Hop til indhold
Christian SSGM

Mental tilgang til runden

Recommended Posts

1 time siden, skrev Pastorius:

Samme her. Det har hjulpet utroligt på min tilgang til runderne at jeg spiller netto slagspil, fremfor stableford.

Laver man en fejl, bliver tilgangen at det næste slag må ikke være en ny fejl, fremfor stableford-tilgangen, hvor man så er nødt til at gå efter nogle svære slag for at redde et point.

Får man startet skidt på en runde, kan man stadig føle man kan hente det ind igen, ved at kigge på hvor mange af sine slag man fx har brugt.

...og ja, hold fokus på det ene hul man spiller. Der kan hentes rigtig mange slag på en runde, ved at at koncentrere sig over fx putte, som om de alle var lige så vigtige som det eagleput man engang imellem har. Det der dér Tiger er så sindsygt god.

Synes du har mange gode pointer.

Jeg synes faktisk, at det kan beskrives så kort, at man skal gøre sit absolut bedste med hver eneste slag. Uanset hvilket slag man står overfor.

Så det med, at tænke man ikke må lave en fejl ovenpå en fejl er noget mentalt noget, som jeg synes forstyrer for meget. Der kan være noget strategisk i, at undgå at lave en stor fejl ovenpå en fejl, men man kan ikke "undgå" at lave en fejl med et slag. Det gør man forhåbentlig hver gang, og derved kan man ikke gøre sig "ekstra-umage" når man allerede har lavet en fejl.

Lad os antage, at jeg slår et forfærdeligt slag 10% af gange jeg slår. Så skal jeg acceptere, at hvert 10. slag bliver dårligt. Og selvom det statistisk sker sjældent, så kan det ske man laver 2 forfærdelige i træk. For mig handler det mere om, at reducere 10% forfærdelige slag til mindre end 10% end at det handler om, at man ikke må lave 2 i træk.

Det er jo ikke værre at lave 2 i træk, og 20 gode derefter end det er, at lave 1 skidt slag hver 10. gang.

I mit hoved skal der som regel kun 1 godt slag til at lave en par på et par 4 hul. Slår man et godt drive, er det "næsten" en formalitet at ramme greenen, og derved 2 putte for par. Slår jeg et dårligt drive kan jeg enten slå et godt jernslag, eller et godt indspil, eller et godt putt.

Vi er nødt til at forstå, at der altid vil være mange fejl forbundet med at spille golf, og det er uundgåeligt, men vi kan reducere antallet af dårlige slag, og vi kan reducere "graden" af et dårligt slag. Især det sidste er det vigtigste. Men vi kan ikke undgå dem, og bør derefter ikke "forsøge" at undgå dem.

Redigeret af MrSwingKin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
47 minutter siden, skrev MrSwingKin:

I mit hoved skal der som regel kun 1 godt slag til at lave en par på et par 4 hul. Slår man et godt drive, er det "næsten" en formalitet at ramme greenen, og derved 2 putte for par. Slår jeg et dårligt drive kan jeg enten slå et godt jernslag, eller et godt indspil, eller et godt putt.

Det må være dejligt, for hvis jeg f.eks. kommer fra Tee med et dårligt drive, så er det tit jeg skal ud og slå et næsten over evne slag, for at ramme et par 4 hul i 2. Og det er helt klart der hvor jeg mental skal forbedre mig, da jeg tit har svært ved at acceptere jeg måske ikke lige rammer green i 2, som jeg jo gerne vil, men at et lay up kan være fint, derefter et indspil og evt. 2 put, og en bogey på hullet, hvilket i mit handicap er godkendt.

Hvis jeg får et godt drive, er det langt fra sikkert jeg ligger på green i 2. Så for mit vedkommende, skal der 2 gode slag for at få par på et par 4 hul.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
49 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Synes du har mange gode pointer.

Jeg synes faktisk, at det kan beskrives så kort, at man skal gøre sit absolut bedste med hver eneste slag. Uanset hvilket slag man står overfor.

Så det med, at tænke man ikke må lave en fejl ovenpå en fejl er noget mentalt noget, som jeg synes forstyrer for meget. Der kan være noget strategisk i, at undgå at lave en stor fejl ovenpå en fejl, men man kan ikke "undgå" at lave en fejl med et slag. Det gør man forhåbentlig hver gang, og derved kan man ikke gøre sig "ekstra-umage" når man allerede har lavet en fejl.

Lad os antage, at jeg slår et forfærdeligt slag 10% af gange jeg slår. Så skal jeg acceptere, at hvert 10. slag bliver dårligt. Og selvom det statistisk sker sjældent, så kan det ske man laver 2 forfærdelige i træk. For mig handler det mere om, at reducere 10% forfærdelige slag til mindre end 10% end at det handler om, at man ikke må lave 2 i træk.

Det er jo ikke værre at lave 2 i træk, og 20 gode derefter end det er, at lave 1 skidt slag hver 10. gang.

Vi er nødt til at forstå, at der altid vil være mange fejl forbundet med at spille golf, og det er uundgåeligt, men vi kan reducere antallet af dårlige slag, og vi kan reducere "graden" af et dårligt slag. Især det sidste er det vigtigste. Men vi kan ikke undgå dem, og bør derefter ikke "forsøge" at undgå dem.

Du har ikke samme fejlmargin på alle typer slag du slår. Så når jeg siger at jeg ikke vil lave to fejlslag i træk, så betyder at jeg ikke (også) skal slå et risikabelt slag anden gang.
Med i den ligning er noget af det vigtigste nok at vurdere hvilket leje man har. Det gør en ret stor forskel på fejlmargin.

Så hvis du i gennemsnit slår 10% fejlslag, så vil jeg tror at dine procenter ligner noget der hedder 5% fra fairway, 10% fra Semi el. bunker og måske 10-33% fra rough alt afhængigt af om du går efter green eller spiller sidelæns ud på fairway. Så når jeg siger at jeg ikke vil slå to dårlige slag i træk, betyder det mest, at jeg hvis jeg først har slået mig ud i urten, så sørger for - med nogenlunde sikkerhed - at det næste slag jeg slår bliver fra et ordenligt leje. (og selvfølgelig kan jeg ikke overholde det stringent selv).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
35 minutter siden, skrev Pastorius:

Du har ikke samme fejlmargin på alle typer slag du slår. Så når jeg siger at jeg ikke vil lave to fejlslag i træk, så betyder at jeg ikke (også) skal slå et risikabelt slag anden gang.
Med i den ligning er noget af det vigtigste nok at vurdere hvilket leje man har. Det gør en ret stor forskel på fejlmargin.

Så hvis du i gennemsnit slår 10% fejlslag, så vil jeg tror at dine procenter ligner noget der hedder 5% fra fairway, 10% fra Semi el. bunker og måske 10-33% fra rough alt afhængigt af om du går efter green eller spiller sidelæns ud på fairway. Så når jeg siger at jeg ikke vil slå to dårlige slag i træk, betyder det mest, at jeg hvis jeg først har slået mig ud i urten, så sørger for - med nogenlunde sikkerhed - at det næste slag jeg slår bliver fra et ordenligt leje. (og selvfølgelig kan jeg ikke overholde det stringent selv).

Det synes jeg også er klogt, men for mig er det er strategisk beslutning, og ikke en beslutning om ikke at slå et dårligt slag.

Jeg kan også sagtens vælge at slå et strategisk "nemt" slag, og derved tage en høj scoren ud af ligningen. Fx. et lay op.

For mig handler golf om, at træffe en strategisk beslutning på retning, og derefter type slag. Og så 100% fokus på selve slaget. Scoren bliver så ligesom resultatet af beslutningerne, og udførslen.

Problemet er, at tænker man scoren først, og som den eneste sandhed for ens spil, så påvirker det den strategiske beslutning, ja og nogle gange valget af slaget, og ikke mindst udførslen af slaget.

Jeg tænker i hvert fald ud fra en betragtning om, at hvordan ville jeg spille hullet hvis jeg skulle lave den gennemsnitlig bedste score ved at spille hullet 100 gange? Og så træffer jeg en strategisk beslutning ud fra det. Og hvis den strategi betyder, at jeg vil slå en lostball 5 gange ud af 100, så vil jeg stadig træffe den strategi om jeg er +8 eller -5. Simpelthen fordi, at den strategi giver mig den bedste score i gennemsnit. Og laver man så den Lostball en dag hvor man er -5 så kan man altid argumentere for, at man kunne have ændret strategien den dag. Ja det kunne man hvis man ville acceptere en dårligere sandsynlig score.

Håber det giver mening.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den 20/9/2018 kl. 18:30 , skrev Christian SSGM:

humlen

...Apropos humlen, så giver jeg stadig en øl, når du bryder den magiske grænse :D 

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
16 timer siden, skrev Nicolai:

...Apropos humlen, så giver jeg stadig en øl, når du bryder den magiske grænse :D

Og hvis ikke dét er motivation, så ved jeg sgu ikke 😜

næste lørdag bliver næste forsøg. Realistisk har jeg nok 3-4 runder tilbage i sæsonen 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Christian SSGM:

næste lørdag bliver næste forsøg. Realistisk har jeg nok 3-4 runder tilbage i sæsonen 

Jeg er jo nødt til at holde gejsten oppe ved dig, for du HAR spillet til det :D

Heller ikke her tror jeg der er mange flere runder at hente, så ender nok året i 15.x og drømmen var at bryde 10, men når man ikke træner eller spiller, så kan man heller ikke forvente noget. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
17 timer siden, skrev Christian SSGM:

Det gælder blot om at finde en bane der passer til dit spil. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 timer siden, skrev Smut:

Det gælder blot om at finde en bane der passer til dit spil. 

Åben uden hazarder eller træer, gerne lidt kort og så helst lidt fugtig .. 

lyder kedeligt :D 

nej banen bør passe fint, men 2. og 3. slagene med træer i vejen hvis man misser fairway bare lidt, koster typisk 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden