Hop til indhold
Kaizer

Turnering med nedskrivning; men ingen opskrivning

Recommended Posts

20 minutter siden, skrev Bojoerge:

Nej, det kan man ikke. Det er jo en lang række andre regler der også er forskellige I hul- og slagspil.

Helt enig. Handicapregulering kræver, at runden er spillet efter slagspilsreglerne - fuldt og helt!

Man kan så for sjov føre dobbeltregnskab - så man efter hvert hul kigger på hvem der brugte færrest slag - han har så "vundet" hullet. På den måde kan man godt lave en uofficel intern konkurrence som minder om hulspil.

Men altså spillet efter slagsspilsreglerne, hvis man ønsker regulering!

Redigeret af Kitter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev Kitter:

Handicapregulering kræver, at runden er spillet efter slagspilsreglerne - fuldt og helt!

Det er jeg så helt enig i. Jeg har bare ikke umiddelbart kendskab til at det at spille efter slagspilsregler - fuldt og helt - er en forhindring for at spille en privat hulspilsmatch.

Er der nogen regler som skal følges i hulspil, som betyder en overtrædelse af slagspilsreglerne? Man skal jo f.eks. holde spillerækkefølge i hulspil, men det er ikke i strid med slagspilsreglerne at følge samme spillerækkefølge. Og hvis man slår ud udenfor teestedets grænser, kan modstanderen kræve slaget slået om i hulspil, men hvor tit er det lige at man rent faktisk slår ud udenfor teestedets grænser?

Redigeret af peejay

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg skrev i mit sidste indlæg så er det forbudt ifølge golfreglerne at aftale at tilsidesætte reglerne. Hvis i vil spille hulspil og slagspil samtidigt er i nød til at aftale, ikke at kalde slag tilbage såfremt de er spillet udenfor tur og teeslag spillet udenfor teeboksen.

Jeg er i øvrigt ret sikker på, at det står eksplicit i handicapreglerne, at man ikke kan blive reguleret i en hulspilrunde. Jeg er dog på et rigtigt dårligt trådløst netværk på et tyrkisk hotel og kan ikke få liv at hente handicapreglerne lige nu, så det må en anden lige gøre...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kan altså lukkes temmeligt præcis med dette citat fra handicapvejledningen s. i sektionen om "Centrale Definitioner" under afsnittet "Handicap betingelser", hvor der står:

"Følgende forhold må være til stede for at en runde kan være handicaptælllende:

• Spilleformen er enten slagspil, Bogey/Par, eller stableford, forudsat Bogey/Par eller stabelford spilles med fuldt spillehandicap"

Hulspil er ikke nævnt og kan derfor ikke være tællende.

I finder teksten her: https://www.danskgolfunion.dk/manualer/ega-handicapsystem/vejl/da/topic/de-mest-centrale-definitioner

Den er altså ikke længere - en runde, hvor spilleformen er hulspil kan ikke være handicaptællende.

Men I kan beskrevet i tidligere indlæg godt spille slagspil og så lege at I spiller hulspil, men så spiller I altså slagspil.

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
19 timer siden, skrev Bojoerge:

Hvis i vil spille hulspil og slagspil samtidigt er i nød til at aftale, ikke at kalde slag tilbage såfremt de er spillet udenfor tur og teeslag spillet udenfor teeboksen.

En aftale lyder så formelt. Man kunne måske også forestille sig at man bare spillede efter korrekt tur og slog alle teeslag indenfor teeboksen - præcis ligesom man alligevel gør i 99.99% af tilfældene - med eller uden aftale. Faktisk har jeg endnu tilgode at opleve at der spilles udenfor tur i hulspil og endnu tilgode at opleve et teeslag udenfor teeboksen i hulspil såvel som slagspil.

2 timer siden, skrev Kitter:

Men I kan beskrevet i tidligere indlæg godt spille slagspil og så lege at I spiller hulspil, men så spiller I altså slagspil.

Nu ville jeg ikke bruge ordet "lege", men det var den situation jeg troede vi talte om. Som jeg skrev tidligere er forudsætningen for handicapregulering naturligvis at alle slagspilsregler overholdes. Og ja, så kan vi godt blive enige om at det er mere korrekt at sige at man spiller slagspil.

Helt konkret har jeg personligt oplevet at to spillere spillede deres hulspilsmatch i klubmesterskabet, samtidig med at de deltog i en turnering i slagspil - med tilhørende regulering. Jeg er ret sikker på at samtlige relevante regler blev overholdt i både slagspilsmatchen som i hulspilsmatchen. Jeg er også ret sikker på at de i deres mindset primært spillede hulspil, selvom turneringen var udlagt som en slagspilsturnering. Det kræver selvfølgelig at man ikke begynder at slå ud udenfor teeboksen, men det var ikke et problem for nogen af dem :thumbsup: 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis de har gjort det så skal de diskvalificeres fra slagspilsturneringen og resultatet fra hulspil skal annulleres

Det må man ikke jvf regel 1-3, der som jeg hele tiden har skrevet handler om at man ikke må aftale at tilsidesætte regler.

Det fremgår også mere tydeligt af regel 33-1 at man ikke kan eller må spille hul- og slagspil samtidigt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den 2. oktober 2018 kl. 10:41 , skrev Kitter:

Men lige så vel som man ikke må gå uden for reglerne, må man heller ikke indskrænke dem - så begrænsningen på 3 køller i turneringssammenhæng gør nok at den ikke kan være tællende.

Omvendt - hvis du selv helt frivilligt spiller en EDS runde med kun een kølle, så er den tællende fordi du selv valgte...

Jeg er helt enig i, at en turnering hvor der er begrænsninger i forhold til reglerne, ikke kan være handicap tællende.

Det er sikkert heller ikke OK, efter eget valg, at spille en EDS runde med kun een kølle. Med mindre altså man er overbevist om det er vejen til den bedst mulige score

Fra handicapreglerne:

HOVEDFORUDSÆTNING

Handicapsystemet forudsætter, at alle spillere gør deres bedste for at spille hvert hul i alle tællende runder på så få slag som muligt, og at alle tællende runder registereres i hjemmeklubbens handicapsystem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Antallet af køller i baggen er fastsat til maksimalt 14. Der er ikke noget minimumsantal...

Hvis turneringsbetingelserne er kendt på forhånd så deltagerne ved tilmelding ved at de kun kan spille med 3 køller og at turneringen er tællende, så er det op til deltagerne om de spille under de betingelser...

Da min herreklub havde 3-køllers marcher var de dog altid ikke tællende og det tror jeg er det mest almindelige...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
18 minutter siden, skrev Bojoerge:

Antallet af køller i baggen er fastsat til maksimalt 14. Der er ikke noget minimumsantal...

Hvis turneringsbetingelserne er kendt på forhånd så deltagerne ved tilmelding ved at de kun kan spille med 3 køller og at turneringen er tællende, så er det op til deltagerne om de spille under de betingelser...

Da min herreklub havde 3-køllers marcher var de dog altid ikke tællende og det tror jeg er det mest almindelige...

Ikke at jeg på nogen måde skal gøre mig til ekspert på området.

Men efter min opfattelse er en sådan turnering ikke spillet efter golfreglerne, som tillader op til 14 køller.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil da personligt have det lidt stramt med at tabe en turnering til en spiller, der dagen forinden har spillet en 3-kølle turnering som er ført som tællende. Alt andet lige kan den runde ikke være gennemført efter bedste evne inden for reglerne med op til 14 køller. Sat på spidsen og helt teoretisk, hvis en spiller altid kun spiller 3 kølleturnering og har etableret et hcp efter denne turneringsform, pludselig får 14 køller til rådighed og deltager i turnering, vil det så ikke resultere i en noget bedre runde?

Med hensyn til at spille en hulspilsrunde mens man spiller slagspilsturnering, det mener jeg nu godt man kan uden at forbryde sig mod reglerne. Spiller man hullet færdigt og i øvrigt følger reglerne, kan man vel godt føre et hulspilsregnskab ved siden af? Hvis man spiller inden for tee boxen er der ingen problemstilling der og man kan jo sagtens spille slagene inden for tur, uden at forbryde sig mod slagspilsregler, så hvorfor er det nødvendigt at aftale noget i forhold til det?

Man kan ikke give slag/huller, men det er jo heller ikke et krav i hulspil ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
8 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Jeg vil da personligt have det lidt stramt med at tabe en turnering til en spiller, der dagen forinden har spillet en 3-kølle turnering som er ført som tællende. Alt andet lige kan den runde ikke være gennemført efter bedste evne inden for reglerne med op til 14 køller. Sat på spidsen og helt teoretisk, hvis en spiller altid kun spiller 3 kølleturnering og har etableret et hcp efter denne turneringsform, pludselig får 14 køller til rådighed og deltager i turnering, vil det så ikke resultere i en noget bedre runde?

Med hensyn til at spille en hulspilsrunde mens man spiller slagspilsturnering, det mener jeg nu godt man kan uden at forbryde sig mod reglerne. Spiller man hullet færdigt og i øvrigt følger reglerne, kan man vel godt føre et hulspilsregnskab ved siden af? Hvis man spiller inden for tee boxen er der ingen problemstilling der og man kan jo sagtens spille slagene inden for tur, uden at forbryde sig mod slagspilsregler, så hvorfor er det nødvendigt at aftale noget i forhold til det?

Man kan ikke give slag/huller, men det er jo heller ikke et krav i hulspil ...

Ad 1

Jeg mener ikke, at en tre-kølleturnering kan være tællende. I Handicapreglerne er en af betingelserne for at runden er spillet under "handicapbetingelser" at

"Runden er er spillet i henhold til Golfreglerne og gældende Lokale Regler."

Da Golfreglerne tillader op til 14 køller vil en begrænsning til tre køller betyde, at runden ikke er spillet efter reglerne.

Ad 2

Golfreglerne definerer Hulspil og Slagspil som to forskellige spilleformer. Derfor kan de ikke spilles samtidig!

Regel 33 siger specifikt

"Certain specific Rules governing stroke play are so substantially different from those governing match play that combining the two forms of play is not practicable and is not permitted. The result of a match played in these circumstances is null and void and, in the stroke play competition, the competitors are disqualified."

Man må altså ikke spille hulspil og slagspil samtidig - uanset hvor meget I argumenterer for noget andet.

(det forhindrer som tidligere nævnte ikke at man spiller efter slagspilsreglerne med henblik på handicapregulering og tæller huller, men man spiller ikke hulspil, som defineret i Golfreglerne. Man kan også i en slagspilsrunde tælle hvor mange fairway bunkers man rammer eller hvor mange bolde man mister - hvis man ønsker at beslutte hvem der skal betale fadbamsen. Men man spiller altså ikke "hulspil", "bunkerspil" eller "mistet bold-spil" af den grund.)

Konsekvensen af at forsøge at spille hulspil og slagspil samtidig fremgår af decision  33-1/6 som lyder (bemærk specielt den sarkastiske bemærkning "in ignorance of the rules" - hvor R&A i denne decision fortæller hvor komplet uvidende spiller A og B er om reglerne )

Q.

In ignorance of the Rules, A and B played a match and concurrently competed in a stroke play competition. What should the Committee do?

A.

Under Rule 33-1, the result of the match is null and void, and A and B are disqualified in the stroke-play competition.

If the match was to be played on any day in a prescribed period, A and B must replay the match within the prescribed period. If it was too late for A and B to replay the match within the period, A and B are disqualified from the match play competition, unless one concedes the match to the other

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
24 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Nu ved jeg godt der er forskel på 3 stk. udstyr og 6 stk., men jeg spillede i flere år kun med putter, 7, 8, 9, pw og en 52 grader wedge. Det hjalp mig ikke synderligt det første stykke tid efter der kom mere i tasken. I hvert fald ikke i den "rigtige" retning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
39 minutter siden, skrev Kitter:

Jeg mener ikke, at en tre-kølleturnering kan være tællende. I Handicapreglerne er en af betingelserne for at runden er spillet under "handicapbetingelser" at

"Runden er er spillet i henhold til Golfreglerne og gældende Lokale Regler."

Da Golfreglerne tillader op til 14 køller vil en begrænsning til tre køller betyde, at runden ikke er spillet efter reglerne. 

Gad vide hvor grænsen går? Skal man have 8-10 stk. med før det tæller? Der er ingen grund til at slæbe mere med end man har tænkt sig at bruge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
34 minutter siden, skrev Kaizer:

Gad vide hvor grænsen går? Skal man have 8-10 stk. med før det tæller? Der er ingen grund til at slæbe mere med end man har tænkt sig at bruge.

Det er vel et spørgsmål om turneringen sætter grænsen (i.e. 3-kølle turnering) og derved gør turneringen ikke-tællende, da man ændrer lidt på reglerne.

Men unde normale omstændigheder må du selvfølgelig tage så få køller med som du vil (<=14), og så kan runden sagtens være tællende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
39 minutter siden, skrev Kaizer:

Det er ligegyldigt om grænsen sættes til 3 eller 13 (eller om du SKAL medbringe to drivere, men ingen putter) - det det faktum, at der sættes en bestemmelse, som ændrer golfreglerne!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Kitter:

Golfreglerne definerer Hulspil og Slagspil som to forskellige spilleformer. Derfor kan de ikke spilles samtidig!

Regel 33 siger specifikt

Ja, og derfor skal man ikke. Eller....?

I praksis kan det vel godt lade sig gøre. Jeg har i nogle private grupper praktiseret dette uden problemer. Men principielt enig at man skal lade være med at blande de to matchformer.

Hvis jeg ellers husker rigtigt så stod der faktisk i hcp reglerne for nogle år tilbage (før EGA) at man godt kunne blive reguleret i en hulspilsmatch såfremt man ellers havde fulgt slagspilsregler (oftest: puttet ud)

Redigeret af ronnow

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden