Hop til indhold
Bojoerge

Evaluering af sæsonen

Recommended Posts

Alt i alt et fint og rimeligt fremgangsrigt golfår for mig. Året er ikke helt færdigt for mit vedkommende og håber da på et par runders vintergolf. Som jeg kan høre det er tilfældet for nogle af jer andre, så er der andet der bøvler, men jeg har dog været på banen 88 gange siden 1/1-18 (langt de fleste 9 hullers runder) mod 83 i kalenderåret 2017.

Jeg startede året i hcp. 21,8 og slutter året i 18,9. Den største glæde var, at jeg fik spillet endda nogle turneringer (udover to på hjemmebanen, så var jeg også i Randers og Hjørring) og at jeg faktisk klarede mig godt (hhv. 32, 32, 39 og 38 point).

Game Golf er god til at evaluere med - og rimelig skånsesløs - når man bruger strokes lost, altså hvor mange slag mere end en scratch-golfer, jeg bruger i forskellige dele af spillet:

ANAmDjx9zGWTdNeN9LXNGrlQcV9xLqnpA9r9qyXV

I runde tal, så putter jeg som hcp. 15, kortspiller som 25+, slår approachslag i hcp. 20 og tee-slag i hcp. 25:

z3j7ri1SHH8f9H89VYyydg15f5r2acUvDGbnmAIk

Jeg har forbedret mig mest i approach-slag, men har til gengæld stået stille ved tee-slagene siden 2016.

Forbedringen i approaches er lille, men fordelt bredt over hele linjen, men der er simpelthen stadigvæk for mange der går for kort, især af de lange:

3qN5S6dnl_mxTTOx40c8twuUfkA2fQ5_jY1xdec9

Præcisionen fra tee har ikke flyttet sig, men det har længden trods alt, 10 meter i tee-slag og 7 meter med driveren:

r_-sZo4hy1glginJiDJb-HsCsDFmN6n0vK9Ikyof

Y9Bv1baI7yKrIAbAFqodKNRWXAWXaPvbH3ufYkkE

Der er for få og faldende antal greens, der bliver ramt i regulation, men til gengæld scrambler jeg mig til flere pars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
35 minutter siden, skrev ploehmann:

Forbedringen i approaches er lille, men fordelt bredt over hele linjen, men der er simpelthen stadigvæk for mange der går for kort, især af de lange:

Det er der en rimelig nem løsning på. Tag et jern mere end du tror du skal bruge. Rigtig mange handicapgolfere kender reelt ikke deres afstande. Vi har tendens til at tage udgangspunkt i de bedste slag vi har slået med det givne jern, men det er jo bare ikke det gennemsnitlige slag.

Hvis flaget er placeret foran eller på midten af green, så er der jo for det meste mindst 10 meter på green bag pinden og arbejde med. Så

vil du stadig ramme green, hvis du rammer den lige bagi. Selvfølgelig skal man også lige være opmærksom på hvad der sker hvis man slår den meget for langt. Hvis der er en oub eller andre farer lige bag greenen så tænker jeg mig i hvert tilfælde lidt ekstra om...

Måske du heller ikke helt er god nok til de der lange approach slag og ville få mere ud af at lægge op en gang imellem. Det har jeg foreløbigt være 11 sæsoner om at lære og med stadigt bedre resultat :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
12 minutter siden, skrev Bojoerge:

Det er der en rimelig nem løsning på. Tag et jern mere end du tror du skal bruge. Rigtig mange handicapgolfere kender reelt ikke deres afstande. Vi har tendens til at tage udgangspunkt i de bedste slag vi har slået med det givne jern, men det er jo bare ikke det gennemsnitlige slag.

Hvis flaget er placeret foran eller på midten af green, så er der jo for det meste mindst 10 meter på green bag pinden og arbejde med. Så

vil du stadig ramme green, hvis du rammer den lige bagi. Selvfølgelig skal man også lige være opmærksom på hvad der sker hvis man slår den meget for langt. Hvis der er en oub eller andre farer lige bag greenen så tænker jeg mig i hvert tilfælde lidt ekstra om...

Måske du heller ikke helt er god nok til de der lange approach slag og ville få mere ud af at lægge op en gang imellem. Det har jeg foreløbigt være 11 sæsoner om at lære og med stadigt bedre resultat 🙂

Ja, det er helt sikkert en del af løsningen og det spiller jeg faktisk også efter. Jeg vil også hellere tage "en lille 7er" end gå efter den optimale længde med et 8-jern fx. Lige præcis i afstandsvurdering er jeg dog ret godt med (bl.a. pga. Trackman-træning sidste vinter og så at Game Golf giver mig totallængden på hvert af mine slag, ligesom jeg har haft stor glæde af denne vindtabel: https://docs.google.com/spreadsheets/d/10N8RGzjhPss7UoekkTDNzE9zwIB7ALKR6EpZhDh44CM/edit?usp=sharing som kombineret med GPS og kikkert er ret præcis). Jeg har bare for mange slag med kikset udførelse/dårligt boldtræf. Jeg burde træne, ja, men det overkommer jeg ikke i øjeblikket, og så må jeg tage det sure med det søde 🙂

Og du har helt ret i, at jeg deler "evnen" til at slå for kort med mange (AMA er "average male amateur", dvs. handicap 14-15 stykker):

AMA-dispersion-at-160-yard-target.png

(herfra: https://blog.trackmangolf.com/performance-of-the-average-male-amateur/)

(jeg har i øvrigt også samlet nogle interessante statistikker her, som nok burde få en del til at sænke forventningerne: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1scGA8basP0A-HQIZ07_vTrOeG3lMrzffvDJyyDFiKHM/edit?usp=sharing).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svært ved at overyale mig selv til at "tage et jern ekstra". Men det er blevet meget lettere efter at jeg er begyndt at vælge jern efter afstanden til bagkant green (med en pind midt i green) eller afstanden til midt green (hvis pinden i forkanten). Så skal jeg ikke slå efter pinden, men slå en bestemt afstand. Og de få gange hvor jeg rammer den helt perfekt, så ligger jeg i bagkant green, hvor der meget sjældent er større ulykker. Hvis ikke den rammes pefekt, så ligger jeg midt green - og det er som regel et helt OK sted at være.:)

Reelt er det jo at vælge et jern ekstra, men mentalt har jeg det bedre med at slå en bestemt afstand (også selv om det så til bagkant)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
16 minutter siden, skrev Kitter:

Jeg har svært ved at overyale mig selv til at "tage et jern ekstra". Men det er blevet meget lettere efter at jeg er begyndt at vælge jern efter afstanden til bagkant green (med en pind midt i green) eller afstanden til midt green (hvis pinden i forkanten). Så skal jeg ikke slå efter pinden, men slå en bestemt afstand. Og de få gange hvor jeg rammer den helt perfekt, så ligger jeg i bagkant green, hvor der meget sjældent er større ulykker. Hvis ikke den rammes pefekt, så ligger jeg midt green - og det er som regel et helt OK sted at være.:)

Reelt er det jo at vælge et jern ekstra, men mentalt har jeg det bedre med at slå en bestemt afstand (også selv om det så til bagkant)

Jeg bruger også bagkant engang imellem, hvis det passer mig bedre i forhold til mine længder. Det vigtige er at jeg ved, at jeg ikke behøver slå et perfekt slag for at ramme green.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden