter de nye regler? Genplacerer man eller spillere man bare videre hvorfra bolden måtte ende?

24 minutter siden, skrev MrSwingKin:

@Pastorius Hvad hvis man rammer bolden i et prøvesving på fairway? I gamle dage skulle man vel genplacere, og have 1 slag straf. Det var der nærmest aldrig nogen der gjorde, men spillede videre fra et forkert sted. Og dermed skulle have langt flere strafslag.

Hvad gør man efter de nye regler? Genplacerer man eller spillere man bare videre hvorfra bolden måtte ende?

Regel 9.4b

• Bolden skal genplaceres (NB! ikke droppes, men genplaceres)
  • Prøve(!)slaget tæller ikke, da det jo per definition ikke er et slag, når man ikke forsøger at ramme bolden. (Se definitionen af "slag")
  • Spilleren får eet strafslag for at flytte bolden.
  • Like 1

9 timer siden, skrev Kitter:

Regel 9.4b

• Bolden skal genplaceres (NB! ikke droppes, men genplaceres)
  • Prøve(!)slaget tæller ikke, da det jo per definition ikke er et slag, når man ikke forsøger at ramme bolden. (Se definitionen af "slag")
  • Spilleren får eet strafslag for at flytte bolden.

Den sidste havde jeg ikke fået med - jeg tænker dog nok at det mest er en teoretisk diskussion. Jeg har i hvert fald aldrig været ude for det, og jeg tænker at selvom man skulle slå et prøveslag, så vil man måske have et forklaringsproblem mht. hvorfor man prøversvinger så tæt på bolden.

12 timer siden, skrev Pastorius:

Den sidste havde jeg ikke fået med - jeg tænker dog nok at det mest er en teoretisk diskussion. Jeg har i hvert fald aldrig været ude for det, og jeg tænker at selvom man skulle slå et prøveslag, så vil man måske have et forklaringsproblem mht. hvorfor man prøversvinger så tæt på bolden.

Jeg ved godt at det ikke sker ofte. Langt fra.

Jeg har dog set elitespillere gøre det. En gang i roughen ved en fejl, og for at det ikke skal være løgn, så har jeg set det i et indspil hvor vedkommende simpelthen tog prøvesving alt for tæt på bolden. 2 gange på 15 år er dog til at overse :)

Det var mere i forhold til, at så vidt jeg husker, så blev ingen af dem genplaceret med 1 slags straf. Begge gange spillede man videre som et slag.

13 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Jeg ved godt at det ikke sker ofte. Langt fra.

Jeg har dog set elitespillere gøre det. En gang i roughen ved en fejl, og for at det ikke skal være løgn, så har jeg set det i et indspil hvor vedkommende simpelthen tog prøvesving alt for tæt på bolden. 2 gange på 15 år er dog til at overse :)

Det var mere i forhold til, at så vidt jeg husker, så blev ingen af dem genplaceret med 1 slags straf. Begge gange spillede man videre som et slag.

I roughen er det kritisk. Det er svært at undgå mistanke om lejeforbedring, hvis man rammer en bold i roughen under et prøvesving.

5 minutter siden, skrev Pastorius:

I roughen er det kritisk. Det er svært at undgå mistanke om lejeforbedring, hvis man rammer en bold i roughen under et prøvesving.

Helt enig.

Mange kunne lære at tage et skridt væk i roughen og få en fornemmelse for modstanden i græsset. At høste bag bolden er "no go" :)

3 timer siden, skrev MrSwingKin:

Vi er nu ovre i regel 14.7.

Nu er det i sidste ende spilleren som inden i sit eget hoved er dommer og dermed vurderer om det var et reelt slag eller et prøvesving, som gik galt. Hvis han vurderer, at det var et reelt slag, så er det jo OK at spille videre fra det ny sted (prøvesvinget som ikke var et prøvesving tæller jo så som et slag). Hvis han mener, at det var et prøvesving, som flyttede bolden og han ikke genplacerer, så får han jo den 'generelle straf', som det hedder fra 2019, dvs 2 strafslag i slagspil og tabt hul i hulspil.

I slagspil: Hvis slaget fra forkert sted IKKE er en 'alvorlig overtrædelse', så spiller man hullet færdigt med bolden slået fra forkert sted og får sine to strafslag. Hvis det falder ind under begrebet 'alvorlig overtrædelse', så skal spilleren diskvalificeres, medmindre han har nået at spille bolden fra det rigtige sted.

Definitonen af alvorlig overtrædelse i denne sammenhæng er:

I slagspil, når det at spille fra et forkert sted kunne give spilleren en betydelig fordel sammenlignet med det slag, der skulle udføres fra det rigtige sted.

Når man foretager denne sammenligning for at afgøre, om der var en alvorlig overtrædelse, omfatter de faktorer, der skal tages med i overvejelsen:

• Vanskeligheden af slaget,
  • Afstanden fra bolden til hullet,
  • Indvirkningen af forhindringer på spillelinjen, og
  • De forhold, der påvirker slaget.

4 timer siden, skrev MrSwingKin:

Helt enig.

Mange kunne lære at tage et skridt væk i roughen og få en fornemmelse for modstanden i græsset. At høste bag bolden er "no go" :)

De fleste (i hvertfald i det hcp regi jeg oftest spiller med) tager vel også en plet lignende rough en meter eller 2 væk fra bolden.. Det er de færreste der har lyst til at blive stemplet i den kategori der :)  

• Like 1

Har ramt en slags stabilitets formtop i de to sidste runder. Først 79 slag +7 =36 points på hjemmebanen og derefter 76 slag +6 = 35 points i Brøndby. Golf er noget nemmere når bolden er i spil nærmest hele tiden 🤣😂😅🙄🤘

• Like 1

28 point på en dag, hvor det korte spil og putteren ikke rigtigt var in tune, og hvor jeg dårligt kunne være endt med færre point. 

2 treputs

3 hulkanter, hvor bolden ikke faldt i. 

2 gange hvor jeg slog i jorden på et pitch slag så bolden ikke kom på green.

2 gange hvor jeg slog et simpelt chip på tværs af green og helt ud i det høje igen. 

82 slag = 33 points på cgc. Noget ustabilt fra tee i vinden og et par fugle redder en svær dag på kontoret rent sving mæssigt. Dog meget tilfreds men scoren.