Hop til indhold
Vild med Golf

Finau22

Flex medlemsskab - fordele og ulemper

Recommended Posts

Hej 

Vi er fire mænd der grundet arbejde og familie forøgelser har måtte konstaterer, at året kun har budt på 15 runder. Heraf har kun ca. halvdelen været på vores hjemmebane, da vi gerne vil rundt og spille nye baner. Dette har givet anledning til om vi fortsat bør have en "hjemmeklub" eller i stedet benytte os af det tilbud der gives i nogle klubber vedr. flexmedlemskab. Konkret har vi kigget på at blive flexmedlemmer i Hedeland, da vi ikke ønsker at blive flexmedlemmer i en klub, der primært eksisteret på nettet. Det er helt fint, hvis folk mener at denne type medlemsskaber kan være med til at ødelægge golfsporten, men i den nuværende situation er det for dyrt at have et kontingent, hvor hver runde koster 800 kr. 

Mit spørgsmål er derfor om der er andre der har stået i en lignende situation og har benyttet sig af et flexmedlemskab, og kan give lidt input til fordele og ulemper. Vi vil gerne kunne spille forskellige baner men er klar over, at det ikke er alle der tager flexmedlemskabsspillere. Desuden tager vi gerne til Sverige og spiller og jeg er lidt i tvivl om hvorvidt der er samme regler i udlandet og om flexmedlemskabet virker der?

På forhånd tak for svar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været flexmedlem siden 2014 (i Lyngbygaard) og har ikke oplevet ikke at kunne spille baner inden- og udenlands. 

I mit tilfælde giver flexmedlemsskabet adgang til en 9 hullers bane og fuld adgang til træningsfaciliteter.

Det koster 3.500 om året og da fuldtidsmedlemsskabet/18 hullers banen koster knap 10.000, så er der bestemt også en økonomisk grund til at jeg er tilfreds med flexmedlemsskabet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
11 timer siden, skrev Finau22:

Hej 

Vi er fire mænd der grundet arbejde og familie forøgelser har måtte konstaterer, at året kun har budt på 15 runder. Heraf har kun ca. halvdelen været på vores hjemmebane, da vi gerne vil rundt og spille nye baner. Dette har givet anledning til om vi fortsat bør have en "hjemmeklub" eller i stedet benytte os af det tilbud der gives i nogle klubber vedr. flexmedlemskab. Konkret har vi kigget på at blive flexmedlemmer i Hedeland, da vi ikke ønsker at blive flexmedlemmer i en klub, der primært eksisteret på nettet. Det er helt fint, hvis folk mener at denne type medlemsskaber kan være med til at ødelægge golfsporten, men i den nuværende situation er det for dyrt at have et kontingent, hvor hver runde koster 800 kr. 

Mit spørgsmål er derfor om der er andre der har stået i en lignende situation og har benyttet sig af et flexmedlemskab, og kan give lidt input til fordele og ulemper. Vi vil gerne kunne spille forskellige baner men er klar over, at det ikke er alle der tager flexmedlemskabsspillere. Desuden tager vi gerne til Sverige og spiller og jeg er lidt i tvivl om hvorvidt der er samme regler i udlandet og om flexmedlemskabet virker der?

På forhånd tak for svar.

Jeg kender flere der har været i samme situation. Det vil være klart billigere, men du må nok også indstille dig på at spille mindre. Dem jeg kender spiller jo selvfølgelig ikke 9 hullers runder, og hvis der er en mørk sky på himlen springer de over osv. Jeg oplever ihvertfald at det er ret svært at komme ud og spille når man skal have penge op af lommen hvergang og omvendt er det en katalysator at man allerede har betalt. Man kan komme ud og spille 9 huller når ungerne er lagt i seng, hvis det begynder at regne kan man bare afbryde runden og tage hjem. Som flexmedlem kan man ofte ikke benytte sig af rabatordninger når man spiller i fremmede klubber. 

Jeg tror alle mine sæsoner ville have været billigere som flexmedlem - alligevel har jeg fastholdt mit fulde medlemskab fordi jeg simpelthen spiller mere når jeg har betalt.

Flere af mine venner er flex medlemmer (med mindre børn) en spillede 4 gange i år, en anden 1 gang og en tredie spille en del på Aarhus Aadals par 3 bane, men kun en runde på stor bane.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
12 timer siden, skrev snejbjerg:

Jeg kender flere der har været i samme situation. Det vil være klart billigere, men du må nok også indstille dig på at spille mindre. Dem jeg kender spiller jo selvfølgelig ikke 9 hullers runder, og hvis der er en mørk sky på himlen springer de over osv. Jeg oplever ihvertfald at det er ret svært at komme ud og spille når man skal have penge op af lommen hvergang og omvendt er det en katalysator at man allerede har betalt. Man kan komme ud og spille 9 huller når ungerne er lagt i seng, hvis det begynder at regne kan man bare afbryde runden og tage hjem. Som flexmedlem kan man ofte ikke benytte sig af rabatordninger når man spiller i fremmede klubber. 

Jeg tror alle mine sæsoner ville have været billigere som flexmedlem - alligevel har jeg fastholdt mit fulde medlemskab fordi jeg simpelthen spiller mere når jeg har betalt.

Flere af mine venner er flex medlemmer (med mindre børn) en spillede 4 gange i år, en anden 1 gang og en tredie spille en del på Aarhus Aadals par 3 bane, men kun en runde på stor bane.

Vi er helt klar over faren ved at flexmedlemskaber betyder færre runder, men er måske naive nok til at tro på at det netop for os ikke bliver sådan :) Det har dog klart været det overvejende argument imod netop denne løsning, så jeg er helt med på det du skriver.  

En af metoderne til at modgå dette er, at vi binder os til én klub hvor vi køber et 10 turs greenfee kort. Dette burde betyde, at vi er dækket ind til normale runder for et helt år mens vi kan nå op imod 10 andre runder på andre baner i løbet af året. For mig er det ikke afgørende, at man siger farvel til træningsfaciliteter eller mulighed for at tage 9 hurtige huller. Jeg benytter driving rangen ved Royal Golf når der skal trænes og jeg er (desværre) den type der skal spille 18 huller når han er ude. 

Til Ploehmann: Det lyder rigtigt godt, at flexmedlemskabet ikke bør være en hindring for at vi kan tage til Sverige eller Tyskland at spille i løbet af året. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en rigtig fint debat, og en problematik jeg ikke mener, at man har løst i Danmark.

Kigger man på statistikken for fuldtidmedlemmer i Danmark, så har vi oftest en tendens til, at kigge mod junior og ynglingeområdet, og udråbe dette til en problemstilling. Det mener jeg også det er, da vi ikke har ret mange unge spillere. Jeg mener dog, at det aller største problem findes i alderen 25-40 år. Det er meget få fuldtidsmedlemmer i denne aldersgruppe, og langt færre end alderen 10-25 år. Denne aldersgruppe er typisk ved at etablere sig, har mindre børn, og en karriere der har 100% fokus. Det betyder at der for meget få er tid til, at have et fuldtids golfkontingent. Prisen pr runde bliver simpelthen alt for dyr.

Flexmedlemskabet er selvfølgelig et tilbud som passer på nogen i denne aldersgruppe, men flexmedlemskabet er som regel sidste stop inden man helt melder sig ud af en golfklub. Ganske enkelt fordi flexmedlemskabet har relativt store begrænsninger på klublivet mv.

I min verden er der slet ikke nogle attraktive kontingenter som rammer denne aldersgruppe. Jeg synes sagtens, at man kunne argumentere for, at en ynglinge kontingent fortsætter prismæssigt til og med 40 år. Simpelthen for at holde de Juniorer og Ynglinge med en relation til en golfklub til en fornuftig pris indtil privatlivet, karrieren har fundet et mere stabilt leje, og der igen bliver tid til golf. Jeg er også sikker på, at en gennemsnitlig 35 årig spiller langt mindre end en senior på 55. Især hvis man tæller alle de 35 årige flexmedlemmer med som aldrig vil overveje et fuldt medlemskab med deres liv taget i betragtning.

Alt andet lige må det være lettere, at bibeholde denne aldersgruppe inde i klublivet end at skulle erhverve dem igen fra start når de fylder 40+, og får mere tid igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

@MrSwingKin

Jeg er enig et godt stykke hen af vejen.

Dog mener jeg, det er begyndt at vinde indpas i flere klubber at have flere forskellige typer medlemskab. Det kan være begrænsninger på hvilke dage man kan spille en hel runde eller 9 hullers medlemskab (som man jo kan spille 2 gange). Alternativt 9 hullers medlemskab med begrænsninger i hvilke dage der kan spilles, hvis prisen skal holdes helt nede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med SwingKing, at det største frafald sker, når man bliver voksen med studier, familie, bolig, karriere m.v.

Og også enig i at der ikke er fundet nogen god løsning. De alternative medlemskaber, som jeg har set (Flex og lign.) giver simpelthen ikke et fornuftigt forhold mellem pris og udbytte.

Omvendt må man jo konstatere, at der gives pæne mængderabatter til de medlemmer som har rigtig god tid. En pensionist som spiller 3 gange om ugen i en 6 måneders sæson (~80 runder) har i min egen klub en pris per runde på knap 100 kroner.

I min klub betaler ungseniorer (max. 26 år) 5.000.-/år. Min ældste søn, som studerer, spillede forrige år een 9-hullers runde til altså 5.000.-. Så blev han altså også flyttet over på et postordremedlemskab til 600.-/år, (så han kan komme med farmand på årets greenfee runde), men mister dermed også enhver tilknytning til sin barndomsklub. Flex-medlemskab eksisterer ikke i klubben!

Han er jo tabt for golfen, indtil han - måske - vender tilbage igen om mange år - efter karriere, børn og det hele....

Jeg har ikke nogen løsning på dette - men det koster golfsporten giga mange medlemmer!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en balancegang i forhold til klubøkonomi .. og tro mig, selv om der kan være masser af fornuft i at have et billigere medlemskab til en gruppe af de medlemmer der nu betaler seniorkontingent, så skal man også kunne argumentere herfor overfor de af klubbens medlemmer der ikke falder i den kategori, f.eks. klubbens pensionister (som udgør en voksende gruppe) og det bliver svært. 

Differentierede medlemskaber i form af 9 hullers medlemskaber og lignende hvor begrænsningen ligger i spilletidspunkt eller om man må benytte hele banen har bare den udfordring at det også skal administreres/overvåges, således at 9 hullers medlemmer ikke bare går ud og går den fulde runde, eller at veteranmedlemskabet uden spilleret i weekenden alligevel bliver benyttet i weekenden

Vi indfører snarligt et medlemskab for studerende, som jo reelt er et medlemskab til ynglinge pris, for studerende. Det er stadig en forholdsvis snæver gruppe der kan få fordel af det, men det er da noget. 

@Kitter reelt er der vel ikke et medlemskab udover fleksmedlemskabet som vil kunne tilgodese den smule som din søn spiller. Så er det selvfølgelig ærgerligt hjemmeklubben slet ikke tilbyder dette. Det er korrekt at pensionisterne får meget mere ud af deres kontingent, men det er dog oftest også på tidspunkter hvor banen ikke er fuldt belagt

Redigeret af Christian SSGM

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev Kitter:

Omvendt må man jo konstatere, at der gives pæne mængderabatter til de medlemmer som har rigtig god tid. En pensionist som spiller 3 gange om ugen i en 6 måneders sæson (~80 runder) har i min egen klub en pris per runde på knap 100 kroner.

Jeg ved ikke om jeg ville kalde det en mængderabat, for sådan vil det jo altid være med golf, hvis man ikke er flexmedlem.  Modsat (indsæt selv sportsgren her) hvor der er faste tidspunkter på ugen man udøver sin sport, kan man ved golf få rigtig meget ud af det, da man stort set selv bestemmer hvornår og hvor meget man ønsker at spille; hvis man har tiden til det. Jeg regnede selv på det efter et år med 25 runder. Det skulle jeg ikke have gjort... Med til prisen for en runde, kan man så indregne de gange man også har spist i klubben, bolde mistet, udstyr købt (for lige DET udstyr manglede man da) plus evt. greenfee i andre klubber.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Før nogen prøver, er det jo svært at vide, om der er økonomi i at lave andre tilbud.

Et eksempel kunne være...

En klub med 600 fuldtids-medlemmer som betaler 6500,- har 3,9 mill i indtjening. De vil tilgodese den omtalte målgruppe og laver et "jeg har ikke tid" medlemsskab. Det koster 3750,- man må spille når man vil og er helt på lige fod med de øvrige medlemmer, men må kun spille 20 runder om året. Hvis vi siger at fuldtidsmedlemmerne spiller 50 runder om året, så giver de 130,- pr runde. I den nye medlemsgruppe vil de betale 187,5,- hvis de spiller de 20 runder. Så kommer alle hypoteserne 🙂 Hvis 200 medlemmer i klubben skifter til "jeg har ikke tid" medlemsskab, så mister klubben 750000,- pr år og skal kunne tiltrække ca 150 flere medlemmer i den nye medlems-klasse for at tjene det tabte ind.  Er det muligt ? Vil langt flere skifte eller færre? Vil medlemmerne i klubben være med til det?

Det kunne være interessant hvis nogen turde prøve.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev Christian SSGM:

@Kitter reelt er der vel ikke et medlemskab udover fleksmedlemskabet som vil kunne tilgodese den smule som din søn spiller. Så er det selvfølgelig ærgerligt hjemmeklubben slet ikke tilbyder dette. Det er korrekt at pensionisterne får meget mere ud af deres kontingent, men det er dog oftest også på tidspunkter hvor banen ikke er fuldt belagt

Det er ikke alle klubber i lokalområdet som overhovedet har flex - og dem der tilbyder det tager faktisk ca. 5.000/år. I klubben ved sommerhsuet koster Flex 5.900 (ja fem tusinde ni hundrede!!!)- så det er bare endnu mere tåbeligt!!

Det er mit indtryk, at flex ordningen de fleste steder ikke er specielt meget billigere, og derfor er det reelt ikke nogen løsning på en fleksibel løsning for den travle yngre mand, snart familiefar, som gerne vil bevare kontakten til golfsporten, men som ikke kan få mere end nogle få runder i kalenderen.

Og Pay and Paly baner er heller ikke nogen løsning - der er simpelthen for langt imellem dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I min hjemmeklub har vi flere varianter af medlemskaber. Teorien er, at hellere fastholde medlemmerne, i stedet for at miste dem helt. Det er trods alt bedre at få 3000-3500 kr. i kassen, i stedet for 0 kr. Jeg har ikke det præcise antal der har skiftet, men det er ikke mange. Dem der er skiftet, er ikke de 20-40 årige, der ikke har tid. Det er pensionister, der ikke har energi til at gå 18 huller. Der har været enkelte problemer med folk der har "glemt" at de nu var nået til hul 10, og ikke måtte spille videre, men ikke noget slemt.

Mig bekendt, er der ingen der ser skævt til folk uden fuldt medlemskab. De er lige så velkomne som alle andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ethvert medlemskab med differentieret pris/spilleret er vel altid er flexmedlemskab?

Så spillere med x antal runder vil vel til hver en tid have reduceret rettigheder, og vil i teorien heller ikke have samme tilknytning til klubben.

Jeg er faktisk ikke den store tilhænger af flex medlemskabet fordi jeg tror, at det er en "nogenlunde dårlig" forretning for klubberne, og jeg tror også det er en dårlig løsning for spillerne.

Det er fint nok, at man har en del i denne kategori, som bruger nogle penge som er mere tålelig i forhold til antal spillede runder. Men når man får et reduceret medlemskab og en reduceret tilknytning til klubben så sker der typisk det, at de 10 runder om året bliver til 5. På et tidspunkt er flexmedlemskabet også for dyrt, og folk melder sig ud. Jeg så hellere, at man fik strikket nogle medlemskaber sammen som passer til den "typiske" aldersgruppe.

Jeg mener til hver en tid, at et Juniormedlemskab skal være billigt, og attraktivt for at få de unge igang tidligt. Det gør ikke noget at juniorer er en udgift for klubben, da det er en langtidsinvestering.

Ynglinge har heldigvis de fleste steder et billigt kontingent, og er nok også en lille udgift da disse spillere typisk spiller meget men til et lavt kontingent. Her taler vi stadig om en investering i fremtiden.

25-40 år. Jeg siger det igen. Tjek lige alle statistikker. Der er meget få spillere i denne aldersgruppe som er fuldtidsmedlemmer. Denne aldersgruppe er formegentlig den aldersgruppe med det laveste rådighedsbeløb i deres privatøkonomi, og formegentlig også dem med mindst tid til golf. Man er igang med at etablere sig, få børn, hus, familie, karriere og alt det her.Det er i min optik en katastrofe, at disse skal betale samme kontingent som en på 50 år. Både økonomisk og i forhold til tiden. De få der er i denne aldersgruppe er helt sikkert nogle som spiller meget, og derved prioriterer højt. Men jeg ser et kæmpe potentiale i, at få fingre i denne aldersgruppe. For det første vil det betyde, at de har en tilknytning til klubben, og ikke skal værges igen når de fylder 40-50 år hvor mange andre interesser kan være i konkurrence. Derudover vil der med stor sandsynlighed følge nogle Juniorer med denne aldersgruppe, om ikke andet når de bliver ældre. Jeg så gerne, at man tilbød et medlemskab i størrelsesordenen "ynglinge kontingent".

40+ Fuld kontingent - Tid, og penge er mere til rådighed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev MrSwingKin:

Ethvert medlemskab med differentieret pris/spilleret er vel altid er flexmedlemskab?

Det her er lidt flueknepperi om ord, men NEJ det er ikke altid et Flex-medlemskab. Flex medlemskabet er en specifik DGU defineret enhed, som medfører at du har et F på dit DGU kort. Og dette F bevirker, at du i nogen sammenhænge er begrænset i hvor, hvornår og hvor meget du kan spille.

Et fleksibelt medlemskab kan sagtens bestå i, at man har et lavere kontingent - som vi kender det fra juniorer. De har imidlertid fuld spilleret og dermed er det ikke et Flex-medlemskab, men et fleksibelt medlemskab.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev Kitter:

Det her er lidt flueknepperi om ord, men NEJ det er ikke altid et Flex-medlemskab. Flex medlemskabet er en specifik DGU defineret enhed, som medfører at du har et F på dit DGU kort. Og dette F bevirker, at du i nogen sammenhænge er begrænset i hvor, hvornår og hvor meget du kan spille.

Et fleksibelt medlemskab kan sagtens bestå i, at man har et lavere kontingent - som vi kender det fra juniorer. De har imidlertid fuld spilleret og dermed er det ikke et Flex-medlemskab, men et fleksibelt medlemskab.

Juniormedlemskabet er et fuldt medlemskab men er udelukkende differentieret på prisen for en bestemt aldersgruppe.

Men jeg tænker, at 9 hulsmedlemmer og medlemskaber med begrænset spilleret altid bør være et flexmedlemskab ifølge DGU?

Selv introduktionsmedlemskaber til en reduceret pris er vel i bund og grund et flex medlemskab hvis man skal følge DGU anvisninger?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad der er rigtig og forkert.

Jeg ved dog jeg selv er gået over til et Flexmedlemskab med start den 1. januar.

Prisen for sådan et medlemskab er 2.300 kr. og der må klubbens træningsfaciliteterne bruges men ellers fuld greenfee.

Grunden til dette er at jeg jeg skal til at være far i slut april.

Jeg kan simpelthen ikke med god samvittighed betale 7.300 kr. for et medlemskab når jeg ikke har nogen som helst ide om hvor meget overskud der er til golf.

Jeg håber jeg kan holde gejsten oppe ved at tage ud og træne og så tage en runde hist og her. 

Det optimale for mig ville nok have været et medlemskabs med en 9 hullers ordning eller et medlemskab der indeholdte f.eks. 10 runde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden