Hop til indhold
Vild med Golf
Finau22

Flex medlemsskab - fordele og ulemper

Recommended Posts

2 timer siden, skrev Crick:

Jeg ved ikke hvad der er rigtig og forkert.

Jeg ved dog jeg selv er gået over til et Flexmedlemskab med start den 1. januar.

Prisen for sådan et medlemskab er 2.300 kr. og der må klubbens træningsfaciliteterne bruges men ellers fuld greenfee.

Grunden til dette er at jeg jeg skal til at være far i slut april.

Jeg kan simpelthen ikke med god samvittighed betale 7.300 kr. for et medlemskab når jeg ikke har nogen som helst ide om hvor meget overskud der er til golf.

Jeg håber jeg kan holde gejsten oppe ved at tage ud og træne og så tage en runde hist og her. 

Det optimale for mig ville nok have været et medlemskabs med en 9 hullers ordning eller et medlemskab der indeholdte f.eks. 10 runde.

Jeg kan sådan set godt forstå dig.

Jeg startede med golf i 2012, og i januar 2013 blev vores første barn født. Min hustru var da heller ikke så glad for at jeg tog ud og spille da banen åbnede i starten af april. Der var han kun 3 måneder. Så det blev ikke til så meget det år. Jeg havde 19 EDS runder i 2013.

Året efter var det meget lettere. Drengen var større, og vi vidste mere end da vi var barnløse. Samtidigt ved min hustru at jeg er meget glad for at spille, så det betyder også en del.

Desuden sover spædbørn en del. Der bliver sovet tidlig formiddag, og senere en lang middagslur. De kommer nok også tidligt i seng. Vores dreng fylder snart 6, og han er i sin seng kl. 19. Tidligere, hvis det er mig der skal aflevere ham.

Redigeret af Kaizer
Edit.
  • Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de mange gode input omend dette ikke var ment som en tråd til diskussion af hvorvidt klubberne er fleksible nok i de medlemskaber de tilbyder :) MEN når det så er sagt.

1. Ja jeg rammer lige den aldersgruppe der diskuteres. Start 30erne, to små børn og lange arbejdstider på kontoret og om aftenen

2. Jeg ville klart blive i klubben hvis de tilbød mere fleksibel medlemsskaber. Vi spiller typisk kl 05.30-06.00 i weekenderne da dette er foreneligt med familielivet. Om sommeren kan der også blive tale om meget sene runder, altså hvor banen normalt ikke bruges af (mange) andre medlemmer. Hvis medlemsskabet to højde for dette eller var begrænset til et vist antal runder var vi helt sikkert blevet i klubben

3. Vores tilknytning til resten af klublivet er relativt begrænset. Vi kan ikke kontinuerligt spille på herredagen og deltager sjældent i turneringer da sådan et arrangement med teeoff, frokost og præmieoverrækkelse typisk tager det meste af en dag. Derfor frygter jeg ikke, at dette blive noget der mindsker antallet af runder.

4. Igen, måske det er naivt men jeg frygter ikke at tallet af runder bliver meget mindre, da golfen er den måde vi mødes på og får vores "drengetid" sammen. Ved at købe 10 turs greenfee kort håber jeg, at dette imødekommer frygten for at folk melder fra af økonomiske årsager.

Nu er der ikke mange der har meldt sig på banen, som rent faktisk har lavet skiftet fra fuldt- til flexmedlemskab, som kan berette hvordan dette påvirkede deres spil. Måske fordi antagelsen passer om, at flexmedlemskabet er første skridt til at stoppe og derfor ikke længere følger debatfora vedr. golf? I er i hvert fald stadig meget velkommen til at give jeres bidrag til debatten. Jeg er dog som udgangspunkt ikke skræmt af, at prøve et år (eller flere) med fleksmedlemsskab og se hvordan det passer til os. Hvis det skulle gå helt op i afbud og manglende runder, så tilbyder en del klubber allerede fra august-september, at man kan blive meldt ind fra 2020 og få resten af 2019 gratis. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet at flere klubber giver rabat, hvis man køber et "greenfeehæfte" som består af 10 greenfee's, hvor der kan spares mellem 1.000 og 1.500 kr. samlet på de 10 runder. Det kan f-medlemmer gøre i deres hjemmeklub, og på den måde får de vel det de ønsker. En kendt udgift for deres F-medlemskab og de 10 runder de forudbetaler, ved sæsonstart.

Jeg er bare ikke sikker på at de tænker i de baner og undersøger, hvordan et billigt medlemskab kan skrues sammen i den foretrukne hjemmeklub.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
16 timer siden, skrev Årgang63:

Jeg ville godt nok være ked af, at betale for de 25-40 årige og deres investering i hus og fremtid.

Det vil du i princippet heller ikke gøre.

Hvis man kunne øge antallet af medlemmer i denne kategori så vil det stadig være ekstra penge i kassen, og derved også flere penge til klubben. Derudover vil flere spillere i denne kategori også tilføre flere spillere for 40+ over tid, da man rekrutterer hurtigere, og derved også får gavn af dem når de bliver 40+.

I min verden giver det i hvert fald ikke mening, at prisen for et kontingent er den samme for en på 35 og en på 65 hvor den ene spiller 8 runder og den anden spiller 80. Og det er i min optik den primære årsag til, at der er få medlemmer i den angivne aldersgruppe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
16 minutter siden, skrev MrSwingKin:

I min verden giver det i hvert fald ikke mening, at prisen for et kontingent er den samme for en på 35 og en på 65 hvor den ene spiller 8 runder og den anden spiller 80. Og det er i min optik den primære årsag til, at der er få medlemmer i den angivne aldersgruppe.

Jeg har tilgode at høre nogle i klubben ytre sig over at der burde være en prisforskel, når man ikke når mange runder på et år. Jeg har dog hørt nogle sige at de ikke får nok ud af deres medlemskab.

Jeg tror aldrig det vil vinde indpas at differentiere medlemskaberne på den måde, af den simple grund at mange er smålige. De medlemmer der når mange runder, vil nok være utilfredse over at at de skal betale mere end dem der ikke spiller meget. Det er jo ikke den hyppige spillers skyld, at andre ikke har så meget tid til golf. 

Hvor smålig man kan være, viste sig tydeligt da klubben droppede indskud på 4000 kr. for 5 år siden. Det var folk der havde været medlem i +10 år, der var utilfredse, og forlangte deres indskud tilbage. Det var i min optik gennemført tåbeligt.

Redigeret af Kaizer
Edit.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Kaizer:

Jeg har tilgode at høre nogle i klubben ytre sig over at der burde være en prisforskel, når man ikke når mange runder på et år. Jeg har dog hørt nogle sige at de ikke får nok ud af deres medlemskab.

Jeg tror aldrig det vil vinde indpas at differentiere medlemskaberne på den måde, af den simple grund at mange er smålige. De medlemmer der når mange runder, vil nok være utilfredse over at at de skal betale mere end dem der ikke spiller meget. Det er jo ikke den hyppige spillers skyld, at andre ikke har så meget tid til golf. 

Hvor smålig man kan være, viste sig tydeligt da klubben droppede indskud på 4000 kr. for 5 år siden. Det var folk der havde været medlem i +10 år, der var utilfredse, og forlangte deres indskud tilbage. Det var i min optik gennemført tåbeligt.

Hvorfor har juniorer så stærkt geduceret pris? Hvorfor har ynglinge typisk reduceret pris?

I min verden har disse medlemmer faktisk tid til golf. Dog kan jeg godt forstå at deres økonomiske situation måske ikke tillader et fuldt senior kontingent.

Men penge er for mange 25-40 årige ikke større og i modsætning til de helt unge, så har de heller ikke tiden.

Jeg synes det er decideret tåbeligt, at man ikke kigger mere mod, at gøre golf til en breddesport, og ikke noget for middelaldrende og pensionister. Jeg har klar over, at golf er tidskrævende, og det i den forbindelse appellerer mere til den ældre generation, men nu er jeg selv i kategorien 25-40 år, og jeg betaler gladeligt mit alt for høje kontingent fordi jeg spiller enormt meget. Jeg prioriterer golfen meget højt, men stortset alle mine venner som tidligere spillede golf er stoppet pga tiden, økonomien, og jeg vurderer ikke at de starter igen før vi runder 50 år og børnene er blevet store.

Det betyder at mine kammerater de næste 15-20 år får en masse andre interesser mv., og det er langt fra sikkert at de nogensinde vender retur. Og de har sgu alle været ligeså golftosset som mig da vi var yngre. I min verden er det tosset, at man smider 15-20 sikre livlange medlemmer ud af vinduet fordi de rammer en periode i deres liv hvor tid og økonomi på ingen måde hænger sammen med en fuldt golfkontingent. Og for ikke også at tage deres børns fremtidige kontingenter med i denne ligning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Kaizer:

Den hører jeg nu jævnligt - og synes at det er uendelig logisk, hvis man betragter det at spille golf på linje med andre underholdningsaktiviteter.

Hvis jeg går i biografen 8 gang per år, så koster betydeligt mindre end hvis jeg går i biografen 80 gange per år. Det er den underliggende logik - betal for den mængde varer, man køber, evt. med lidt mængderabat, hvis du køber mange enheder.

Dette er så bare i modstrid med 'klubtanken', hvor man betaler for en 'brugsret'. Hvor meget man så udnytter brugsretten er op til en selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
6 minutter siden, skrev Kitter:

Den hører jeg nu jævnligt - og synes at det er uendelig logisk, hvis man betragter det at spille golf på linje med andre underholdningsaktiviteter.

Hvis jeg går i biografen 8 gang per år, så koster betydeligt mindre end hvis jeg går i biografen 80 gange per år. Det er den underliggende logik - betal for den mængde varer, man køber, evt. med lidt mængderabat, hvis du køber mange enheder.

Dette er så bare i modstrid med 'klubtanken', hvor man betaler for en 'brugsret'. Hvor meget man så udnytter brugsretten er op til en selv.

Det er muligt det er ulogisk, men det er vel ikke anderledes end ved andre sportsgrene? Faktisk er det vel lidt bedre ved golf. Er du medlem af en fodboldklub, er der måske 1-2 dage om ugen hvor der spilles på et fastsat tidspunkt. For det, betaler man et fast beløb for en sæson (formoder jeg; jeg har aldrig været i en fodboldklub). Hvis der er dage du ikke kan deltage, er dert bare ærgeligt. Du får nok ikke penge tilbage. 

Ved golf kan du bruge så meget tid som du har lyst til at bruge, med begrænset hensyn til hvornår du ønsker at bruge din tid. Hvis man ikke har tid, er det næppe klubbens skyld.

Ellers skulle man lave klubberne på en helt anden måde. Lav pris for at være medlem, og så betale for hver runde. Der er sikkert nogle der vil mene det er fantastisk, men jeg kender selv en del der bor tæt på banen, der lige smutter forbi for at spille 3, 7 eller 9 huller. Desuden ville det være vanskeligt at lave et budget, da man kun kan regne med det faste, lave kontingent. 

17 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Hvorfor har juniorer så stærkt geduceret pris? Hvorfor har ynglinge typisk reduceret pris?

I min verden har disse medlemmer faktisk tid til golf. Dog kan jeg godt forstå at deres økonomiske situation måske ikke tillader et fuldt senior kontingent.

Men penge er for mange 25-40 årige ikke større og i modsætning til de helt unge, så har de heller ikke tiden.

Jeg synes det er decideret tåbeligt, at man ikke kigger mere mod, at gøre golf til en breddesport, og ikke noget for middelaldrende og pensionister. Jeg har klar over, at golf er tidskrævende, og det i den forbindelse appellerer mere til den ældre generation, men nu er jeg selv i kategorien 25-40 år, og jeg betaler gladeligt mit alt for høje kontingent fordi jeg spiller enormt meget. Jeg prioriterer golfen meget højt, men stortset alle mine venner som tidligere spillede golf er stoppet pga tiden, økonomien, og jeg vurderer ikke at de starter igen før vi runder 50 år og børnene er blevet store.

Det betyder at mine kammerater de næste 15-20 år får en masse andre interesser mv., og det er langt fra sikkert at de nogensinde vender retur. Og de har sgu alle været ligeså golftosset som mig da vi var yngre. I min verden er det tosset, at man smider 15-20 sikre livlange medlemmer ud af vinduet fordi de rammer en periode i deres liv hvor tid og økonomi på ingen måde hænger sammen med en fuldt golfkontingent. Og for ikke også at tage deres børns fremtidige kontingenter med i denne ligning.

Det er forholdsvist nemt at mene at 15-20 spillere er sikre, livslange medlemmer hvis det indebærer at de får en økonomisk håndsretning i form af billigere kontingent. 

Igen vil jeg mene at det vil være vanskeligt at argumentere overfor de medlemmer der betaler fuldt kontingent, at en gruppe af spillere skal have samme muligheder for spil, blot til en lavere pris.

Hvilke kriterier skal være opfyldt for at man kan få det billigere?! Og hvordan påvises det?

Hvad er dit forslag? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
29 minutter siden, skrev Kaizer:

Det er muligt det er ulogisk, men det er vel ikke anderledes end ved andre sportsgrene? Faktisk er det vel lidt bedre ved golf. Er du medlem af en fodboldklub, er der måske 1-2 dage om ugen hvor der spilles på et fastsat tidspunkt. For det, betaler man et fast beløb for en sæson (formoder jeg; jeg har aldrig været i en fodboldklub). Hvis der er dage du ikke kan deltage, er dert bare ærgeligt. Du får nok ikke penge tilbage.

Ved betaling til en fodboldklub ved du præcist hvad du køber - træning tirsdag og torsdag fra 18-19.30 samt en kamp i weekenden. Tilsvarende for en badmintonbane nede på skolen - een time om ugen i x antal uger. Hvis du vil træne på 2 hold koster det dobbelt. I en golfklub betaler du det samme uanset om du spiller 8 eller 80 runder.

Sygdom er eller andet fravær ikke en relevant parameter i sammenligningen, da det er en ekstraordinær begivenhed som kan ramme i begge situationer.

Der er ingen logik ud fra en indfaldsvinkel om køb af vare. Dette sker udelukkende pga klubprincippet, hvor man køber brugsretten. Det er der ikke nødvendigvis noget galt i, men som det er beskrevet andre steder i tråden betyder det, at der er en række potentielle golfspillere, som ikke ser en ordning som passer ind i deres livssituation - og det er her, at golfklubberne ikke har fundet nogen fornuftig løsning.

Der skal laves en grunding analyse inden man implemeterer noget, men man kunne jo forestille sig et greenfee medlemskab med et basiskontingent og så greenfee betaling per runde. Det skal så bare prissættes så man faktisk kan spille et antal (ikke så mange) runder uden at man lige pludselig har betalt et helt årskontingent.

Lad os bare som eksempel sige at basiskontingent og 5 runder til en eller anden greenfee pris samlet lander på et sted mellem 50 og 65% af et fuldtidsmedlemskab.

Om økonomien kan hænge sammen afhænger jo af 1) hvor mange eksisterende medlemmer som måtte vælge den billigere løsning (tab for klubben) og b) hvor mange af de tabte ikke-medlemmer som ville abonnere på dette (gevinst for klubben) - beregninger er nødvendige, ikke mindst for at tage højde for langtidseffekten.

;Man kunne også tidsbegrænse denne type medlemskab, så man kun kunne have det i fx 4-5 år inden man vælger fuldtid eller ingen tid...

Grundlæggende set er jeg meget fortaler for en prismodel, hvor man betaler for den mængde man bruger banen/faciliteterne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
17 minutter siden, skrev Kitter:

Ved betaling til en fodboldklub ved du præcist hvad du køber - træning tirsdag og torsdag fra 18-19.30 samt en kamp i weekenden. Tilsvarende for en badmintonbane nede på skolen - een time om ugen i x antal uger. Hvis du vil træne på 2 hold koster det dobbelt. I en golfklub betaler du det samme uanset om du spiller 8 eller 80 runder.

Sygdom er eller andet fravær ikke en relevant parameter i sammenligningen, da det er en ekstraordinær begivenhed som kan ramme i begge situationer.

Man ved også præcist hvad man køber ved golf: Adgang til banen og alle træningsfaciliteter. Præcis når du har tid og lyst. Med de undtagelser hvor banen er spærret af turneringer og KiK'er.

Jeg mener netop det er relevant hvis der er fravær. Ved andre klubber, gør fravær at du misser din chance for at dyrke din sport. Det gør det ikke nødvendigvis ikke ved golf. Der kan du vælge en anden dag, skulle du blive forhindret den dag du havde planlagt at spille. 

Hvis man er så presset, at man kun kan finde en dag på 3-4 uger, kan jeg godt se det er et problem. Så må man blive flexmedlem, eller fravælge golf, hvor træls det end er.

Det er jo svært at tilfredsstille alle. Ved andre sportsklubber, hvor aktiviteterne forgår efter klokken 18, ville jeg selv have et problem da jeg står tidligt op om morgenen. Jeg ville have startet med golf før det skete, men da teoriundervisningen foregik om aftenen, kunne jeg ikke deltage, da jeg arbejdede om aftenen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

budgetsikkerhed

Der kan ikke rigtigt sammenlignes med andre foreningsbaserede fritidsaktiviteter, som enten ikke er kapitaltunge, eller hvor medlemsgrundlaget er signifikant større. Der SKAL bare mange penge i kassen for at drive et golfanlæg. Derfor er tanken om en forbrugsbaseret prismodel svær at gennemføre, udover det også er sværere at kontrollere/administrere

16 timer siden, skrev COP:

Jeg har oplevet at flere klubber giver rabat, hvis man køber et "greenfeehæfte" som består af 10 greenfee's, hvor der kan spares mellem 1.000 og 1.500 kr. samlet på de 10 runder. Det kan f-medlemmer gøre i deres hjemmeklub, og på den måde får de vel det de ønsker. En kendt udgift for deres F-medlemskab og de 10 runder de forudbetaler, ved sæsonstart.

Jeg er bare ikke sikker på at de tænker i de baner og undersøger, hvordan et billigt medlemskab kan skrues sammen i den foretrukne hjemmeklub.

Ved os har F-medlemmer ikke muligheder for at udnytte rabatpriser på Greenfee, ikke for nuværende i hvert fald

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
31 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Der kan ikke rigtigt sammenlignes med andre foreningsbaserede fritidsaktiviteter, som enten ikke er kapitaltunge, eller hvor medlemsgrundlaget er signifikant større. Der SKAL bare mange penge i kassen for at drive et golfanlæg. Derfor er tanken om en forbrugsbaseret prismodel svær at gennemføre, udover det også er sværere at kontrollere/administrere

Det er rigtigt nok det ikke kan sammenlignes, men det skyldes vel nærmere at fodbold, håndbold mm får store driftstilskud. Det er jo typisk kommunen der klipper fodboldbanerne og bygger kunststofbaner samt bygger haller og står for deres drift. 

Kommunerne bruger omkring 5 milliarder på drift og anlæg til idræt hvert år - det svarer vel ca til 2-3000 kr pr bruger af faciliteterne. Den slags tilskud i golfklubberne ville kunne sænke kontigenterne og greenfee betragteligt for alle grupper.

Når det så er sagt så er det selvfølgelig ikke ualmindeligt at golfklubber får støtte af kommunerne, men sket ikke i samme grad som anden idræt - eller er jeg helt galt på den?

Redigeret af snejbjerg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidebemærkning,

Hvor dyrt ER golf egentlig?? Det bliver mit standardsvar til alle der peger fingre og skriger rigmands-sport

Jægere, 170.000+ jagttegn .. hvad koster det for de aktive jægere, udstyr og jagt

Fiskere, 650.000+ lystfiskere ... hvad bruger de passionerede af dem på udstyr og rejser?

Motionscyklister .. Særligt MTB er ultra populært og mange bruger gerne boxen på en kvalitets letvægtscykel

For slet ikke at nævne hvor mange af Fitnessworlds 470.000+ medlemmer der betaler mere for hvert besøg i centeret, end en golfspiller betaler for en runde golf :D .. og det er bare medlemmer i dene ene fitness kæde

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
14 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Sidebemærkning,

Hvor dyrt ER golf egentlig?? Det bliver mit standardsvar til alle der peger fingre og skriger rigmands-sport

Jægere, 170.000+ jagttegn .. hvad koster det for de aktive jægere, udstyr og jagt

Fiskere, 650.000+ lystfiskere ... hvad bruger de passionerede af dem på udstyr og rejser?

Motionscyklister .. Særligt MTB er ultra populært og mange bruger gerne boxen på en kvalitets letvægtscykel

For slet ikke at nævne hvor mange af Fitnessworlds 470.000+ medlemmer der betaler mere for hvert besøg i centeret, end en golfspiller betaler for en runde golf :D .. og det er bare medlemmer i dene ene fitness kæde

Det er jo en interessant betragtning.

I forbindelse med deltagelse i begynderudvalget, møder jeg også nogle gange lidt, om ikke klagen, så undren over prisen. Der bliver ofte lidt stille når prisen nævnes. De nye medlemmer tager typisk et prøvemedlemskab på 3 mdr. til få penge. Beslutter de sig derefter for at blive medlem, betales der halvt kontingent, der gælder ind til sommeren året efter. Derefter betales der fuld pris. Dertil kommer så indkøb af udstyr. Nogle har lånt noget, eller der lånes af klubben de første 3 mdr.

Især 2 af de fritidsaktiviteter du nævner kan koste rigtig mange penge. Det kan golf jo også, men jeg har da også stødt på folk der har købt stort set alt udstyr brugt. Jeg startede selv med et begyndersæt efter 2 uger. Skiftede til Ping sæt året efter, og 4-5 år senere endnu et nyt jern sæt. Nødvendigt?! Sikkert ikke. 

Jeg møder stadig folk der siger "Nå, du spiller gaaaalf", med en voldsomt affekteret Nordsjællandsk accent. Selv om det er blevet bedre, hænger den slags alligevel lidt ved. Det er da også korrekt at bevæger man sig ud til nogle af de større (og dyrere klubber) er der en større andel af kostbare biler på p-pladsen. Nogle af dem jeg spiller med er pensionerede bank ansatte, pensioneret advokat, tømrer, studerende, lærere. Så det er alle samfundslag. Det ved folk der ikke færdes i miljøet dog sjældent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev Kaizer:

Man ved også præcist hvad man køber ved golf: Adgang til banen og alle træningsfaciliteter. Præcis når du har tid og lyst. Med de undtagelser hvor banen er spærret af turneringer og KiK'er.

Jeg mener netop det er relevant hvis der er fravær. Ved andre klubber, gør fravær at du misser din chance for at dyrke din sport. Det gør det ikke nødvendigvis ikke ved golf. Der kan du vælge en anden dag, skulle du blive forhindret den dag du havde planlagt at spille. 

Hvis man er så presset, at man kun kan finde en dag på 3-4 uger, kan jeg godt se det er et problem. Så må man blive flexmedlem, eller fravælge golf, hvor træls det end er.

Det er jo svært at tilfredsstille alle. Ved andre sportsklubber, hvor aktiviteterne forgår efter klokken 18, ville jeg selv have et problem da jeg står tidligt op om morgenen. Jeg ville have startet med golf før det skete, men da teoriundervisningen foregik om aftenen, kunne jeg ikke deltage, da jeg arbejdede om aftenen. 

Jamen DGU og golfklubberne kører tilfældigvis også efter de principper du nævner, og derfor hænger 50% af de danske golfklubber gevaldigt med røven i vandskorpen.

Man kan jo også jo gå yderligere til værks, og gå tilbage til dengang hvor der var 50.000 golfspillere, og hver golfspiller betalte en almindelig månedløn i indskud, og det samme i kontingent. Så kan klubberne sagtens klare sig med langt færre medlemmer, og spillet vil igen blive en "rigmandssport". Det er jo også en strategi.

Men når nu golfspillet er blevet alle mands sport, og de 150 danske klubber skriger efter nye medlemmer, og økonomisk luft til at drive de dyre baner, så mener jeg også, at man har en forpligtelse til, at være attraktiv for andre en pensionister. Pensionisterne kan jo ikke bære byrden alene i de fleste danske klubber.

Alternativt skal vi lade 20-30% af klubberne uddø for der er helt sikkert for mange golfklubber til aktive medlemmer i Danmark.

Golfklubberne skal tænke langt mere kommercielt, og tilsikre at en større del af indtægterne skal komme fra andet end medlemmerne. Det kan bringe kontingenterne ned, og skabe flere aktive i en golfklub. Alt andet lige vil flere medlemmer give langt større mulighed for, at finde attraktive samarbejdspartnere som kan bidrage økonomisk.

Og så er jeg enig i, at de kommunale tilskud er alt for små i forhold til andre sportsgrene.

Og med hensyn til fitness centrene så koster et abonnement et sted mellem 20-50% af et golfkontingent. Et Fittness center kan benyttes alle året 365 dage uanset vind og vejr. Jeg er ret sikker på, at prisen pr tur i fitnesscenteret er meget lavere end prisen pr golfrunde for gennemsnittet. Og så er Fittnesscentrene langt mere kommercielle i sin tilgang. Golfklubberne er jo endnu ikke kommet til månedlig abonnementer. I en golfklub er du stavnbundet som medlem om vinteren selvom du ikke sætter dine ben i klubben fra Septemeber til April.

Jeg gider egentlig ikke, at betale for at pensionisterne skal ødelægge banen ved at spille om vinteren. Men den del kan jeg ikke vælge fra. Det er mig en gåde, at samtlige medlemmer i en klub skal betale for, at 1-2 greenkeepere kan rende rundt og vedligeholde banen for, at 50-100 medlemmer kan spille om vinteren. De medlemmer der har det behov burde i min optik selv stå for vedligehold og driften for, at de kan spille om vinteren.

Er der nogen klubber hvor man kun er medlem i sæsonen og hvor klubben stortset ingen udgifter har i perioden Oktober til April? Kunne være interessant hvor mange omkostninger man kunne spare på at lukke klubben helt ned i denne periode.

Redigeret af MrSwingKin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites