Hop til indhold
Kaizer

Turnering med nedskrivning; men ingen opskrivning

Recommended Posts

55 minutter siden, skrev Bojoerge:

Har du skrevet til DGU? Jeg er enig i, at det lyder som et klassisk "vi gør som vi altid har gjort"

Hvis du ikke har henvendt dig til DGU så kunne du måske starte med at henvende sig til formanden/bestyrelsen om, at du er bekymret over om klubbens turneringsudvalg og herrejlyb handler i overensstemmelse med handicapreglerne. Det kan godt være de vil sætte en form for pris på, ikke at skulle blive sat på plads af DGU blot fordi man i turneringsudvalget og i herreklubben har indført egne regler for handicapregulering.

Du kan jo henvise til denne tråd i din dialog med klubben og bede dem redegøre for, hvor i handicapreglerne de finder støtte til at gøre som de gør...

Og så kan du selvfølgelig holde en klage til DGU i baghånd når/hvis klubbens bestyrelse afviser det hele.

Jeg er ikke færdig med mailen til DGU. Formanden for klubben er den samme som var turneringsleder og han er også formand for turnerings- og handicapudvalget. 

Jeg synes det virker underligt at jeg bliver helt afvist. Svaret er rimelig skråsikkert: Du tager helt fejl, det er turneringsudvalget der helt suveræn bestemmer dette.

Så det virker ikke som om der er en dør åben.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
6 timer siden, skrev Kaizer:

Jeg er ikke færdig med mailen til DGU. Formanden for klubben er den samme som var turneringsleder og han er også formand for turnerings- og handicapudvalget. 

Jeg synes det virker underligt at jeg bliver helt afvist. Svaret er rimelig skråsikkert: Du tager helt fejl, det er turneringsudvalget der helt suveræn bestemmer dette.

Så det virker ikke som om der er en dør åben.

Hvad siger de andre i klubben, pro’en, kokken, klubmanageren, elitespilleren, mv. Man kan jo løje stemningen inden man går til DBU.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
14 timer siden, skrev Kaizer:

Jeg ved ikke om det er en fifler klub. Jeg tror mere det bunder i en slags "sådan har vi altid gjort".

Det er præcis din afslutning jeg er bekymret for og dermed tænker fifler, for hvad andet "har vi så altid gjort" med? 

Fifle er nok også et stærkt ord, men hvis man gradbøjer her og der, så ender det jo med en P&P regelklub, hvor ingen kender de rigtige regler og "Så spiller vi bare efter nogle der ligger tæt på de rigtige".. Og det skal jo stoppes. 

En tællende runde skal tælle begge veje, uden undtagelser. Man kunne jo få den tanke at man kun lige spillede godt nok til at være sikker på en topplacering med sit hcp og så de sidste par huller spiller man skidt, for ikke at komme for langt ned i hcp.. 

Jeg er teoretiker ja, men synes ikke det er rar læsning. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
37 minutter siden, skrev Nicolai:

Det er præcis din afslutning jeg er bekymret for og dermed tænker fifler, for hvad andet "har vi så altid gjort" med? 

Fifle er nok også et stærkt ord, men hvis man gradbøjer her og der, så ender det jo med en P&P regelklub, hvor ingen kender de rigtige regler og "Så spiller vi bare efter nogle der ligger tæt på de rigtige".. Og det skal jo stoppes. 

En tællende runde skal tælle begge veje, uden undtagelser. Man kunne jo få den tanke at man kun lige spillede godt nok til at være sikker på en topplacering med sit hcp og så de sidste par huller spiller man skidt, for ikke at komme for langt ned i hcp.. 

Jeg er teoretiker ja, men synes ikke det er rar læsning. 

Din teori er skam ganske valid. Jeg har hørt om folk i seniorklubben der spiller godt på 14-15 huller. Hvis det går lidt for godt spiller de pludselig dårligt de sidste huller. Så falder man ikke i hcp så meget; hvis overhovedet. Det er ikke bare rygter. Den skulle være god nok. Det er ret udbredt for en del spillere ikke at spille EDS i en uge eller to op til en turnering. 

Jeg var i klubben i dag, for at tale lidt med folk. Der var desværre ingen på range, men fik da talt 45 minutter med pro'en. Han mente jeg skulle kontakte DGU. De måtte vide det helt korrekte svar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I DGUs Handicap vejledning for klubber står der udtrykkeligt på s. 21, afsnit 3.8:

"I DK skal en EDS runde FORUDREGISTRERES."

(de store bogstaver er ikke mine - de står præcis sådan i vejledningen).

På samme side længere nede står der endvidere:

"At spille EDS er et personligt valg, som en spiller ikke kan pålægges"

Turneringsudvalget kan derfor IKKE under nogen omstændigheder sætte kryds i EDS efter at runden er slut - de er helt væk!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gå du til DGU, så de kan blive banket på plads!

Link til vejledningen https://www.danskgolfunion.dk/artikel/ega-handicapsystemet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
43 minutter siden, skrev Kitter:

I DGUs Handicap vejledning for klubber står der udtrykkeligt på s. 21, afsnit 3.8:

"I DK skal en EDS runde FORUDREGISTRERES."

(de store bogstaver er ikke mine - de står præcis sådan i vejledningen).

På samme side længere nede står der endvidere:

"At spille EDS er et personligt valg, som en spiller ikke kan pålægges"

Turneringsudvalget kan derfor IKKE under nogen omstændigheder sætte kryds i EDS efter at runden er slut - de er helt væk!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gå du til DGU, så de kan blive banket på plads!

Link til vejledningen https://www.danskgolfunion.dk/artikel/ega-handicapsystemet

Jeps, jeg ved det. Det var det samme som da jeg påpegede at  Herreklubben havde samme fremgangsmåde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svar fra DGU:

Hej Jakob,

At det kun er scores over 36 der bliver reguleret er ikke korrekt, og et levn fra Handicapsystemet 2008. 

Turneringer er som du skriver enten tællende eller ej og hvis den er tællende skal den selvfølgelig overholde nogle krav (der skal spilles efter Golfreglerne, man skal vide hvem der deltager og banen skal være rated for det teested der spilles fra), og alle scores skal sendes til regulering. 

Disse to vejledninger bør forklare det hele:

Hvis du kunne finde tiden til det lyder det dog som en god idé at blive en del af udvalget, da de synes at trænge til nye ressourcer. Handicapudvalget er meget velkommen til at ringe til mig hvis der er behov for forklaring af systemet. 

Med venlig hilsen/Best regards

Image

NICK HÜTTEL
Handicap- og regelkonsulent
m +45 21 16 19 56
nih@dgu.org
DANSK GOLF UNION
Idrættens Hus
Brøndby Stadion 20
2605 Brøndby
t +45 43 26 27 00
f +45 43 26 27 01
info@dgu.org
danskgolfunion.dk
golf.dk

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
22 minutter siden, skrev Årgang63:

Godt at få bekræftet, hvad vi allerede vidste 

Du ender sgu i handicapudvalget

Enig.

Så, så! Ikke være flabet. Eller, det tror jeg ikke. Jeg har ikke tid.

Jeg har sendt mailen til turneringslederen.

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
28 minutter siden, skrev Kaizer:

Enig.

Har et spørgsmål. Kan en tre-kølle turnering være tællende? Den er vel ikke iht. golfreglerne der foreskriver 14 køller....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
8 minutter siden, skrev Smut:

Har et spørgsmål. Kan en tre-kølle turnering være tællende? Den er vel ikke iht. golfreglerne der foreskriver 14 køller....

I så fald er størstedelen af alle runder jeg har spillet siden jeg startede ugyldige. 

Yes!!! Kom så handicap 72.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
20 timer siden, skrev Kaizer:

Enig.

Bliver interessant at se om de svarer "Tak for info - det havde vi ikke været opmærksom på" eller om reaktionen bliver "Hvad F..... blander du dig i det for..?"

20 timer siden, skrev Smut:

Nu kræver reglerne jo ikke at du absolut SKAL medbringe 14 køller - du må i princippet nøjes med en enkelt....

Men lige så vel som man ikke må gå uden for reglerne, må man heller ikke indskrænke dem - så begrænsningen på 3 køller i turneringssammenhæng gør nok at den ikke kan være tællende.

Omvendt - hvis du selv helt frivilligt spiller en EDS runde med kun een kølle, så er den tællende fordi du selv valgte...

Bare mit gæt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Kitter:

Bliver interessant at se om de svarer "Tak for info - det havde vi ikke været opmærksom på" eller om reaktionen bliver "Hvad F..... blander du dig i det for..?" 

Jeg har ikke hørt noget endnu. Det kan jo ikke komme bag på dem at jeg er uenig i deres beslutning. Nu har jeg sendt DGU's mail, og det må vel betragtes som korrekt info.

Måske det bliver en blanding af dine bud på svar.

Jeg håber da ikke det er det sidste, da vi vel alle har pligt til at påpege regelbrud. Jeg ved godt det kan være træls at få påpeget en fejl, men man går det jo ikke i ond tro.

Det er ikke fordi jeg er en regelrytter, og det er heller ikke det indtryk jeg efterlader mine medspillere. Jeg mener blot, at det er lidt pudsigt hvis jeg er den eneste der har gjort opmærksom på problemet. Vi var da 56 deltagere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev Kitter:

Men lige så vel som man ikke må gå uden for reglerne, må man heller ikke indskrænke dem - så begrænsningen på 3 køller i turneringssammenhæng gør nok at den ikke kan være tællende.

Præcis. Det er vel ikke iht. reglerne at indskrænke dem. 

Har også set folk skrive selg selv ned/op når de spiller hulspil. Det giver heller ikke mening.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 timer siden, skrev Smut:

Har også set folk skrive selg selv ned/op når de spiller hulspil. Det giver heller ikke mening.

Mig bekendt er det helt OK, såfremt man putter færdig på hvert hul.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 minutter siden, skrev peejay:

Mig bekendt er det helt OK, såfremt man putter færdig på hvert hul.

Nej, det kan man ikke. Det er jo en lang række andre regler der også er forskellige I hul- og slagspil.

Lige for toppen af hovedet

- Spil udenfor tur

- Teeoff udenfor teestedet

Og husk at man heller ikke må aftale at tilsidesætte regler. Det vil sige at man i hulspil ikke må aftale, ikke at kalde slag tilbage, såfremt der bliver spillet udenfor tur eller udenfor teested. Hvis man gør det i turnering er begge spillere diskvalificeret...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden