Hop til indhold
Bojoerge

Fifler eller ej?

Recommended Posts

Jeg har tænkt over hvor grænsen til hvornår man er fifler og hvornår man bare bruger sit kendskab til handicapsystemet og turneringsbetingelser til sin fordel?

Lad os få nogle parametre på bordet:

1) I klubbens herreklub spiller A-rækken netto slagspil og B-rækken spiller stableford.

2) Når herreklubben starter sin turnering er alle med handicap til og med 15,2 i A-rækken og alle fra 15,3 og opad i B-rækken. Man skifter ikke række, uanset hvordan ens handicap udvikler  sig over året.

3) Mit handicap har i de sidste år ligget et sted imellem 14 - 17 og det er ikke ualmindeligt at det ligger og svinger lige omkring grænsen imellem de to rækker. Jeg har derfor spillet nogle år i A-rækken og nogle år i B-rækken.

4) Jeg bryder mig ikke om at spille netto slagspil. Jeg får tit rodet mig ud i en høj hulscore så jeg er tit ikke så konkurrencedygtig, de år hvor jeg har været i A-rækken.

5) Siden midten af juni i år har mit handicap været lavere end grænsen imellem de to rækker, men er langsomt krybet tættere på endnu en sæson i B-rækken.

6) I dag vidste jeg godt at endnu en opregulering kunne betyde endnu et år B-rækken, hvis ikke jeg lige pludselig finder a-spillet frem igen og scorer en nedregulering.

7) Efter en elendig for-9 scorede jeg 25 point...

8)  Jeg indleverer altid alle spillede runder til handicapregulering og jeg spiller altid det bedste jeg nu kan på den givne dag.

Er det fifleri?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
58 minutter siden, skrev Bojoerge:

Jeg indleverer altid alle spillede runder til handicapregulering og jeg spiller altid det bedste jeg nu kan på den givne dag.

Hvis dette er sandt, så kan jeg ikke se, hvordan det skulle kunne være fifleri.

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel ikke mejslet ind i sten at grænsen går ved 15,2? Vores grænser mellem A, B og C ændrer sig hvert år. Man forsøger at få de tre rækker lige store.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
13 minutter siden, skrev Smut:

Det er vel ikke mejslet ind i sten at grænsen går ved 15,2? Vores grænser mellem A, B og C ændrer sig hvert år. Man forsøger at få de tre rækker lige store.

Jo, det er skrevet ind i turneringsbetingelserne at grænsen er lige der. Fra 61 tee - som indtil for få år siden var herretee - er det grænsen imellem 18 og 19 tildelte slag...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, skrev Bojoerge:

8)  Jeg indleverer altid alle spillede runder til handicapregulering og jeg spiller altid det bedste jeg nu kan på den givne dag.

Dette punkt er, hvad ALLE golfspillere bør gøre, og det følger jo reelt også af den regel, at spilleren har pligt til at sikre, at spillerens handicap altid er retvisende. Det kan kun sikres ved at indberette alle runder. 

Når man gør det, kan man ganske enkelt ikke fifle!!! 

At man så kan opleve nogle klaphatte som mener at enhver opjustering er "fifleri" er så en anden sag. Men det er dem, som er galt på den! 

Redigeret af Kitter
Slåfejl

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, skrev Bojoerge:

Jeg indleverer altid alle spillede runder til handicapregulering og jeg spiller altid det bedste jeg nu kan på den givne dag.

Er det fifleri?

I mine øjne tværtimod. Hvis du afleverer alle scores, så kan jeg ikke se noget problem i det.

I vores herreklub er det lidt anderledes. Der er 3 grupper, med fastsat handicap. Alle spiller stableford. Man kan frit vælge hvilket tee sted man ønsker. For en del år siden blev der prøvet at spille netto slagspil den sidste onsdag i måneden eller lign., men der kom halvdelen af de vanlige spillere. Man spiller i den gruppe hvor man ligger på dagen. Udover de vindere der er efter hver runde, findes 2 vindere hvert år. En bliver vinder med højeste stableford score. En anden bliver vinder med flest ranglistepoint. (1. plads giver 12 point, 2. 10 point osv.). Jeg mener det var en i B-gruppen der blev stableford mester i år. 

Er du blevet mistænkt for fifleri?!

Jeg startede året i 16,1 og har efter aftale med mig selv indleveret alle scores i år. Den 27/5 havde jeg efter 2 runder med 40 point på 8-9 dage fået spillet mig ned i 14,9 (en art omvendt fifleri, og ikke klogt da jeg var tilmeldt en stablefordturnering hvor jeg derfor mistede 2 ekstra slag med mit nye hcp., men jeg havde jo lovet at alt skulle indleveres). Siden d. 27/5 har jeg haft 1 runde med nedskrivning (37 point). Resten har været opskrivninger eller neutralzonen, så 32 runder af førnævnte slags har resulteret i 16,8. Der er ingen der har talt om nogen form for fifleri. 

Jeg kan se du i 2014 talte om at du ikke kunne lide netto slagspil. Det har åbenbart ikke ændret sig meget. Jeg mener det "bare" er et spørgsmål om at vende sig til det. Stort set alle mine runder er slagspil, og kun hvis jeg er i alvorlige problemer og der samtidig er pres på banen dropper jeg slagspillet. Det resulterer nogle gange i et hul med et 2 cifret antal slag, men i det mindste får jeg da glæden af at høre min bold ryge i hul 18 gange. Jeg vil så også sig at ingen af mine medspillere spiller slagspil. Måske det er anderledes i andre klubber, men i min er det vist ikke noget der bliver dyrket særligt meget.

Redigeret af Kaizer
Edit.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
39 minutter siden, skrev Kaizer:

I mine øjne tværtimod. Hvis du afleverer alle scores, så kan jeg ikke se noget problem i det.

I vores herreklub er det lidt anderledes. Der er 3 grupper, med fastsat handicap. Alle spiller stableford. Man kan frit vælge hvilket tee sted man ønsker. For en del år siden blev der prøvet at spille netto slagspil den sidste onsdag i måneden eller lign., men der kom halvdelen af de vanlige spillere. Man spiller i den gruppe hvor man ligger på dagen. Udover de vindere der er efter hver runde, findes 2 vindere hvert år. En bliver vinder med højeste stableford score. En anden bliver vinder med flest ranglistepoint. (1. plads giver 12 point, 2. 10 point osv.). Jeg mener det var en i B-gruppen der blev stableford mester i år. 

Er du blevet mistænkt for fifleri?!

Jeg startede året i 16,1 og har efter aftale med mig selv indleveret alle scores i år. Den 27/5 havde jeg efter 2 runder med 40 point på 8-9 dage fået spillet mig ned i 14,9 (en art omvendt fifleri, og ikke klogt da jeg var tilmeldt en stablefordturnering hvor jeg derfor mistede 2 ekstra slag med mit nye hcp., men jeg havde jo lovet at alt skulle indleveres). Siden d. 27/5 har jeg haft 1 runde med nedskrivning (37 point). Resten har været opskrivninger eller neutralzonen, så 32 runder af førnævnte slags har resulteret i 16,8. Der er ingen der har talt om nogen form for fifleri. 

Jeg kan se du i 2014 talte om at du ikke kunne lide netto slagspil. Det har åbenbart ikke ændret sig meget. Jeg mener det "bare" er et spørgsmål om at vende sig til det. Stort set alle mine runder er slagspil, og kun hvis jeg er i alvorlige problemer og der samtidig er pres på banen dropper jeg slagspillet. Det resulterer nogle gange i et hul med et 2 cifret antal slag, men i det mindste får jeg da glæden af at høre min bold ryge i hul 18 gange. Jeg vil så også sig at ingen af mine medspillere spiller slagspil. Måske det er anderledes i andre klubber, men i min er det vist ikke noget der bliver dyrket særligt meget.

Vi har prøvet slagspil (for A-rækken) i vores herreklub. Det gik laaaaaaangsomt. Så der er droppet nu. :thumbsup: Det passer bare ikke ind på en bane booket til renden med fire-bolde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 minut siden, skrev Smut:

Vi har prøvet slagspil (for A-rækken) i vores herreklub. Det gik laaaaaaangsomt. Så der er droppet nu.  Det passer bare ikke ind på en bane booket til renden med fire-bolde. 

Det har du nok ret i. De 2-, 3- og 4-bolde jeg spiller i er der ingen problemer med tiden. Jeg er jo så også den eneste der spiller slagspil. Trækker runden ud, er det fordi der er langsomme bolde foran os. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg er ikke mistænkt for noget. Jeg spekulerede bare på hvor andre mener at grænsen går til fifleri...

Jeg spiller som regel hullerne færdig, når jeg spiller stableford, men da laver jeg ikke samme type fejl som når jeg skal have bolden i hul...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan som jeg ser fifleri er hvis du ikke lader dig nedskrive på de gode runder, så du har højere chance for at vinde turneringer, så hvis du indlevere alt, vil jeg da mene du spiller 100% som man skal. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig helt forstået det her med at sige EDS på første tee, for så at ende med ikke at indlevere scoren. 

Det mest typiske jeg oplever er, ikke at indlevere EDS score hvis den er "for" lav. I min optik ligegyldigt, da det ikke gør nogen forskel på handicap om scoren er lige under neutral zonen eller om man har scoret 7 point. Så må det have noget med stolthed at gøre. Man skal ikke have den score stående på Golfbox. Eller noget jeg ikke kan gennemskue. Derefter kommer en score der ønskes registreret selv om man ikke har sagt EDS. De gange jeg har oplevet det, har scoren været omkring 36, og der har været tale om spillere med hcp 20-30, så adgang til elitehold, specielle turnering og lign. har ikke været grunden til det.

Jeg mindes ikke at en EDS score på 37+ fra en makker ikke er blevet indleveret.

Alle eksemplerne er langt nok fra min egen moral til at jeg ikke ønsker at bruge en sådan praksis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
9 timer siden, skrev Kaizer:

Jeg har aldrig helt forstået det her med at sige EDS på første tee, for så at ende med ikke at indlevere scoren. 

Jeg har heldigvis ikke oplevet dette ske, men hvis jeg kommer ud for det, så vil jeg rapportere vedkommende til handicapudvalget, politiet, SKAT og hvem man ellers kan rapportere uærlige mennekser til -  uanset hvem det er !

Bordet fanger Fandme!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Kitter:

Jeg har heldigvis ikke oplevet dette ske, men hvis jeg kommer ud for det, så vil jeg rapportere vedkommende til handicapudvalget, politiet, SKAT og hvem man ellers kan rapportere uærlige mennekser til -  uanset hvem det er !

Bordet fanger Fandme!

På den ene side så forstår jeg ikke når folk ikke indleverer en score, men jeg gider ikke lege politimand. Jeg har over tid også indleveret runder hvor jeg først på i løbet af første eller andet hul kom i tanke om at fortælle det til min markør.

Fra 2020 slipper man for den diskussion for der forsvinder EDS-begrebet helt. Der bliver alle runder spillet under handicapvilkår som udgangspunkt tællende og kan afleveres. Det er med vilje jeg skriver kan for der bliver ikke nogen tvang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
22 minutter siden, skrev Bojoerge:

På den ene side så forstår jeg ikke når folk ikke indleverer en score, men jeg gider ikke lege politimand. Jeg har over tid også indleveret runder hvor jeg først på i løbet af første eller andet hul kom i tanke om at fortælle det til min markør.

Fra 2020 slipper man for den diskussion for der forsvinder EDS-begrebet helt. Der bliver alle runder spillet under handicapvilkår som udgangspunkt tællende og kan afleveres. Det er med vilje jeg skriver kan for der bliver ikke nogen tvang.

Jeg indleverer næsten alt, men jeg spiller så mange runder der er oprettet som turneringer i Goflbox at jeg benytter de få private runder jeg spiller på hjemmebanen til at eksperimentere. De, vil jeg ikke indberette, for jeg spiller nogle slag, jeg aldrig ville spille på en tællende runde.

Jeg tænker det går, ner jeg alligevel har 36 tællende runder i løbet af sæsonen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes på ingen måde at det er fifleri.

I min klub spiller vi ofte High - Low hvor det spilles som hulspil, så dvs. bolden gives ofte. Her er der stadig nogen der mener at man skal indlevere scoren hvis man laver mere end 36 points. Men det vil jeg jo klart mene, at det kan man ikke. Dels er det jo hul-spil, hvor bolden gives og dels er der jo ikke sagt EDS, så runden kan på ingen måde være tællende. 

Netop fordi vi ofte spiller High - Low, har jeg ikke helt så mange tællende runder, som jeg tidligere har haft, men jeg er da alligevel kommet op på 19 tællende runder i år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden