Hop til indhold
Kaizer

Turnering med nedskrivning; men ingen opskrivning

Recommended Posts

3 minutter siden, skrev ronnow:

Ja, og derfor skal man ikke. Eller....?

I praksis kan det vel godt lade sig gøre. Jeg har i nogle private grupper praktiseret dette uden problemer. Men principielt enig at man skal lade være med at blande de to matchformer.

Selvfølgelig kan man spille en privat runde hvor man blander de to spilformer. Så skal man bare huske, at man ikke spiller golf efter reglerne (man kunne være lidt grov og sige at man ikke længere spillede golf) og derfor ikke kan lade runden være tællende i forhold til handicapregulering.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit indtryk er at DGU slet ikke går så meget op i reglerne, som I gør i denne tråd.

De vil gerne have at man spiller så mange tællende runder som muligt og går ikke ret hårdt op i formalia. Jeg har hørt DGU regelfolk opfordre til at man afleverer scorekorts som tællende, også selvom man ikke har overholdt formalia. Under de tildligere hcp-regler har jeg hørt dem opfordre til at man bare kunne fortsætte med at indlevere de gode scores med ordene: "Der er jo ingen der kan vide om I sagde EDS på første tee." 

Jeg tænker at DGU's fokus er at det skal være så simpelt og sjovt som muligt at spille golf for almindelige spillere. 

Dem der vil snyde, skal nok sørge for at komme op i hcp, inden en turnering, hvis det er det de vil, uanset om de spiller med 1, 3 eller 14 køller, eller om de spiller efter hulspilsregler og afleverer slagsspilsscores. Man kan ikke gøre folk til gentlemen ved at lave flere regler, eller slå dem oveni hovedet med dem der allerede findes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
10 minutter siden, skrev Pastorius:

Mit indtryk er at DGU slet ikke går så meget op i reglerne, som I gør i denne tråd.

De vil gerne have at man spiller så mange tællende runder som muligt og går ikke ret hårdt op i formalia. Jeg har hørt DGU regelfolk opfordre til at man afleverer scorekorts som tællende, også selvom man ikke har overholdt formalia. Under de tildligere hcp-regler har jeg hørt dem opfordre til at man bare kunne fortsætte med at indlevere de gode scores med ordene: "Der er jo ingen der kan vide om I sagde EDS på første tee." 

Jeg tænker at DGU's fokus er at det skal være så simpelt og sjovt som muligt at spille golf for almindelige spillere. 

Dem der vil snyde, skal nok sørge for at komme op i hcp, inden en turnering, hvis det er det de vil, uanset om de spiller med 1, 3 eller 14 køller, eller om de spiller efter hulspilsregler og afleverer slagsspilsscores. Man kan ikke gøre folk til gentlemen ved at lave flere regler, eller slå dem oveni hovedet med dem der allerede findes.

Det er korrekt at DGU's regelfolk er knapt så formalistiske i forhold til hvornår en golfrunde bliver tællende. De har selv gjort alt de kunne for at gøre reglerne for EDS er så elastiske som muligt. Men den elasticitet strækker sig IKKE til, at man i processen selv bestemmer om man vil spille efter golfreglerne eller ej.

Når en golfregel er forbundet med straf så er straffen nøje kalibreret efter hvilken adfærd man ønsker. Så regelmagerne har fat i den helt store pegefinger, når det er forbundet med diskvalifikation (i slagspil) hvis man forbryder sig imod regel 33-1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
44 minutter siden, skrev Pastorius:

Man kan ikke gøre folk til gentlemen ved at lave flere regler, eller slå dem oveni hovedet med dem der allerede findes.

Det er jeg faktisk helt enig i.

Men det vil nu være rart hvis de gentlemen der allerede er, kan gennemskue, og følge, regelsættet :)

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
14 timer siden, skrev Pastorius:

Det er da lidt trist læsning.

Fair nok, at det skal være så simpelt og sjovt som muligt, men det er ikke alle der finder reglerne simple. 

Jeg har da selv godkendt scorekort, selv om der ikke er blevet sagt EDS på 1. tee. Hvis spilleren, der sjældent spiller op til sit hcp pludselig får 37 point, er det ham selv der kommer til at bøvle med sig nye hcp.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg har forstået det korrekt så bliver reglerne for hvornår en runde er tællende endnu mere simple når de nye handicapregler træder i kraft i 2020.

Der bliver udgangspunktet at alle runder, der er spillet under handicapvilkår er tællende (både op og ned) Så hvis du spiller golf efter golfreglerne og overholder formalia i det nye handicapsystem (fx at du spiller slagspil) så kan du registrere dit scorekort til handicapregulering. Begrebet EDS forsvinder og bliver ikke erstattet af noget andet.

Hvad så med fiflere høre jeg jer sige. Der bliver nogle backstops I systemet hvor meget man kan stige på et år. Hvis man stiger med 3 I handicap så vil eventuelle stigninger blive halveret og hvis man når op til at stige med 5 i handicap så kan man ikke stige mere. Jeg tror nok st begrænsningerne bliver på et løbende år, men det er jeg ikke sikker på. Det vides heller ikke om man fortsat kun kan spille en tællende runde om dagen.

Der vil blive gjort en indsats for, at det ikke kun er de gode runder, der bliver indleveret, men i sidste ende kan systemet ikke tvinge golfere til at regulere deres handicap.

I min klub afleverer over halvdelen af alle medlemmer færre end 4 scorekort om året og jeg har fået bekræftet hos DGU at det er et generelt billede. Hvis færre begrænsninger kan få flere til at regulere deres handicap så er meget vundet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

@Bojoerge

Under 4 om året! Det er godt nok ikke meget. Kan man opretholde ega handicap ved så få? En kollega der også spiller, fik besked på at han ikke kunne deltage i turneringer, da han havde indleveret for få scorekort. Han skulle indlevere 4 på en måned, før hans hcp var gældende igen.

Jeg er rigelig foran med alle runder indleveret i år. Pt. 37. Sidste år var det 50.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 minutter siden, skrev Kaizer:

@Bojoerge

Under 4 om året! Det er godt nok ikke meget. Kan man opretholde ega handicap ved så få? En kollega der også spiller, fik besked på at han ikke kunne deltage i turneringer, da han havde indleveret for få scorekort. Han skulle indlevere 4 på en måned, før hans hcp var gældende igen.

Jeg er rigelig foran med alle runder indleveret i år. Pt. 37. Sidste år var det 50.

Nej, de beholder ikke EGA handicap, men det betyder ingenting for denne gruppe. De fleste klubber lader alle spillere deltage i almindelige turneringer og så et det kun i regions golf, i DGU turneringer og måske i Klubmesterskaber man skal have et EGA handicap. Den her gruppe deltager aldrig i noget udover deres egen klub.

Det er dog ikke de samme spillere hvert år der spiller så få runder. Det er nemlig de færreste der ikke bliver årsreguleret og så har de registreret 8 runder over to år.

Endeligt bliver der spillet rigtigt mange runder golf der aldrig bliver registreret i handicapsystemet. Som jeg skrev før så kan vi jo ikke tvinge folk til at regulere deres handicap, så det er en holdningsændring der skal til. Vi skal lære medlemmerne - især de nye der stadigt er påvirkelige - at det er lige så rigtigt at lade sig regulere som det er at spille efter golfreglerne. Når vi fjerner EDS som begreb så fjerner vi en stopklods...

Det er i øvrigt tre runder man skal indberette før man får sit EGA handicap tilbage. Det sker helt automatisk i GolfBox.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden