Hop til indhold
Bojoerge

Begrænsninger af brugen af Green bøger...

Recommended Posts

12 timer siden, skrev Pastorius:

40 sekunder pr. slag er rigtig, rigtig meget. Langt mere end der bliver brugt i gennemsnit på en alm. dansk golfbane.

For en 4-bold, der bruger 80 slag hver, giver det over 3,5 time i ren slagtid.

De elitespillere jeg spiller med, kan sagtens læse et put fra flere sider og afvikle det på under 40 sekunder.

Den beregning, hvor du antager de 40 sekunder for hver spiller først starter, når de 40 sekunder for en anden spiller slutter, vil sandsynligvis ikke have meget med virkeligheden at gøre. Især i en 4-bold er der en del muligheder for at gøre sig klar til slaget, mens andre enten gør ditto eller slår. Det tager ikke dobbelt så lang tid at spille, fordi man er dobbelt så mange spillere.

Det er i øvrigt rigtigt med de 40 sekunder:

http://www.usga.org/content/usga/home-page/rules-hub/rules-modernization/major-changes/encouraging-prompt-pace-of-play.html

Det er en anbefaling om 40 sekunder som maksimum. Det er meget, men jeg synes det er rigtig fint at regelkomplekset indeholder håndfaste tal. Det er en hel del nemmere at afstemme forventninger, og at gøre medspillere opmærksom på det, når det ikke bare er løse anbefalinger som hidtil. Som en der har haft perioder, hvor jeg har taget længe over bolden, er det faktisk rart at vide, hvad “normalt” er.

Det er også værd at bemærke, at det i de nye regler anbefales at spille ready golf i såvel slag- som matchspil.

Om det så får folk til at holde op med at stå tre mand og glo på en der slår, for dernæst at gå til den næste bold og glo etc. ved jeg ikke. Men så kommer vi til et andet punkt: At jeg ikke oplever man bruger banemarshalls i Danmark,

som bl.a. kunne have fokus på den del.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev ploehmann:

Om det så får folk til at holde op med at stå tre mand og glo på en der slår, for dernæst at gå til den næste bold og glo etc. ved jeg ikke. Men så kommer vi til et andet punkt: At jeg ikke oplever man bruger banemarshalls i Danmark,

Det er jo netop det man ser ved langsomme bolde, og dét er langt vigtigere end hvor mange sekunder man bruger på at gøre sig klar.
Man kunne også lave en anden beregning. Hvis hvert slag to 10 sekunder mindre i en 4-bold, ville man skære en halv times tid af runden.

Mht. banemarshalls. Det koster tid eller penge. Hvornår har du sidst selv tilbudt at bruge en lørdag på at køre baneservice i klubben?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

40 sekunder er rigelig tid til at slå sit slag. I langt de fleste situationer. Men som en fast grænse i en regel er svært i golf. Dels er det svært at administrere (skal medspilleren starte en timer i stedet for selv at gøre sig klar?). Dels er der situationer hvor jeg synes det er acceptabelt at bruge lidt længere tid.

Med få undtagelser, så slår alle jeg spiller med indenfor 20-25 sekunder. En enkelt jeg ofte spiller med sl¨r næsten alle hans slag indenfor et par sekunder :)

Vedr. Marshall's - I dk er det svært, da de i så fald skulle være på frivillig basis. Ellers skulle kontingent og green-fee jo sættes op. Men har nu sjældent oplevet det som et problem. Har spillet i Sverige, Tyskland, Irland, Skotland, Spanien og Thailand. Og kan ikke huske at have rendt ind i en Marshall

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev ploehmann:

I de bolde jeg spiller i, er vi for det meste gode til at hen til vores bold, så vi er nogenlunde klar. Jeg siger "for det meste" da der er situationer hvor det ikke er en god ide. Hvis man står i vejen for spilleren, gør vi det ikke. Ej heller når solen står lavt, eller hvis der er stor risiko for at bolden kan blive væk i skov, rough eller lign. Der er det rart at have en makker der kan holde øje med bolden.

• Upvote 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er super fint, at man er kommet med noget konkret i forhold til hvad man maximalt anbefaler.

Det er dog ikke helt så enkelt.

Hvis man går en 4 bold, og man er ligger længst fra flaget så vil man alt andet lige være den som "bør" bruge mest tid. Man går frem, sætter sin bag, måler en afstand, tager det rigtige jern op, tager et par prøvesving, og gør sig klar og slår. Det kan i min optik godt tage 30 sekunder med hele den sekvens.

Men bold nr 2, 3 og 4 vil helt kunne spare tid i det fleste tilfælde hvis de forbereder sig på deres slag mens en af de andre slår. Måle afstand, få det rigtige jern frem, og gøre sig sine overvejelser inden det bliver ens tur. Så tager det ikke meget mere end 10 sekunder at eksekvere.

Især på greens bør folk at læse putts osv uden for tur. Her ser man alt for mange som står og snork sover.

Grundlæggende kan man sige, at 40 sekunder er ekstremt lang tid. Det kan godt være, at man kan have et meget svært putt, som bliver læst lidt ekstra, eller svært indspil eller lign. Og her nærmer man sig 40 sekunder. Men så er der drives, transportslag mv. som maximalt tager 10 sekunder.

Det er fint at få fokus på langsomt spil, men i min optik er den største synder ikke hvor lang tid man bruger på sit slag. Det handler for mig om, at man gør sig klar udenfor tur. Det handler om, at man går i et ordentligt tempo hele vejen rundt, og har en forståelse for, at få hele holdet med rundt i ordentlig tid.

Desværre ser man nogle gange nogen som går i sneglefart, og vader forvirret rundt, og som aldrig forbereder sig uden for tur. Jeg har sågar set nogle som maximalt kan slå 50 meter, og selv efter et dårligt slag der ryger 20 meter frem, så renser man jernet, sætter den i bag'en og bilen. Kører 20 meter frem, og så er det ud af bilen og forberede sig igen. Her bliver det aldrig muligt, at gå en runde på under 5 timer.

Jeg ser meget sjældent, at elitespillere er problemet. Ja de bruger noget længere tid, især på greens. De bruger dog også meget færre slag end gennemsnittet, og den sammenlagte tid bliver derfor relativt ensartet. I bund og grund handler det jo også om, at alle golfspillere kan spille "nogenlunde" lige hurtige. Det skaber alt andet lige mindst trafik og kø, og giver det bedste flow på banen.

Men at se en handicap 25 spiller bruge mere tid en Jordan Spieth så hopper kæden af. Det er så frustrerende at se en bruge 40-50 sekunder på et simpelt putt for så alligevel at misse. Det kan vel ikke være så svært, at læse et putt, beslutte sig for en linje, og give bolden et godt forsøg. Enten går den i, eller også gør den ikke.

Det giver absolut ikke mening for en spiller som stortset aldrig kan starte et putt lige på den planlagte linje bruge oceaner af tid på, at læse et putt om den skal sidde 5-6 eller  7 vm højre om hullet.

Redigeret af MrSwingKin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spillede i en to bold i lørdags med en fyr jeg ikke spiller med så tit. Vi talte undervejs om spiltempo, og jeg fortalte at en to bold som regel burde kunne spille banen på 3 timer +- 10-15 min.

Han var enig, og sagde at jeg også spillede ret hurtig. Han havde det på samme måde som jeg: De fleste gange har jeg besluttet mig for udstyr inden jeg er nået hen til bolden. Jeg kan jo hurtig se om jeg er 60, 115 eller 130 meter fra hullet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
6 timer siden, skrev MrSwingKin:

Jeg synes det er super fint, at man er kommet med noget konkret i forhold til hvad man maximalt anbefaler.

Hvis man går en 4 bold, og man er ligger længst fra flaget så vil man alt andet lige være den som "bør" bruge mest tid. Man går frem, sætter sin bag, måler en afstand, tager det rigtige jern op, tager et par prøvesving, og gør sig klar og slår. Det kan i min optik godt tage 30 sekunder med hele den sekvens.

Men bold nr 2, 3 og 4 vil helt kunne spare tid i det fleste tilfælde hvis de forbereder sig på deres slag mens en af de andre slår. Måle afstand, få det rigtige jern frem, og gøre sig sine overvejelser inden det bliver ens tur. Så tager det ikke meget mere end 10 sekunder at eksekvere.

Især på greens bør folk at læse putts osv uden for tur. Her ser man alt for mange som står og snork sover.

Grundlæggende kan man sige, at 40 sekunder er ekstremt lang tid. Det kan godt være, at man kan have et meget svært putt, som bliver læst lidt ekstra, eller svært indspil eller lign. Og her nærmer man sig 40 sekunder. Men så er der drives, transportslag mv. som maximalt tager 10 sekunder.

Det er fint at få fokus på langsomt spil, men i min optik er den største synder ikke hvor lang tid man bruger på sit slag. Det handler for mig om, at man gør sig klar udenfor tur. Det handler om, at man går i et ordentligt tempo hele vejen rundt, og har en forståelse for, at få hele holdet med rundt i ordentlig tid.

Desværre ser man nogle gange nogen som går i sneglefart, og vader forvirret rundt, og som aldrig forbereder sig uden for tur. Jeg har sågar set nogle som maximalt kan slå 50 meter, og selv efter et dårligt slag der ryger 20 meter frem, så renser man jernet, sætter den i bag'en og bilen. Kører 20 meter frem, og så er det ud af bilen og forberede sig igen. Her bliver det aldrig muligt, at gå en runde på under 5 timer.

Jeg ser meget sjældent, at elitespillere er problemet. Ja de bruger noget længere tid, især på greens. De bruger dog også meget færre slag end gennemsnittet, og den sammenlagte tid bliver derfor relativt ensartet. I bund og grund handler det jo også om, at alle golfspillere kan spille "nogenlunde" lige hurtige. Det skaber alt andet lige mindst trafik og kø, og giver det bedste flow på banen.

Men at se en handicap 25 spiller bruge mere tid en Jordan Spieth så hopper kæden af. Det er så frustrerende at se en bruge 40-50 sekunder på et simpelt putt for så alligevel at misse. Det kan vel ikke være så svært, at læse et putt, beslutte sig for en linje, og give bolden et godt forsøg. Enten går den i, eller også gør den ikke.

Det giver absolut ikke mening for en spiller som stortset aldrig kan starte et putt lige på den planlagte linje bruge oceaner af tid på, at læse et putt om den skal sidde 5-6 eller  7 vm højre om hullet.

Jeg er for så vidt slet ikke uenig med dig her.

Men noget af det du skriver kan lyde en smule arrogant.

Man må også lære at acceptere, at man af og til kommer til at gå bag ved et hold uerfarne golfspillere, evt. ældre som ikke nødvendigvis går kap-gang.

Så, i stedet for at brænde sammen, så prøv at blive lukket igennem og evt. også give dem et par konkrete fif til hurtigere spil baseret på hvad man evt. har observeret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den 23/10/2018 kl. 08:10 , skrev MrSwingKin:

Helt enig, medspillere som kan gå frem til deres bold sikkert, og som får læst sit put mens andre spiller deres bold (og er lidt mere realistiske om egne putte evner) vil kunne give meget bedre flow på banen. Ligeledes kan jeg brænde helt sammen når en medspiller 10 meter foran mig, ikke allerede når jeg har eksekvere mit slag, har vurderet afstanden til pinden, vind og forhindringer og er klar til at træde frem og få overstået sit ... jeg har formentlig oplyst min afstand allerede. 

Ser også stadig alt for tit at udstyr parkeres foran eller på den forkerte side af greens. Medmindre man ligger i vejen og derfor vil opholde resten af bolden, så er det godt givet ud at gå rundt til green-exit.

Ikke helt enig om elitespillernes evne til at spille hurtigt dog, men det kommer nok helt an på anledningen. På DATOUR hvor vi spillede i 4 rækker med løbende start og de bedste rækker først, var det ubetinget elite/lav-hcp rækker der var skyld i runder der ofte tog langt over 5 timer. Det slog ikke fejl at vi endte med at hænge bag den række .. det er sikkert ikke samme billede på runder uden for turnering.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden