Hop til indhold
Vild med Golf
Finau22

Flex medlemsskab - fordele og ulemper

Recommended Posts

2 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Alternativt skal vi lade 20-30% af klubber uddø for det er helt sikkert for mange golfklubber til aktive medlemmer i Danmark.

^^ this ^^

det boom der har været med etablering af nye baner og efterfølgende økonomisk krise og afmatning bør på et tidspunkt få den konsekvens

i 2000 var der 98.180 medlemmer på 131 klubber = 750 pr klub

i 2002 var der 113.599 medlemmer på 138 klubber = 823 pr klub

i 2006 var der 143.629 medlemmer på 160 klubber = 897 pr klub

i 2018 er der 149.044 medlemmer på 190 klubber = 784 pr klub

Så kan man sige at der nu faktisk er flere medlemmer pr klub end for 18 år siden, men dengang var der formentlig også betaling af et indskud for at komme ind i varmen. Udover der er færre medlemmer pr klub, er der formentlig - jeg gætter bare - nu også flere fritspilsaftaler mellem klubberne og dermed tab af greenfees

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

10 minutter siden, skrev Christian SSGM:

^^ this ^^

det boom der har været med etablering af nye baner og efterfølgende økonomisk krise og afmatning bør på et tidspunkt få den konsekvens

i 2000 var der 98.180 medlemmer på 131 klubber = 750 pr klub

i 2002 var der 113.599 medlemmer på 138 klubber = 823 pr klub

i 2006 var der 143.629 medlemmer på 160 klubber = 897 pr klub

i 2018 er der 149.044 medlemmer på 190 klubber = 784 pr klub

Så kan man sige at der nu faktisk er flere medlemmer pr klub end for 18 år siden, men dengang var der formentlig også betaling af et indskud for at komme ind i varmen. Udover der er færre medlemmer pr klub, er der formentlig - jeg gætter bare - nu også flere fritspilsaftaler mellem klubberne og dermed tab af greenfees

Jeg er ret sikker på, at både kontingent og indskud gav en langt højere indtægt end det er tilfældet idag. Hvis man renser for inflation.

Jeg er også ret sikker på, at omkostningerne forbundet med en golfklub er steget betragteligt siden 2000.

Redigeret af MrSwingKin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, skrev Christian SSGM:

Ved os har F-medlemmer ikke muligheder for at udnytte rabatpriser på Greenfee, ikke for nuværende i hvert fald

Måske værd at overveje at F-medlemmer på den måde forudbetaler 10 greenfee's, som de måske ikke når at udnytte, kontra den fulde pris på måske kun 6-7 spillede runder.

1 time siden, skrev MrSwingKin:

Er der nogen klubber hvor man kun er medlem i sæsonen og hvor klubben stortset ingen udgifter har i perioden Oktober til April? Kunne være interessant hvor mange omkostninger man kunne spare på at lukke klubben helt ned i denne periode.

Ikke lige den opbygning, men Køge lukker Sydbanen og så kan der spilles på 9 hulsbanen. Harekær lukker bag9. At klubber lukker helt ned, og sender personale hjem, tror jeg ikke findes i DK. Der skal jo også holdes øje med evt. vandskader, samt om en storm lige lægger et træ, tværs over en fairway :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev MrSwingKin:

Og med hensyn til fitness centrene så koster et abonnement et sted mellem 20-50% af et golfkontingent. Et Fittness center kan benyttes alle året 365 dage uanset vind og vejr. Jeg er ret sikker på, at prisen pr tur i fitnesscenteret er meget lavere end prisen pr golfrunde for gennemsnittet. Og så er Fittnesscentrene langt mere kommercielle i sin tilgang. Golfklubberne er jo endnu ikke kommet til månedlig abonnementer. I en golfklub er du stavnbundet som medlem om vinteren selvom du ikke sætter dine ben i klubben fra Septemeber til April.

Jeg gider egentlig ikke, at betale for at pensionisterne skal ødelægge banen ved at spille om vinteren. Men den del kan jeg ikke vælge fra. Det er mig en gåde, at samtlige medlemmer i en klub skal betale for, at 1-2 greenkeepere kan rende rundt og vedligeholde banen for, at 50-100 medlemmer kan spille om vinteren. De medlemmer der har det behov burde i min optik selv stå for vedligehold og driften for, at de kan spille om vinteren.

Er der nogen klubber hvor man kun er medlem i sæsonen og hvor klubben stortset ingen udgifter har i perioden Oktober til April? Kunne være interessant hvor mange omkostninger man kunne spare på at lukke klubben helt ned i denne periode.

jeg kender også flere  - som ville pive over et golfkontingent - som har et fitness medlemskab liggende der aldrig bruges, når først den dårlige samvittighed over julemaden er drevet over igen ;) 

Klubben vil altid have udgifter udenfor sæson. Der er en fast greenkeeperstab som ikke er sæsonansat og hvis de var, ville det blive lige så dyrt i betaling for overarbejde, fremfor som nu, hvor de er fastansatte og afspadserer udenfor sæson. Udenfor sæson foregår der også stadig en del arbejde, f.eks. vedligehold på maskinpark, vedligehold på banemateriel og beplantning, i huset mv. 

og er der groning i græs mv - som det f.eks. har været tilfældet længe i år - så kan man ikke lade stå til, da banen ellers også vil gro til i ukrudt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 timer siden, skrev MrSwingKin:

Jeg gider egentlig ikke, at betale for at pensionisterne skal ødelægge banen ved at spille om vinteren. Men den del kan jeg ikke vælge fra. Det er mig en gåde, at samtlige medlemmer i en klub skal betale for, at 1-2 greenkeepere kan rende rundt og vedligeholde banen for, at 50-100 medlemmer kan spille om vinteren. De medlemmer der har det behov burde i min optik selv stå for vedligehold og driften for, at de kan spille om vinteren.

Det gider jeg godt, for jeg er en af dem. Ikke pensionist, men en af dem der spiller om vinteren. 

Det koster klubben 25000 kr. at holde banen åben over vinteren. Det synes jeg er en lille pris for at forlænge sæsonen for os der ønsker at spille at spille om vinteren. Jeg har ikke hørt nogle være utilfredse over ordningen, da det har været et ønske gennem lang tid.

Hvor mange forskellige spillere der benytter sig af vintergolf ved jeg ikke, men det er nok nærmere 50 end 100. Det er tilsyneladende ikke noget der skader banen.

Redigeret af Kaizer
Edit.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Christian SSGM:

Klubben vil altid have udgifter udenfor sæson. Der er en fast greenkeeperstab som ikke er sæsonansat. 

Lige netop. Polakkerne er rejst hjem og kommer tilbage ved sæsonstart,. De få faste vedligeholde maskiner og nøjes med 25 timer om ugen i stedet for de 50 i sæsonen. Hos os går nogle få af de timer til at holde 9 huller åbne.

At være greenkeeper er oftest en livsstil, ikke et 8 til 4 job. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
15 timer siden, skrev Kaizer:

Det gider jeg godt, for jeg er en af dem. Ikke pensionist, men en af dem der spiller om vinteren. 

Det koster klubben 25000 kr. at holde banen åben over vinteren. Det synes jeg er en lille pris for at forlænge sæsonen for os der ønsker at spille at spille om vinteren. Jeg har ikke hørt nogle være utilfredse over ordningen, da det har været et ønske gennem lang tid.

Hvor mange forskellige spillere der benytter sig af vintergolf ved jeg ikke, men det er nok nærmere 50 end 100. Det er tilsyneladende ikke noget der skader banen.

Jeg synes 25.000 lyder meget lavt. Der forberedes da typisk vinterteesteder, vintergreens og alverdens ting i løbet af sæsonen.

Forårsklargøringen er vel alt andet lige også mere omfattet af en masse spil i løbet af vinteren. Tusindvis af tørv der ikke er groet på plads via vinterspil, steder på banen der er slidt og trådt op pga manglende vækst. Betrådt græs i frostvejr kan ligeledes forårsage skader mv.

16 timer siden, skrev Christian SSGM:

jeg kender også flere  - som ville pive over et golfkontingent - som har et fitness medlemskab liggende der aldrig bruges, når først den dårlige samvittighed over julemaden er drevet over igen ;) 

Klubben vil altid have udgifter udenfor sæson. Der er en fast greenkeeperstab som ikke er sæsonansat og hvis de var, ville det blive lige så dyrt i betaling for overarbejde, fremfor som nu, hvor de er fastansatte og afspadserer udenfor sæson. Udenfor sæson foregår der også stadig en del arbejde, f.eks. vedligehold på maskinpark, vedligehold på banemateriel og beplantning, i huset mv. 

og er der groning i græs mv - som det f.eks. har været tilfældet længe i år - så kan man ikke lade stå til, da banen ellers også vil gro til i ukrudt.

Jeg er helt med på, at der stadig er bankforpligtelser, leje af bane, bygning osv osv osv som stadig vil være en omkostning. Men du skal ikke bilde mig ind, at det IKKE kan lade sig gøre, at lade en klub stå fuldstændig urørt i 3-4 måneder når væksten i græsset et stoppet helt. Meget af vedligeholdsarbejdet som greenkeeperne laver behøver ikke tage 4-5 måneder, men er mere noget de funktionærlønnede er nødt til at finde på at lave udenfor sæsonen.

En funktionærlønnet sekratær er jo også på arbejde udenfor sæsonen.

Funktionærlønnede trænere får stadig løn. Hvorfor har de helt fri i 4-5 måneder hvor de kan tjene penge på andet arbejde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Jeg synes 25.000 lyder meget lavt. Der forberedes da typisk vinterteesteder, vintergreens og alverdens ting i løbet af sæsonen.

Forårsklargøringen er vel alt andet lige også mere omfattet af en masse spil i løbet af vinteren. Tusindvis af tørv der ikke er groet på plads via vinterspil, steder på banen der er slidt og trådt op pga manglende vækst. Betrådt græs i frostvejr kan ligeledes forårsage skader mv.?

Vi spiller til sommergreens og fra vanlige teesteder.

Hvad angår skader på græs, er banen lukket de første par gange der er frost. Så bliver banen åbnet igen da græsset så er gået i dvale og den evt. skade der sker på det, er minimal.

Hvad angår tørv, rodfæster græsset selvfølgelig ikke når det er så koldt. Spiller du på frossen bane, skal man slå ualmindeligt hårdt for at slå tørv op.

De 25000 kr. er primært gået til at sprøjte greens for skimmel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt er vores bane ikke så brugt om vinteren som andre åbne baner er, hvor af nogle bliver brugt særdeles meget. Jeg har indtryk af, at det godt kan ses når sæsonen officielt starter, men efter 3-4 uger er der ikke noget at komme efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites