Hop til indhold
Christian SSGM

Mental tilgang til runden

Recommended Posts

Syntes det er sjov at dele denne erfaring ... og andre tips kan jo skrives også ;) 

på golfwrx faldt jeg over et tip om at dele runden op i huller af 3, som man så skulle betragte som individuelle turneringer der skal overstås i 13 slag (=78 slag for runden). Jeg krydrede den lidt med individuelt at vurdere hvert hul, hvad jeg burde kunne acceptere af score, og så var målet selvfølgelig at fordele bogeys til at kunne spille en 79'er.  Formålet er fokus på hullerne, fremfor runden

Det gik i det store og hele ret godt, da jeg prøvede det af i praksis og endte med en 82'er, på trods af en tur i hazard og et virkeligt dårligt spillet hul 10. Jeg løb lidt tør for luft på bag-9 hullerne og fik afveget lidt fra gameplanen, så jeg tror faktisk metodikken kan hjælpe mig til at gennemføre en runde uden at fokusere på udfald

https://play.golfshot.com/profiles/N5V2K/rounds/lv35D6

I hvert fald årets bedste runde så vidt jeg lige husker

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst den artikel du hentyder til, men det her med at dele runden op i mindre dele minder mig om en video jeg så på YouTube for et par uger siden.

Har var målet at bruge under 80 slag. Det skulle jo ikke være så svært: "Bare" 11 pars og 7 bogeys.

I videoen opfordres man til 6-6-6: 6 x par, 6 x bogey og 6 x scramble (recovery). 

Idéen er jo fin hvis man har spillet til det, men der kan jo hurtig opstå problemer hvis man efter 12 huller har 7-8 bogeys.

Redigeret af Kaizer
Edit.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg VED jeg har spillet til sub-80, så jeg har skrevet en score samme for en 79'er. Der er bare altid 1-2-3 huller med udfald og metoden her er så at fokusere på 3 huller ad gangen i stedet for pludselig at jage par/birdie for at indhente dårlige huller (og risikere at lave mere ballade).

Ved at isolere hullerne jeg accepterer bogey på, vælger jeg eventuelt et kortere jern og et sikkert spil mod green, hvor det er ok ikke at ramme GIR, for mindset er alligevel stadig ind og 2 puts. Oplevelsen blev så at jeg alligevel fik et godt slag for GIR, eller lykkedes med en ind-og-i for par.

Har f.eks. valgt at acceptere en bogey på vores relativt simple starthul par 3, fordi jeg ofte ender i hazard, bunker eller med et svært indspil fra venstre over bunkers, når jeg jager pinden. Derfor tog jeg alt skidtet ud af spil og slår et roligt jern mod forkant og acceptere det kan resultere i et 3-put. Det lykkedes så med par. 

Således spillede jeg i går - i forhold til målet på at få spillet en 79'er:

1-3 (-2),

4-6 (+1),

7-9 (-2),

10-12 (+3),

13-15 (+1),

16-18 (+2)

Nu vil jeg prøve at holde fast i denne fordeling af accepterede bogeys. Hvis jeg så konsekvent taber slag på hul 10-12, men spiller 7-9 bedre, vil jeg overveje at flytte en bogey herimellem. Man kan vel sige jeg får ratet banen efter egen evne, fremfor at glo på hvor scorekortet har givet mig ekstra slag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik ikke skrevet det før, men jeg mener din metode er bedre end 6-6-6.

Jeg har endnu ikke været under 80. 81 er min bedste runde og det var i 2017. Som spillet har været i år, er chancen for sub 80 minimal.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, skrev Christian SSGM:

Jeg VED jeg har spillet til sub-80, så jeg har skrevet en score samme for en 79'er. Der er bare altid 1-2-3 huller med udfald og metoden her er så at fokusere på 3 huller ad gangen i stedet for pludselig at jage par/birdie for at indhente dårlige huller (og risikere at lave mere ballade).

Ved at isolere hullerne jeg accepterer bogey på, vælger jeg eventuelt et kortere jern og et sikkert spil mod green, hvor det er ok ikke at ramme GIR, for mindset er alligevel stadig ind og 2 puts. Oplevelsen blev så at jeg alligevel fik et godt slag for GIR, eller lykkedes med en ind-og-i for par.

Har f.eks. valgt at acceptere en bogey på vores relativt simple starthul par 3, fordi jeg ofte ender i hazard, bunker eller med et svært indspil fra venstre over bunkers, når jeg jager pinden. Derfor tog jeg alt skidtet ud af spil og slår et roligt jern mod forkant og acceptere det kan resultere i et 3-put. Det lykkedes så med par. 

1-3 (-2),

4-6 (+1),

7-9 (-2),

10-12 (+3),

13-15 (+1),

16-18 (+2) 

Nu vil jeg prøve at holde fast i denne fordeling af accepterede bogeys. Hvis jeg så konsekvent taber slag på hul 10-12, men spiller 7-9 bedre, vil jeg overveje at flytte en bogey herimellem. Man kan vel sige jeg får ratet banen efter egen evne, fremfor at glo på hvor scorekortet har givet mig ekstra slag.

For mig handler det om at turde spille. Hvis jeg bliver defensiv tænkende, bliver det for anspændt. Så det gælder om at finde den rette balance mellem det agrresive/definsive og turde tage slagene. Der er enkelte huller hvor jeg accepterer en bogey, og ser en par som en bonus. Om jeg fokuserer på 3, 6 eller 18 huller. Tror jeg ikke vil gøre den store forskel. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
8 timer siden, skrev Christian SSGM:

1-3 (-2),

4-6 (+1),

7-9 (-2),

10-12 (+3),

13-15 (+1),

16-18 (+2)

Der er ikke så meget hokus-pokus - du spiller for lidt golf. En time på rangen et par gange om ugen, og så minimum en runde hver uge. Så sidder den der.

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Årgang63:

Jeg har en god ven, som altid har ligget 1 eller 2 over mig i hcp. Han har altid haft svært ved at få presset runder ind i dagligdagen, i år besluttede han så, at når der ikke var tid til en runde, så kunne han istedet bruge en time på rangen. Han har så været på rangen mindst 3 gange om ugen, en time eller to og spiller nu i ca hpc 6 og blev rækkemester i senior-rækken og jeg får røvfuld hver gang 🙄 Der burde være regler imod træning...

Jeg har aldrig været så god i det korte, som det år hvor min søn gad at tage med til golf en gang om ugen. Så gik vi og chippede, puttede og spillede lidt par 3-bane hver mandag.
Du har ret. Det der trænning er så effektivt at det nærmest burde være forbudt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For mit vedkommende at det ikke for at evaluere efter 3 huller. Der kan bare ende med at være en stressfaktor, og det hjælper ikke på mit spil.

For mig er det mere en sjov ting at prøve. Jeg spiller alligevel altid slagspil, så jeg ved at det samlede antal slag hurtig kan skride i den forkerte retning. Omvendt er jeg nogle gange overrasket over at jeg ikke har brugt flere slag, når spillet har været skidt.

Mit største problem på banen er at turde slå som jeg gør på range. Det kniber det ofte med, og det bringer mig nogle gange i lidt problemer. 

Pro'en siger at jeg skal være ligeglad med hvor jeg rammer, og de gange runderne har været gode, er typisk der har hvor jeg ikke har tænkt over det. Jeg har bare slået som jeg fandt mest korrekt.

Men at slå hjernen fra hele tiden, har jeg temmelig svært ved.

I min optik, er der ikke noget i vejen med at have et mål. Så længe det ikke stjæler alt fokus, går det nok.

Redigeret af Kaizer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 timer siden, skrev Kaizer:

For mit vedkommende at det ikke for at evaluere efter 3 huller. Der kan bare ende med at være en stressfaktor, og det hjælper ikke på mit spil.

For mig er det mere en sjov ting at prøve. Jeg spiller alligevel altid slagspil, så jeg ved at det samlede antal slag hurtig kan skride i den forkerte retning. Omvendt er jeg nogle gange overrasket over at jeg ikke har brugt flere slag, når spillet har været skidt.

Mit største problem på banen er at turde slå som jeg gør på range. Det kniber det ofte med, og det bringer mig nogle gange i lidt problemer. 

Pro'en siger at jeg skal være ligeglad med hvor jeg rammer, og de gange runderne har været gode, er typisk der har hvor jeg ikke har tænkt over det. Jeg har bare slået som jeg fandt mest korrekt.

Men at slå hjernen fra hele tiden, har jeg temmelig svært ved.

I min optik, er der ikke noget i vejen med at have et mål. Så længe det ikke stjæler alt fokus, går det nok.

Jeg er helt sikker på, at du har det helt ligesom alle os andre. Vi ønsker at gå en god score, men det ønske kan for mig nogle gange blokere for en god score.

Et mål kunne jo sagtens være, at være være frigjort og ligeglad med hvor du rammer, præcis som på rangen. Så skal du evaluere på bagefter om det er lykkedes på samtlige af dine slag.

Den samlede score behøver ikke være et mål.

Udfordringen ved, at have mål som relaterer til den samlede score kan være, at scoren ikke altid er "sandheden" om dit spil. Man kan godt spille super godt, og lave 32 point. Alle dine gode putts tager hulkanten, eller går tæt forbi. Dine indspil er ikke helt tæt nok på til at være givet, men stadig gode slag. Sådan marginalt på den forkerte side hele runden.

Omvendt kan man også spille halv skidt, men tilfældighederne er til ens fordel fordi alle dårlige slag er præcis "in bounds" og man laver 36 point.

Derfor synes jeg, at konkrete scoremål kan hæmme for, at kunne yde sin aller bedste præstation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Smil og vær positiv, fokuser mere på løsninger end på ting du alligevel ikke kan gøre noget ved. Det hjælper intet at surmule over en doublebogey de næste 3 huller (selvom guderne må vide at jeg ca er verdensmester i netop det).

Nogle af de bedste runder jeg har spillet i år, har jeg gået uden egentligt at tænke over scoren, og pludselig har man 7-8 birdies på kortet.

Jeg ved godt det er svært, men forsøg det, jeg synes ihvertfald det hjælper mig en del at fokusere på det hul jeg spiller nu, fremfor dem jeg allerede har spillet.. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker aldrig over hvilken nøgle et givet hul har. For mig er en par altid en god score og det er det jeg som udgangspunkt går efter på hvert hul, men til tider kan der være modvind eller andet der driller og så må man tage den derfra. Men jeg spiller helt klart et hul ad gangen, men desværre sker det at jeg står over et put og tænker at "på næste hul skal jeg..." og dét er skidt :no:

De runder jeg har spillet bedst er faktisk runder hvor jeg ikke har haft nogen forventning til scoren, men ligesom bare har kunnet lukke mig inde i en klokke, når jeg skulle slå. Når man kan gøre det på i hvert fald det meste af runden, så er det helt fantastisk. 

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
30 minutter siden, skrev Logan:

Jeg tænker aldrig over hvilken nøgle et givet hul har. For mig er en par altid en god score og det er det jeg som udgangspunkt går efter på hvert hul, men til tider kan der være modvind eller andet der driller og så må man tage den derfra. Men jeg spiller helt klart et hul ad gangen, men desværre sker det at jeg står over et put og tænker at "på næste hul skal jeg..." og dét er skidt :no:

De runder jeg har spillet bedst er faktisk runder hvor jeg ikke har haft nogen forventning til scoren, men ligesom bare har kunnet lukke mig inde i en klokke, når jeg skulle slå. Når man kan gøre det på i hvert fald det meste af runden, så er det helt fantastisk. 

Samme her. Det har hjulpet utroligt på min tilgang til runderne at jeg spiller netto slagspil, fremfor stableford.

Laver man en fejl, bliver tilgangen at det næste slag må ikke være en ny fejl, fremfor stableford-tilgangen, hvor man så er nødt til at gå efter nogle svære slag for at redde et point.

Får man startet skidt på en runde, kan man stadig føle man kan hente det ind igen, ved at kigge på hvor mange af sine slag man fx har brugt.

...og ja, hold fokus på det ene hul man spiller. Der kan hentes rigtig mange slag på en runde, ved at at koncentrere sig over fx putte, som om de alle var lige så vigtige som det eagleput man engang imellem har. Det der dér Tiger er så sindsygt god.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden