Hop til indhold
Bojoerge

Økonomiske problemer i Helsingør...

Recommended Posts

Trist.

Er det en meget dyr bane at få til at løbe rundt?

De har trods alt 1100 medlemmer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Kaizer:

Trist.

Er det en meget dyr bane at få til at løbe rundt?

De har trods alt 1100 medlemmer.

Altid trist. Men den klub har eksisteret i mange år, så den skal nok overleve.

Jeg har ikke læst deres regnskab, men kunne ikke forestille mig at den skulle være dyere i drift end andre baner.

Nogle gange skal der et Wake Up call til før der kommer ordentlig fokus på driftsøkonomien i en klub.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at når de har ca. 850 seniormedlemmer og det koster knap 8000 årligt at være medlem, burde det kunne løbe rundt. Af de 850 seniorer ved jeg ikke hvor mange der har er fuldt medlemskab, men jeg har så heller ikke regnet juniorer og lign. med.

Hvad koster det at drive sådan en bane?! Jeg har hørt ca. 2,5 million, men det var måske mere møntet på en "lavpris bane". Hvad taler vi så om?! 3-3,5 millioner?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Helsingør Golfklub brugte lige før finanskrisen rigtigt mange penge på at bygge et nyt klubhus. Klubben har siden båret lånet til det klubhus som en klods om benet.

Desuden er det en gammel bane, der ikke er bygget efter moderne forskrifter så den kræver nok noget mere vedligehold end baner er flest.

Og så er de jo kendt på at bruge rigtigt mange ressourcer på deres ungdomsafdeling.

Helsingør havde før finanskrisen væsentligt flere fuldtidsbetalende medlemmer og som en traditionsfyldt klub nok haft lidt svært ved at vende sig til en ny økonomisk virkelighed. Da jeg skulle skifte klub for 7 - 8 år siden skulle man stadig med betale et stort indskud ved indmeldelse, hvilket var en grund til at at jeg meldte mig ind i Hornbæk, hvor jeg kunne afdrage et indskud. Det er vist lavet om i dag, men blot et eksempel på at den økonomiske tankegang gik langsommere end de fleste andre steder...

Redigeret af Bojoerge

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
19 minutter siden, skrev Kaizer:

Jeg tænker, at når de har ca. 850 seniormedlemmer og det koster knap 8000 årligt at være medlem, burde det kunne løbe rundt. Af de 850 seniorer ved jeg ikke hvor mange der har er fuldt medlemskab, men jeg har så heller ikke regnet juniorer og lign. med.

Hvad koster det at drive sådan en bane?! Jeg har hørt ca. 2,5 million, men det var måske mere møntet på en "lavpris bane". Hvad taler vi så om?! 3-3,5 millioner?

De 3-3,5 millioner passer nok meget godt, hvis der er tale om ren banedrift, hvis jeg sammenligner med min egen klub. Omsætningen er på omkring det dobbelte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
24 minutter siden, skrev Pastorius:

De 3-3,5 millioner passer nok meget godt, hvis der er tale om ren banedrift, hvis jeg sammenligner med min egen klub. Omsætningen er på omkring det dobbelte.

Det var akkurat banedriften jeg mente.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
19 minutter siden, skrev Kaizer:

Det var akkurat banedriften jeg mente.

Det giver ikke så meget mening at se isoleret på den, ligesom det heller ikke giver stort mening at se udelukkende på kontingent som indtægter. Der skal jo også drives en klub. 

Af artiklen ligner det mest et likviditetsproblem - i hvert fald på kort sigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den løbende drift til personale, bane, hus og administration er kun det ene ben i regnestykket i klubben. Mange klubber bærer rundt på store gældsforpligtelser som også plejes og det giver sig jo ikke udtryk i et klassisk driftsregnskab

Det er der så nogle klubber der kommer nemmere omkring - med bankers velsignelse - ved at lade sig gå konkurs eller ved at omstrukturere og gældssanere/gældsnedskrive, mens andre overholder deres forpligtelser. Det giver i høj grad anledning til at diskutere om der ikke konkurreres på meget ulige vilkår, men sådan er virkeligheden jo bare for klubbernes bestyrelser.

Når det så er sagt, så er 850 seniormedlemskaber absolut misundelsesværdigt! Det må være SÅ lækkert med de københavnerklubber der har 800-1500 medlemskaber at kunne drive forretningen på

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
16 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Når det så er sagt, så er 850 seniormedlemskaber absolut misundelsesværdigt! Det må være SÅ lækkert med de københavnerklubber der har 800-1500 medlemskaber at kunne drive forretningen på

Der er så også benhård konkurrence om medlemmerne og greenfee hvilket driver omkostningerne til banerdriften op. Jeg kan personligt vælge imellem 7 - 8 forskellige baner indenfor 25 km fra bopælen og folk er bare ikke så bundne til klubberne som de var i førhen. Hvis ikke alt spiller 100% så er de i en ny klub næste år...

800 medlemmer og en populær bane med mange greenfee spillere gør livet nemmere for bestyrelsen, men det gør det ikke nødvendigvis nemmere at være medlem. Der kan godt være run på når enten en klub-i-klubberne spiller eller i weekenderne. Der skal man i hvert tilfælde planlægge nogle dage i forvejen. Der er ikke ret megen plads til at være impulsiv...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden